Gå till innehåll

123 ignition


Gäst ballan

Rekommendera Poster

måste bara prisa 123 ignitions fördelare. 

satt radio avstörd fördelare innan som var både glapp och kärva vilken skillnad det blev.

123 är värt vart ända öre bilen går som en dröm 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har svårt att få min valp att gå bra på tomgång.

Tror du att det skulle kunna vara lösningen att sätta i en 123 ignition fördelare?

Den går riktigt skapligt vid normal körning så det kanske är over kill?

 

Mvh.

//David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade aldrig nå bekymmer med tomgången på min bil men den spikade under belastning och hostade till vid hastigt gaspådrag.

och den missad på nån cylinder ibland gick lite småruttet allmänt sådär 

om det är värt att byta på din bil är alldeles upp till dig funkar bilen i övrigt så är det väl lite onödigt kanske 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daja,

 

Min valp går jämnt och fint utan spikningar eller hostningar. Den går ju till och med under vatten, vilket du själv bevittnat eller bevattnat kanske jag ska skriva...... Den har original delar rakt igenom.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i mitt fall var det så att alla kablar var fula och torrspruckna så att försöka hålla liv i dom prylarna skulle nog kosta mer än vad det smakar. är det någon som är i behov av en fördelare, tändspole och fem beg tändstift till volvo b30 kablarna är som sagt inget att ha. att det bara är fem stift är för att ett ramla i golv.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst magnussjo

Vet någon var man kan köpa tändstift till 1112, de är ju lite speciella pga avskärmningen för all radio utrustning, 

Är det svårt att byta till vanliga stift så man kan köpa dem i vanlig butik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Har du avstört så är nog det bästa tipset att byta till vanligt system.

Men det innefattar allt som har med tändningen att göra.

Man kan säga såhär:
1: Fungerar det avstörda och du inte ställer några krav i övrigt, kör tills det inte fungerar längre.
2: Fungerar INTE det avstörda, men plånboken begränsar. Sök begagnat vanligt system.
3: Finns det pengar, köp 123, nya kablar och stift och en ny spole = bilen blir som ny.

Oavsett alt. 2 eller 3 så behöver tummen sitta på sidan av handen, och lite känsla för att ställa tändning är bra också. Sen är saken löst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Mitt problem vid byte till vanligt system är att få tag på en tändspole för 24 volt, verkar omöjligt. Nån som har några bra ideer?

Ska visst gå att använda den avstörda och få i en vanlig tändkabel till fördelaren men har inte haft tid att kolla detta än
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte 123Ignition så köpte jag med en högeffekts-tändspole från samma ställe.

Det är en 12V men ohm-talet var lägre (eller högre, minns inte) än normalt, så den går att köra på 24 volt.

 

Har kört så i några år utan problem, tvärtom är 13-bilen nu mycket mer lättstartad och stabil.

 

Jag har ett gammalt avstört system liggandes. Helt komplett med stift och allt, så när som på brytarspetsarna. Fjädern på brytarspetsarna gick av, vilket fick mig att byta hela klabbet mot 123Ignition.

 

Finns intresse kan jag ju alltid sälja det till rätt pris, PDT_Armataz_02_03.gif eller lägga ut en annons här eller på Tradera eller nåt.

Jag har även delar till ett helt vanligt B30-tändsystem liggandes som jag panikköpte innan 123-systemet.

 

 

bv2011-02-02 11:17:16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Helt rätt, det är ett bök att hitta 24v tändspolar. Våran lösning blev en begagnad.

Den avstörda har en högst knepig anslutning. och efter några tafatta försök så gav vi upp att använda den. Den där gnistan har en fantastisk egenskap att hoppa långt..

*edit*
Aha, så den spolen går alltså bra ändå? Spännande!
Länka till den så vet vi vilken.

FormerMazda2011-02-02 11:32:41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Den infon att man kan använda en 12v i 24v system om den har 2 ohm i spolen är det ingen som kunnat tala om för mig hitills när jag varit inne i alla tänkbara företag, har ju inte varit på Bosch service än hade väl bara de kvar här i Örebro. Men nu vet jag och införskaffande på g så man kan konvertera till standard system så länge. Detta forum är kanon med all samlad info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Vet någon var man kan köpa tändstift till 1112' date=' de är ju lite speciella pga avskärmningen för all radio utrustning, 
Är det svårt att byta till vanliga stift så man kan köpa dem i vanlig butik
[/quote']

Ja vad jag har för mej är att Trond på Laplander.nu - Shop säljer dessa avstörda tändstift, till en bråkdel av kostnaden av vad de kostar på många ställen i Sverige

OBS Norska kr

Pris: kr60.00 

kr44.38 (including 25 % tax)

Du sparar: kr15.63

Tennplugg original beskyttet.

(Avstörd Tändstift).

Type: Autolite 2384

Varmetall: 4

Samme som Bosch WC 175 ERT 1

Passer til B18/B20/B30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Jag fick med 6 nya bosch avstörda stift i min 1318 när jga köpte den PDT_Armataz_02_05.gif Men jag ska byta till vanligt system o inte 123ignition....Dock ska det avstörda sparas PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag och Clas kör med UM-161 från Ignitor i våra 11-bilar. Jag beställde min från USA för 88 dollar (600 kr + frakt + ev tull&moms). Tänk bara på att rotorn på B30 snurrar åt andra  hållet jämfört med Unimog så fästet behöver modifieras. Kolla tråden :

 

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=5543&KW=&title=ignitor-um161

 

/Harri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har haft min fördelare i över ett år nu och ser inga större negativa saker med det.

Kan dock varna för att välja en tändspole för 12V utan att sätta dit ytterligare ett motstånd. Min tändspole gick sönder en dag när det var 30 grader ute. Nu sitter det en 24V tändspole som fungerar hur bra som helst.

24V-12V omvandlaren finns det gott om plats att sätta bakom batterilådan och det måste vara en 24V-12V omvandlare som har samma 0a för 12V och 24V.

Jag har valt att inte driva något annat på den omvandlaren av säkerhetsskäl för om 123 fördelaren inte får strömmatning så dör bilen direkt.

Det har hänt mig när kablen till omvandlaren hoppade ur.

Jag upplever att den framförallt går att köra på höre växlar än tidigare. Går utmärkt att köra i 30 km/h på 4e växeln på en 11 bil utan att den protesterar mer än att det inte är så mycket ork.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av 123 fördelare beställde du?

Finns 3 att väja på. En programmerbar och 2 där du väljer med ett vred där skillnaden är med eller utan signalerna till insprutningen.

Den som sitter i min bil är den med signaler till insprutning. Den fördelaren jag har i bilen klickar rätt mycket vilket jag antar är för signalerna till insprutningen som naturligtvis inte används. Trodde först något var fel på fördelaren.

hittar du ett enkelt ställe att ta strömmen till 12V omvandlaren så säg gärna till. Tar strömmen till min från säkringsboxen fram.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde modellen för förgasare, inte för att den var billigast utan för att jag bara behöver den. Om jag bygger sprut nångång i framtiden kommer den ändå bli en VEMS-box till allt i motorstyrningen och mappar själv.

 

Jag kommer montera 24/12V omvandlaren vid batterilådan. Kopplas enklast och bäst med hängsäkring till huvudbrytaren, som ju också sitter där, så spänningen dör när huvudbrytaren är avstängd. Snabbast och enklast enligt mig, och allt sitter ju där på samma ställe och är väl skyddat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag blev tipsad av en arbetskollega som installerat lysdioder på och i lastbilar att en vanlig spänningsregulator (L7812CV) för ett par kronor fungerar klockrent och kommer nu att sätta en till min 123ignition (drar runt 100mA) till våren när jag tar hem bilen till Stockholm, om man inte har användning av en stor 24 till 12v converter så är denna lösning vettig, man kan ha en drös med reservkretsar med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...