Gå till innehåll

Vinchning av en BM650 som kört fast.


Gäst Limpan4all

Rekommendera Poster

Gäst Limpan4all

Körde fast med traktorn när jag plogade för ett tag sen.

Det var en "vinterväg" som jag plogat upp eller snarare snömassorna som jag flyttat på från andra ställen ca 1,5 meter tjockt, när det sen blev plusgrader så försvann bärigheten och traktorn sjönk bara ned...

 

Japp klantigt jag vet, borde tänkt på det.

Nåväl där satt eller snarare hängde traktorn på underredet och drivhjulen hängde helt fria.

Alternativet att gräva fram den kändes onödigt jobbigt.

 

Jag har ju en C303 som får jobba alldeles för lite och att vinscha är ju kul.

Men det var ju ett tag sen den var igång senast, alldeles för lite luft i ena framhjulet, inget avgassystem (kördes sönder mot en stubbe för några år sen och den låter ju så mysigt utan)...

Fast med CTEK laddare inkopplad året om så är den alltid startvillig, men mycket rök och mycket ljud blir det.

Sen så finns det diverse anmärkningar på senaste godkända besiktningen som inte gjorts något åt, vilket man borde gjort vilket skulle visa sig.

 

Så här ser det ut när allt är färdigt, och det var väl inte meningen att fotografera heller så därför togs inga bilder innan eller under jobbet. Men det fanns ju lite anledning till fotande visade det sig...

 

IMG_5626.JPG

 

Snyggt fastsatt i en gammal vildapel.

 

IMG_5632.JPG

 

 

Fast det ser ju lite konstigt ut, rost på marken, kan det förklara den där "smällen" som jag hörde, måste inspekteras lite närmare...

 

IMG_5633.JPG

 

Japp besiktningsmannen hade nog trotts allt rätt i att dragbalken "börjar bli lite rostig, du "bör" nog fixa den"...

 

IMG_5636.JPG

 

Och här är den från andra sidan.

 

IMG_5639.JPG

 

 

Sammanfattningsvis: Det funkar mycket bra att vinscha med PTO-vinsch, stark, smidig och enkelt. Men det räckte inte med enkellina utan det krävdes brytblock, men med brytblock så går dåliga saker sönder. Det borde finna bättre/starkare infästningspunkter närmare rambalkarna baktill att hålla fast bilen med.

Så den där bakre dragbalken/kofångaren som jag eftersökte för något år sen har liksom blivit mer aktuell, har kontaktat ROADKILL

och han har en som funkar så det löser nog sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja krafter blir det vid vinschning. Hade du dragit linan under bilen och fäst i samma träd i stället för i bilen, eller i ett annat träd, hade kanske dragbalken hållt.

Men o andra sidan var det nog bättre att det gick sönder där i stället för om du haft ett tungt släp påhängt, och tappat det på väg....

 

Min personliga uppfattning är att både kroken bak och bogserfästet fram håller för en hel del, i alla fall så länge de är fria från rost.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Hur tänkte du nu?

Då hade ju terrängbilen istället för traktorn flyttat på sig.

Men om du menar att jag borde satt både som jag gjorde och satt fast andra ände på linan i någon annan fast punkt så håller jag med dig, då hade belastningen på bilens dragbalk blivit halverad.

Fast nu blir jag ju tvingad att fixa dragbalken och det är ju bra...

 

I samband med detta så skall jag även se om det finns möjlighet att ordna någon fästpunkt "långt ner långt fram" som man kan sätta fast typ två toppstänger för traktor så att man kan få kulan ovansida på vettig höjd.

Jag har ett vanligt tvåaxligt släp som vill ha kulans ovandel 435mm ovan mark, då blir brytkrafterna lite väl stora visar det sig annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så jag menade PDT_Armataz_02_03.gif hade du fäst den fria änden i samma träd som du lade stroppen till bilen så hade det helt rätt, blivit halva belastningen på din dragbalk.

Så som det såg ut på bilden hade vajern kunnat löpa mellan hjulen fram till draget, mest det jag menade.

 

Du får se det positiva, kanske hade ditt gamla äppelträd gett med sig då i stället, och du hade fått det på taket på 11.a bilen!PDT_Armataz_02_08.gif

 

Nä den balken ser enligt bilden ut att ha gjort sitt. Lycka till med lagningen!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Det är ett triplexdrag som i sin tur sitter på en roterande anordning.

Konsekvensen är att om man ställer den roterande anordningen i sitt höga läge så är backtagningsvinkeln nästan exakt densamma som en av kronans bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett triplexdrag som i sin tur sitter på en roterande anordning.

Konsekvensen är att om man ställer den roterande anordningen i sitt höga läge så är backtagningsvinkeln nästan exakt densamma som en av kronans bilar.

 

 

Actually' date=' it's a homemade/homebrew double Triplex unit; both pivots are identical.

Don't think they ever came that way from Monoflex, only as single unit:

 

(perhaps the single adapter shown on the bottom was used?)

 

http://www.monoflex.nu/sv/shop/

 

 

Btw, AFAIK, the 'sprint' type was only legal up to 25km/h or so, unlike the full military pintle/claw/jaw of course.

(not even sure whether this relatively small 'sprint' would fit any military/NATO eye at all, possibly only the smaller DIN, with cylindrical hole/pin/disk? (NATO eye is 'toroidal' (ring, not disk))

(the same problem occurs with many other 'dual tow systems', like those from Dixon-Bates....they will fit the smaller DIN, but not NATO)

(although there are even a few pintles that fit both NATO and DIN, officially, full speed/weight)

(but not ball+NATO+DIN of course)

 

Anyway, now you also know why the civil Volvo's have a much stronger construction, with a secondary lower cross member (and additional brackets running to the frame rails, not just the rear bumper)....;))

(that said: of the 3x Tollarp C306/firetruck, 2 of the firebrigades still managed to bend the tow bracket (but most Tollarp's used a relatively low tow arm/platform with 60mm ball, for both trailer-coupling height and to clear the (dismountable) LAXO winch-box-brackets....which why I am still pondering how to use the 120x55mm bolt-pattern above, for a military pintle, because that one sits directly on the secondary cross member, as on all civil Volvo's (but it is a nightmare to clear both LAXO brackets *and* the 60mm ball (want to keep it as original as possible, not even change the 60mm ball for 50mm)

(this relatively long/low tow arm/platform is probably also the reason why the Tollarp brochure says '2500kg towing weight' (no picture of which construction), while in reality all Tollarps officially got only 1500kg....)

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Egentligen är det en hemmagjord / homebrew dubbel Triplex enhet, båda leden är identiska.

 

Tror inte de kom aldrig på det sättet från Monoflex, bara en och en:

 

 

 

(Kanske den enda adaptern som visas på den nedre användes?)

 

 

 

http://www.monoflex.nu/sv/shop/

 

 

 

 

Btw,

AFAIK, den "sprint" typ var enda juridiska upp till 25km / h eller så,

till skillnad från den fullständiga militära RODERHAKE / klo / käke

förstås.

 

(Inte

ens säker på om denna relativt lilla "sprint" skulle passa någon

militär och Nato ögat alls, möjligen bara den mindre DIN, med

cylindriska hål / pin / disk? (NATO ögat är "ringformad" (ringen, inte

disk))

 

(Samma

problem uppstår med många andra "dubbel bogsera system", som de från

Dixon-Bates .... de kommer att passa de mindre DIN, men inte Nato)

 

(Även om det finns ännu ett par fingerlingar som passar både Nato och DIN, officiellt, full fart / vikt)

 

(Men inte bollen Natos DIN förstås)

 

 

 

Hur

som helst, nu vet du också varför den civila Volvos har en mycket

starkare konstruktion, med en sekundär lägre tvärbalk (och ytterligare

parentes springa till rambalkar, inte bara den bakre stötfångaren

)....;))

 

(Som

sa: den 3x Tollarp C306/firetruck, 2 i firebrigades lyckades ändå att

böja dra fästet (men de flesta Tollarp har använt en relativt låg

bogsera arm / plattform med 60mm kula, för både släpvagn-koppling höjd

och för att rensa ( demonterbart)

Laxo vinsch-box-konsoler .... som varför jag fortfarande funderar hur

man använder 120x55mm bult-mönster ovan, för en militär RODERHAKE,

därför att man sitter direkt på sekundära tvärbalk, som på alla civila

Volvos ( men

det är en mardröm att rensa både Laxo parentes * och * 60mm bollen

(vill hålla den så original som möjligt, inte ens ändra 60mm bollen

50mm)

 

(Detta

relativt långa / låga bogsera arm / plattform är förmodligen också

anledningen till att Tollarp broschyren säger '2500kg släpvagnsvikt

"(ingen bild av vilka byggverksamhet), medan de i verkligheten alla

Tollarps officiellt fick bara 1500kg ....)

 

 

W-J-M2011-02-06 09:39:29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Jag tror mig ha hört att när det gäller maximalt tillåtna släpvagnsvikt så är det så att tillverkarna kan specificera upp tom 1500kg och bara behöva visa beräkningarna.

Om dom ville ha en högre klassning så behövdes det göras praktiska och förstörande prover som både var dyra och tog en hel del tid att genomföra. Sen så under lång tid så var 50mm kulan begränsad till just max 1500kg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...