Gå till innehåll

Försvaret vs.polisväsendet...


Gäst Svana

Rekommendera Poster

Gäst Svana

 En del av er trevliga likasinnade vet om mitt problem, andra ska få höra min soppa nu..

 

 Jag började offroadkarriären (nja, vi kallar den så..) tror det va 2004, fick en volvo valp av min dåvarande chef, en blå L3314 som OBELIX här på tgb.net numera är ägare på.

 

 För över ett år sedan fick jag nys om en 13-bil helkaross i alu/zink och tyckte det va en jädra häftig skapelse. Jag fick tag i mannen, köpte den med kvitto och underskrift  och han skulle sända papper och reg.skyltarna på bilen med post eftersom dom låg på hans arbete (sade han).

 

Hans underskrift blev för slarvlig för att se efternamnet på och gubbjäveln försvann..

 

 Efter en månad när jag inte fått tag i han ringde jag försvaret för att få någon typ av kopia att göra ett ägarbyte på. DÅ fick man minsann ett frågetecken i den andra luren, "fordonet är ju fortfarande i tjänst här hos försvaret!".

 

Hoppsan...!!

 

 Och sedan dess har jag varit på förhör hos polisen, jagat en hel drös med poliser i Sthlmsområdet och likaså inom försvaret för att få reda på om jag får behålla pärlan eller inte. Inget händer och alla skyller på varann, men jag har fått bekräftat att jag EJ är misstänkt utan endast blivit grundlurad (Jag vet, tänker aldrig mer lita på någon nåt mer!!)

 

Det enda jag fått reda på av försvaret är att min 13-bil troligen va på väg till skroten och försvann under transporten för många år sedan. Och ingen visste något om att den ens saknades.. bra koll hos försvaret må jag säga! 

 

 Så, vad tror ni.. hur låga är oddsen att få behålla bilen? Och isåfall få papper på den också?

 

 Fler av er som varit med om detta?? PDT_Armataz_02_06.gifPDT_Armataz_02_06.gif  /Svana
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Det finns många saker i din story.

 

- försvaret tror att den är i tjänst?!

 

- skrotaren har brustit i sitt åtagande. (tur för bilen)

 

- skrotaren har inte anmält/försvaret har inte uppdaterat sitt register

 

 

 

Har du kvar bilen i din "ägo"? Svårt att gissa utgången faktiskt. Försvaret vill knappast ha tillbaka den eftersom de redan valt att skrota den. Det finns inget "offer" som i en vanlig häleriaffär.

 

 

 

Kan antagligen bli svårt att få papper på den eftersom försvaret inte har nåt intresse av det. Men du kan nog få behålla den tror jag.

 

 

 

Köp en ärlig ramren 13 och byt id mellan dem. Var noga med ursprunget denna gång. Det bästa är om den redan är reggad och att säljaren legitimerar sig som ägare enl regbevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Det bör ju ändå vara möjligt att få registerutrdaget från militära fordonsregistret, så att den kan ursprungskontrolleras och civilregistreras (regbes) hos bilprovningen. Om inte försvarsmakten gör anspråk på den eftersom den är utskrotad borde den vara din. Ser väl ingen mer juridisk komplikation med det, annat än om den mot förmodan fortfarande är klassad som krigsmatriel. Säkrast är väl att skära bort fästena för mörkerbelysningen och ta bort vredet på mörkläggningsomkopplaren... så gjorde FM "civila" bilar av dom.

 

 

 

Jag tror nog säkert att du kommer att få behålla den.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Otroligt att de efter all denna tid inte tagit något avgörande, varken från polis eller försvaret. Inte kul när det finns en möjlighet att du kan förlora din fina 13 och kanske de pengar som du köpt den för.

Men när jag tänker efter så har du ingen skuldbörda. Problemet ligger hos den som sålt bilen till dig. Borde sluta i att du tvingas gå till Tingsrätten, och låte de bedömma. Känns som du kan ha allt att vinna om du driver det vidare. Kanske ska parata med en advokad? Kolla om du har rättsskydd i hemsförsäkringen.

 

 

Jag håller tummarna...

//Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Ja ni..

 

 Nu är äntligen bollen i luften iaf, vet inte om man ska skratta eller gråta. Polisen meddelade iaf idag per telefon att man kommer beslagta bilen senast nästa vecka..

 

 Frågan är dock.. kanske sista gången man får se -och köra den nu, eller att chansen fortfarande finns att få tillbaka bilen efter utredningens slut.

 

 Principen är väl att man beslagtar det mesta under utredningar, och då borde den väl hämtats för minst ett år sedan..men som sagt, ingen verkar ju ha särskilt bråttom med detta fallet..

 

 Fan detta är jobbigt för mig! PDT_Armataz_02_06.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Fy tusan vad jobbigt PDT_Armataz_02_21.gif Hoppas verkligen att detta leder till att det blir någon rätsida efter det här på allt om bilens rätta ägare, Tycker ju du som har lagt alla korten på bordet borde få behålla bilen, och få de rätta papprena på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontaktat en advokat?

Om Militären lämnat bilen till en skrotfirma så kan de ej ha några krav på bilen, eller?
Jag har genom åren köpt en hel del mil.bilar från skroten, och det har bara hänt en gång att de ej velat
lämna papper på en bil för att den var "destruerad" 

Tycker att du ska vägra lämna ifån dej bilen, för du sitter i bättre läge då du har besittning på godset.

 

Stewz2011-08-17 21:45:51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som någon skrev- det är en riktig soppa!

 

Men jag håller med Stews, varför kämna ifrån dej bilen när dom haft så lång tid på sej att hämta den. Du har väl tolkat deras passivitet som att det bara var pappersformalia tills du var ägare på den. Samt att det är upp till rättsväsendet att lösa problemet med han du köpte den av. Försvaret vill ju uppebarligen INTe ha tillbaka den.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bli som ett rovdjur, inte vila för än bytet var fällt. Hoppas att allt går din väg och du får behålla bilen.

Hoppas att du får upp spåret på den råttan som "sålde" bilen till dig. All lycka till dig
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

 

Har du kontaktat en advokat?

Om Militären lämnat bilen till en skrotfirma så kan de ej ha några krav på bilen' date=' eller?
Jag har genom åren köpt en hel del mil.bilar från skroten, och det har bara hänt en gång att de ej velat
lämna papper på en bil för att den var "destruerad" 

Tycker att du ska vägra lämna ifån dej bilen, för du sitter i bättre läge då du har besittning på godset.

 

[/quote']

 
 
Helt rätt väg att gå, som Stews skriver. Rättskydd finns med i hemförsäkringen.
Kolla med ditt bolag, det kan kosta en självrisk med advokathjälp.
//Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt

Vill det sig illa vill inte försvaret underlätta för stöldgods av princip, är väl inte den enda grejjen det skrivits AFSE på...

Att Polisen beslagtar "tjyvgodset" är nog ganska stor risk, men risken att ägaren hämtar ut det är nog ganska liten, återstår då att bevaka Polisens auktion av ej uttagna varor, men fortfarande svårt med pappren. Papper borde väl gå att få från nå't som mist axlarna nånstans?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Hoppas det går bra för dej och du i slutändan får behålla bilen.

Men efter som de påstår att det är i tjänst och ej är avregistrerat så bör försvaret vara ägare till bilen....

Och då har de rätt att ta tillbaka bilen.

eller om du har tur så kanske de skänker bilen till dej. och då bör de även se till att du får nödvändiga papper på bilen.

För försvaret bör kunna tala om vart alla deras avregistrerade fordon tagit vägen. precis som vi ska skriva intyg om vi skrotat ner exempel tunga lastbilar.

 

Men att få igenom ursprungskontrollen på det "stulna" eller "skrotade" fordonet" är troligtvis bara att lägga ner.

Då det enligt vad jag har hört så "går" det bara att regga in militärfordon som gått ut till försäljning.

Jag vet en som köpte ett militärsläp från en skrot (det var delvis nerskrotat, inga hjul ingen dragstång), han fick ut ett utdrag från MIFOR. skickade in det med kvitto på köpet för att göra en ursprungskontroll. där fick han avslag pga att släpet skulle vara skrotat. och ej avsett för att komma ut på civila marknaden

(det blev ett traktorsläp istället)

 Men det var ett par årsedan

 
samlarsaker2011-08-18 11:00:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack att ni bryr er och stöttar mig..

 

 Som någon skrev, det har ju gått så lång tid och pallar inte vänta längre..så det ryckte i tarmarna och jag började skruva med bilen.

 Så jag rev framaxeln med hjullagerras och portalrenoverade högerfram + bytte båda framknuts damaskerna..5700kr sammanlagt i delar och oljebyten... och vad händer??!! DÅ ringer polisen EN vecka efter den är ihopsatt igen, så jävla typiskt att jag inte väntat 2 veckor till!!!

 

 Jag hoppas som sagt att försvaret inte saknar bilen, och att jag får den i mina händer igen.. -eller åtminstone får köpa loss den av försvaret när allt polisiärt är klart.

 

 Advokat hade inte varit tokigt som ni skrev, men en självrisk att betala en sån kan bli dyr nog åt mig och jag grejar inte en sån kostnad i nuläget PDT_Armataz_02_06.gif

 

 Nu skruvar jag bort allt jag har kvitton på -förutom framaxeln, vill inte jävlas och göra läget värre..

 Jag uppdaterar här när jag vet nåt nytt. 

 

//mvh.svana PDT_Armataz_02_15.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Tjena Svana,

Jag ger mig aldrig. (på gott och ont)
 
Läste lite i gårkväll. Finns en liten trevlig lag som troligen kommer att kunna nyttjas;
I korthet fungerar det så; att om den tidigare ägaren, försvaret, inte har krävt tillbaks egendomen från den nuvarande ägaren inom sex månader, stannar rätten kvar hos dig.
Detta kallas för "Godtrosförvarv av äganderätt".
Lagen heter; Lag (2003:161).
 
En av förutsättningarna är att du har förvärvat varan, och inte kunnat misstänka att det fanns oegentligheter vid köpet.
 
 
Jag ska länka till en text senare där allt finns, mycket dravel, men det finns kött.
 
Förstår att det kan vara tråkigt att lägga ut mer pengar på typ advokat, men jag tror att du har en stor chans att vinna på den utgiften/jobbet.
 
//Morgan
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda, består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom att någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som trängande fara. Kräver ägaren inte tillbaka egendomen från innehavaren inom sex månader från det att han fick eller måste antas ha fått kännedom om dennes innehav, får förvärvaren dock äganderätt till egendomen. Lag (2003:161).

De viktiga orden här är olovligen tagit som betyder att stöldgods aldrig kan bli godtrosförvärv.

 

Om säljaren i detta fall varken var Försvaret (tidigare ägare) eller skrotaren (som borde vara den riktiga "köparen" i detta fall) så rör det sig uppenbarligen om stöld.

 

Om det var skrotaren som sålde så är det en annan femma, jag har för mig att Försvaret då har ett förbehåll om att materialen inte skall komma ut på öppna marknaden, och  då rör det sig inte om stöld längre utan att säljaren bröt mot avtalet med Försvaret. I ditt fall betyder det att du har köpt i god tro om du köpte från skroten men att du inte kan regga den eftersom försvaret inte lämnar ursprungsintyg.

 

Om du köpte från en tredje person är det helt klart stöldgods och du blir av med bilen.

Tråkigt men sant.

 

Nästa fråga är tiden.

När borde Försvaret insett att bilen inte fanns på skroten?

Jag har faktiskt aldrig skrotat någon bil men det borde väl rimligtvis komma ett meddelande om att bilen nu är skrotat precis som man får meddelande om att ägarbyte är utfört. Detta gäller ju iofs civila bilar.

 

Då är kärnfrågan när han fick eller måste antas ha fått kännedom om dennes innehav.

Är det från tidpunkten när du söker ursprungsbevis eller är det från tidpunkten när de borde ha insett att bilen inte blev skrotad.

Om det är från den tiden borde du vara skyddad men om det är från det datum du kontaktade dem är det värre, jag antar att de gjorde polisanmälan tämligen omgående och detta kan ses som att de kräver fordonet åter.

 

Vet du när den försvann? om Det är över tio år sedan så kan du få behålla bilen på grund av hävd enligt §4

4 § Har någon med äganderättsanspråk innehaft lösöre i tio år efter att ha förvärvat egendomen genom överlåtelse från någon som varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får han äganderätt till egendomen på grund av hävd. Han får dock inte äganderätt om han vid förvärvet eller under innehavet borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Samma regler gäller om egendomen efter en sådan överlåtelse i tio år med äganderättsanspråk innehafts av flera efter varandra på grund av överlåtelse eller arv, testamente, bodelning eller något annat liknande fång. Villkoret om god tro gäller samtliga innehavare. Lag (2003:161).

Om bilen har varit på den civila marknaden i tio år så är det ett godtrosförvärv.

Försvaret kan då fortfarande lösa in bilen för köpesumman+utlagda förbättringskostnader, men troligtvis får du behålla den.

 

Det är juridikstuderande som ger gratis rådgivning. Förhoppningsvis kan de kanske hjälpa dig att klara ut rättsläget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta läge handlar det om att göra allt rätt och riktigt, och vara samarbetsvillig gentemot både försvaret och polisen.

 

 Skulle dock ödet bli som sådant, att bilen behålls i min ägo -UTAN papper, då blir lösningen att skaffa papper och byta identitet. PDT_Armataz_02_06.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...