Gå till innehåll

Försvaret vs.polisväsendet...


Gäst Svana

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är en nybliven TGB 11 ägare och satt här och browsade lite på forumen.

 

Jag har läst en hel del juridik och måste fråga vad det är som polisen utreder egentligen eller borde utreda?

 

Det stod tidigare om godtrosförvärv,

 

Quote

 

3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda, består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom att någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som trängande fara. Kräver ägaren inte tillbaka egendomen från innehavaren inom sex månader från det att han fick eller måste antas ha fått kännedom om dennes innehav, får förvärvaren dock äganderätt till egendomen. Lag (2003:161).

 

Sista stycket är mycket intressant. Har försvaret krävt tillbaka fordonet?

 

Du skall även fundera på de olika delarna i händelseförloppet.

 

Polisen utreder bara brott och har polisen friat dig redan så är brottsfrågan redan avgjord. Ärendet kan ej heller överlämnas till åklagare.

 

Den andra delen är frågan om tvistemål och om hurvida förre ägaren ( Försvaret ) vill ha fordonet åter.

 

Dessutom så är det intressant att om polisen anser bilen vara beslagtagen, så förvarar polisen bilen hos dig och du borde ha rätt till hyra för platsen den står på.

 

Japp, mina två ören om detta.

 

/Jonny

Ja då är vi två som tycker lika. :) I början av tråden har jag skrivit samma... Finns stora chanser att bilen får kvarstå i nuvarande ägares garage...

/Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte varit här på sajten så ofta på sistone, men ja..jag hoppas ni har rätt.

När jag räknar så är vi inne på exakt 2,1/2 år sedan som jag "köpte" bilen. Nu är jag iskall och ska försöka vänta ut dem, jag är ju lite skraj att tjata och skapa irritationer hos både polis och försvaret. Tjat har hittills inte lett någon vart, så jag testar att ligga lågt ett tag.

 

Funderar en del kring "OM" något skulle inträffa, tex en mindre parkeringsskada på annan bil eller ännu värre, en trafikolycka..kanske en brand eller vad som helst där min 131a är inblandad.. - DÅ ligger man ju verkligen inget bra till !!

Skulle försvarets försäkringar gälla, jag menar, dom äger ju bilen fortfarande och verkar inte särskilt engagerade precis att ta den tillbaks.. Bara tankar.

 

Dom få gångerna man tar en liten tur måste man välja lämpligaste ställen, annars ställer man till det för sig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att du ska göra en framstöt hos polisen. Har inget brott begåtts är ju saken klar, vad är preskriptionstiden för grov stöld?

 

Om ett brott har begåtts så ska ju du inleda en rättsprocess eftersom du är utsatt för ett häleribrott. Är det som du skriver här så har du absolut inget att förlora på att ta kontakt med myndigheten.

 

*edit Jag skulle starkt att avråda dig från att använda fordonet i fråga innan ägarförhållandena är utredda, annars riskerar du att begå brottslig handlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Om man tittar lite på vad polisen och en åklagare kan göra så är det inte mycket.

 

På sin höjd kan det bli att du har gjort en häleriförseelse om du hade skälig anledning att tro att bilen var stulen.

Preskriptionstiden för detta är två år.

 

Ett urklipp nedan som finns hos lagen.nu

 

9 kap. Brottsbalken

7 § Är brott som avses i 6 § att anse som ringa, döms för häleriförseelse till böter eller fängelse i högst sex månader.

För häleriförseelse skall också dömas den som

1. i annat fall än som avses i 6 § andra stycket på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande förvärvar eller mottar något som skäligen kan antas vara frånhänt annan genom brott,

2. i fall som avses i 6 § första stycket inte insåg men hade skälig anledning att anta att brott förelåg, eller

3. på sätt som anges i 6 § första stycket 1 medverkat vid det brott varigenom egendomen frånhändes annan och inte insåg men hade skälig anledning att anta att brott förövades. Lag (1991:451).

 

Om preskription:

35 kap. Brottsbalken

1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom

1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,

2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år

 

Se även dom från högsta domstolen om vad som kan anses vara ringa häleriförseelse.

https://lagen.nu/dom/nja/2000s652

 

Detta innebär att polisen inte kan göra något och har troligen inget ärende på dig kvar om de nu någonsin har misstänkt dig för brott.

 

Så allt som har med polisen att göra kan du glömma.

 

Nästa fråga avser då den civila processen om äganderätt och dylikt.

Observera här att lagen om godtrosförvärv är helt skillt från polisen och brottsbalken.

Detta är således en fråga mellan dig och militären.

 

Enligt då vad som tidigare sagt skall militären kräva tillbaks egendomen hos innehavaren inom sex månader sedan det var känt.

 

Militären har fått reda på detta då du tog kontakt med dem och de fick reda på vem du är.

 

Det räcker inte med en polisanmälan från militären utan de måste framställa kravet till dig!

 

Phu..

 

Så nästa steg är frågan om vad göra härnäst. Jag har inte registrerat en bil själv så jag känner inte till hela processen men..

Om fordonet inte finns i Vägverkets register så finns det inte heller en registrerad ägare på fordonet så en komplikation om ägarbyte finns det kanske inte.

 

När det gäller ursprungsintyg så har jag förstått att det räcker med en kopia? I så fall kan du använda dig av offentlighetsprincipen.

Även om det är militärt material så kan den användas. Det finns regler i Offentlighets och sekretesslagen som säger att materialet skall lämnas ut om det inte är till fara etc...

 

Tänk även på att det är en myndighet och att de måste svara och behandla inkommande ärende skyndsamt och att utlämnande av handlingar skall göras omedelbart.

 

Om det inte räcker med en kopia så kan man begära en fullgörelse i en domstol att de skall lämna ut handlingen. Du är ägare till fordonet och är således även ägare till handlingarna tycker jag.

 

Jag råder dig även att skriva till myndigheterna istället för att ringa. Om du ringer så hamnar det mellan stolarna och inget händer. Om du skriver till myndigheten så har de inget annat val än att behandla ärendena.

 

 

Mvh

Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jonny, skönt att du lade ned mycket skrivande till min fördel, det låter positivt och du verkar påläst :) Hoppas någon myndighet är här inne och läser, så kanske dom förstår hur mycket våra fordon betyder för oss.

Detta är inte en rolig situation. Tror ni en jurist / advokat skulle vara till fördel för mig? Jag har en bekant isåfall. /mvh.svana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kunnig jurist/advokat är aldrig fel.Har själv haft hjälp av advokat de senaste 25 åren efter en trafikolycka med

personskador ,man har mao någon att bolla alla knepiga frågor med , för ibland orkar man inte hålla på att själv

bråka med myndigheter m.m

mvch Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det kan var bra med en Jurist som kan hjälpa till att reda ut aktuell situation och som kan skriva välformulerade skarpa brev.

 

Min egen erfarenhet kring detta har jag byggt upp under en tid och ett praktiskt exempel är när jag fick FTP access till domstolsverkets server för rättsfall.

 

Jag ville söka igenom deras databas för liknande tvister som jag hade vid tillfället och kom underfund med att vissa aktörer hade sådan tillgång, och det ville jag med ha. Jag kontaktade domstolsverket först lite informellt med att fråga efter ftp acces men de förnekade att det fanns. Jag återkom ännu en gång avseende detta och de förnekade även andra gången att någon sådan tjänst fanns. Då tog det skruv!

 

Jag undersökte dels vilka det var som hade denna acces och även hur offentlighetsprincipen fungerar. Sedan skrev jag ett brev som var helt annorlunda en de två första och begärde även att de två första mailen jag hade skickat skulle diarieföras. Tre dagar senare hade jag fått min ftp acces och har sedan dess läst igenom många domar och lärt mig oerhört mycket under tiden. När det gäller juridik så kan jag rekommendera att men tittar lite i propositionerna då de nästan fungerar som en lärobok över den aktuella lagen.

 

Men i alla fall, har du en jurist i närheten som kan hjälpa till att skriva så tror jag det underlättar att föra saken framåt så man slipper sitta orolig.

 

Är just nu på väg till puben för en kall pilsner.

 

/Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det att Svana är oskyldig till brott och formell ägare till godset (fordonet) nu ràder det väl ingen större tvivel om. Det som är problem är ju att för att få bilen registrerad med ägarbyte förutsätter att förra ägaren (FM) utfärdar ett ägarbytesintyg (eller vad det heter på Svenska. Utan detta dokument lär det vara omöjligt att få registrera bilen för trafik på allmän väg. Jag TROR inte att det finns utrymme för undantag från den regeln, dessvärre!

 

Den enda möjligheten som jag kan se, med begränsade kunskaper på området, är att FM visar välvilja och utför ett formellt ägarbyte. För at detta skall ske så är nog personliga relationer enda troliga lösningen. Om de misstänker att det en eller annan plats begåtts något snusk (vilket det har) så är nog viljan att samarbeta lten. Om du har enorm tur och får tillfälle att lägga fram ditt ärende personligen för en med rätt fullmakt så KANSKE...

 

Det som slår mig är: Hur kommer det sig att en attraktiv bil blir utskrotad? Någon har tydligen gjort något fuffens för att tillägna sig ett fint ex för egen del eller annans räkning men bommat eller SPEKULERAT på just detta.

 

Kanske jag missförstått vad FM sagt, men oavsett så tror jag en ny (gammal) ram och en plasma gjör dig till glad bilägare snabbare än att vänta på ett FM-beslut.

 

Bara mina 2 korvören på bakgrund av viss erfarenhet med rutinerna i Circus Olivia.

 

Ledsen för din del att det fortfarande inte ordnat sig och att du blivt av med grejjer på bilen under tiden. Inge kul att bli blåst, jag vet!

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med dina texter. Att bilen skulle skrotas, vad jag förstått ihop med 7 likadana 13-bilar samtidigt, var väl just att man gjorde så även med fräscha bilar, just för att dem inte skall komma ut i det "civila" ,alltså till vår lilla söta gruppering här på sajten.

För dom få uppgifter jag fått av försvaret för längesedan är just att den skulle skrotas och försvann på vägen.

Som Mark-X skrev : Troligen någon som planerat göra ett "kap", antingen få en fräsch bil eller göra pengar på en fin affär. Så sket sig planen i verkligheten och man slumpar bort bilen på ett ojuste sätt till en idiot.. och här kom jag in i bilden mitt klantarsle haha.

 

Bara garva åt eländet.

Men jag väntar vidare än sålänge och ser vad som sker..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju exra illa för dg med de nya (ca 2006?) FM-direktiven om att inte bistå privatpersoner eller civila föreningar. Ett direktiv som antagligen kommit till för att förhindra korruption och fördelar för enskilda genom "svågerpolitik".

 

Jag gissar på något förrådsjägarbefäl som inte var klar över att förhandsbesked om omreg av fordon sändes först efter att dem bekräfats ankomna till auktionsplats, men gissade att det skedde i samband med att de togs ut ur förråden för försäljning. Det var i alla fall något sådant jag fick höra när jag frågade en bekant om just denna situationen. Man var visst klar över risken för att fordon kunde försvinna på vägen men ansåg det för omständigt att forska vidare i saken.

 

Egentligen så borde det vara en enkel sak att nysta upp men det kommer inte att ske.

 

Hoppas verkligen du kommer i kontakt med någon som kan hjälpa dig. Du får väl börja besöka vattenhålen där Grönquistarna hänger, blinka lite sött med fransarna och hoppas på det bästta :D

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Det har nu gått lite över 3 år sedan den här historien startade med min tgb131.

 

Jag har inte hört ett ljud sedan sist, och nu ligger jag bara lågt och väntar ut dem.

Senast jag hörde något, var augusti 2011 när jag ringde upp och blev kopplad till en högre person på försvaret som blev arg efter jag berättat historien, och påstod att Försvarets egendom omedelbart skulle lämnas tillbaka nu!!

 

  Kändes otäckt eftersom jag redan kostat på fordonet väldigt mycket, så nu ligger jag lågt istället och hoppas att dom tänker om..

 

Min tanke är,om något händer under den här tiden.. tex om någon skithög skulle sätta eld på bilen, eller att den stjäls av mig..vad faan gör jag då?? Svårt att motbevisa att man skulle vara oskyldig, hemska tanke!!

 

Bilen står gömd på hemlig plats, men allt kan ju hända ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är verkligen en biege historia :( hoppas du får behålla din tgb du får ha tålamod :wub:

 

Det har nog slarvats och förskingrats enormt inom fm under alla år mörkertalet är nog ganksa stort,kan ta ett exempel

som hände mig under min vpl(97 /98) på ett regemente som nu är nedlagt.

 

Ja hade inre tjänst pga förkylning och jag fick ett hedersuppdrag av en adjutant.

Ja fick nycklarna till vapenkasun och skulle vårda och göra rent en ak5

som tillhört ett pensionerat befäl(sedan ett år vid dett tillfälle)

Jag fann vapnet märkt med Mj.blablabla,gjorde rent och fettade in,

tog med vapnet till truppförådet och lämnade fram det till gubben(civil personal)

han var dessutom helt oinformerad och ovetande att ja skulle dyka upp.

Han matade in serienr från vapnet och......öööööhhh vapnet var ju redan inlämnat...wtf :huh: .

Ingen ifrågasatte detta, varken adjutanten eller mig.

ja såg inte allvarligt på detta just då men idag kan manfan  ju undra... :mellow:

Ja kunde ju lika gärna ha knyckt med det hem -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tiden går och inget hänt.

 

En fundering nu när man hängt på lite winch, diodbelysningar och kommande hjulen..

 Nån som har tankar eller tips på hur ja kan försäkra besten, delarna ifall nån stöld / vandalisering eller olycka skulle inträffa?

 

 Eller försäkra mina hjul separat?  Hur lägger man upp detta för ett försäkringsbolag? Att bilen inte har identiteten klar än och byggs om? sad.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

3 år och 4 månader, inget nytt..

 

 Men. Jag tror faktiskt att jag lyckats trafikförsäkra min 13. På chassienumret :P

 

 Jag har inte fått hem pappren än och vet inte exakt hur han tänkte på TryggHansa, jag sa att bilen inte är inreggad än och att den måste förflyttas ibland. Först svarade han nej, och att den ändå inte för flyttas på väg.

 

 Sen ringde han tillbaks och sade okej för c:a 800kr /helår, vilket är helt ok tycker jag.

 

 Nu är frågan.. OM något skulle hända, tex en krock.. (jag skiter ju givetvis i mig själv och min 13 vid det tillfället) vill jag inte blanda in nån annan i trubbel, eller typ bli personligen betalningsskyldig för tex en ny V70.

 

>>Kommer bolaget ersätta något för den andre parten, trots att MIN bil inte var påställd och laglig??

Jag tycker att det borde fungera, för jag betalar ju en försäkringspremie.

 

Eller suger dom bara åt sig min premie nu och tvärnitar när något inträffat?

 

 Nån som kan svara på mina tankar??

 

Dessutom är det ytterligare ett argument till min fördel att bilen är just MIN, när / om disskussionen startas inom försvaret / polisen.

För "Varför skulle jag betalat en försäkring på ett fordon som inte skulle anses som mitt eget"? ;)  

 

 Man kanske ska försöka betala en skatt också, trots att den är skattebefriad.. hahaha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog svårt att veta i förväg vad som händer.

 

Jag kommer att tänka på två diskussioner jag haft med försäkringsbolagen. Jag höll på och flyttade

en bil mellan två garage under en renovering när den var avställd. Vid en diskussion med Folksam sa de

att de skulle ersätta på trafikförsäkringen trotts att den var avställd. Det skulle troligen bli en högre

självrisk. Det här är nog femton år sedan så det kan ju hänt mycket sedan dess.

 

För något år sedan diskuterade jag med Dina försäkringar om vad som skulle hända om min grabb tog

fyrhjulingen och ställde till något. Den har en försäkring som kräver att man är över 40 - tro det eller ej

men dom säger att jag blivit så gammal. Då sa de att jag nog skulle få ersättning men också få betala en

högre självrisk.

 

Kul, det låter i alla fall som att kampen går framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Lyfter tråden igen, då ämnet kom på tal i annan tråd..

 

 Faktiskt har jag varit lat och feg..inte hängt på nån telefon varken till advokat, polis eller försvaret än.

Känns som man börjat accepterat problemet, och kör på chansning änsålänge.

 

Dumt!!

 

  Gnistan är inte lika stark längre att orka driva idioterna till nåt vettigt.

 

Men bilen kommer jag aldrig lämna ifrån mig, aldrig!! Inte en chans!!!

 

 Om en månad är det 4 år sedan jag "köpte" bilen, och jag skall höra av mig exakt på 4-års dagen, och pika dem lite..så ska vi se vad som sker.

  Tycker inte att dom borde vara stolta över agerandet och prioriteringen av mitt ärende iaf..jag menar, man måste väl åtminstone kunna ge ett svar VAD som SKALL GÖRAS för att lösa detta..

Sen när och var och vem, det är väl en kuggfråga där.. om jag får tro!

 

 Fan nu blev man på taskigt humör.. :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid köp i god tro så hade försvaret 6 mån på sig att kräva tillbaka fordonet vilket torde ha gått nu.

Beträffande polisen så undrar jag om det har gjorts en polisanmälan och i så fall av vem?

 

De har ju vetat vart fordonet befinner sig och inläggen på detta fordon fungerar nog bra som bevis!

 

Så om jag vore du så skulle jag samla handlingar som visar på att de vetat i minst 6 mån samt därefter kontakta dem och begära ut handlingarna.

Du kan även göra det skriftligt. Om de vägrar så skriv till tingsrätten och ansök om ett föreläggande att det skall skicka handlingarna. En sådan ansökan kostar 450 kr tror jag.

 

Annars kanske man kan åberopa principen om offentliga handlingar då det skall finnas starka skäl att vägra.

 

Under alla förutsättningar så är det du som skall agera för försvaret har ingen anledning att ta initiativet.

 

/Bluesky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, medier kan ju få fart i det mesta, men i såna här exempel finns väl alttid en liten risk att man missar nåt ev.kryphål som man inte känner till, och för att tysta ner kanske dom kommer och haffar bilen och låser in den..

..som det är i dagsläget kan jag iaf köra den med trafikförsäkringen och grönskylt.

 

Det är inte så jag vill ha det, men hellre detta , än att jag retar upp dem och dom beslagtar bilen i väntan på ev.utredning..

 

  Försvaret gjorde en polisanmälan när jag förklarat hur detta gått till, och jag har varit inne på förhör och fått bekräftat att jag finns med i anmälan UTAN brottsmisstankar. Endast pga att jag hade fordonet vid denna tidpunkt, och att jag var drivande i detta för att få problemet ur världen.

 

 Jag såg till att försvaret blev informerad om läget med mitt fordon, då jag insåg att något var knas..detsamma gäller hos polisen, och därför finns ingen anledning att misstro mina ord..så jag har svårt att tro att det är där som det IGENTLIGEN fastnat.

 

Jag hade en tanke på att polisen kanske försökte samla ihop en hel hög med anmälningar liknande min, och göra något stort av det hela, men njaaaa..i 4 år??? haha

 

 Ja, denna tråd borde man skriva ut i pappersform och visa dem sen. -_-

 

Jag kommer att höra efter när jag har motivation och ork..brukar ju vara en halvtimme i telefonköer och växlar och skit varje gång..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte någon kompis som är polis och kan kolla status på utredningen?

 

Tänker som så att den kanske är nedlagd, men du inte fått veta om du inte står som målsägare, dvs den som gjort anmälan hos polisen.

 

Om du har ärendenummer och har kontakter så kolla status. Det borde inte göra något för slutliga resultatet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...