Gå till innehåll

när infördes c-körkort mm


Gäst samlarsaker

Rekommendera Poster

Gäst samlarsaker

Blev å fundera när infördes c-körkort.

 

Jag har hört att man "fick" c-körkort genom ett intyg på att man har kört lastbil. enligt några övergångsbestämmelser för "länge sedan"... när var det?

 

Vet att min kompis far fick C-körkort när han tog D-körkort och har kombinationen A BE C* DE

 

Man fick även A-körkort när man tog B-körkort. förr i tiden.

 

En annan fundering kan man ta C1 & D1-körkort i sverige eller är det bara utländska körkort som kan överföras till de behörigheterna....

 

(mina körkort (BECEDE) är iaf klara, har bara lite funderingar)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mollberg

Hojt!

Är inte helt säker, men jag TROR att det var någon gång runt -82 eller -83?

 

OT info:

 

Precis som du skriver, så fick man köra tung lastbil på ett B-kort för i tiden.

Sedan räckte det att någon lastbilsägare intygade att man hade kört minst 100(?) mil under ett år, så fick man sitt C-kort. Om man var observant kryssade man i rutan för taxi körkort också!

Vipps så hade man BC och Taxi på sitt körkort! Och nu har man helt plötsligt AM också på styrlappen...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

I mars -84 fick jag min C-behörighet.

 

Det är inte hela sanningen att man fick köra tung lastbil på B-kort före -84. Yrkesmässigt var det krav på C-kort men privat räckte det med B så skillnaden är att det numer krävs C oavsett orsaken till resan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mars -84 fick jag min C-behörighet.

 

Det är inte hela sanningen att man fick köra tung lastbil på B-kort före -84. Yrkesmässigt var det krav på C-kort men privat räckte det med B så skillnaden är att det numer krävs C oavsett orsaken till resan.

Lite förtydligande att man måste ha C för att köra beställningstrafik, t ex Konsums långradare som bara körde "inom företaget" fick köra på B.

 

Om man räknade alla som graderade upp till C hade kört de stipulerade milen så var sträckan längre än vad ASG o Bilspedition körde på sitt linjenät årligen...

 

Tog B körkortet i mars 83, när uppkörningskontrollanten hörde att pappa hade lastbil så tyckte han det var synd att jag inte var ett år äldre så jag kunde söka på mig C kortet.

I november fick mamma sitt C kort, jag stövlade in i mellandagarna o skrev i lappen hos Polisen för jag hade ju kört betydligt mer lastbil än hon...

Efter nån vecka kom ett ursäktsbrev om att det var körigt så de hann inte få fram körort, men jag fick fortsätta köra lastbil...

 

Vid 18 år o knappt 11 mån ålder hade jag C kortet... Sedan kunde man söka till sig TAXI på det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick också min C-behörighet den enkla vägen runt 1983. Kravet på intyg att man kört visst antal mil togs bort och därför kände jag mig behörig att söka. Hade alldrig suttit i en tung lastbil när jag fick min C-behörighet och ej heller lämnat in något intyg. Detta vet jag säkert.

Strax innan min mor fyllde 90 skulle hennes körkort förnyas. Hon kunnde då välja att inte förnya sitt körkort för tung motorcykel A. "Men tänk om jag vill köra MC", sa hon och kryssade för A. Hon hade aldrig suttit på en MC.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, på ansökan fick du nog fylla i ett antal km du kört, ett alternativ var intyg från arbetsgivare motsv att du i kört ett antal km.

 

Från början ingick MC korten i Körkortet som gäller för bil, trafikkortet för yrkessmässig lastbilskörning. När man sedan bröt ut Körkortet md behörigheter var det helt rätt att alla fick behålla den "gamla" behörigheten.

 

För Taxi gällde särskilt läkarintyg?

 

Buss vet jag inte om det fanns innan man började med  bokstavs körkorten? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Kul med info!

 

Har för mej att jag har pratat med en gammal bärgarägare förut (min fd. arbetsgivare),  som berättade att brandmän fick under utryckning köra tunga brandbilar utan c-kort vid utryckning.  men inte köra tillbaka till stationen efter utryckningen (svensk byrokrati). Det var för ca. 10 årsedan...  sedan fick brandmännen utan c-kort via vanlig utbildning ta c-kort på kommunens bekostnad. även E-behörigheten fick de ta för att kunna köra någon pumpvagn...

 

Jag "övningskörde privat" med min kompis som hade den andra bärgningstationen i "stan". han fick inte vara min handledare då han inte hade haft c-kortet i 5-år (han är jämngammal med mej). men han sa att inte blir vi stoppade för att visa körkortet i bärgningsbilen, och så var det / vi blev inte stoppadePDT_Armataz_02_12.gif...

""" jag skyller på att jag var ung och dum""" men det var han som fick upp mitt intresse för tunga fordonPDT_Armataz_02_03.gif...

 

Uppkörningen gjordes i en bärgningsbil 3-lastare Volvo FL611,  kort hjulbas och fem-växlad låda, två lånade skrotbilar som last från lokala skroten.

Uppkörnings mannen var inte imponerad, sa att bilen var en "större pickup" (han hade rätt)

Kuggade på funk. Lastsäkringen... Körningen gick bra.

Gjorde om funk. en vecka senare. fick då beskriva däck.  och allt gick bra...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kilen

Brandmännen utan C-kort hade en utbildning som jag har för mig hette "fri väg". Det var någon form av dispens som försvann för ca 10 år sedan. Tror däremot att de även fick köra under "icke utryckning" men jag är inte säker. Vet däremot att man får köra utryckning men bara 30 km/tim tillbaka till stationen om man har motorsprutan kopplad efter brandbilen.

 

Under min tid i försvaret fick man köra vad som helst bara man hade förarbevis, det gällde både värnpliktiga och befäl. Sedan kom någon (Vägverket?) på att när vi körde värnpliktiga på lastbilsflaket till skjutfältet var det att betrakta som yrkesmässig trafik. Därmed fick kronan betala C-kortsutbildning för befälen, 1991 vet jag att det var för det står på mitt körkort.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Militären hade väl ett eget tryckeri som bara skrev ut dispenser........

 

Fast å andra sidan så hade väl kronan egna "uppkörningsmän" o kunde utfärda underlag till civila körkort utan större kostnader än mantiden.

 

Var ju ett axplock kvällskurser man kunde välja i lumpen, o eftersom jag ändå hade C så valde jag svetsning, då C körkortskursen ändå inte skulle innefatta uppkörning eller E. Var ett antal TGB 30 förare som körde C kursen o då "Hängde de på" med kärrorna o körde upp o fick ut CE kort ändå tror de fick betala själva körkortet bara- BIG MISSTAKE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Ang. Fri Väg är inte det som krävs för att få köra med blåljus och tut.tut...? Men jag kan ha helt fel...

 

 

Min "uppkörningsman" från vägverket som det hette när jag tog c-kort -02.

Var en av I13 gamla "uppkörningsmän" Har var riktigt bra trotts att han kuggade mej för funk-beskriningen första gången. (han visade i sina papper vad jag gjort för fel och talade om vad jag minst skulle kunna. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kilen
Ang. Fri Väg är inte det som krävs för att få köra med blåljus och tut.tut...? Men jag kan ha helt fel...

Nej' date=' det har varit på tapeten länge men ännu finns inget nationellt krav för utryckningsförare. Finns däremot en rekommendation framtagen av ett gäng myndigheter: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3733/2008_4_grundlaggande_kompetensmal_for_utryckningsforare.pdf

 

Sedan är det upp till respektive arbetsgivare att utbilda sin personal. På vissa håll fungerar det bättre än på andra.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

När jag tog mitt tung kort, så tog man på buss med tungt släp i stället för lastbil, då fick man BE-C-DE samtidigt.

Tog det för att köra bärgare och av någon outgrundlig anledning behövde vi inte CE då, utan körde på dispance
Så i samband med tungbärgning fick jag köra en 24 tons bärgare på 12 meter med en full lastad 24 meters långtradare efter på enbart C behörighet. lika så om vi fixade en långtradare efter vägen men den ändå skulle in till verkstad eller uppställningsplats, så var det helt ok för mej att köra den dit enbart på C behörigheten.
Vet inte om det funkar så i dag, men har svårt att tänka mej det, dispancen tror jag att vi hade för att vi jobbade åt polis och räddningstjänsten och sos alarm, och då jobbade under något som kallades räddningslagarna, vilket också gjorde att vi inte hade färdskrivare eller tidsbegränsning på hur länge vi fick jobba i sträck utan rast eller natt villa.
Hoppas för de som jobbar med detta i dag att det är bortaget, för det blev ofta överutnytjat och man satt i flera dygn och körde när det krisade i hop sej.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
och då jobbade under något som kallades räddningslagarna' date=' vilket också gjorde att vi inte hade färdskrivare eller tidsbegränsning på hur länge vi fick jobba i sträck utan rast eller natt villa.
Hoppas för de som jobbar med detta i dag att det är bortaget, för det blev ofta överutnytjat och man satt i flera dygn och körde när det krisade i hop sej.
[/quote']

 

Nu kan jag visserligen inte räddningslagarna men arbetstiden styrs av arbetstidslagen och att jobba utanför den är olagligt om det inte just "krisar till sig", och nu är det så att "kris" är betydligt större än att man inte vill hålla tillräckligt med personal för normal arbetsbelastning. Självklart är det så att rädda liv går före arbetstidslagen men om en

lastbil står i diket och i övrigt inte är i vägen så kan jag inte tänka

mig att bärgningen av den går före vilotiderna. Det du beskrev känns mer som att det var frågan om en oseriös arbetsgivare som tyckte det var bättre att ni fick jobba ihjäl er än att anställa tillräckligt med folk.

 

Sorry för utsvävningen. Back to topic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja du Åke det kan nog ligga något i det, han har ju vägrat skriva på min ansökan för arbetsskada, efter jag frontal  krockade med bärgningsbilen och en 55 tons långtradare, då jag hadde kört i 3 dygn utan vettig vila.

Kan tänka mej att det inte var riktigt så de lagarna var tänkt att fungera.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Åke det kan nog ligga något i det' date=' han har ju vägrat skriva på min ansökan för arbetsskada, efter jag frontal  krockade med bärgningsbilen och en 55 tons långtradare, då jag hadde kört i 3 dygn utan vettig vila.

Kan tänka mej att det inte var riktigt så de lagarna var tänkt att fungera.
[/quote']

Är väl tänkt att lagarna skall fungera - just för att INTE hamna i den situationen.

 

Vart ju generellt hårdare med nya EU arbetstidsregler för nåt år sedan, med dygns o veckovlor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker
När jag tog mitt tung kort' date=' så tog man på buss med tungt släp i stället för lastbil, då fick man BE-C-DE samtidigt.

Tog det för att köra bärgare och av någon outgrundlig anledning behövde vi inte CE då, utan körde på dispance

Så i samband med tungbärgning fick jag köra en 24 tons bärgare på 12 meter med en full lastad 24 meters långtradare efter på enbart C behörighet. lika så om vi fixade en långtradare efter vägen men den ändå skulle in till verkstad eller uppställningsplats, så var det helt ok för mej att köra den dit enbart på C behörigheten.

Vet inte om det funkar så i dag, men har svårt att tänka mej det, dispancen tror jag att vi hade för att vi jobbade åt polis och räddningstjänsten och sos alarm, och då jobbade under något som kallades räddningslagarna, vilket också gjorde att vi inte hade färdskrivare eller tidsbegränsning på hur länge vi fick jobba i sträck utan rast eller natt villa.

Hoppas för de som jobbar med detta i dag att det är bortaget, för det blev ofta överutnytjat och man satt i flera dygn och körde när det krisade i hop sej.
[/quote']

 

 

Det behövs inte E-kort vi bärgning av tex. lastbil + släp när man använder en bärgningsbil med karroserikod 76 eller 91.

När bärgaren lyfter en lastbil i "grinden" så får man bara köra i 40km/h...

Att det är 40km/h beror på att bärgarna måste få åka på motorväg...  Och där är alla 30km/h ekipage förbjudna...

Lika så behöver inte bärgningsbilarna vara utrustade med typgodkända drag för att kunna dra släp.

Bilen jag körde hade en hel hög utbytbara drag för att kunna "flytta" förekommande släp...

Men även då gällde 40km/h

 

Färdskrivare ska används idag i bärgningsbilar när de åker 10-mil utanför stationeringsorten.

utanför 10-milsgränsen gäller vanliga kör och vilotider. (har hört detta av lokala bärgaren)

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kilen
och då jobbade under något som kallades räddningslagarna' date=' vilket också gjorde att vi inte hade färdskrivare eller tidsbegränsning på hur länge vi fick jobba i sträck utan rast eller natt villa.
Hoppas för de som jobbar med detta i dag att det är bortaget' date=' för det blev ofta överutnytjat och man satt i flera dygn och körde när det krisade i hop sej.
[/quote'']

 

Nu kan jag visserligen inte räddningslagarna men arbetstiden styrs av arbetstidslagen och att jobba utanför den är olagligt om det inte just "krisar till sig", och nu är det så att "kris" är betydligt större än att man inte vill hålla tillräckligt med personal för normal arbetsbelastning. Självklart är det så att rädda liv går före arbetstidslagen men om en

lastbil står i diket och i övrigt inte är i vägen så kan jag inte tänka

mig att bärgningen av den går före vilotiderna. Det du beskrev känns mer som att det var frågan om en oseriös arbetsgivare som tyckte det var bättre att ni fick jobba ihjäl er än att anställa tillräckligt med folk.

 

Sorry för utsvävningen. Back to topic.

Jag utsvävar lite vidare i brist på sysselsättning denna kväll. Räddningstjänstlagen ersattes 2003 av lagen om skydd mot olyckor (SFS 2003:778) . Jag kan omöjligt se att den kan utnyttjas för ett stående undantag från arbetstidslagen. Däremot kan en räddningsledare med tjänsteplikt anmoda vem som helst mellan 18 och 65 års ålder att medverka i räddningstjänst och då faller arbetstidslagen. Det är ganska stränga krav, kriterierna för räddningstjänst skall vara uppfyllda, det skall vara behövligt samt "i den mån hans eller hennes kunskaper, hälsa och kroppskrafter tillåter det".

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...