Gå till innehåll

Marc's Tgb13: renovering och ombyggning


Gäst Marc-X

Rekommendera Poster

Gäst Marc-X

Hej alla Tgb 11 / 13 frälsta.

Jag skall här samla alla mina erfarenheter, frågor och efter vart; bilder från mitt Tgb13 bygge.
Det har efter vart blivit mycket svordommar och korta stunder av lycka då jag trott mig lösa diverse problem jag haft med bilen sen jag köpte den. Det visar sig efter vart att lyckan ofta är kortvarig. Efter att ha haft startproblem, främst med varm motor bytte jag alla bränslefilter och monterade bort "Filter King" regulator / filter och ersatte detta med ett "standard" engångsfilter från BILTEMA. Detta såg först ut att lösa alla problem, men jag hadde oxå putsat av tändstift, tändkablar, rotor och fördelare.
Nu visar det sig att när jag börjar få tom tank (meningen var att köra den helt tom för att rensa den efteråt), så kommer problemen tillbaka. Det som är märkligt är att jag har ett bra tryck (?) fram till förgasarna. Kanske för högt? 
Då mitt "Filter King" innehåller en del "mysko" komponenter från bl.a en kulspetspenna misstänker jag att det inte gör jobbet som det är tänkt.PDT_Armataz_02_13.gif

Är det någon som har ett av dessa filter liggande "löst" som kunde ta isär det och ta en bild av den mässingsventil och fjäder som sitter UNDER membranet? Här sitter det en "topp" till en kulspetspenna och en bit gummislang som ger ett "mottryck" mot membranet från botten av filterinsatsen om ni hänger med?

Vad skall  bränsletrycket vara mellan regulator och förgasare?

Är det någon som har ett "slaktat" filter av denna typen som kanske har de delar som är bytt mot "kulspetsteknologi" i min bil?

Jag blir inte klok på vad det är som är galet med min bränsle / luftblandning eller tändning. Närmotorn väl startat gården som bara det så länge varvtalet ligger aningen högt. Misstänker att det är förgasarna som bråkar med mig. Antingen skit i någon nålventil, eller bi-metall regleringen då problemen verjar uppstå vid varm motor. Har aldrig problem att starta med KALL motor och choke...

Jag har som sagt INTE bytt tändstift, bara rengjort dem grundligt med stålborste och smärgelduk. Skall skaffa nya stift så snart jag får tag i dem.

Luftfiltret skall oxå bytas, men det är inte detta som orsakar problem då jag testat att starta UTAN filterinsats: ingen skillnad.

Det som är ULTRAMÄRKLIGT är att startgas inte hjälper ett dugg... Jag har sprutat in startgas direkt i insuget via slangen som normalt sitter som avluftning till ventilkåpan. Detta borde ju få den mest vanskliga motor att tända och gå igång, men icke sa nicke...PDT_Armataz_02_04.gif

Va PDT_Armataz_02_09.gif kan det vara förutom just förgasarfel? (Jag har ställt tillbaka alla skruvar till fabriksinställningar och det verkade hjälpa så länge tanken är full...)

Bränslepumpen? Nja... Jag har ju ett gott flöde och bra med tryck fram till förgasarna...PDT_Armataz_02_08.gif

Idéer någon?

M.v.h

/// Marcus (Trötter och Butter)PDT_Armataz_02_06.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 113
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag läste igenom ditt inlägg och när jag kom till att "startgas hjälper inte" då kollade jag och såg att du inte bytt eller servat brytarspetsarna. Min Valp ville inte starta för en tid sedan, startgas hjälpte inte. Det var brytarspetsarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marc-X
Jag läste igenom ditt inlägg och när jag kom till att "startgas hjälper inte" då kollade jag och såg att du inte bytt eller servat brytarspetsarna. Min Valp ville inte starta för en tid sedan' date=' startgas hjälpte inte. Det var brytarspetsarna.[/quote']

Tack för tipset, men:

Jag har rengjort / smärglat kontaktytorna / sprayet med "oxide-clean" och "contact protect". Nästa steg är BYTE tilsammans med en masa annat i tändsystemet!

///M 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marc-X
Har du gnista på tändstiften?

Skall checka det ordentligt i morgon då jag skall se lite närmare på en del skaker.
Jag fann ut en annan ting som oxå måste ordnas, och det kvickt; se nästa innlägg...

///M
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marc-X

Det har visat sig en annan MYCKET irriterande företeelse med min bil, men jag gissar att det bara är fråga om en justering: När jag lägger in lågserien (går helt utan problem),och sedan skall tillbaka till högserien händer det ofta att jag blir stående "mitt emellan" växellägena... Alltså, det sker inget då jag försöker lägga in en växel.

Jag måste växla mellan låg  / hög flera gånger innan jag får lagd in en växel i högserien.
Då jag inte kört särskilt mycket med bilen, och bara två gånger i "terräng" har jag inte haft så mycket tid att "analysera" problemet. Det verkar dock som att det går lättare att "komma tillbaks" till högserien om jag lägger in BACK först, efter att jag har haft lågserien inkopplad. 

En annan sak som antagligen inte har något sammanhang med detta, men jag upptäckte det samtidigt är att jag IBLAND måste koppla IN / UR / IN främre diffspärren flera gånger för att indikatorlampan skall tändas. Jag har alltså inte verifierat att diffen faktiskt inte låser när indikatorlampan inte tänds, så det KAN ju vara glapp i själva indikatorkretsen.

Någon som kan ge en bra förklaring på varför min växellåda uppför sig som den gör? (hamnar i ett "friläge"?) Detta kan vara ganska så irriterande om jag har startat gatukörning på lågväxel för att värma upp oljorna lite försiktigt (detta blir ju aktuellt under vintern), då jag riskerar att bli stående och "fippla" med växlarna innan jag kommer mig iväg vid ett rödljus eller i en korsning till exempel.

Jag har för mig att jag läste här eller någon annan plats om HUR man justerade växellägena, men kan inte finna tillbaka till den sidan / artikeln nu...

Någon som kan hjälpa med tips eller en link till sidan med instruktioner?
Eller är detta ett tecken på att något är slutkört? (tvivlar på det då min bil fick en STOR service och ny kaross innan den sattes i MOB-förråd för att sedan inte se dagsljus för den blev såld. Efter denna "STORSERVICE" har den bara gått 200 mil.

M.v.h

/// Marcus i det kalla nord, snart på tur hem med en Tgb13 i bagaget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst popnit

Ånglås är när motorn är så varm att bensinen för ångas.

Symtomen är som du beskriver, fungera bra men kan va svår startad när motorn är varm.

 

Många förgasarebilar hade dom bekymmerna förr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marc-X
Ånglås är när motorn är så varm att bensinen för ångas.

Symtomen är som du beskriver' date=' fungera bra men kan va svår startad när motorn är varm.

 

Många förgasarebilar hade dom bekymmerna förr...[/quote']

Hmm... kunde ju vara en førklaring... Vad gør man før att bli kvitt ett sådant problem? (byter motor ær ju ett naturligt svar, men om man inte vill gå så drastiskt till væga, ær det något som kan førbættra en førgasarmotor?) 

/// M 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst popnit

Kan va så att tändningen står fel (avgastempen blir för varm) eller att du montera någon form av värmeskydd som förhindra strålningsvärmen från grenröret.

Spaceplatta mellan förgasare och insug...

 

Mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marc-X
Kan va så att tändningen står fel (avgastempen blir för varm) eller att du montera någon form av värmeskydd som förhindra strålningsvärmen från grenröret.

Spaceplatta mellan förgasare och insug...

 

Mvh Mattias

 

[/quote

Jag skall mäta temperaturen på förgasarna nästa gång den strular så kanske men kan bilda sig en uppfattning om det är där problemen uppstår. Nu skall ju dessa Strombergarna ha någon bi-metall dippe-dutt som skall kompensera för temperaturändringar i förgasaren,, men om den kokar soppan så hjälper det väl lite antar jag...

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strombergare sitter på många andra bilar och jag har aldrig behövt haft någon regulator.

Men de är känsliga för värme eftersom flotörhuset sitter utsatt för värme.  de ändringar jag gjort på bilar där strombergaren kommer gå varm tex ökenkörning: justerat flotörnivån till något mindre och sett till att ventilen tätar, fiberbrika- stor plåt-fiberbrika. dvs en på var sida om max möjliga värmeplåt, värmeplåt ta bara en stor plåt bocka något så den inte skramlar och försök få den att skydda max möjligt från grenröret. Friskluft från kallast möjliga ställe,  bortplockad förvärmning,  I riktigt varmt klimat soppakylning dvs lågt soppa rör i koppar som slinga i fronten. Samt kört elfläktarna något extra efter körning.

soppakok efter körning surar ner motorn och stargas gör ingen nytta på sur motor.

För Tromsklimat behövs nog bara att du ser till att flotörventilen tätar riktigt och någon fiberpackning finns mellan förgasare och grenrör samt lagom med olja , helt membran riktigt ditsatt så vaccumdelen i förgasaren fungerar som den ska.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

soppakok efter körning surar ner motorn och stargas gör ingen nytta på sur motor.

 

 
Må si meg uenig her... Er tenning ok' date=' vil motoren kunne "gå" på startgass. Min motor var tom for bensin etter å ha stått i 10 mnd, ga den sartgass og den startet. 
Så er det null tening med startgass, vil jeg påstå det er noe tull med tenning [img']smileys/PDT_Armataz_02_08.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marc-X

Alle tips er nyttige for meg. Takk skal ni ha så langt. Jeg skal begynne at gå over alle tenningskomponenter igjen ga jeg hadde en aldeles utmerket funksjon rett etter at jeg rengjort , filet og børstet.

Skall sjekke gnisten idag hvilket jeg ikke gjort tidligere da jeg jo bevislig har gnist, men dette med "soppakok" høres ut som en god diagnose, muligens i tillegg til noe annet tull. (det sitter jo forskjellige tennplugger i 2 av de 6 sylinderne bant annet). Brytarspetsar (tennstift), rotor og fordeler skal  også få en omgang til med puss / spray og smergel da jeg kanskje ikke var nøye nok her og fordelerlokkets kontaktflater var bra nedslitt.

Jeg lade merke til at det trengtes en "god del" vacuum for at stille frem tenningen (jeg satte slangen kjeften og følte hvor mye som trengtes for at bevege fordeleren, og det var mer suging en jeg kunnet forestille meg, men som sagt jeg har NULL erfaring med disse tingen.

Hvordan justerer man tenninga? Losser noen skrue og vrir på fordeleren?
Jeg har merket at motoren ettertenner mye når jeg slår av tenning hvis det kan gi en indikasjon på problemet?

At problemet blir mer merkbart da tanken ble tom etter hvert kan jo være en tilfeldighet, for jeg har hele tiden hatt den nesten fulltanket. Nå var meningen at jeg skulle kjøre meg TOM for suppe, dels for at se hvor brenselmåleren hadde sin "nullpunkt", og dels for at vaske ur tanken som antagelig inneholder litt av hvert. (det har vært mye sand i bensinfiltrene, hvilket er normalt på militære kjøretøy da de oftest fyller i felt fra kanne). Jeg hadde heldigvis med meg en trykkmåler som jeg fikk koblet til "i felt" og kunne utelukke drivstofftrykk da det var mer en godt nok. (det bygget seg opp etter mangfoldige og langvarige startforsøk, men jeg tør ikke at si hvor mye det lå på nå 2 - 4 psi kanskje??)

Min motor går litt vel varm. Min tempmåler står alltid på litt over 90 grader. Kan det være idé at bytte termostat til en som åpner tidligere? Dette skulle vel bedre problemene med suppekoking hvis motoren går litt kaldere?

M.v.h

/// Marcus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Alle tips er nyttige for meg. Takk skal ni ha så langt. Jeg skal begynne at gå over alle tenningskomponenter igjen ga jeg hadde en aldeles utmerket funksjon rett etter at jeg rengjort ' date=' filet og børstet.

Skall sjekke gnisten idag hvilket jeg ikke gjort tidligere da jeg jo bevislig har gnist, men dette med "soppakok" høres ut som en god diagnose, muligens i tillegg til noe annet tull. (det sitter jo forskjellige tennplugger i 2 av de 6 sylinderne bant annet). Brytarspetsar (tennstift), rotor og fordeler skal  også få en omgang til med puss / spray og smergel da jeg kanskje ikke var nøye nok her og fordelerlokkets kontaktflater var bra nedslitt.

Jeg lade merke til at det trengtes en "god del" vacuum for at stille frem tenningen (jeg satte slangen kjeften og følte hvor mye som trengtes for at bevege fordeleren, og det var mer suging en jeg kunnet forestille meg, men som sagt jeg har NULL erfaring med disse tingen.

Hvordan justerer man tenninga? Losser noen skrue og vrir på fordeleren?
Jeg har merket at motoren ettertenner mye når jeg slår av tenning hvis det kan gi en indikasjon på problemet?

At problemet blir mer merkbart da tanken ble tom etter hvert kan jo være en tilfeldighet, for jeg har hele tiden hatt den nesten fulltanket. Nå var meningen at jeg skulle kjøre meg TOM for suppe, dels for at se hvor brenselmåleren hadde sin "nullpunkt", og dels for at vaske ur tanken som antagelig inneholder litt av hvert. (det har vært mye sand i bensinfiltrene, hvilket er normalt på militære kjøretøy da de oftest fyller i felt fra kanne). Jeg hadde heldigvis med meg en trykkmåler som jeg fikk koblet til "i felt" og kunne utelukke drivstofftrykk da det var mer en godt nok. (det bygget seg opp etter mangfoldige og langvarige startforsøk, men jeg tør ikke at si hvor mye det lå på nå 2 - 4 psi kanskje??)

Min motor går litt vel varm. Min tempmåler står alltid på litt over 90 grader. Kan det være idé at bytte termostat til en som åpner tidligere? Dette skulle vel bedre problemene med suppekoking hvis motoren går litt kaldere?

M.v.h

/// Marcus
[/quote']

 
Du kan justere tenning på øret, men vil foreslå at du bruker tenningslampe. Og det er ikke mye du skal vri fordeleren før det er feil. Har du ettertenning, tyder jo det på at noe er gæli.
Når det gjelder temp, så har det vært oppe noen ganger...min ligger alltid bittelitt over 90 (gjelder alle bilene jeg har hatt) Med vogn bak , kan den gå mellom 90 og 100 men har aldri kokt. Tror ikke du skal henge deg så mye opp idet så lenge den ikke koker..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte motortemp som orsakar soppakok utan strålvärme från grenröret. eftertenner eller glödtänder så har du kört för nära topp, lyssna och ställ efter spikningarna men se över tändelarna först och hur mycket glapp du har på nockaxlen, ställ sen avstånd (kamvinklen) efter detta och tändningen efter spikningar med örat,  eller efter lampa om du har tillgång till soppakvalite från 60 talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst popnit

Det har inte så jätte stor betydelse om du byter till en annan termostat som öppna tidigare, är avgastempen för hög så är den det o avsätt motortemp!

Kolla tändningen först, bygg sen en värmeplåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Du har väl provat den klassiska metoden för start med varm motor på B30 motorer gäller alla 164, TGB11, 13 och 20 bilarna.

Gasen i botten och håll den där tills den startar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kilen

Ett alternativ till värmeplåtarna (eller ett komplement) är att linda grenröret med avgasbandage. Gör också att värmestrålningen till förgasarna minskar.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marc-X
inte motortemp som orsakar soppakok utan strålvärme från grenröret. eftertenner eller glödtänder så har du kört för nära topp' date=' lyssna och ställ efter spikningarna men se över tändelarna först och hur mycket glapp du har på nockaxlen, ställ sen avstånd (kamvinklen) efter detta och tändningen efter spikningar med örat,  eller efter lampa om du har tillgång till soppakvalite från 60 talet.

[/quote']

Här snackar vi om ett område där jag behöver hjälp av en motormekaniker. (Jag är ELEKTRONIKINGENJÖR, inte motromek...) Den elektriska biten klarar jag fint, men at annat som nämns i ovanstående inlägg tror jag att jag skall hålla mig undan.

När jag ser närmare på förgasare / grenrör så ÄR det deflektorplåtar monterade för att skydda förgasarna mot värmestrålning, men dom är ganska små. (sitter under var förgasare).

I natt satt jag fast EM TIMME i skogen då motorn plötsligt tjuvstoppade då jag backade ut i terrängen för att vända. Slant på kopplingen, och så var det stopp. Spelade ingen roll hur mycket jag försökte: INGEN gas, HALV gas, FULL gas, GRADVIS ÖKANDE gas, INGEN choke, LITE choke, MYCKET choke, INGET HJÄLPTE. Det var först då tempmätaren gått nedtill under 60 grader som motorn startade igen. (Detta hände TVÅ gånger, och bägge gånger tog det runt en timme innan motorn startade igen). Bägge gånger var tempen på 60 grader då motorn åter var startbar.

Blir nu att linda grenröret med "aluminiserad" avgasbandage för att få ner strålningsvärmen, och kanske montera en elektrisk kylfläkt till förgasarna.

Är det inte mest troligt att det är själva förgasarna det är fel på?
De skall väl ha någon form av "temperaturkorrigering" med hjälp av ett bi-metall membran på sidan (under ett gult plastlock)?

När jag satt fast i skogen kopplade jag bort tryckregulatorn bara för att testa om det var flödet som var fel, men detta hjälpte inte ett dugg... mer än att fördriva tiden till motorn kallnat. Checkade också att det var olja i fögasarna (igen) men jag är osäker på HUR MYCKET det skall vara. Nu står nivån några millimeter upp på kolven som du får ut då du sruvar upp det svarta lilla locket på toppen av förgasaren.

Hur mycket vacuum ska det behövas för att fördelaren skall "ställa fram" tändningen? Nu behäver jag suga ganska kraftigt i slangen för att den skall röra sig, min när jag sätter fingret på vacuum porten på förgasaren känner jag INGET märkbart vacuum...? Hade föreställt mig att det skulle "suga fast" fingertoppen om det skall klara att röra inmaten i förgasaren...?

Nu är inte ekonomin helt på topp, så jag kan inte hålla på att köpa en massa reservdelar utan att vara säker på att det gör nytta. (Jag är krigsskadepensjonär och har investerat ALLT jag har i det projekt som denna bin är en viktig bricka i)

Detta problem håller på att göra mig galen!

///Marcus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
inte motortemp som orsakar soppakok utan strålvärme från grenröret. eftertenner eller glödtänder så har du kört för nära topp' date=' lyssna och ställ efter spikningarna men se över tändelarna först och hur mycket glapp du har på nockaxlen, ställ sen avstånd (kamvinklen) efter detta och tändningen efter spikningar med örat,  eller efter lampa om du har tillgång till soppakvalite från 60 talet.

[/quote']

Här snackar vi om ett område där jag behöver hjälp av en motormekaniker. (Jag är ELEKTRONIKINGENJÖR, inte motromek...) Den elektriska biten klarar jag fint, men at annat som nämns i ovanstående inlägg tror jag att jag skall hålla mig undan.

När jag ser närmare på förgasare / grenrör så ÄR det deflektorplåtar monterade för att skydda förgasarna mot värmestrålning, men dom är ganska små. (sitter under var förgasare).

I natt satt jag fast EM TIMME i skogen då motorn plötsligt tjuvstoppade då jag backade ut i terrängen för att vända. Slant på kopplingen, och så var det stopp. Spelade ingen roll hur mycket jag försökte: INGEN gas, HALV gas, FULL gas, GRADVIS ÖKANDE gas, INGEN choke, LITE choke, MYCKET choke, INGET HJÄLPTE. Det var först då tempmätaren gått nedtill under 60 grader som motorn startade igen. (Detta hände TVÅ gånger, och bägge gånger tog det runt en timme innan motorn startade igen). Bägge gånger var tempen på 60 grader då motorn åter var startbar.

Blir nu att linda grenröret med "aluminiserad" avgasbandage för att få ner strålningsvärmen, och kanske montera en elektrisk kylfläkt till förgasarna.
 

///Marcus

 
Tror du skal finne feilen, og ikke begyne med ting som avgasbandage og fläkt til forgasserene. Det har jo fungert en gang, det gjør det på min uten noe ekstra tull. Så da skal det fungere hos deg au PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marc-X
Du har väl provat den klassiska metoden för start med varm motor på B30 motorer gäller alla 164' date=' TGB11, 13 och 20 bilarna.

Gasen i botten och håll den där tills den startar...

 

 

[/quote']

Tror jag har provat det mesta, men "GASEN I BOTTEN METODEN" ær nog den jag prøvat minst då jag tidigare varit rädd för att flöda förgasarna...

Det som efter vart har varit mest "lyckat" är att ge den ETT varv med startmotorn, upprepa detta tis jag hör att den "tänder" och då hålla HALVGAS tills den startar. Ofta så tänder den,men vill inte "gå av sig sjäv". Orkar liksom inte komma igång, men tänder klart... Jag tänker "timing" när nag hör detta... ?

/// Marcus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marc-X
inte motortemp som orsakar soppakok utan strålvärme från grenröret. eftertenner eller glödtänder så har du kört för nära topp' date=' lyssna och ställ efter spikningarna men se över tändelarna först och hur mycket glapp du har på nockaxlen, ställ sen avstånd (kamvinklen) efter detta och tändningen efter spikningar med örat,  eller efter lampa om du har tillgång till soppakvalite från 60 talet.

[/quote']

Här snackar vi om ett område där jag behöver hjälp av en motormekaniker. (Jag är ELEKTRONIKINGENJÖR, inte motromek...) Den elektriska biten klarar jag fint, men at annat som nämns i ovanstående inlägg tror jag att jag skall hålla mig undan.

När jag ser närmare på förgasare / grenrör så ÄR det deflektorplåtar monterade för att skydda förgasarna mot värmestrålning, men dom är ganska små. (sitter under var förgasare).

I natt satt jag fast EM TIMME i skogen då motorn plötsligt tjuvstoppade då jag backade ut i terrängen för att vända. Slant på kopplingen, och så var det stopp. Spelade ingen roll hur mycket jag försökte: INGEN gas, HALV gas, FULL gas, GRADVIS ÖKANDE gas, INGEN choke, LITE choke, MYCKET choke, INGET HJÄLPTE. Det var först då tempmätaren gått nedtill under 60 grader som motorn startade igen. (Detta hände TVÅ gånger, och bägge gånger tog det runt en timme innan motorn startade igen). Bägge gånger var tempen på 60 grader då motorn åter var startbar.

Blir nu att linda grenröret med "aluminiserad" avgasbandage för att få ner strålningsvärmen, och kanske montera en elektrisk kylfläkt till förgasarna.
 

///Marcus

 
Tror du skal finne feilen, og ikke begyne med ting som avgasbandage og fläkt til forgasserene. Det har jo fungert en gang, det gjør det på min uten noe ekstra tull. Så da skal det fungere hos deg au PDT_Armataz_02_02.gif

Du har så rätt, men TILL DESS at jag finner felet så måste jag finna en "nödlösning". Antagligen är felet att finna I förgasarna, och som sagt dessa vill jag HEST inte skruva på utan att ha någon om "coachar" mig...
Har för mig att det skall till specialverktyg för att få isär förgasarna i alla beståndsdelar? Är det inte en nålventil som sitter underifrån som måste demonteras med något specialverktyg?

/// Marcus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Det går INTE att flöda en Stromberg förgasare, all insprutning av bränsle sker med hjälp av flödeshastigheten på luftströmmen genom förgasaren, det finns ingen accelerationspump som pumpar in bränsle.

Tryck ned gasen i botten och håll den där tills motorn startar.

På min tar det som värst 2 minuter på startmotor om den stått stilla i ca 10 minuter (då kokar bensinen i flottörhusen). Om jag försöker med tomgångsgas så startar den aldrig innan batteriet är tomt eller startmotorn brunnit eller motorn kallnat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...