Gå till innehåll

Undanmanöver ned TGB11


Gäst chgus

Rekommendera Poster

Gäst chgus

På väg hem ikväll fick jag möjlighet att pröva på undanmanöver med 11-bilen.

 

 

 

Ligger i ca 75 km/h på en smalare asfaltväg när en större älg hoppar upp på vägen från höger på ca 25 meters avstånd. Jag bromsar bestämt och går över till väntstra vägkanten, och älgen viker höger längs med vägen och hakskägget blir synligt genom höger dörr. Höger backspegel petar till älgen under käken.

 

 

 

Efteråt tänkte jag på vad som just hänt. 11-an uppförde sig mycket stabilare än jag hade befarat, inget släng eller kasande. Dessutom är det nog så att 11-an är så pass stor att älgen INTE funderade på möjligheten att hoppa över bilen. Smart val av älgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
PDT_Armataz_02_43.gif Det gäller att se på saken med den lilla humor man kan finna i den situationen! Skönt att höra att du redde upp situationen. Hade jag råkat ut för motsvarande hade jag nog fått byta kalsonger när jag kommit hem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst chgus

Bodde i småland tidigare och åkte minst en gång i veckan växjö-kalmar ToR. Där var det snarare så att man började fundera på glasögon om man INTE såg någon älg, så vanan med att hantera vilt finns nog där.

 

 

 

Det intressanta att ta med sig var ju att 11-an inte började vingla och slänga. Terrängbilar har ju fått utstå mycket kritik för att vara farliga eller olämpliga på vanlig väg. Jag sitter mycket hellre i 11-an än i en audi A4 eller något annat knä-högt fordon. En av mina grannar körde på en älg på ungerfär samma ställe för några år sedan med en saab 99, och de fick in älgen genom rutan, bilen slog undan benen på älgen.

 

 

 

Den andra delen är ju hur älgen reagerar vid mötet med fordonet. Vända eller hoppa?chgus2007-03-12 20:10:37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst chgus

Jo, men ser jag en chans att komma vid sidan om den så är det ett intressantare alternativ än att sikta på någon del av djuret. I det här fallet när den vek bort från mig i färdriktningen så fanns resten av älgen omedelbart bakom dess arsle PDT_Armataz_02_32.gif ur min vinkel sett.

 

 

 

Det stackars djuret mår dessutom bättre efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Gäst Göran G

Ett tillägg i frågan.. att 11.an var stabil i undanmanövern beror antagligen till stor del på att fö bromsade "bestämt"  jfr hårt.. men iaf.. det som händer då, är att framhjulsdriften kopplas in automatiskt, vilket innebär att även bakhjulen driver och INTE får hjullåsning.. en tidig form av ABS.. därav följer att kast m bakvagnen uteblir.. Man har mao en större chans att överleva en t.ex älgkrock... Kör försiktigt hälsn / G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du hållit 80 km per timme hade du kommit före älgen.

Lite högre hastigheter kan göra att man undviker många olyckor.

 

Skämt åsido så var det skönt att du klarade det hela, men det kan ligga och mala i huvudet ett tag, sk posttraumatisk sttress, med sömnlösa nätter. Det är ju inte en harmlös händelse och kroppen och hjärnan jobbar på det.

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...