Gå till innehåll

M26 Pacific


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Enligt en tidning som jag har så fanns det en M26 Pacific kvar av dom som försvaret köpte från USA i slutet av -40 talet. Den har stått vid ett Arméfordonsmuseeum någonstans i Sverige, kolla bilden nedan:

 

 

gåta.JPG

 

 

 

I denna tidnings står det vidare att alla M26 såldes vidare till ett tungbärgarföretag på -60 talet, men denna bilden ser i mina ögon ut att vara tagen senare, kanske -70, 80 nånstans. Så min gissning är att den här borde finnas någonstans än idag.

 

 

 

Nån som har en susning om den?

 

 

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pvpjtgb1111

Den där känner man igen!

 

Jag har läst om den nånstans men var det här på forumet tro? Har för mig att den drog kopiöst mycket bränsle :PDT_Armataz_02_22.gif  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvaret köpte en bil strax efter kriget - att ha som bärgningsbil - den användes bla för att bogsera ut kungtigern till Kråks skjutält där den sköts i tusen bitar.

Bilen såldes under 1950???-talet till Vattenfall (eller vad det kan ha hetat på den tiden)

Vattenfall hade då redan själva köpt två bilar som man använde som dragfordon till tunga generatorer när man byggde vattenkraftverken.

Vattenfall köpte mao även försvarets bil och använde sen alla tre för att dra vagnen med generatorn på.

 

En bil skrotades av Vattenfall och de två andra skänktes till Pansarmuseet där de stod i ett antal år och rostade. På 1980???-talet deponerades bilarna till dåvarande Militärfordonsmuseet i Malmköping där man av de båda bilarna plockade ihop så att det blev en som var någorlunda komplett, resterna av den andre skrotades.

 

Vad jag vet finns bilen kvar i Armémuseums ägo och lär finnas i Strängnäs idag, men den är inte utställd på museet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Stämmer, den är förmodligen kvar i förrådet i Strängnäs. För några år sedan efter Militärfordonshistoriska föreningens årsmöte var det visning och provstart av nämnda fordon. En mäktig pjäs som man inte glömmer... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Ni känner förmodligen igen den då jag la in den bilden näe ni skulle gissa vad bilden föreställer. Jag frågade även då om nån visste något, Men frågan var inte intressant då- för svaret blev att det var mycket viktigare att ta reda på om Tigern fanns kvar. Och det fannd väl en lycka kvar från den som nån hittat på skjutfältet.

Det var ju fasen att den inte fick vara med på Arsenalen- den hade jag gärna tittat närmare på. Och det är en best- over 10 foots vide läste jag- och en fot är väl 30 cm så den ska vara över tre meter bred. 17 liters motor och ha maxfarten 30 km/h.

Vill görna se den live! Tack grabbar för denna info!

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...