Gå till innehåll

Kärra till Tgb-13


Gäst Marc-X

Rekommendera Poster

Hejsan.

Har börjat fundera på att komplettera min 13-bil med en kärra (från försvarsmakten).
Nu sviktar minnet ganska mycket när det gäller typer av kärror jag sett som kan vara aktuella. Det är ju mängder av olika typer som står runt omkring med olika uppgifter.

Jag önskar en täckt kärra, som "estetiskt" passer 13-bilen. Den får alltså gärna ha boggie.

Vore jättetacksam om någon kunde lägg upp, eller peka till bilder på passande kärror.
Om du har en susning om pris på dessa kan du gärna lägga upp det också.

Kärran skall huvudsakligen användas till "camping liknande" utrustning som generator, reservdelar, vattentank, mm.

Har du en kärra stående som kan passa och du vill bli kvitt?
Tja, kanske jag är intresserad om den inte kostar skjortan...

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med täckt kärra menar jag en "hård" sak, inte kapell, men eventuellt med hardtop.
Kan gott vara av typ "helkaross", modell "combi-camp" husvagn, men helst lägre än bilen.

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bl a en som matchar din beskrivning väl i tråden "Annonstips Blocket' date=' sid 20". Länk till annonsen som även besvarar några av dina frågor:

 

Ja, den typen har jeg sett och har vældig lust på något liknande om inte samma. 25 lappar var ju lite hæftigt då....
Trodde att man kunde finna något från FM før runt 5 lappar  PDT_Armataz_02_20.gif

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En klargöringskärra kanske kunde vara nåt? De finns med plåtskåp men väger en hel del! 

 

Finner inga bilder av dem med plåtskåp men antar att de är lika stora som de med kapell...
Vet du ca vikt på dessa? Det går ju alltid att bygga nytt skåp i sandwich el alu.

Källa? Priser?

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pvpjtgb1111

I regbeviset så står det tjänstevikt 2150 kg, totalvikt 2500 kg.

 

Jag kan fixa bild på ett sånt släp ikväll. Kviberg har haft innan vet jag men jag har inte koll på om dom har kvar några, har inte varit där på ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I regbeviset så står det tjänstevikt 2150 kg' date=' totalvikt 2500 kg.

 

Jag kan fixa bild på ett sånt släp ikväll. Kviberg har haft innan vet jag men jag har inte koll på om dom har kvar några, har inte varit där på ett tag.

 

 

[/quote']

Tack, det hade varit superfint!

Du har inte sett on Kviberg har några av dessa "BV kärror"? Det är den kärra som tilltalar mig mest hittills om man går på det "estetiska". (Jag är upptagen av vackra linjer i bilar och kärror)  PDT_Armataz_02_03.gif
De klargöringskärror det här är snack om är väl fulla av diverse "junk"?

De användes väl huvudsakligen av Flygvapnet för fueling och bestyckning?
Vet du något om hur dessa är utrustade då de säljs? 
Är dte t.ex generator eller kompressor ("Huffer") i dessa, eller är allt sånt plockat ut?

Någon aning om vad de kostar?

Höll på att ramla av stolen när jag såg en av dessa "BV kärror" på Blocket för 25 lappar... Om det varit en verkstadsvagn med någon kul utrustning i så hadde det varit en sak, men en tom kärra??   Ehhh.... det känns hårt!

Måste ju finnas något skabbigt exemplar bortglömt i något hörn som man kan få sina smutsiga fingrar på på ett eller annat sätt till en avsevärt mindre peng (hoppas jag)...

En kvaddad kärra hadde också funkat för mig (en som gått runt, eller blivit platt av en eller annan grund.) Ett "hus" är inte all världen att bygga i Divinycell och Polyester eller Epoxi komposit. Detta blir också att spara en massa vikt i förhållande till plåten som antagligen INTE är Aluminium??

Har ju sett dessa "kokvagnar" som egentligen är helt ideella för "camping / expedition", men de är ju fula som stryk. De byggdes väl i glasfiber om jag inte minns fel. Samma sak med "vattenverksvagnarna".

Vi (dykare) hadde en liknande kärra till vå 13-bil som "värme kabin" under en del övningar.

///M

Marc-X2011-10-06 10:47:35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fann denna tråden: 

Där stod det lite intressant info om "BV-Kärra 1922":

BV-kärra 1922 har tjänstevikt 900kg och totalvikt 2000kg. 11 får dra max 1500kg, men 13 får dra 2000. Det har synts exempel på dragförstärkningar som omreggat elvor till tyngre tillåten dragvikt. Jäkligt sexig kärra är det i alla fall, jag skulle själv lätt kunna tänkt mig en sån. De gick för kring 10 000 på auktionen i Karlstad 2006. Jag har inte lyckats lista ut hur fjädringen är kontruerad på den, men jag undrar om den överhuvudtaget är fjädrad nåt mer än i däcken och i lederna för boggin?
Detta får mig att tänka att denna är närmast ideell till en 13-bil. Skall försöka finna ut hur den är byggd för att få en bättre uppfattning om lämpligheten till mitt bruk.
Måste ju finnas en Mtrlbok för dessa??

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det är byggd ja. Detta foto visar väl det intressantaste?

 

 

 

// Klas

Klart intressant konstruktion' date=' men jag tänkte mest på överdelen, åtkomst, öppning, luckor, top,... Jag du förstår vad jag menar  [img']smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img]

Fann en bild md hjälp av Google som visar montering av en sån kärra på fabrik. Där fick jag en liten hum hur den är uppbyggd i alla fall: http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=7975&title=bvkrra-1922-mt-civil-registrering

Tydligen heter den också MB59...

Skall höra mig för lite här uppe i norr. Det är nyligen nedlagt en massa förband och det har sålts mängder med militära fordon och utrustning de sista åren. Jag har en bekant som sitter "mitt i smeten" så att säga...

Kanske det går att finna en här uppe då BV206 var "standardfordonet".
Jag har nog aldrig sett så många BV206 på en och samma gång som i Bardufoss...

///M 

///M

Marc-X2011-10-07 09:36:06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta står att läsa i "Janes Defense" om denna kärra: 

Alvis Moelv MB 59 all-terrain trailer (Norway), Trailers

Description 

The Alvis Moelv MB 59 (previously the Hägglunds Moelv MB 59) is a general-purpose cargo trailer, developed to meet tough environmental and terrain conditions. The system is based on the Alvis Moelv pendulum bogie system, which provides excellent cross-country and road travelling capabilities. The materials used are a combination of high-tensile steel and aluminium.The MB 59 can be used on- and off-road, over rough terrain, in swampland and in deep snow. The trailer is amphibious carrying a full load and for operations in deep snow the bogie system is fitted with skis. For the latter, the lower wheel sections extend below the skis to allow the trailer to be towed from snow to dry road conditions.The cargo platform may be covered by a canvas or hard top and the standard chassis can serve as the basis for the transport of specialist equipment, command, communication or medical facilities. The trailer system can be reinforced for total weights of up to 2,500 kg.Alvis plc announced in January 2004 the June 2004 closure of its Alvis Moelv subsidiary. Trailers no longer form part of the Alvis plc portfolio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Det finns en 1-axlig kärra som är betydligt enklare. Den har jag sett för ca 5-6' på Blocket. Tror det är en radiomast liggandes på den i militärt bruk. Är av märket Kyllinge tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mandarin
Det finns en 1-axlig kärra som är betydligt enklare. Den har jag sett för ca 5-6' på Blocket. Tror det är en radiomast liggandes på den i militärt bruk. Är av märket Kyllinge tror jag.

 

Antar att det är en sådan du syftar på

http://www.kvibergsoverskott.se/index.php?option=com_djcatalog2&view=item&id=79:kylingekaerra-1987-totalvikt-1500&cid=7:slaepvagnarbodar

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi
Det finns en 1-axlig kärra som är betydligt enklare. Den har jag sett för ca 5-6' på Blocket. Tror det är en radiomast liggandes på den i militärt bruk. Är av märket Kyllinge tror jag.

 

Antar att det är en sådan du syftar på

http://www.kvibergsoverskott.se/index.php?option=com_djcatalog2&view=item&id=79:kylingekaerra-1987-totalvikt-1500&cid=7:slaepvagnarbodar

 

// Jonas

 

 

@Mandarin' date=' precis en sådan.

 

Trodde att man kunde finna något från FM før runt 5 lappar  PDT_Armataz_02_20.gif

 

Det är vad man får för 5000 enl marknaden idag.

 

Bvkärran ska visst varit nere på ca 3-4000 kr på auktionerna 2006 men då avbröts de utropen och man gick vidare med andra utrop. Efter det har försvaret kommit på att de passar bra till Galten och stoppet vidare utförsäljning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Trodde att man kunde finna något från FM før runt 5 lappar  PDT_Armataz_02_20.gif

 

Det är vad man får för 5000 enl marknaden idag.

 

Bvkärran ska visst varit nere på ca 3-4000 kr på auktionerna 2006 men då avbröts de utropen och man gick vidare med andra utrop. Efter det har försvaret kommit på att de passar bra till Galten och stoppet vidare utförsäljning.

Attans då!

Det var det jag hade i bakhuvudet... Att dessa skulle ha varit till salu för BETYDLIGT mindre än de 25+ lappar som nu verkar vara gällande pris... Det är väl bara en sak att göra: VÄNTA... då det är en sådan (eller väldigt lik) jag vill ha... Kanske det dyker upp något liknande här i nord...

Tack för alla tips och kommentarer!

/// M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Sen verkar de ju inte gå att regga längre pga fjädringen. Var uppe tidigare här på forumet.

Dessa regler... Var otänkbart att köra fyrhjuling på gatan förut men kan man inte regga en skattebefriad 11:a med passagerare pga lastkängd. PDT_Armataz_02_08.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen verkar de ju inte gå att regga längre pga fjädringen. Var uppe tidigare här på forumet.

Dessa regler... Var otänkbart att köra fyrhjuling på gatan förut men kan man inte regga en skattebefriad 11:a med passagerare pga lastkängd. PDT_Armataz_02_08.gif

Jag såg något om dessa registreringsproblem, men trodde att det vara olika praksis på olika stationer. Hær i Norge ær det vældigt olika hur utfallen blir vid omregistreringar, det har jag fått kænna på kroppen. Nu håller allt detta på att ordna sig men det har varit en lång resa och 2 tidigare ægare av bilen har gett upp och sålt.

Får du bara regga før 1 passagerare i en 11:a?
Den går då alltså som varubil?

Blir spænnande att se hur många sittplatser jag får godkænt i min 13-bil hær i Norge efter att jag reggar om till Personbil. 

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...