Gå till innehåll

Terrängkedjor montering / körning


Gäst Marc-X

Rekommendera Poster

Hej.

Nu har jag letat som en tok efter det jag absolut menar att jag funnit här tidigare, nämligen det häfte / del av instruktionsbok som behandlar terrängkedjor (även kallat snökedjor, slirskydd, etc, etc)

Är det någon som minns var det jag letar efter ligger?
Får gärna vara specifikt för Tgb-13, men generella instruktioner funkar det med.

Grunden till att jag började söka efter detta är att jag blev tveksam på hur dessa skulle monteras (vad som är fram och bak, om detta har betydelse, o.s.v)

Det är länge sedan jag hade någon "hands-on" på dessa bilar (1984-1987) innan jag slutligen köpte mig en egen 13-bil tidigare i år.

Då snön står upp till fönstren här snart så börjar jag förbereda denna eländiga tid...

Om det trots allt inte var här informationen låg så funkar det bra med svar på frågan "spelar det roll hur dessa monteras?".

Att piggarna skall vara mot vägen och inte mot däcket är väl det enda jag är säker på.
När det gäller "piggfria" terrängkedjor så menar jag att den "flata" delen av länkarna skall ligga mot vägen, men spelar det roll i vilken riktning dessa rullar?

M.v.h

///M

Marc-X2011-10-07 13:34:18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du söker finns i Soldr motor' date=' men om det står i instruktionsboken vet jag dock inte.

 

 
[/quote']

Tack Hasse.

Jag fann utdrag ur SoldR Motor här: http://hem.passagen.se/king.of.snow/
Tyvärr är det inga detaljer om montering av terrängkedjor i denna text, bara generella anvisningar.
Kan vara något matnyttigt så jag bifogar länken oavsett.

///M

 

Marc-X2011-10-07 13:34:48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Här var det en beskrivning: http://forum.terrang...ontera-snkedjor

 

 

 

Här är .PDF:en :

http://www.terrangbi.../snokjedjor.pdf

Marc-X2011-10-07 13:19:39

 

Hej, Fick inte länkarna att fungera Marc-X. Har aldrig kört med kedjor. Fungerar det på asfalt? Hur snabbt kan man köra? Har pildäck som är glashala i vinterväglaget. Har funderat på att skruva in dubbar enl annan tråd,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar jättebra på asfalt :P , men njurbälte rekomenderas o såna där "sluta med dubbdäck för det är inte bra för miljö" nissar bör du hålla dig ifrån. Blir som att köra med järnjul o du får inget bra fäste..

 

Njae, lågväxel o helst snöbelagd väg, på ren (även med ishinna) asfalt så sliter du kedjorna ganska snabbt, och även förarkomforten försämras..

 

Jag kan inte se länkarna ovan, men den enklaste är att hissa upp ena änden i taget med Hi jacken // eller ett hörn i taget med domkraften o montera med allt i luften, då kan man efterspänna ganska bra direkt.

 

Alt 2 kör på kedjorna, koppla ihop o spänn en ståltråd vid spännare o i ett ammarskaft, nån drar i hammarskaftet o kär nåt varv så kan man spänna sen.

 

Riullriktning ser man på spännaren, men är det inte piggkejor så alternera gärna vilken sida du monterar på o slit båda sidorna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 km/h på ren asfalt är det fortaste som går enligt mig, men det är absolut inte att rekommendera då det skramlar rätt så rejält och kedjorna slits fortare än vad man tror. Se till att fästa upp eventuella lösa länkar med najtråd som dom inte far runt och slår av smörjnipplar och liknande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag åker med 6 terrängkedjor monterade hela vintrarna, försöker åka i snömodden men går inte alltid och JA, det sliter nåt fruktansvärt fort på länkarna när man åker asfalt och hörselskydd är att föredra. Monteras kedjorna noggrannt med efterspänningar åker man lätt i 70km/h men släpper nån kätting i den farten kan det hända mycket otrevliga saker innan man hinner bromsa ned farten och stanna..

Tål att tänkas på också, som någon skrev innan, att fästet med kedjorna på ren asfalt är lite sisådär hahaha..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja Hi Jack metoden tycker jag är outstanding, nu har jag inte lagt på kedjor på många år men det gick oerhört galant

 

post-4978-0-95726000-1332760205_thumb.jpg

 

Nu hade solen gjort mitt/sidospåret bredare under dagen, men det var ju bekvämt att åka mitt i hjulspåren också...

 

post-4978-0-36271300-1332760274_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Passar på att tipsa om att "instruktionsboken" för snökedjorna nu finns att ladda ner i dokument sektionen.

Vidare blev man ju lite förgrymmad att man inte lagt på när det igår kom 50cm snö på typ sex timmar.

Skulle verkligen ha haft dom på då.. då hade man kunnat åka runt och tjäna pengar på bärgning.

Var blandannat tre tunga dragbilar från försvaret som kollonkörde rakt ner i diket längst storvägen.

Bara man får lite tid så åker kedjorna på.

 

//Fjello.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men satan det är ju inte vinter ÄN haha.. Ja, undrar hur mycket man kunnat tjänat på alla bärgningar genom åren, tidigare med blåvalpen och numera min 13-bil?? Det är iaf kul att kunna stå till tjänst, speciellt om det står en stackars fin dam och vinkar efter hjälp. haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...