Gå till innehåll

Vinkons hemmabygge!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster


Till att börja med vill jag rikta ett speciellt stort tack till härje för hans donation av studebaker-styrväxlar till mig och indirekt bidragande till min fortsatta galenskap.  :wacko: 
Förra onsdagen, samma dag som jag kom hem till verkligheten på besök gjordes en sväng till trevliga Järpen. Härje själv var inte hemma utan lotsade mig via telefonen till hans ägor, väl där överöstes jag av dessa guldklimpar till gåvor!
Jag
började så sakteliga ta vara på de delar som jag uppfattat att jag
fått, jag kunde aldrig med min begränsade fantasi förstå att det var
tänkt att jag skulle få så mycket mer än så!
Men där gick gränsen, jag var tillräckligt knäsvag och varm av glädje av det jag redan fått!

Jag har även lovat härje en (livsfarlig?) provtur med ekipaget när det står färdigt (om x år?).
Tack än en gång härje, tack för det goda kaffet och sällskapet av dig och din trevliga fru! :) 

**************************

Ja, detta är alltså en projekt-tråd om mitt tänkta hemmabygge.
Det är ganska lågprioriterat då bandvagnen går före.

Inspirationen till detta är en viss Einar i Norge som byggt en fräsig maskin som jag har för avsikt att efterlikna:


http://www.bilbygging.no//viewtopic.php?t=127&postdays=0&postorder=asc&start=90

-----------------------------------------

Styrning:

Donerade styrväxlar:
56120111030100e73.jpg37120111040466731.jpgdd12011104324d4c9.jpg

Spricka i den kompletta styrväxeln:
cd12011104424b313.jpg
Är det gjutjärn eller gjutstål?

En liten rörkrök på extra "locket", har förstått det som att dessa underlättade oljepåfyllning?
7512011104725eb5f.jpg

Isärtagning av den kompletta:
e612011105148a1cb.jpg2c12011105227b834.jpg3612011105321de60.jpg
Man blir alltid lika skitnödig när det kommer ut vatten ur mekaniska ting...

Liten skada på extra "locket":
f712011105440ec4a.jpg

Dessa "plattor" satt mellan klumpen vagnkarossen och "trumpeterna"/"drivaxelhusen", är det chims?
7c1201110554360ed.jpg

Vad händer här då?: :huh: 
aa12011105654d420.jpgb1120111058523a26.jpg8e1201110594336bf.jpg67120111100270462.jpg
Här får det ligga i oljebad några månader och dra sig...
Just nu saknas "bara" ca 50 liter spillolja...


Motor:

Hade äntligen tänkt att få nytta av den almighty B36an!!
c51201111013699e9.jpg4b120111102547295.jpg

Problemet då är ju att fixa packningar som inte tillverkas längre och fixa en adapter till transmissionen.

Jag får väl även passa på att avliva de värsta myterna kring denna motor:
Den består inte av två B18 i grunden, den fanns långt innan B18 ens existerade.
Den har inte 3 st ramlager, den har 5 st.


Transmission:

I brist på annat blir det väl att plocka ur automatlådan ur denna 244 jag har fått, har tydligen tillhört rikspolisstyrelsen enl emblem:
cf12011110447d6e8.jpg

Chassie:

Ja, det är ju det som saknas i nuläget...
Blir väl inköp längre fram.




Vinkon2011-11-02 23:29:43

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på med ett likadant bygge fast med BV-206 bandaggregat. Kul att se fler som inser M29C Weasel styrväxelns förträfflighet!

 

Kommentarer till bilderna:

 

Det är gjutjärn i alla hus. Sprickan såg inte så söt ut, tyvärr. Dock är ju pinjongen lagrad i gaveln. Dock kan lagerläget vara rubbat pga huset gett sig för den ingående axeln...

 

 

Lilla skadan (avbrutet hörn) på "lilla locket" kan ersättas med en större plåtbit, typ 6-8 mm tjock som planbricka fast större skräddarsydd. Mest viktigt för att få det tätt (blått packningsklister...). Gängan ser OK ut i huset.

 

Plattorna mellan klump/chassie/trumpeter är till för att ta upp måttfel i chassiet, så man inte drar in sidorna, samt att det underlättar montering i chassiet.

 

Rörkröken vid oljepåfyllningen gör att man enklare kunde fylla olja samt kontrollera oljenivån, som annars brukar innebära att man måste ta ur klumpen ur chassiet...

 

Kör hårt!

 

// KlasKlas_B2011-11-01 11:40:03

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Får väl börja med att föra in mina "skisser" igen på mitt tänka bygge som föll bort i forum-flytten:

142201211038A3d13.jpg2c2201211114A3a9c.jpg7e2201211137A933b.jpg

 

Under vistelsen hemma i "verkligheten" passade jag på att riva den rostiga reserv-diffen och slänga ner den i oljebadet, samt fylla på mer olja:

f42201211453Af084.jpgd52201211546A1445.jpg

 

db2201211641A9802.jpg

Inget skadat kugghjul va?

 

7b2201211748A4ab3.jpg

Bra-att-ha-delar innan de försvann i oljan.

Notera att kakburken inte är min :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ÄR ett trevligt bygge!!

 

Det ser dessutom ut som om du kan åka land och rike runt med de bränsletankarna. 150l?

Tackar :)

70 liter styck, så 140 liter totalt.

Ev kanske jag tar bort ena, är ju inte tänkt att vara någon långfärds-maskin direkt....

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ev kan jag ha fått tag i en hel kåpa till styrväxeln, dock så är den på andra sidan Atlanten....

Får se vad frakten till den där bly-klumpen drar iväg på...

 

Kommer absolut att följa din tråd!

 

Kör hårt!

Tackar :)

Jag får väl säga detsamma antar jag?

Jag räknar kallt med en bygg-tråd om ditt spännande bygge också.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Ok, här kommer en liten uppdatering:

 

Pga bristande finanser hade jag inte råd denna sommar att inhandla det tänkta chassiet, så det får bli senare.

 

Motorn + låda lyftes ur bilen som senare skrotades. Jag har tänkt att använda denna motor och låda tills dess att jag har ställt i ordning B36an.

601201231529P078f.jpg

B230 (?) Insprutare med automatlåda och allt tillhörande.

Jag har för avsikt att sälja insprutningssystemet till förmån för ett mer terräng-driftsäkert alternativ såsom förgasare.

 

Inköpet av en ny kåpa till studebaker-styrväxeln blåstes av, då det blev apdyrt att skicka hit den från staterna och själva priset för den på det....

Jag tänker istället skicka iväg den spruckna jag har till en verkstad i Östersund vid lämpligt tillfälle, det var inte så farligt pris jämfört med usa-kåpan om jag gjorde förarbetet också.

 

Mer än så hann jag inte med. :(

 

Jo just ja, jag har en röst inom mig som säger att saker jag äger bör ha en praktisk tillämpning.

Så jag har kommit på en sådan till hemmabygget tror jag, men det blir en liten överraskning tills dess att jag har uppdaterat min 3D-modell :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat! Visst känns det alltid bättre när man kan rättfärdiga sitt "nyttofordon". Själv har jag dragit timmer med Valpen i sommar

Ja tusan! :)

 

--------------------------------------

 

188201214411Af31a.jpg4e8201214427Affd1.jpg

Nå, va tror ni? :)

 

Kom på en sak med detta koncept som kanske inte fungerar så bra:

jag har fått uppfattningen att studebaker-styrningen är aningen "digital", så detta kanske inte blir lika fräckt som jag inbillat mig...?

 

Blir detta av så har jag att göra på riktigt vad gäller infästning för schaktblad och bygge av tre-punkt...

 

Sen får jag ursäkta den fula snöslunge-modellen jag slängde ihop.

Kan även nämna att gröna färger syftar på modifierade eller tillförda delar och att rött är motorrelaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok, här kommer en liten uppdatering:

 

Pga bristande finanser hade jag inte råd denna sommar att inhandla det tänkta chassiet, så det får bli senare.

 

Motorn + låda lyftes ur bilen som senare skrotades. Jag har tänkt att använda denna motor och låda tills dess att jag har ställt i ordning B36an.

601201231529P078f.jpg

B230 (?) Insprutare med automatlåda och allt tillhörande.

Jag har för avsikt att sälja insprutningssystemet till förmån för ett mer terräng-driftsäkert alternativ såsom förgasare.

 

Inköpet av en ny kåpa till studebaker-styrväxeln blåstes av, då det blev apdyrt att skicka hit den från staterna och själva priset för den på det....

Jag tänker istället skicka iväg den spruckna jag har till en verkstad i Östersund vid lämpligt tillfälle, det var inte så farligt pris jämfört med usa-kåpan om jag gjorde förarbetet också.

 

Mer än så hann jag inte med. :(

 

Jo just ja, jag har en röst inom mig som säger att saker jag äger bör ha en praktisk tillämpning.

Så jag har kommit på en sådan till hemmabygget tror jag, men det blir en liten överraskning tills dess att jag har uppdaterat min 3D-modell :)

ska kolla tror nog att jag har kåpor liggande ska kolla upp saken du ska inte ta rätt på bottenplatt som du lämna kvar
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Jag har en svag aning om vad det kan vara med det är bara en känsla jag har.

 

Använde man den till en viss sorts sport? Med en lite annorlunda konstruktion i dag?

 

/Jonny

Vet inte riktigt om jag vill avslöja vad det är, det är ju inte meningen att jag ens ska kunna ha en...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

I söndags var jag till Härje i fina Järpen för andra gången.

Denna gång för att hämta chassiet som blev kvar sen sist.

img-1886.JPG

Tro inte på fasen att denna ytterst godhjärtade människa av blod och skrot skickade med en hel kåpa till styrväxeln också!! :)

 

Och i och med detta studebaker-chassi så är inte 3D-bilderna längre upp i tråden inte aktuella, eftersom de är baserade på bv202-chassi.

 

Så hittills har jag spolat ur chassiet/bottendelen och påbörjat rengöring av kåpan.

Och som alltid när man spolar ur/städar ett fordon så går man ju plus, denna gång 10 öre, med ett mynt från 1964. Samt en jäkla massa brickor :)

Så det är bara att höra av dig Härje om du känner att du saknar något av det nämnda :)

 

Vissa bybor har redan observerat min kist...super-mörsar-hemmabygge :)

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

img-1906.JPG?width=650

img-1902.JPG?width=650

img-1903.JPG?width=650

img-1904.JPG?width=650

img-1905.JPG?width=650

Här gick jag bet igår, hurvida man demonterar axeln till vänster i bild....

img-1914.JPG?width=650

Så idag gjorde jag det som farsan sa på halvt skoj igår; "ta släggan", vilket också fungerade!

img-1915.JPG?width=650

Och för er oinvigda så får man precis ut det stora drevet på diagonalen via de större hörnen,

nästan så att man kan tro att det är genomtänkt :)

img-1916.JPG?width=650

Och här har vi en del av orsaken till demonteringen, två spikar och lite aluminium-nånting.

Bara att rengöra imorrn då :)

 

Blir väl att kapa och frisera ytterligare i chassiet imorrn också.

Redigerad av Vinkon
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag utprovades bland annat en tänkbar körställning ut.

Stolen är inte tänkt att vara den slutgiltiga. :)

img-1923-kopia.JPG

 

img-1924.JPG?width=650

Fynd-arkeologi-lådan, med tillhörande 10-öring.

 

img-1926.JPG?width=650

img-1927.JPG?width=650

Konstig "volvo-detalj" som fanns i botten av chassiet....

Idéer?

 

img-1928.JPG?width=650

Slutförvar inför tider då man har tillräckligt med tid för den, som allt annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei, vær klar over at bremsebånd på weasel som har gått i feil olje fungerer svært dårlig etterpå. Det er ikke uvanlig at det ble fylt på hypoid olje og da blir bremsevirkningen/styringen lik null, selv etter utallige utskyllinger og oljeskift. Ideelt sett bør du ha nye belegg, eventuelt prøve å koke ut olja så godt du kan. Det skal være ren motorolje på en weasel bakaksel. Traktor Universal for våte bremser er optimalt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...