Gå till innehåll

Vinkons hemmabygge!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Nått nytt Vinkon?? -_- 

 

Provkörning till sommarn??

Inte mer än en insikt/plan.

 

Nja, hoppas att du inte blir överraskad att svaret är nej :)

 

******

 

Min plan är att demontera det gamla fjädringssystemet nu under julledigheten och se ifall nån vill köpa det.

Tanken var ju först att göra en konvertering likt den som Sören ska göra på sin vessla.

Jag har ju trots allt en "bastard"-vessla så finns ju ingen anledning att låtsas bygga original.

 

Tanken nu är att införskaffa bv202-boggisar (+ p-arm) och bygga nya bandaggregat runt det.

Enklast vore väl att montera dem i två rör i chassiet, fixa glidlager, skippa torsionsfjädringen och montera spiralfjäder m. dämpare på pendelarmarna.

 

Men det blir när ekonomin tillåter.

 

Och jag som tänkte överraska med mitt skruvande i jul :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det med spiraler när torsionsfjädringen funkar bra???

Känns som ett steg åt fel håll.

Kanske, men då skulle jag behöva skaffa såna där splines-hylsor i mitten på röret samt montera dem på nått vis.

 

Blir det så krångligt då? Två såna enheter per sida inkl. stötdämpare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lite skruvande idag då :)

 

img-3438.JPG
Lite ogjort till viss del med att den förvarats under takplåt när den nu fungerat som en stor osthyvel och fyllts med snö i tövädret när jag drog in den.  :)
img-3439.JPG
Mutter modell stor, 60 komma nånting...

Tyvärr saknades täcklocket på denna sidan och gängorna i navet såg inte så friska ut heller.
img-3440.JPG

"Spännjusterings-mojängen" hamnar i avyttringshögen och bladfjädern i skrotlådan.

Sen är ju frågan om man ska bygga ny spännanordning med nån typ av balk där bladfjädern var eller om man ska ta en sån också från 202an...
img-3442.JPG
Lager i bättre skick har man ju sett :)
img-3444.JPG

Så, en sida klar.

 

I brist på annat kan man ju byta ut plåt och rensa ut mer gukk ur balkarna.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra sidan idag då.

 

img-3445.JPG

Bladfjäderpaketet på den här sidan var tillräckligt "konstig" för att hamna i avyttringshögen.

Små-fyndigt med smörjkanal :)

 

img-3446.JPG

Ett titt bakom täcklocket av ren nyfikenhet.

Jag har en svag aning om att vatten letat sig in...

 

img-3448.JPG

Men den denna gång tog jag loss hela spännanordningen för att få väck det inre spännhjulet, lättare med muttrarna på utsidan.

 

Sen kom jag på att om jag får bort bägge spännanord. + röret de sitter i så kan jag ganska enkelt förvara chassiet inomhus. 

Undrar om man bara kan dra ur röret?

MEN, jag min dumme f-n kom naturligtvis på det efter att jag skruvat ihop allt...

 

img-3449.JPG

Att pilla loss spännhjulet var som ett trasigt IQ-test som folk brukar dela ut på middagsbjudningar och sen ljuga i en att deras barn har löst dem på ett grisblink.

Till sist svalde jag stoltheten och tog bort skruvarna till bladfjädern, igen och hjulet var väck. Som en fegis...

 

img-3452.JPG

En av de värre rosthålen.

 

img-3453.JPG

Insidan av densamma

 

img-3456.JPG

En lätt kik med rostlagnings-spettet avslöjade ett halvkilo jord...

Jag börjar misstänka att den gode härje använt chassit som ankare :)

 

img-3458.JPG

Först var jag mest positiv att ha en liten dragögla bak (fram "på riktigt"), men området runt om är knäckt.

Så den blir fimpad framöver och gör jag en ny så blir det att förstärka och fördela lasten mer.

 

img-3459.JPG

Det kanske största rosthålet.

En otäck dubbelbotten med pressad förstärkningsbalk...

 

Vad f-n har jag gett mig in på egentligen?

 

****************

 

img-3454.JPG

img-3455.JPG

Har det här varit original kylvätske-avtappning måne?

 

img-3465.JPG

Ett ljus i mörkret var att lilla pluggen på tomfat (rostig även den :) ) passar som dräneringspluggar. Dock var 2 av 5 kassa, men det är ett mindre problem.

 

*********

 

img-3464-2.jpg

Såhär funderar jag just nu, skarva med plåt så att den blir mer "kvadratisk" då jag har tänk att ha den i "våg".

 

 

Kanske det vore enklare att måla hela schabraket brunt och låtsas som ingenting? :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall bli kul och se vart detta slutar  :)

Samma här :)

 

Det blir mycket jobb med den där. Kan man inte göra en ny i plåt och fyrkantprofil? Det skulle nog inte heller kosta skjortan att få någon smidesfirma att skära ut sidor och böja till "bukplåten"!

Kan man väl, men priset på chassiet var rätt och jag har inga pengar till att låta andra göra den roliga biten :)

 

Verkligen intressant bygge, kul att se lite mer av M 29 prylar, en konstruktion som står sig än i dag över 70 år sedan det begav sig.

Och visst... lite dålig kvallite på plåten, genomrostad redan :lol:

Jo precis, rent av ynklig kvalité som inte klarar några decennium utomhus :)

 

***********

 

Dagens bestyr då:

Blev förärad ett besök av Sören idag, mycket trevligt snack om allt möjligt.

Men till sist åkte han äntligen hem och jag kunde ta tag i skruvandet :)

 

********

 

img-3475.JPG

En fundering; "bladfjäder-balken" närmast spännarmen skulle passa bra att sätta ett rör i och spänna mot/med.

Sen kanske man gör någon gängad spännanordning som på gamla stridsvagnar som man kommer åt bakifrån, helst med någon korkad låsning :)

Eller kanske en "fett-hydraulisk" pryl som på gamla bandtraktorer?

 

img-3467.JPG

Knepiga skador på spännarmen. I ena spåret har fett börjat tränga ut också, blir väl att fixa på ett lagom seriös sätt...

Glappar mot axeln också.

 

img-3473.JPG

img-3471.JPG

Påbörjade att demontera spännarmsaxeln och gick bet.

Så då började jag att "tälja av" den rejsiga sträckmetallplåten som satt på.

En bra dag överlag annars, inte mycket som jävlades.

Men då gick huggmejseln av och allt blev som vanligt igen..

 

Annars insåg jag att hålet nätet satt i var en påsvetsad tjockplåt med skojig skit mellan den och det ordinarie.

Kanske blir så jag gör sen, kapar bort och byter den dåliga  tunnplåten och förstärker med tjockplåt.

Lika bra att förstärka framför styrväxeln också då. Undrar bara hur pass dålig lösning det är med dubbla lager och om man kan förbättra den lösningen eller om det är bättre att bara kapa bort det tunna helt?

 

img-3469.JPG

Medans jag höll på med spännarmsaxeln tog jag bort skruvarna runt flänsen för att se om det hjälpte.

Och då tittade den här fräna typiskt slitna muttern fram :)

 

img-3476.JPG

Och gick jag slutgiltigt bet för dagen. Jag lyckades slå in axeln jäms med chassiet men sen var det stopp, 4 cm kvar.

Det hade varit lättare att hålla kvar drivdornet om axeln hade haft en lämplig försänkning.

Som den var i andra änden, naturligtvis. På denna sidan var den försänkningen ifylld av nån anledning.

 

Tänkte prova i morgon att lägga på ett rör på andra sidan och så många muttrar jag kan få på och försöka dra ur axeln på det viset.

Om nu muttrarna håller förstås :)

 

*****

 

img-3457.JPG

Avyttringshögen.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En god vän var på besök idag och vi kom fram till att skadorna i spännarmarna kommer nog från skruvar/motsv. på ena halvan av original vesselband.

img-3484.JPG
Så här blev slutgiltiga arrangemanget för att slå ut den genom ena "lagerhållaren" eller vad det heter.
Syftet med  öglan runt drivdornet är att förhindra den från att flyga runt likt en projektil.
 
img-3485.JPG
*plupp*
 
img-3487.JPG
img-3488.JPG
Ta daa :)
 
Anledningen till att spännarmen sitter på är att jag försökte ta hjälp av domkraften, till ingen nytta förstås om man bara ställer axeln i spänn åt ett håll.
Jag trodde att axeln var skev, men icke. Så det var nog gravrosten och den ojämna ytan som jag inte kunde göra något åt som kärvade. Skulle man helst ha svarvat bort.
 
Förråds-ställande imorrn.
 
*********
 
img-3482.JPG
img-3483.JPG
En studie i rost.
 
Nu lutar jag mer åt att kapa bort det rabbiga golvet helt och svetsa på tjockplåt underifrån längs hela undersidan.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett grundligt projekt du tagit tag i! Det ska bli spännande att följa. Hur går det att genomföra det samtidigt med studierna?

Det går inte att kombinera alls, idag ska jag ställa undan chassiet inomhus.

Kanske hinner jag göra något på den innan jag åker neröver igen, annars blir det inget gjort på den förens till sommaren. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nu skadorna på spännarmen som Vinkon visade, det ser ut som den vagnen har gått med både dom äldre 15" banden och dom senare 20" banden, skadorna uppstår av bandprofilens krökta kant och dålig bandspänning, + att banden får stryk och bandplattorna kröks mer än vad som är original.

Lägger in en bild på en lite större skada och där syns tydligt att bandet släpar i bandspännararmen.

 

 

post-4991-0-90339800-1420302346_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

img-3492.JPG

Så, undanställd och kamouflerad som bråte :)

 

Har ni sett en mer bortskämd plåthög i samma skick någon gång?   :)

 

Tyvärr så kärvade spännaxeln när jag skulle spara allt på sina platser.

Verkar som om jag råkat "svampa ut" änden jag slog på med någon tiondel, antingen slipar jag ner det själv om jag orkar eller tar det i samma veva som jag tänkt att lämna bort den till nån med svarv.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Idag har det hänt lite här. (jo faktiskt)

 

img-0168.JPG

Tog med mig axeln till en i byn med svarv som räddade gängan i ena änden. (där den svampat)

Sen var meningen att gravrosten mellan chassi-fästena skulle svarvas ner lite, men axeln var krökt en aning, vilket i svarvarnas universum motsvarar en krökning lika gigantisk som en fjärilshåv 2 minuter i händerna på en 12-årig pojk...

KAN vara en extra orsak till varför den var så svår att demontera...

Det putsades med bandslip istället.

 

På med olja så inte mer rost får fäste tills nästa gång jag har tid igen om 100 år.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Farsan ville få bort min plåthög idag, inte mig emot då den får bo på en ännu torrare plats. :)

Så i och med det passade jag på att dona lite med schabraket.

 

2015-08-01-15-38-42.jpg

Svetsade ur så pass många avbrutna skruvar jag förmådde, de som absolut vägrade lossnade blir antingen ett permanent inslag eller försvinner längre fram...

 

2015-08-01-15-33-48.jpg

Någon vessel-fantast som vet vad denna spörschal-bricka är till för och ev. vill ha den?

 

2015-08-01-17-30-40.jpg

Ett rör/plugg för dränering avlägsnades, då det var mer ett hål i en chokladkaka än något annat.

 

2015-08-01-18-38-19.jpg

Försökte pilla ur så mycket skit jag kunde ur balkarna men det gick inte så bra och det mesta blev kvar.

Funderar på att kapa ur hela golvet och lägga igen med 2 mm plåt och typ 4 mm framför styrväxeln, det blir nog enklast och bäst så + att jag får bort all skit i balkarna, de längst ner iaf...

 

2015-08-01-18-19-37.jpg

Än så länge blir den bara lättare för varje gång jag donar med den...

Skitgammal bättringsfärg som följde med min 142a för 100 år sedan fick tjäna som temporärt rost-stopp där jag inte vill byta plåt i onödan.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du snart kapat bort allt på det som återstår av din Weasel, den kommer ju att bli i nyskick när bygget vänder :P

Precis, för vem fasen orkar bygga helt nytt?  :wacko:  :)

 

Det er feste til returfjæra til clutchoverføringen.

Tack o bock för informationen  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...