Gå till innehåll

Problem med handbroms som ligger på


Christer_tgb

Rekommendera Poster

Hej

 

Handbromsen på min 11:a ligger på hela tiden. Detta efter att den stått i 3 veckor. (Jag vet, skäms)

 

Jag kan dra åt spaken 2 hack vilket är för lite för att bromsindikatorn på instrumentbrädan skall tändas.

När jag släpper spaken så ligger bromsen fortfarande på. Att köra hjälper inte.

 

Jag har försökt med att dra åt/släppa flera gånger utan att det hjälpte.

 

Så tips på hur jag kan åtgärda detta, utan att plocka ner kardan (kallt ute i blå hallen) mottages varmt.

Alternativet kan ju vara att på något sätt deaktivera funktionen tills i vår.

 

(Detta är en nyskriven kopia av en tråd som jag skrev i forum-varianten innan den vi har nu och tråden kunde inte migreras.

I den tråden fick jag mycket bra tips och ideer då, som jag gärna vill ha igen, då minnet sviker.)

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte med att släppa några varv på vajer spännaren? det gör du ju i inifrån hytten med en 13 mm och en 17mm fast nyckel samt en liten skiftnyckel eller tång typ polygrip/svettstång om jag ej minns fel, ja 2 fasta nyckalr och en svettstång använd då jag när jag var och skruvade på vajer spännaren sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen

 

Försökte i em med att både lossa på vajern samt att vrida på kugghjulen för att justera backarna.

 

Det gick att lossa på vajern framme vid handtaget, dock hittade jag inget bra sätt, möjlighet att att få vajern att släppa efter inne i bromstrumman.

 

Skam den som ger sig tänkte jag och försökte justera backarna med hjälp jag med kugghjulen. Då jag tyckte det var lite otydligt i verkstadshandboken vilket håll dom skall vridas åt så provade jag åt ena hållet (vred höger uppåt och vänster nedåt) men det gav ingen effekt när bilen står still.

När jag därefter skulle köra lite så var motståndet från handbromsen större än tidigare. :angry:

 

Snurrade jag åt rätt håll för att släppa på bromsbackarna? :blink:

Kan det vara något annat som bråkar?

 

Tacksam för fler tips, tills jag åker de 20 milen igen. ;)

 

/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Försökte i em med att både lossa på vajern samt att vrida på kugghjulen för att justera backarna.

 

Det gick att lossa på vajern framme vid handtaget, dock hittade jag inget bra sätt, möjlighet att att få vajern att släppa efter inne i bromstrumman.

 

Skam den som ger sig tänkte jag och försökte justera backarna med hjälp jag med kugghjulen. Då jag tyckte det var lite otydligt i verkstadshandboken vilket håll dom skall vridas åt så provade jag åt ena hållet (vred höger uppåt och vänster nedåt) men det gav ingen effekt när bilen står still.

När jag därefter skulle köra lite så var motståndet från handbromsen större än tidigare. :angry:

 

Snurrade jag åt rätt håll för att släppa på bromsbackarna? :blink:

Kan det vara något annat som bråkar?

 

Tacksam för fler tips, tills jag åker de 20 milen igen. ;)

 

/Christer

 

Jeg tror dere missforstår hverandre her.. Brekkwiren på bilen går da ikke ned til bremsetrommene ved hjulene. Wiren går da til "tromma" som sitter på utgående aksel bakover fra fordelingskassa.

å skru på justeringskruene ved hjulene vil ikke ha noen innvirkning på brekket ??!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speedy

Du har helt rätt att vajern till handbromsen går till en bromstrumma som sitter på kardanaxeln efter fördelningsväxeln.

Det jag försökte göra(efter föslag längre upp) var att släppa efter på vajern för att se om det släppte efter inne i bromstrumman.

 

Utöver det ovan så läste jag i verkstadsmanualen att det i bromstrumman/skölden finns två ovala hål.

Innanför dessa hål finns kugghjul som man justerar backarna inåt eller utåt med.

Jag är dock osäker på hur jag skall skruva på kugghjulen för att spänna in backarna.

 

/Christer

Redigerad av Christer_tgb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Justera ut backarna till nästan anläggning så truman fortfarande kan rotera och därefter justera spelet i spaken med vajern så bör du få en klockren handbroms om nu backar m.m är friska.

 

Justerskruvarna är högergängade på bägge sidor i trumman om jag inte minns helt galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Christer_tgb!

 

Du borde ha ett litet spel i kraftöverföringen så att du kan vrida bromstrumman lite fram och tillbaka. Om du vrider på justeringarna först åt ena hållet tills det tar stopp och försöker vrida trumman och det inte går, så justerar du åt andrahållet och testar att vrida trumman igen. Om hävarmen för handbromsen har fastnat så spelar det ingen roll att du släpper på vajern, hävarmen kommer inte att gå tillbaka.

Räcker inte spelet i drivlinan kan du lyfta ena sidan på bilen så att ett fram och ett bakhjul hänger i luften, då kan du vrida på kardan även om det går trögt.

Detta fungerade i alla fall på min TGB20.

 

Mvh Håkan

Skene

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag funderade om det inte är som vid hjulen, att man släpper på justerarna åt samma håll oavsett vilken det

är det så har du ju spänt en och lossat på en,

På justerana vid hjulena, lossar man om man vrider de motsols och spänner när man vrider de medsols,

 

nu är det väl en gängad stång som går in i ett gängat rör vid handbromsen, rimligtvis är det är vanlig högergäng på dem. och även då borde det ju vara åt samma håll när man vrider in dem , men Håkans tipps var ju bra , Så gör man ju när man justerar vid hjulen, Använder det lilla glapp man kan få för att kolla om anliggningen på beläggen är ok,

 

men får du inte till det sitter ju trumman med 4 st bult, och med en större hylsnyckelsats att dar loss dem samt en mindre för att gänga ur bultarna helt, går det ganska lätt och fort att få bort trumman och kolla vad det är, tex ett belägg som släppt eller liknade, och sedan sätta i hop det, med största sannolikhet är det en 14 mm hylsa eller 9/16 hylsa till bultarna vid trumman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för att när jag justerade handbromsen (för första gången) så att den skulle ta på dom första snäppen (spänna upp backarna närmare bromstrumman. )

Så justerade jag uppifrån och nedåt i det nedre ovala hålet

samt nedifrån och uppåt i det övre ovala hålet.

 

Det är vad teflonminnet tror att jag kommer ihåg ... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Det är inte så enkelt att vajern kärvar i höljet? Se om det går att "tippa i" lite rostlösande olja uppe vid handbromsspaken. Den lär du komma åt om motorluckan öppnas. Sedan är det bara att försöka få vajern att börja röra på sig genom att dra fram och tillbaka. Till slut ska returfjädrarna inne i trumman orka dra tillbaka vajern självmant och saken är biff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med 5-56 (borde ju passa perfekt eller ... ? Obs: Off Topic och mest för de som förstår det "roliga" när - byts ut mot en .) Ett annat bra medel är WD40. Bägge är rostlösare på sprayburk med förlängningspip. Lätt att rikta in med andra ord.

Sedan, om jag inte minns helt fel, smörjs just sådana här vajrar med trögare olja, så allt inte hamnar längst ner. Rostlösarn är ju just bara rostlösare.

Du kan prova med någon kedjespray för MC. Det kan funka för att få igång vajern igen.

 

Kolla förresten så det inte är hål någonstans i plasthöljet. Där lär det i så fall läckt in fukt/vatten som fått det hela att rosta ihop. Rengör och linda eltejp runt skadan, så kan det fungera i flera år. Alternativt är förstås att skaffa en ny, fräsch vajer med hölje.

Redigerad av Micke Valp
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slippa undra vilket håll du ska vrida åt, och för att kontrollera delarna i p-bromsen, lossa kardarnen bak, tag loss trumman. kolla så returfjädrar, hävarm, belägg samt wire funkar. enkelt att dra i wiren när allt är nedtaget, Passa på att måla skölden.

 

På min hade hävarmen både kärvat fast och lossat iena änden.

 

Och om nu wiren är kass, köp ny. Inte gratis, men du slipper göra om detta år efter år när det rostar igen, för kör du inte bilen dagligen, så kommer den rosta fast igen.

Redigerad av monkysa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tatanka har vajern i alla fall men det är ju originaldelar så det inte helt billigt.

Har handlat av honom vid några tillfällen och han vet vad han håller på med.

 

http://www.tatanka.nu/art-1.asp?id=424&iPageID=7'

Sk--t Dags att bära ner broms detaljerna i källarn och låsa in dem,skulle jag köpa det lilla jag har liggandes nytt, hamnar jag på över 7000kr :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej

 

Nu har jag äntligen varit uppe och fixat med handbromen.

 

Tack för alla tips. Dom hjälpte massor.

 

Till slut fanns inget annat alternativ än att riva kardan och trumman.

 

Där visade det sig att att båda beläggen lossnat och lagt sig dubbelt utanpå en bromsback.

Så nu är båda backarna och hävarm mm borta och kommer så förbli ett tag. Kanske läge att passa på att bocka handbromsspaken in mot mitten av hytten så benet får bättre plats.

 

Så har någon tips om vart i Stockholmstrakten det finns en firma som kan sätta på nya belägg?

 

/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova och slå en signal till Spånga BBS bilreservdelshuset ... dom heter något annat nu efter dom blivit uppköpta , kommer bara inte ihåg vad det var .

Dom har hållt på med bromsband mm. förut (BBS=BromsBandService) annars vet dom nog någon som håller på med ...

Spånga BBS tel 08 445 77 80.

 

Hittade lite på nätet också..... med sökning på "bromsband reparation"

 

BROMS O KOPPLING

Limning/Nitning av bromsband. renovering av bromsok. Tillverkning av bromsrör, renoverinagr av kopplingar. Svarvning av trummor/skivor. Stor sortering av bilreservdelar. Quaker State oljor. Verkstadsnettopriser lämnas på allt.

Textilvägen 7, 120 30 Stockholm. Tel: 08-702 13 05, 08-702 13 11. Fax: 08-702 01 61

 

 

http://www.bromsotopp.se/

Hagvägen 63,

141 70 Segeltorp

HUDDINGE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...