Gå till innehåll

Limma gummiduk


Fmek

Rekommendera Poster

Jag behöver hjälp med att hitta ett bra lim för att fästa gummiduk/matta på insidan av ett par valpdörrar. Jag har provat kontaktlim, med tveksamt resultat, lätt att dra bort i alla fall.

Gummit är Biltemas gummiduk som säljs som packningsmaterial.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan PL400 funka?

 

http://www.elgrossisten.se/sattlim-pl400

 

"-Fäster på de flesta material inom- och utomhus, även på kalla, fuktiga och oljiga ytor. Skall ej användas på cellplast (frigolit). Limfogen förblir något elastisk och följer därför normala rörelser i materialen. Limmet är utfyllande, avståndet mellan limytorna kan vara upp till 1cm och överbryggar därför ojämnt underlag med bibehållen styrka. Arbetstemperatur mellan -12°C och +30°C. Temperaturbeständighet härdad: mellan -40°C och +100°C. Härdtid varierar beroende på bl a tjocklek, mellan 2 och 48 timmar. Innehåll: tub 150g, patron 300ml."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo PL400 går nog, men kanske lite osmidigt att sprida ut.

Har googlat runt lite och sett att 3m har ett spraylim för gummi som kanske kan vara något (3m Scotch weld 80), och Bostik 292 är ju ett kontaktlim speciellt för gummi. är dock lite misstänksam mot kontaktlim överhuvud taget, brukar mest bli som ett skinn som egentligen inte biter på något (porösa, sugande material undantagna).

Börjar fundera på om dubbelhäftande tejp för (golv)mattläggning kan vara ett alternativ, kanske med förstärkning av snabblim vid ev. utsatta hörn motsv..

(Jo snabblim (cyanoakrylat) skulle ju teoretiskt fungera på hela ytan men det blir ju lite väl dyrt och så är jag inte tillräckligt snabb, inte i det här sammanhanget i alla fall... :lol: )

/Anders

Redigerad av Fmek
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo spraylim kommer det att bli, har provat 3m scotch weld 90 på några småbitar och det verkar bra. Den sorten står det visserligen inte "för gummi" på men det är 3m´s starkaste spraylim och det biter riktigt skapligt på gummiduken om man slipar ytan matt med t ex slipnylon.

Biltemas spraylim har jag skrivit om i en annan tråd, "vidhäftning sämre än kranvatten" har jag för mig att jag skrev. Det var dock några år sedan och jag har sett att burkarna ändrat utseende minst en gång sedan dess, så numera kan det mycket väl fungera.

 

Lim är dock en av de saker jag aldrig (mer) kommer att köpa på Biltema (men deras startknapp, den som är en klockren Bosch-kopia, köper jag minst en varje gång jag är där,bara för att den är så fin och kan vara bra-att-ha... :D ).

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...