Gå till innehåll

Elschema 903 och 9031


Rekommendera Poster

Hej och var är vintern?!

 

Jag söker ett nyare elschema för 903 och 9031. Orginalschemat, med 4-poligt uttag, har jag men båda bilarna är ombyggda med 12-poliga uttag för släp samt två indikeringslampor för blinkerskontrollfunktion.

 

Jag har kollat lite på ett schema för en 24V bil, 9034, så jag har lite hum hur det sitter ihop, men nog borde Försvarsmakten dokumenterat denna ombyggnad. Jag har de äldre baklyktorna samt mörkerbelysning bak i fristående lampa.

 

Hur fungerar blinkersindikeringen?

 

När jag kör nu utan släp så får jag vid blinkerspåslag blink i de två indikeringslamporna och sedan enbart i den som indikerar för bilen. När jag sedan kopplar in släpet skall den andra lampan också blinka om släpblinkersen fungerar.

 

Hur går detta till?

 

Mitt blinkersrelä som havererat har Boschnummer 0 336 200 037 och har 49 ingång, 49a utgång samt C och C1 för blinkindikering. Jag letar efter ett sådant genom en Bosch återförsäljare, har kollat hos Altyco samt älvan, men det var tji!!

 

Mvh Tomas L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell ? Funderade bara då du skriver att det är två lampor till blinkersen, måste nästan vara eftermonterat även det

Men funkar allt som det är tänkt, då skall båda lamporna blinka när du har släp eller något inkopplat på uttaget bak.

 

Hur det går till, Ja om jag inte är helt ute och cyklar, så skall reläet "känna" av när det är fler lampor inkopplade, ja eller det blir ju en till fungerande ström krets, och strömmen kan gå fram till en förbruknings källa, då ger den även ström till den andra blinkerslampan :huh: Möjligt att jag har helt fel där också :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är i princip så det funkar. Relät känner av hur stor belastning det är och tänder kontrollampan efter den. Lite förenklat kan man säga att 2*21W tänder första kontrollampan och 3 eller fler tänder även den andra, dvs relät kan inte känna av att det är just släpvagnens lampa som tänds utan bara att det går mer ström genom relät. Mao tänds båda kontrollamporna även när man kör igång varningsblinkersen. (På de bilar som har varningsblinkers vill säga.) Räcker inte belastningen till tänds kontrollampan bara en gång.

 

Jag har snokat lite men inte heller hittat något relä med dina utfunktioner men det borde gå att få tag på hos tex Mekonomen eller liknande ställe. Biltema hade tidigare ett med uttag för kontrollampa till släp men det hade en annan standard för ordinarie kontrollampan. Den var avsedd att kopplas in "mellan" hö och vä, dvs den tändes genom att den jordades genom den kretsen som inte skulle blinka. Den relätypen indikerar trasig lampa i genom att det börjar blinka fortare. Jag monterade ett sådant på min men det blev lite special i och med att båda kontrollamporna går direkt i jord. Kontrollampan för släp kunde jag givetvis koppla på vanligt sätt men den ordinarie kontrollampan kopplade jag in genom att koppla in en diod från höger resp vänster och till lampan. Sen fick jag trixa lite med effekten på lamporna så jag fick kontrollfunktionerna att funka korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen!

 

På Bochrelät står det 2+1 ( 18 W) Betyder det att i första kretsen skall det vara 2 lampor med 18 W stycket som blinkar, fram ,och bak blinklampa och i den andra kretsen skall det tillkomma en lampa om 18 W, lampan på släpet alltså....

 

Första kretsen ger kontrollampa bil och andra kretsen så tänds kontrollampa släp....

 

Låter vettigt....

 

 

Bilen är en -63 och samma montage finns på min 9031:a

 

Mvh Tomas L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för tipset!

 

Tyvärr fungerade inte länken. Jag kom till en sida hos MECA som meddelade "ett fel har uppstått".

 

Skriv gärna ut ersättningen med klartext. Jag sökte på Volvo modeller PV och Amazon. Där fanns inga reläer i systemet, kanske finns om man tar det i butik.

 

Mvh Tomas L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller så har jag hittat relän av samma typ jag beskrev ovan i en långmerca från -83 (taximodell altså, inte en standardbil) och i en tyskimporterad AUDI 100 -91 (jag vet inte om de svensksålda är lika). De kan som sagt inte ersätta ditt rakt av men det kan kanske hjälpa dig i letandet.

 

Vad gäller mina valpar så finns den extra kontrollampan (helt klart eftermonterad men inte inkopplad när jag köpte bilen) i min 903 men inte i den civila pickupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...