Gå till innehåll

Från 0 till TGB 30 på två månader


Rekommendera Poster

I mitten av augusti 2011 hade jag helgtröskjour i Norge. Samma helg var det även en militär fordonsträff på Höytorp fort. På en halvtimme gick jag från civil lantbruksmekaniker till att hamna mitt i något som liknade kellys hjältar.

Ett gäng trevliga dalslänningar öppnade mina ögon för en ny värld.

I en scoutcar åkte vi tämligen snabbt till en sjö och provåkte ett amfibiefordon på öppet vatten. Efter detta så åkte vi iterräng som jag normalt sett bara kört med skotare i. En grön fyrkantig sak med barskt läte tog oss ner för en rejält tilltagen brant backe för att sedan plöja genom den lömska finkorniga leran i botten av en djup älvdal. Ljudet, leran som sprutade och, ja känslan som sköljde över mig gjorde att jag kände att en sådan här lastbil måste jag bara ha!

Känslan blev inte direkt svagare av besöka Bengtsfors och deras militära fordonsträff i september.

(sök på Bengtsfors på youtube så finns en kul liten film från träffen)

Och så en dag fanns den där på blocket. Dagarna före älgjakten var vi ett gäng som åkte ner och hämtade den.

Utrustningen var inte riktigt den jag tänkt mig men efter att ha funderat på saken så behåller jag hytten.

Ursprungsbeviset är klart.

Ska snart beställa skyltar.

Ska även lyfta ut hyllstället för radion och sätta in en våningssäng.

Tänkte även sätta på lite bättre däck inför säsongen och i samband med detta ta en titt på bromsarna.

 

yehaaa

Redigerad av Amfibie
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om du aktiverar din PM-funktion så kan jag skicka min e-postadress till dig.

När väglaget förbättrar sig kommer vi att åka några stycken för att ta hem lite däck förmodligen från utriket. Jag kommer att annonsera här på forat innan vi åker för att ta upp beställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God fortsättning Humlegaard, et al!

 

Och grattis till Amfibie, en TGB30 hör ju till ett välutrustat hushåll! Vårt eget camperbygge finns på http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/7806-stabshyttsombyggnad/ . Tyvärr har bilderna fallit bort i forumflytten, ska så småningom se om jag begriper hur man lägger tillbaks dem... Bygget vilar just nu men ska återupptas i mars. Målsättningen är att vara helt klara i tid för War & Peace Show i Beltring, UK.

 

Humlegaard, är däck (kompletta hjul?) på G nu?

 

Cheers

Sten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God fortsättning Humlegaard, et al!

 

Humlegaard, är däck (kompletta hjul?) på G nu?

 

Cheers

Sten

 

Jo, på gång. Men det blev liggande lite i höstas. Sen kom ju vintern som du vet.

 

Ska vi göra ett race när väglaget och temperaturen är lite gynnsammare?

Du behöver dem till War & peace?

Redigerad av Humlegaard
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kul att höra av dej Peter!

Jo jag hade nog tänkt mig någon träff eller så. Särskilt den i Bengtsfors. Skickade ett mail till dig på adressen jag fann i din profil.

 

Jag fann fyra kompletta hjul hos en trevlig typ i örebro. Däcken påstods komma ifrån en leverans till försvaret som skedde i slutet av 80-talet. Både däck och fälg var i bra skick.

Framåt våren ska jag åka och hälsa på igen för att hämta lite mer nyttiga saker.

 

Jag undrar om det finns någon på detta forum som har en komplett handbok till elaggregatet att sälja?

 

Angående antennfästena. Jag fick hem bilen på en torsdag och ställde in den på söndag. Jag har inte riktigt bilden klar för mig vad som finns och inte. Ska gå över bilen på vårkanten och se vad som finns och inte. Min ambition är att ha en så komplett bil som möjligt.

 

yeehhaaaa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser boken/häftet ut.

 

Under träffen i Bengtsfors hade den gode Axel terräng en P69 pansarjacka till salu. Denna hade alla märken kvar och kommer från P18 Gotland. Min bil har ett dokumenterat förflutet från Roma kompani. Kul slump.

 

Håller på att samla på mig en komplett uniform så jag undrar om någon skulle kunna hjälpa till med lite information om baskern och märket.

Hur ska en tidstypisk basker och märke se ut som passar ihop till P69 kläderna?

Var går det att få tag på dessa saker?

Om någon har en basker att sälja så har jag 59 i storlek.

 

Mvh CB

post-6560-0-98837400-1327496411_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Humlegaard

 

Du hade ju några värdefulla tips inför registreringen.

Begär små skyltar

Låt dem inte köra bilen i bromsprovaren

Ta av stabshytten

 

Du själv hade ju registreringsbesiktigat ett par bilar med stabshytt.

Men jag funderar på att låta stabshytten sitta på inför besiktningen. är detta en nackdel tror du?

Med stabshytten på tror jag att bilen väger ca 11 ton

Var det svårt för dig att få bilarna igenom registreringbesiktningen?

 

Mvh CB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ingen betydelse på en tung bil vad den väger vid bes. totalvikten är redan bestämd.

Man bara lurar sej själv och tror att bilen lastar 5t, när den egentligen bara lastar 4,2 tex.

för vem kör med en tom tgb?

Jag har alltid kedjor, stroppar, schaklar, verktyg och lite braoha minst 500-600kg.

överlast är dyrt och du får inte fortsätta färden utan måste lasta om €€€

 

Ska man ha den som husbil är det rätt viktigt att få den typad som sådan, det skiljer en hel del på avgifter på färjor, vägavgifter i olika länder

nu finns det inte så mycket tullar men ska du utanför EU kan du köra i bilfil med en husbil och slipp 38 tim kö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Registreringsbesiktigade min 30 bil i maj.

Den blev registrerad med stabshytten på utan problem.

Kontrollbesiktningen gick bra den med. Men de körde den i bromsprovaren, trodde jag skulle klara mig utan det. Fast med ett bromsvärde på över 7 var det ett microskopiskt problem.

Besiktningsmännen tyckte det var kul att få besikta den. Den ena av dem var utbildad på 30 bilen under sin lumpartid.

 

Nu är det bara att köra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bil var kvar i försvaret till 2006 då den malplacerades innan jag hämtade den i fjol.

Träffade en person som äger en likadan bil och hans beskrivning av växlingen på bilen tycker jag stämmer dåligt på min.

 

Växellådan växlar upp strax före 2 000 varv och vid uppförsbacke hänger den kvar i högsta växeln så man funderar på om den ska korka men så växlar den ner.

Den växlar även ganska mjukt och fint.

 

Kan det vara så att någon finjusterat inställningen på manöverenheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Växlingsvarvtalen kan i praktiken inte justeras, de bestäms av precisionsmotstånd som är unika för de här boxarna. Motorns varvtal omvandlas i boxen till en spänning som är proportionerlig med varvet, denna spänning jämförs sedan med precisionsmotståndens spänning för de olika växlarna och när de är lika sker växling. D/A-omvandlaren som gör om motorns vartalspulser till analog spänning kan justeras något, men då flyttas alla växlingsvarven motsvarande.

 

Om växlingen sedan är mjuk eller hård beror på växellådan. Boxen styr magnetventilerna på växellådan, dessa öppnar och stänger då typ "Till-Från".

 

Vet inte om någon blev klokare av detta, men ungefär så fungerar boxen. Jag har för övrigt bytesboxar på lager och kan även testköra och reparera felaktiga boxar.

 

//Sten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...