Amfibie Postad 8 Januari , 2012 Rapport Share Postad 8 Januari , 2012 (redigerade) I mitten av augusti 2011 hade jag helgtröskjour i Norge. Samma helg var det även en militär fordonsträff på Höytorp fort. På en halvtimme gick jag från civil lantbruksmekaniker till att hamna mitt i något som liknade kellys hjältar. Ett gäng trevliga dalslänningar öppnade mina ögon för en ny värld. I en scoutcar åkte vi tämligen snabbt till en sjö och provåkte ett amfibiefordon på öppet vatten. Efter detta så åkte vi iterräng som jag normalt sett bara kört med skotare i. En grön fyrkantig sak med barskt läte tog oss ner för en rejält tilltagen brant backe för att sedan plöja genom den lömska finkorniga leran i botten av en djup älvdal. Ljudet, leran som sprutade och, ja känslan som sköljde över mig gjorde att jag kände att en sådan här lastbil måste jag bara ha! Känslan blev inte direkt svagare av besöka Bengtsfors och deras militära fordonsträff i september. (sök på Bengtsfors på youtube så finns en kul liten film från träffen) Och så en dag fanns den där på blocket. Dagarna före älgjakten var vi ett gäng som åkte ner och hämtade den. Utrustningen var inte riktigt den jag tänkt mig men efter att ha funderat på saken så behåller jag hytten. Ursprungsbeviset är klart. Ska snart beställa skyltar. Ska även lyfta ut hyllstället för radion och sätta in en våningssäng. Tänkte även sätta på lite bättre däck inför säsongen och i samband med detta ta en titt på bromsarna. yehaaa Redigerad 8 Januari , 2012 av Amfibie Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Amfibie Postad 8 Januari , 2012 Författare Rapport Share Postad 8 Januari , 2012 TGB 30 med stabshytt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 9 Januari , 2012 Rapport Share Postad 9 Januari , 2012 Trevligt, jag har också en liknande. Jag håller på att komplettera min med utrustning så om du exempelvis inte behöver antennfästena ock dyl så är jag intresserad av att köpa dessa av dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pp Postad 18 Januari , 2012 Rapport Share Postad 18 Januari , 2012 Tjena, så de blev en 30 bil ja. Planerat några träffar i år nu då eller? Skulle ju ta din mejl adress av Anders men han hade den ju inte så de sket sig:-) Mvh Tvc Peter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 18 Januari , 2012 Rapport Share Postad 18 Januari , 2012 Om du aktiverar din PM-funktion så kan jag skicka min e-postadress till dig. När väglaget förbättrar sig kommer vi att åka några stycken för att ta hem lite däck förmodligen från utriket. Jag kommer att annonsera här på forat innan vi åker för att ta upp beställningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 Januari , 2012 Rapport Share Postad 18 Januari , 2012 God fortsättning Humlegaard, et al! Och grattis till Amfibie, en TGB30 hör ju till ett välutrustat hushåll! Vårt eget camperbygge finns på http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/7806-stabshyttsombyggnad/ . Tyvärr har bilderna fallit bort i forumflytten, ska så småningom se om jag begriper hur man lägger tillbaks dem... Bygget vilar just nu men ska återupptas i mars. Målsättningen är att vara helt klara i tid för War & Peace Show i Beltring, UK. Humlegaard, är däck (kompletta hjul?) på G nu? Cheers Sten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 19 Januari , 2012 Rapport Share Postad 19 Januari , 2012 (redigerade) God fortsättning Humlegaard, et al! Humlegaard, är däck (kompletta hjul?) på G nu? Cheers Sten Jo, på gång. Men det blev liggande lite i höstas. Sen kom ju vintern som du vet. Ska vi göra ett race när väglaget och temperaturen är lite gynnsammare? Du behöver dem till War & peace? Redigerad 19 Januari , 2012 av Humlegaard Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Amfibie Postad 25 Januari , 2012 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2012 Hej Kul att höra av dej Peter! Jo jag hade nog tänkt mig någon träff eller så. Särskilt den i Bengtsfors. Skickade ett mail till dig på adressen jag fann i din profil. Jag fann fyra kompletta hjul hos en trevlig typ i örebro. Däcken påstods komma ifrån en leverans till försvaret som skedde i slutet av 80-talet. Både däck och fälg var i bra skick. Framåt våren ska jag åka och hälsa på igen för att hämta lite mer nyttiga saker. Jag undrar om det finns någon på detta forum som har en komplett handbok till elaggregatet att sälja? Angående antennfästena. Jag fick hem bilen på en torsdag och ställde in den på söndag. Jag har inte riktigt bilden klar för mig vad som finns och inte. Ska gå över bilen på vårkanten och se vad som finns och inte. Min ambition är att ha en så komplett bil som möjligt. yeehhaaaa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Amfibie Postad 25 Januari , 2012 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2012 Så här ser boken/häftet ut. Under träffen i Bengtsfors hade den gode Axel terräng en P69 pansarjacka till salu. Denna hade alla märken kvar och kommer från P18 Gotland. Min bil har ett dokumenterat förflutet från Roma kompani. Kul slump. Håller på att samla på mig en komplett uniform så jag undrar om någon skulle kunna hjälpa till med lite information om baskern och märket. Hur ska en tidstypisk basker och märke se ut som passar ihop till P69 kläderna? Var går det att få tag på dessa saker? Om någon har en basker att sälja så har jag 59 i storlek. Mvh CB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Amfibie Postad 25 Januari , 2012 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2012 Hej Humlegaard Du hade ju några värdefulla tips inför registreringen. Begär små skyltar Låt dem inte köra bilen i bromsprovaren Ta av stabshytten Du själv hade ju registreringsbesiktigat ett par bilar med stabshytt. Men jag funderar på att låta stabshytten sitta på inför besiktningen. är detta en nackdel tror du? Med stabshytten på tror jag att bilen väger ca 11 ton Var det svårt för dig att få bilarna igenom registreringbesiktningen? Mvh CB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 25 Januari , 2012 Rapport Share Postad 25 Januari , 2012 Nja, jag har inte regbesiktigat någon TGB 30/40 men det mesta stämmer nog endå. Fram behövs en liten skylt, bak går det bra med en stor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 26 Januari , 2012 Rapport Share Postad 26 Januari , 2012 Det har ingen betydelse på en tung bil vad den väger vid bes. totalvikten är redan bestämd. Man bara lurar sej själv och tror att bilen lastar 5t, när den egentligen bara lastar 4,2 tex. för vem kör med en tom tgb? Jag har alltid kedjor, stroppar, schaklar, verktyg och lite braoha minst 500-600kg. överlast är dyrt och du får inte fortsätta färden utan måste lasta om €€€ Ska man ha den som husbil är det rätt viktigt att få den typad som sådan, det skiljer en hel del på avgifter på färjor, vägavgifter i olika länder nu finns det inte så mycket tullar men ska du utanför EU kan du köra i bilfil med en husbil och slipp 38 tim kö Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Amfibie Postad 17 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 Juni , 2012 Registreringsbesiktigade min 30 bil i maj. Den blev registrerad med stabshytten på utan problem. Kontrollbesiktningen gick bra den med. Men de körde den i bromsprovaren, trodde jag skulle klara mig utan det. Fast med ett bromsvärde på över 7 var det ett microskopiskt problem. Besiktningsmännen tyckte det var kul att få besikta den. Den ena av dem var utbildad på 30 bilen under sin lumpartid. Nu är det bara att köra! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 17 Juni , 2012 Rapport Share Postad 17 Juni , 2012 Grattis Alltid lika kul när ett "grönt" fordon går igenom lotteriet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Juni , 2012 Rapport Share Postad 18 Juni , 2012 Gratulerar då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Amfibie Postad 26 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 Min bil var kvar i försvaret till 2006 då den malplacerades innan jag hämtade den i fjol. Träffade en person som äger en likadan bil och hans beskrivning av växlingen på bilen tycker jag stämmer dåligt på min. Växellådan växlar upp strax före 2 000 varv och vid uppförsbacke hänger den kvar i högsta växeln så man funderar på om den ska korka men så växlar den ner. Den växlar även ganska mjukt och fint. Kan det vara så att någon finjusterat inställningen på manöverenheten? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 27 Juni , 2012 Rapport Share Postad 27 Juni , 2012 Tror inte din box är finjusterad, att den växlar mjukt kan ha andra orsaker som har med hurpass sliten den är och körsätt. Det står att du bor i mellansverige, blir det i östersundstrakten då eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 Juni , 2012 Rapport Share Postad 27 Juni , 2012 Hej! Växlingsvarvtalen kan i praktiken inte justeras, de bestäms av precisionsmotstånd som är unika för de här boxarna. Motorns varvtal omvandlas i boxen till en spänning som är proportionerlig med varvet, denna spänning jämförs sedan med precisionsmotståndens spänning för de olika växlarna och när de är lika sker växling. D/A-omvandlaren som gör om motorns vartalspulser till analog spänning kan justeras något, men då flyttas alla växlingsvarven motsvarande. Om växlingen sedan är mjuk eller hård beror på växellådan. Boxen styr magnetventilerna på växellådan, dessa öppnar och stänger då typ "Till-Från". Vet inte om någon blev klokare av detta, men ungefär så fungerar boxen. Jag har för övrigt bytesboxar på lager och kan även testköra och reparera felaktiga boxar. //Sten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.