Gå till innehåll

Lastkran 5911


Rekommendera Poster

Ok jag har kopplings schemat för hur man kopplar kablarna när man skall bygga/ sätta i hop en styrenhet.

är du behjälpt av den ?

Där får du ju fram vilka kablar som går till de olika funktionerna vid kontakten i alla fall.

Skall se om jag får ut det här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Om ingen misstycker så kidnappar jag tråden och lägger upp bilder på min lilla lastkran.

Jag studerade och tog lite mått på den för ett senare syfte och tog därmed även ett gäng bilder, här är några av dem:

 

Hiab mtc 1600

img-2407.JPG

img-2434.JPG

img-2442.JPG

img-2412.JPG

1img-2419.JPG

img-2418.JPG

img-2413.JPG

img-2414.JPG

En danfoss hydraulmotor, ett inte direkt okänt märke i gröna sammanhang.

img-2415.JPG

img-2417.JPG

Kranen sitter fastskruvad med 4 st M12 (troligast) skruvar, oklart ifall det är något ytterligare i mitten som man inte ser.

Vilket passar mina planer utmärkt då jag hade föredragit en lite kortare "pelare" och då kan jag konstruera en egen utan att behöva förstöra den egentliga, jag befarade att den var svetsad i vridhuset.

img-2420.JPG

img-2421.JPG

img-2423.JPG

img-2431.JPG

Som ni ser saknar jag ett låshandtag som jag antar är till för att hålla kvar kedjan i det läge man har valt, ett litet problem.

img-2435.JPG

img-2436.JPG

Låsanordningen till kroken tycker jag är förjäkla fyndig. :)

Sen påminner den ju också om en...en...eh...ja, en rauk :P

Redigerad av Vinkon
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har ett mindre huvudbry kring hur kranen är uppmärkt vad gäller dess lyftkapacitet:

 

mtc.jpg

Mellan hålet i själva kranarmen och dess vridpunkt får jag avståndet till 1,3 meter, vilket stämmer väl överens med märkskylten då vridpunkten är en decimeter bakom vridhusets rotationsaxel. Så i praktiken kommer ju hålet 1,2 meter ut från kranpelarens mitt.

 

Och så till huvudbryt; från redan nämnda hål så är det 5 centimeter till första hålet på utskjutet och därtill är det en stoppklack som förhindrar att man kan skjuta in den längre i kranarmen. Så rimligen är lyftkapaciteten lägre än den angivna på skylten.

 

Någon som håller med?

Någon som vill kontrollmäta?

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Lyftdiagrammen brukar vara lite glädjesiffror, så man måste ha marginal. I regel lyfter man saker mellan  mark/lastkaj och flak och det kräver att man passerar 90grader "på vägen" Med hydrauliska utskjut/jibb kan man trixa, men på fast utskjut är det svårare. Uppgivna vikter är ibland inte praktiskt användbara.

 

Å andra sidan borde de angivna vikterna på denna kran motsvara hålen i utskjutet, även om man räknar momentarm från krancentrum eller kranens kant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du antingen sänker eller lyfter kranbommer mer så blir c-c avståndet korrekt. Det står inget om att kranen skall vara vinklad 90° vid aktuellt lyftvärde.

Man måste väl ändå räkna på största belastningsfallet?
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaj?

Jag är nog böjd att hålla med Vinkon trots att lyftdiagrammet på sidan 115 i Instruktinsboken antyder samma kapacitet inom hela lyftområdet. Så länge ingen upphävt tyngdlagen måste vi förlita oss på grundläggande mekanik och då är 90gradersfallet det som är begränsande :mellow:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man provlyfta med? Nåt som väger 1250 kg och inte är större än att det går fritt från flakkanten.

 

När jag ställde in lyftkraftsbegränsare på telfrar i ett tidigare sekel så hade vi tvåstegs järnvikter, första steget var märklast och lyfte man en decimeter till så kom en extra vikt på 10% med också. Då skulle lastbegränsaren slå till var det meningen. Det gjorde den alltsomoftast. Kunde gå åt några försök innan rutan kunde kryssas i.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man jämför en gammal HIAB kran med en Palfinger kran på samma Tonm, så kommer Palfingern o klara att lyfta tyngre vikter än HIAB.

 

att lyfta små blyvikter är enklaren än godtyckligt gods.

 

Sen ska man inte pressa 100%, när skiten viker sig/lossnar från fästet har man bekymmer även om man bara 1245kg hängandes i kroken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är egentligen för dåligt påläst för att uttala mig, men... :)

 

Det borde inte spela någon roll vilken vinkel bommen har, det intressanta borde vara att man drar ett sträck genom infästningen till bommen till den övre infästningen av lyftkolven. När detta streck är vågrätt så borde största belastningen inträffa. Tror jag...

Jag är öppen för fler teorier :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är egentligen för dåligt påläst för att uttala mig, men... :)

 

Det borde inte spela någon roll vilken vinkel bommen har, det intressanta borde vara att man drar ett sträck genom infästningen till bommen till den övre infästningen av lyftkolven. När detta streck är vågrätt så borde största belastningen inträffa. Tror jag...

Jag är öppen för fler teorier :)

Ahh, fan va dum jag är...  :angry:

Måste ju vara när sträckan mellan infästningen för armen i kranpelaren till lyftpunkten är vågrät och inte när själva armen är det.

Eftersom den sträckan är längre än armens vågräta = störst belastningsfall strax under 90 grader på armen...

 

Visst fasen måste det vara så?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, fan va dum jag är...  :angry:

Måste ju vara när sträckan mellan infästningen för armen i kranpelaren till lyftpunkten är vågrät och inte när själva armen är det.

Eftersom den sträckan är längre än armens vågräta = störst belastningsfall strax under 90 grader på armen...

 

Visst fan måste det vara så?

 

Som trådskapare tillåter jag mig en synpunkt. Visserligen 40 år sedan jag läste maskinteknik men lite sitter väl kvar.

 

Lyftkraften begränsas av hydraultrycket i lyftcylindern, men kolvstångens infästning i bommen är inte på linjen pivåpunkt - krok, därför stämmer inte en beräkning enbart på armarnas längd, i alla fall teoretiskt, i praktiken kvittar det kanske? Då är väl riktig beräkningsmodell att använda momentet kring bommens pivåpunkt för att överföra kraften från kroken till lyftcylindern eller tvärt om? Övertrycksventilens maxtryck gånger kolvens yta = max kraft. Kraft gånger arm = moment. Moment genom arm = kraft. Kompensera först för lyftcylinderns infästningsvinkel om inte vektorn är vinkelrät mot armen.

 

Hälsningar från Pensionärakademien -_-

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...