Gå till innehåll

Oljud = drivknut? / Risk før merskada?


Marc-X

Rekommendera Poster

Ja, då var det dags før næsta huvudbry / rep och jag behøver lite input från expertisen hær:

 

Jag har en stund hørt ett "murrande" ljud från høger framhjul, fræmst i vænstersvængar. Først trodde jag att missljudet kom från dæcket eftersom jag luftat ur en del før att maximera greppet på packad snø och før att det varit ganska kallt en stund. Jag tænkte att kylan kanske påverkat de gamla krondæcken så att de blivit bullrigare p.g.a hårdhet...

 

Det har hållit på, till och från, några veckor nu, men i kvæll blev det pløtslig mycket værre. Nu ær ljudet nærmast konstant och mer markant vid vænstersvæng. (Høgerhjul i ytterkurva).

 

Nær jag kikade under bilen var det mycket oljesøl (från damasken?) på høger sida och lite søl på vænster. Det verkar altså som om kylan har tagit knæcken på mina damasker nu i kvæll då oljan var helt færsk (damaskerna skulle vara nybytta då jag køpte bilen i Maj 2011).

 

Nu ær min fundedring: Ær det drivknuten som ær skadad och upphovet till ljudet? Jag kan inte komma på något som verkar vettigare. Om det varit hjulvæxeln hade ljudet inte varierat i så stor grad vid svæng, eller?

 

Det ær væl knappast troligt att endast en trasig damask orsakar detta (ganska kraftiga) ljud?

Ær det vanligt att knutarna ryker tillsammans med damasken om man inte byter dessa bums? Ær ljudet kanske vanligt vid damaskras på grund av oljeførlust och øvergående? (Verkar osannolikt...?)

 

Ær det kanske knuten som tagit med sig damasken nær den havererat?

 

Hur svårt ær det att byta knutar under "fæltmæssiga" førhållanden? (ingen tillgång till garage eller verkstad)

 

Vilka knutar passar førutom original? (om andra alternativ finnes)

 

 

Tacksam før svar / tips! :-)

 

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kolla om bultarna som håller ihop portalen med framaxeln verkligen sitter åt.

Jag bytte damask i onödan, den var hel, innan jag upptäckte att oljeläckaget berodde på att bultarna satt löst. Bultarna satt löst även på vänster sida vid kontroll.

 

Dom bultar jag talar om syns tydligast på bilden 46-9 i verkstadsmanualen avd 4 kraftöverföringssystem

Det är bultskallarna längst till höger i den bilden.

 

Enligt information från Försvaret så skall dessa bultar kollas med regelbundenhet då dom brukar skaka loss vid körning.

 

Lycka till oavsett orsaken till missljudet.

/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack skall ni ha!

 

Micke, jag tænkte lite på hjullagret men trodde att mitt "morrande" var før ljudligt før att vara ett lager. Jag har heller aldrig mætt någon førhøjd temp på lagret då jag kollat hjulen med IR-temp. Detta gør jag inte ofta, men någon gång ibland efter lång kørning på væg. Nu nær jag tænker mer på det så verkar det mer troligt att lagret crashat då frekvensen på "morret" ær før høgt før att vara en "vanlig" knut. Nær du sa "tickande" så inser jag min tanke-fluke. Christers tips om bultarna stødjer teorin om hjullager TROR jag, før om portalen ær dåligt sammanskruvad blir væl lagret snedbelastat, eller???

 

Mycket bra tips med bultarna Christer, TAKK! Jag har inte checkat dessa sedan i sommar då jag gjorde oljeservice på bilen och nu har det varit ordentligt kallt en stund. Det verkar vara mycket sannolikt att det ær dessa som ær orsaken till oljesølet då det pløtsligt børjat på bægge sidor. Jag var allt før fokuserad på att gummit spruckit i kylan och hadde "glømt" hela bult-problematiken. Jag skall checka dessa vid førsta bæsta tillfælle och hoppas (och tror) att du har rætt! Då sparade du kanske mig før en massa peng och en massa arbete :-)

 

En annan sak som støder din teori ær att det kommit ut olja vid vanlig "stadstrafik". Jag kunde inte riktigt førstå att det skulle spruta så mycket olja i portalerna eller diffarna att det skulle trænga ut genom damasken och grisa ner hela innsidan på hjulet, men det kanske det gør vid damaskhaveri??? Andra sidan ær bara lite fuktig och det ær mycket troligt att kylan fått bultarna att slæppa och skramla loss. Hoppas nu bara att hjulvæxeln klarat sig utan olja och inte ær kvaddad...

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...

 

Det var faktiskt bultarna som håller "locket" med hjul, bromstrumma och lager till portalvæxelhuset, altså exakt det som Christer ær inne på.

 

Nær jag krøp under och kikade før 5min sedan var det en inte mindre æn 5mm bred glipa i nederkanten på portalvæxelhuset!

 

Jag hoppas innerligt att detta inte medført att kuggar, lager, drivknutar och annat som snedbelastats utan olja inte har blivit førstørt.

 

Nu blir det lite studium av verkstadsmanual før att se hur detta bæst demonteras før att komma åt att dra dessa bultar/muttrar.

 

Tack igen før tipset / tipsen!

Om jag fått fortsætta ohindrat i mitt "tankespår" hadde jag antagligen køpt damasker i onødan och dem hadde inte varit hær på en stund.

Då detta ær min "daglig-bil" nu och jag bor dær jag bor ær jag helt beroende av den. Måste nu førsøka få detta ordnat så fort som møjligt.

 

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Jag har førsøkt att klura ut vad jag behøver før verktyg før aztt dra åt mina bultar i portalvæxelhusen. Som det ser ut klara man inte att komma åt med något annat æn ring nyckel eller spærr-ringnyckel. Då jag har dåligt med dessa hær var jag på væg før att køpa några spærr-ringnycklar, men finner inte dimensionen i verkstadsmanualen. Någon som vet?

 

(jag har inte lust att køpa en hel uppsættning med dessa just nu, æven om jag borde ha en komplett uppsættning)

 

I værsta fall får jag køpa en komplett uppsættning med vanliga ringnycklar i tum...

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, ja...

 

Jag fattar inte att dessa muttrar skall kunna jobba sig loss så mycket som de gjort på så kort tid (om de varit dragna ordentligt efter sista demonteringen)!

 

Nær jag fått av hjulet visar det sig att samtliga muttrar gængat upp sig flera varv. Det ær en glipa på flera millimeter runt hela væxelhuset och sjælvklart helt tomt før olja! (har tagit några bilder som blir publicerade i min "renovering / ombyggnings -tråd" senare)

 

Nu hoppas jag innerligt att inte drev och lager ær skadade...

Hur mycket har gått åt skogen før er andra som har råkat ut før der hær och kørt några Km med tomma portalvæxlar?

 

Hur har ni ordnat / bættrat så att det inte sker igen? Loctite eller låsbrickor?

Kanske inte hjælper oavsett med tanke på de brytkrafter och vibrationer som uppstår hær???

 

Jag prøvar væl med Loctite skulle jag tro, men det blir først i morgon då jag har varken Loctite, olja eller "Blue Slime" (packning på tub) hemma...

 

Tack før hjælpsamma tips och råd!

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde på loctite på mina, då även de lossnade ganska fort efter montering av nya damasker,

fick också lite lekarge och rev fort av hjulet för att kolla, då jag köpt damaskerna hos en som skall ha bra kvalitet och nytillverkade, så var jag väldigt förvånad, men det visade sej ju inte vara damaskerna, utan bultarna som släppt, drog då åt dem och körde 3 dagar i skogen och ca 50 mil landsväg, och kollade igen, nu han jag på innan det vart lekarge, men de satt lös trotts att jag haft rejäl förlängare, då jag drog de gången innan,. nu åkte loctiten på och efter det har jag inte haft några bekymmer mer med det.

Nu lade jag på ett tunt lager packnings klister just där när jag monterade dem, funderar om det kan ha varit det som gjorde att det blev en möjlighet till ett litet spel och bultarna fick möjlighet att lossna, tror inte det behövs packningsklister, de tätar nog ändå, bättre att gummi ringen på damasken tätar och metallen runt ligger metall mot metall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takk skall du ha Herr Hansen!

 

Så du tror att det kanske är bäst att skippa packning på tub?

 

Jag lurade just på hur tätningen var tänkt av konstruktören, men jag kunde inte finna någon sprängskiss med packningar i min verkstadshandbok. Om anliggningsytorna är precisions-maskinerade så är det ju ganska troligt att just en "packning på tub" orsakar att dessa "vickar loss" muttrarna efter en stund då den ju orsakar en film på några 1/100mm som garanterat degraderar och orsakar glapp efter en tid(?) Kyla och materialkrympning tror jag var den utlösande faktorn i mitt fall.

 

Jag tror jag skall pröva att först sätta samman växelhusen utan "Blue Slime" och se om dem håller tätt. Kanske liten chans nu när den har vinglat fram en god del Km och antagligen gnagt på anliggningsytorna, om inte stål-stål så har det väl kommit skit i glipan och skadat ytorna.

 

Blir det inte tätt så testar jag med Loctite i nästa omgång. Vilken Loctite använde du / rekommenderar du? Inte någon röd gissar jag? Antar att en Light - Medium -stöddig Loctite skall hålla till detta? Ingen som prövat någon annan, mer "bitande" typ av låsbricka istället för de fjäderbrickor som sitter där original så att man slipper klaffa med klister i gängorna (som eventuellt måste skruvas på vid varje damask-byte, beroende på vilken metod man brukar)?

 

Blir spännande att se i morgon om lager och drev klarat sig!

Fin anledning att skaffa lite nya verktyg (som jag INTE har råd med) :-)

 

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, efter en lång Søndag utan skruvande eller kørande blev det æntligen Måndag och verktygslådan kunde kompletteras med de før operationen nødvændiga nycklarna (før att komma åt de rackarns muttrarna som gømmer sig bakom bromsskølden) och håller samman hjulvæxeln. Tænkte slå på stort och køpa ordentliga SPÆRR-ringnycklar då jag ofta saknat dessa små underverk, och gjorde så. Gissa om jag blev matt i huvudet nær jag upptæcker att nycklarna ær før "FETA" før att komma sig øver muttern med ringen! Då var det bara en sak kvar att gøra: anvænda den øppna ændan på millimeternyckeln med runddragning av muttrar som resultat då momentet skulle førsøka åstadkommas (ca 60Nm). Ja ja, vad ær væl en mutter i det stora hela? Några nya skall væl alltid kunna køpas och skiftas vid næsta anledning (som blir ganska snart då jag måste Loctita dem och gissa vad jag glømde att køpa med mig...?) Loctite OCH Blå tætning på tub... Hur som helst, nu var hjulvæxelhuset åter skruvat samman och så var det dags før provtur....

 

Jodå, det verkar faktiskt som om jag haft lite flax før en gångs skull... Inget oljud i hjullager eller væxeldrev (som jag kan høra i alla fall). Kan det betyda att jag klarat att køra flera mil(?) med torr hjulvæxel utan att något skurit? Det verkar faktiskt så æn så længe.

 

///M

Hipp, hipp hurraa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det så bra med de där Ö&B, de säljer ut blocknycklar fÖr 5 kr st,

Säkert andra sortering, då passformen är lite si och så tycker jag, men då passar de ofta på tum skallar och man kan slipa ner och bÖja eller kapa upp dem som man behagar utan att man behÖver bry sej om att de har kostat massor av slantar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var ju bra att veta. Jag hadde säkert satt igång att demontera hjulet igjen för att dra åt dessa med en uppsättning lånade verktyg om inte detta kommit upp nu!

 

Som, tur är så finns ju både Biltema, Claes Ohlson och Jula här nuförtiden. Innan dessa dök upp kunde det vara nok så vanskligt att leva här till tider, i alla fall dyrt!

 

Biltema är väl en sorglig historia på många områden, men en del verktyg de säljer har ju riktigt brukbar kvalitet och bra garanti. Det är ju långt från tillfälle med allt, men med lite sund granskning så... Det var faktiskt Biltemas spärr-ringnycklar jag bestämde mig för att köpa i väl valda storlekar och de ser bra ut så långt. Höll t.o.m helt fint, utan att gå sönder, när jag slängde dom i verktygslådan!

 

Jag får väl investera i en uppsättning med tum-skruvar (eller kanske inte) och några lösa, för slipning / polering till dessa muttrar, samt hitta på något som kan brukas som adapter till mitt bamse-moment -skaft. (Också Biltema, modell större/dyrare som blev köpt främst till hjulmuttrar och vilket jag är väldigt nöjd med). Biltemas tändspole (som jag mätte till 3.5 ohm) blev det också när min brann för några veckor sedan. (Fortfarande kör jag med en nöd-stulen 12V spole från en gammal Mazda 626, mest för att se om den skulle hålla en stund och det verkar den göra).

 

Jag skulle aldrig köpa slit, eller "viktiga" bytesdelar till min BMW där, inte heller el-verktyg som skall användas mer än en lång eftermiddag, men med lite sun skepsis finns det m,ycket bra i deras hyllor tycker JAG.

 

Vad är er erfarenhet med Biltema och då är jag mest nyfiken på oljor och "kvalitetsverktyg"?

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...