Audi Quattro Postad 14 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 14 December , 2013 Jo jag har ju fästen o sådant klart sen ungefär 2 år tillbaks men allt är inte helt klart ännu. Har inte haft tid att göra dom sista justeringarna samt den fjäderbelastade "vipp" funktionen om man kör mot något hårt. Och när det är färdigt så ska det iväg på en blästring och lack efter att jag funktionstestat lite mera så jag är nöjd med funktionen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 14 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 14 December , 2013 Kan ju slänga in en post om snöbladsbygget så långt jag kom under hösten/vintern 2011. kollar lite vart fästen för bladet ska sitta. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20037.jpg slipat rent. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20039.jpg Börjat sätta fast fästen i balken https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20042.jpg Lite färg då det svetsats klart. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20044.jpg Börjat sätta ihop snöbladet, (krävdes lite "massage" med spännband för att få formen på bladet att bli perfekt under ihopmonteringen) lejde bort lite av bockandet o kapandet av plåtar till en lokal "smedja". https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20048.jpg Snöbladet börjar ta form. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20051.jpg Fästet för bladet börjar konstrueras. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20057.jpg Från sidan (fjädrarna i bilden som ligger o dräller kommer bli för att bladet ska kunna tippa framåt om man kör stutt i nått hårt) https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20058.jpg Fästet börjar bli någorlunda klart https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20062.jpg Lite färg och några till stag klara https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20066.jpg Påbörjad ihopmontering av fäste o snöbladet även sidomarkeringsspröten på plats samt att vinkeln på bladet ställs enkelt med en tryckstång jag fick av far https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%202%20075.jpg "Glidplattor" har börjat komma på plats. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/sn%C3%B6blad/tgb%20bilder%203%20001.jpg Det är alla bilder jag har för tillfället. Har testkört bladet i detta utförandet lite för att se hur det funkade. Och det som är kvar att göra är den fjäderbelastade funktionen ifall man kör emot nått hårt samt att jag ska ändra vinkeln lite på "skären" och troligen göra glidplattorna ledade eller runda då dom inte glider helt optimalt just nu. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 14 December , 2013 Rapport Share Postad 14 December , 2013 Kan ju slänga in.... Det är alla bilder jag har för tillfället. Alle bildene dine ser ut som en blå linje med tekst på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 14 December , 2013 Rapport Share Postad 14 December , 2013 Ser bra ut (men jag hade aldrig konstruerat så utan dragbalk..) Nyfiken på slutbilder sedan med färg och allt klart. Snyggt bygge!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 14 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 14 December , 2013 Ser bra ut (men jag hade aldrig konstruerat så utan dragbalk..) Nyfiken på slutbilder sedan med färg och allt klart. Snyggt bygge!! Får se hur det funkar när det blir klart någon gång i framtiden, det som är bra med metallarbeten är ju att det är "lätt" att göra om och göra rätt om det inte funkar som man vill Tänkte göra ett blad som låg nära karossen och inte stack ut så mycket framför samt inte tog nått av markfrigången när man hissat upp det och så skulle det vara lätt att koppla löst (just nu bara 2st m16 bultar) Kommer att prioritera att gör klart snöbladet framöver någon gång när det finns tid över, tillsvidare får det fortsätta stå på högkant i verkstadens ena hörn. Men jag lovar komma tillbaks med bilder o bygg info så snart jag gör nått mera Just nu upptas "fritiden" av att bygga på lokalen här ute samt försöka få klar "skrotis" till Speed Weekend 2014 Årsunda Och det är endel kvar att göra på honom.... https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Skrotis/skrotis%20006.JPG 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 7 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Januari , 2014 Fick försäkrings faktura för tgbn idag och det vore ju trevligt om alla fordon man hade var så billiga att försäkra 604:- helår halvförsäkring ioförsig bara max 500 mil om året och maxersättningsbelopp på 100,000:- vilket man kanske borde höja...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Januari , 2014 Rapport Share Postad 7 Januari , 2014 Jag betalar numera 149 månaden för tgb13 helförsäkring max 500 mil året,detta hos trygg hansa. Men min gamla mazda-92a kostar 240 månadenhos folksam i bara trafikförsäkring jösses Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 7 Januari , 2014 Rapport Share Postad 7 Januari , 2014 Fick min försäkring idag också för TGB 1111:an och den går på 105 kr /månad också Trygg Hansa. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 7 Januari , 2014 Rapport Share Postad 7 Januari , 2014 Försäkringen är ju så billig så varför väljer en del av er bara halvförsäkring ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 7 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Januari , 2014 Försäkringen är ju så billig så varför väljer en del av er bara halvförsäkring ? Dels så är jag snål , nä jag har valt att börja ha halvförsäkring på nästan alla mina fordon jag har ibland 4-5 "bilar" påställda o försäkrade samtidigt och då blir det fort väldigt dyrt. Sen så är det där med helförsäkring inte så bra som man kan hoppas om man som jag har bilar med lågt värde, räknar man på det som jag gjort så betalar jag hela bilens värde på ungefär 10 år, och skulle den bli skrot och det är mitt fel så får jag endast tillbaks ca 50% av vad jag och oberoende värderare skulle tycka den är värd. Har att göra med försäkringsbolag via jobbet och det är inte så att man känner sig kompenserad om bilen blir inlöst när det rör sig om bilar i den prisklass jag rör mig i. hade jag haft en vanlig bil med ett värde på över ca 50k skulle jag kanske valt helförsäkring men inte som det är nu. Och vad rör tgbn så har jag svårt att tro att jag kommer köra sönder den själv så jag måste skrota den. Och kör någon på mig så är det bara att kräva att den ska repareras till motsvarande skick som innan skadan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 7 Januari , 2014 Rapport Share Postad 7 Januari , 2014 Jo men om du själv råkar köra av vägen är dom extra hundralapparna om året för en helförsäkring rätt billiga. Pratar bara om pärlan nu 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 7 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Januari , 2014 Jo men om du själv råkar köra av vägen är dom extra hundralapparna om året för en helförsäkring rätt billiga. Pratar bara om pärlan nu Jodå pärlan är den som har har obligatorisk helförsäkring men den är inte grön 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 7 Januari , 2014 Rapport Share Postad 7 Januari , 2014 Så vad hindrar att även denna pärla blir grön? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 7 Januari , 2014 Rapport Share Postad 7 Januari , 2014 Den gröna pärlan är väl värt typ 50 (betydligt mer i affektionsvärde ) så det blir en rejäl självrisk om du har otur och kvaddar den På en std bil där det skilljer flera tusenlappar mellan hel och halvförsäkring tycker jag du har ett sunt resonemang, förutsatt att bilen inte är värd för mycket, men när det gäller tgb försäkringen är skillnaden ett par hundralappar och det känns lite dumsnålt att spara in på dom kronorna... Men vi alla gör vad som känns bra just för oss 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 8 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 Januari , 2014 Tja jag får kanske ta mig en funderare framöver när den blivit nymålad o finare. Än har jag inte kört något av fordonen vägen eller orsakat någon olycka på något vis (enda som hänt är att jag blev påbackad en gång när jag satt i bilen med lysen igång, samt klippt ett rådjur) och jag hoppas det fortsätter på den vägen (ta i trä) Och förhoppningsvis ska tgbn klara både rådjur och att bli påbackad utan att några större skador som följd. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 11 Januari , 2014 Rapport Share Postad 11 Januari , 2014 Tro mej när olyckan är framme så önskade man att man hade haft helförsäkring, När jag smällde min i eken så gick bärgningen på ca 4800 kr och det är inte i närheten av ett basbelopp som gäller för tunga fordon. hade inte trygghansa då så det var andra premier. Nu är den helförsäkrad i trygghansa och andra självrisker gäller. Hoppas slippa smälla mer, men man vet aldrig vad som hoppar upp på vägen heller, då lär man ju ha helförsäkrat om man inte vill betala hela kalaset själv. Men jag är helt enig i ditt resonemang annars, WV transportern fick bara halv, då den inte är värd mer än 10-15 k om den är nybesiktigad och hel. Åker på att byta fram ruta på den nu och då är jag glad att jag inte hade enbart trafik på den 1500 i stället för hela kostnaden är rimligt, annars hade bilen fått bli skrot. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeepbyggare2 Postad 11 Januari , 2014 Rapport Share Postad 11 Januari , 2014 Jag vill återkoppla till bilden med Fördelningslådan i denna tråd! Den delen bakom fördelningslådan bredvid handbromstrumman som har en medbringare och en slang är ett kraftuttag till tex en mekanisk winch, kanäven driva tex. hydraulpump och det manövreras med vaccum därav slangen, ser ut att vara ett kraftuttag (P.t.o. som det också kallas) till en C202:a. Den och C303-6 har lika fördelningslådor! Mvh. Arvid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 12 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 Januari , 2014 Kanske denna bild då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 12 Januari , 2014 Rapport Share Postad 12 Januari , 2014 På bilden är det ett C303 kraftuttag. Kraftuttaget till C202 skiljer sig markant genom att den inte har vinkelväxeln som C303 behöver för att gå fri från vakuumtanken. Båda kraftuttagen passar och fungerar på fördelningslådan. På min 131 har jag kapat bort vakuumtanken och har en C202 kraftuttag som driver min kompressor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christian Postad 22 Januari , 2014 Rapport Share Postad 22 Januari , 2014 Hvor er alle billederne blevet af? Det er da synd, er det Dropbox der fejler? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 22 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2014 Hvor er alle billederne blevet af? Det er da synd, er det Dropbox der fejler? Humm hade några som inte funkade förut som jag fixade är det flera som försvunnit nu alltså? vilka kan det vara då? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 28 Juni , 2014 Författare Rapport Share Postad 28 Juni , 2014 Börjat grejja lite med materialet jag hämtade hos smeden igår, får se om det blir ett drag när det är klart Har börjat kapa upp till rätt längder, ska fortsätta imorgon samt ta en tur till lokalen hos far där svetsarna huserar om det inte spöregnar imorgon också då får det vara till en annan dag. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 29 Juni , 2014 Författare Rapport Share Postad 29 Juni , 2014 Då var det nästan klart med draget så man kan dra lite vanliga släp i framtiden. Ska bara finjustera lite med svetsen och slipen för att minimera dom små glapp som finns, det var svårt att få till plattan som man trär i uppe i dragbalken. Det är ju inte helt slätt där på insidan tyvärr så det blir lite justerande för att få det att passa lite bättre. Sen ska det bara målas lite och sen ut och test dra nått lämpligt 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 29 Juni , 2014 Rapport Share Postad 29 Juni , 2014 Snyggt! Jag ska ladda upp en bild på min provisoriska kuldrags-adapter som ja snabb byggde för ett par år sen,skitful och ni kommer skratta ihjäl er Kan du tänkta dig dela med dig av måtten på fina ditt drag-bygge? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 29 Juni , 2014 Rapport Share Postad 29 Juni , 2014 Gjorde liknande för nåt år sen. https://www.flickr.com/photos/ulvsjo/6115064981/ Undrar om det inte finns matrial kvar eller tom en färdig. Var en kompis med resurser som byggde och tror han sålde färdiga till nån på forumet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.