Gå till innehåll

MQM s TGB 11 projekt


Rekommendera Poster

Ja den varianten funkar fint. 

Visade min för en som jobbar som polis, och frågade vad han skulle säga om han stoppat mej med det på ute i trafiken med en liten släpvagn efter.

Ja vad har du för dragvikt på kroken frågade han, när jag svarade 2000 kg. så tyckte han inte att det var något att diskutera, min är visserligen lite mer överdimensionerad, men med de nya reglerna så var det svår tolkat om vad som var draget i det fallet enligt han

 

Det var en persons åsikt och inget som transportstyrelsen fastslagit vill jag påpeka.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Blev lite tgb tid i förmiddags, blev tvungen att testa nya pumpen som införskaffats.

Har också köpt 4 nya "däckventiler" för att släppa ut luften ur däcken för skogskörningen.

Har på något vis lyckats slarva bort dom förra jag köpte dyrt här i landet.

Nu blev det 4 nya från kina och dom funkade till och med bättre samt kostade ca 350:- mindre :)

 

DSC_0312.jpg

 

Testar kompressorn genom att tömma däcket helt och pumpa upp det till 1.5kg igen tog ca 5-6min men det gick segt på slutet så att fylla till 2kg och alla 4 hjulen går nog inte.. i alla fall inte tidsmässigt.

 

DSC_0313.jpg

 

Info på pumpen

 

DSC_0314.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin pump.

Är det på grund av värmen det inte går att pumpa alla 4 däcken direkt ?

Har en jag fick av Swecon för många år sedan den trycker upp till 4 bar på 10 min. 6 bar på 16 min, så det går klart tyngre på slutet. Skulle ha kostat typ 300 kr då.

Skulle prova om det var något som nödpump åt deras reparatörer, och den har fått godkänt av mej i alla fall..

Men nu efter några år tycker jag det känns som den blir varmare än tidigare. 

Funkar kanon än, men jag funderar på en ny, Kina och 24 v blir det nog för min del. det tar hårt på omvandlaren att köra fler än ett däck, då är det den som blir varmast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Fick lite tid över idag och det regnar o är så tråkigt ute så jag tog mig tid att pilla lite med TBGn.

Har haft ett handgas reglage och wire liggandes sen när jag köpte den och jag vet inte hur många gånger jag tänkt och haft behov av en handgas. men som med mycket annat så skjuts det på framtiden med den invanda tanken "jag gör det senare" och så blir det inte gjort... :)

 

Men nu blev det av.

 

Fick leta en stund innan jag hittade påsen med delarna då jag flyttat verkstaden från far till "hit" och allt har flyttats runt.

DSC_0356.jpg

 

Smörjer upp wiren rejält med olja och även fästet för reglaget så det går lagom lätt o fint.

 

DSC_0357.jpg

DSC_0358.jpg

 

Drar wiren i en båge under bromsvätskebehållarna och ner genom ett hål under panelen sen direkt ut och tillsammans med vanliga gaswiren och fram till stången till förgasarna. Här har jag gjort ett lite väl "billigt" fäste kanske för wiren men jag tror det kommer funka annars gör jag om det när jag testat lite :)

 

DSC_0359.jpg

 

Återmonterat paneler och funderar på nästa projekt och så skulle man haft en fin dekal att sätta dit så det står tydligt vad reglaget är till för....

 

DSC_0360.jpg

 

 

Det tog ju inte lång stund att skruva dit det där så nu sitter man och funderar varför jag inte gjort det tidigare som med lite andra saker som jag har både planerat att göra samt även har delar för också tex en bättre generator som bara ligger i sin kartong......

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Långt mellan gångerna jag får nått gjort förutom det vanliga service och underhållet.

Men idag blev det generator byte så jag kan börja fundera på att montera lite extraljus.

 

Köpte en biltema generator för flera år sedan som sen legat och väntat tills idag tydligen :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/TGB%20generator/DSC_0913.jpg

 

Började med att ta kort på hur kablarna satt på originalgeneratorn, lossade sen kablarna och stripade fast dom upp mot passagerarstolen. 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/TGB%20generator/DSC_0896.jpg

 

Jämförde generatorerna för att fundera på hur jag skulle få plats med den nya på bästa sätt.

DSC_0897.jpg

 

Började att flytta över remskivan som skilde en hel del, och som tur var så gick den att flytta över utan problem.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/TGB%20generator/DSC_0898.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/TGB%20generator/DSC_0899.jpg

 

Sen upp med generatorn för att markera hur mycket jag behövde kapa bort på fästet (41mm) fick jag till att man bör ta bort.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/TGB%20generator/DSC_0901.jpg

 

Sågade ett spår med sågen och en lätt smäll med hammaren så var det klart :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/TGB%20generator/DSC_0904.jpg

 

Monterat o klart med ett nytt järn (som jag hittade i bra att ha lådan) i överkant på generatorn.

DSC_0910.jpg

 

Teststartade direkt jag monterat generatorn klart och den laddade betydligt bättre än den gamla :)

Kommer dra en till ny kabel för laddningen då den som sitter där ser lite väl klen ut för att räcka för 55amp

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/TGB%20generator/DSC_0912.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då var projekt montera större generator och extraljus klart 3 år efter att man införskaffade delarna....

Vet inte vad jag tänkte som köpte så pass kraftiga xenonsatser, kunde gott ha räckt med 2x35w och inte 4x75 i referens 50 strålkastare. Men nu sitter det där och lyser som.... ja det räcker och blir över om man säger så :)

Får se om skogen tar någon strålkastare för mig, eller om dom klarar sig. Sen stjäl dom tyvärr lite sikt i närområdet men det kanske går att leva med, i varje fall över vintern sen kör jag nog utan extraljusen under sommaren.

 

bild på färdig montering med nymålad front.

 

DSC_0904.jpg

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Ja det har inte hänt så mycket här i den här tråden på slutet.

 

Det väntar skiftande av fjäderpaketen från höger bak till vänster fram osv, och i samma veva ska det in distanser i bakre infästning av fjäder paketen fram.

Tack Svana för delar :)

 

Nu när jag börjat köra med tgbn ännu mera än tidigare (då den får tjänstgöra som dragare åt minigrävaren) så märks ju att det saknas lite motoreffekt men framförallt så är det bränsle förbrukningen som skjutit i höjden.... Funderingarna på det spinner vidare och man skulle kanske ändrat det framöver bara det blir massor med tid och lite pengar över på nått vis...

 

Ett steg åt nått håll införskaffades igår sen får jag se vad det blir av det. Men första "oljebrännaren" i mitt liv tog sig hit till gården så får jag se vart det slutar. 

laga och köra den, eller skulle kunna bli ett 1000+ Hk bygge också, eller så kan man lyfta ur maskinen och ev stoppa den i TGBn... ja vi får se vad slutet blir :)

 

DSC_1282.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok fick nys om en TGB20 som skulle plockas ner (ramen kapas och bakre upphängning med axlar och annat ska sättas ihop med nått amerikanskt med v8 och automatlåda, kan bli spännande att kika på :) )

 

Då är min fråga är ramen/hytten på en 20 identisk med min 11a ?

 

För då kanske jag kan köpa loss det som blir kvar av ramen samt hytten och ha som mall vid ev bygge för min dieselkonvertering.

Vore ju enkelt och väldigt smidigt att ha en ram med motorfästen samt växellådsfästen att jobba mot om jag skulle försöka få i en tdi maskin. Och tanken på att göra det jobbet på min tgb med påföljande stillestånd i Oöverskådlig framtid lockar inte så värst :)

 

Vad bjuder man för en tgb 20 ram(som inte heller den är hel längre) samt hytt och ev en 5växlad låda ? inga axlar finns kvar eller fördelningslådan.

 

Vad tror ni är enklast om det nu blir en Audi tdi maskin i min tgb. Ska jag även försöka få ner en audi växellåda och göra någon form av vidare koppling mot fördelningslådan för att få kraften vidare ut till axlarna?

Eller ska jag ge mig på en adapter platta mellan Audi motorn och tgb växellådan? Verkar klurigt att få till med centreringen i åtanke, hur löser man det? någon som gjort något liknande förut?. Men det kanske löser sig när man väl börjar fundera på det.... 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 hytten är identisk fast det är hål på sidorna för positionsljus och nato uttag men de går ju enkelt att lägga igen

 

En ej komplett 20 ram bör bara kosta vad skrotvärdet är men för din del är den guld värd vid ett motorbyte. Lådan är värd ca 2000

När vi bytte på min hade jag en ramframända och framaxel som jigg och det underlättar när man bygger.

 

Adapterplatta eller koppling mellan lådorna handlar i slutändan om du vill ha original tgb växellåda eller i ditt fall Audilådan.

Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen.

 

Koppling mellan lådorna:

+ Modern låda med överväxel

+ Distinkta steg mellan växlarna

- krångligare och dyrare att få till växlingen

- Bygger mer på längden

 

Adapterplatta:

+ kompakt bygge

+ originallådan passar och om man inte har nytta av överväxel så är det billigt och smidigt

- Motorn monteras på snedden

- Vill man ha överväxel får man bygga om en 20 låda med drev från en Maserati, Bedford eller annan bil som har den lådan men det är både dyrt och krångligt

 

Finns säkert mer men kommer inte på något så här på morgonen :)

Lycka till :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur stor skillnad är det på utväxlingarna i dom olika lådorna?

Jag bytte på min 912a till en synkad, och det var inte stor skillnad på utväxling på ettan, men det känns ändå ibland som att den går lite för fort.

Har en kompis som också har en 912a å i den satte han cheva 350/350. gick inte alls att köra, gick på tok för fort på låg ettan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Börjar bli dags att ta tag i ett avstannat projekt. Min far har tröttnat på att ha snöbladet ståendes i ett hörn i hans verkstad :)

Det har ju bara stått där i ca 4år ännu... ;)

Börjar med att måla det så det slipper bli mera utsatt för väder o vind så får jag flytta det hit till mig istället och göra klart det :)

Måste fortsätta att göra klart "vipp funktionen" så det inte tar tvärstopp vid ev hinder i snön. Och sen ska glidtallrikarna göras om så dom blir ledade. 

 

DSC_1620.jpg

 

DSC_1621.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju faktiskt en modernare låda med Volvo FD-låda utan att använda hardyskiva och extra växellådsfästen..

Det handlar om att välja en växellåda som man kan montera en adapterplatta på så man kan bulta ihop lådorna med, samt att göra en splineshylsa så man kan föra över kraften. fördelen är att paketet blir kort och man man slipper extra växellådsfästen. Linjeringen mellan lådorna kan styras exakt med styrningar i adaptern.

Själv håller jag på med en kombination av volvo M90-låda och isuzu-diesel som börjar ta form. 

Hittills har jag gjort en adapterplatta mellan lådorna och en splneshylsa som för över kraften. Därtill en adapterplatta mellan motor-låda och omsvarvning av svänghjul för att få till kopplingen. 

Men det är faktiskt ett jäkla merarbete. -Å andra sidan är det ju kul med utmaningar  :)

 

En enklare variant som gjorts av andra är att gifta ihop  volvo M47 med FD51, M47:ans bakände är planare och enklare att bulta adapter i.

 

Ett alternativ är ju som beskrivits i forumet är att byta drev mellan bottenstocken/ingående drev i TGB-20 lådan så man får överväxel på 5:a men då tror jag man flyttar hela utväxlingen uppåt med 20% -altså, även 1:an blir högre växlad.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt planerna på motorbyte på is en liten stund då jag inte kommer kunna köpa en främre del av en tgb20 och börja fundera på hur jag ska lösa alla kommande konstruktions utmaningar utan att "ställa" min bil helt.

 

Tydligen har han jag känner övergett sitt byggprojekt och har hela bilen ute för försäljning.

https://www.blocket.se/dalarna/Tgb_20_71127880.htm?ca=6&w=1

Hade ju varit toppen att kunna köpa hytten och främre ramen från denna då det skulle bli över från hans bygge.

Då hade jag haft en perfekt plattform för att fundera ut fästpunkter och mäta utrymmen för motor och låda utan att behöva offra möjligheten att köra med min bil :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kört Tgbn dagligen till och från ett bygge under totalt 2 veckors tid och har nu tröttnat på div oljud (däcken får man ju leva med)

Men ska ta tag i övriga detaljer framöver bland annat fläkten samt att dämpa karossen lite lagom

 

Införskaffade en sådan här nu och tydligen säljs dom ut på Autoexperten för stunden till billigare peng om det är fler som funderar på att skaffa så är dom ca 700:- billigare nu

 

Axialfläkt av fabrikat Spal, teknisk benämning VA08-BP71/LL-53A.

Spänning [V]: 24 V 

Effektförbrukning [W]: 215 W 

Motortyp: Long Life  

Specifikation: 1-fartläge, sugande  

Volym: max 3120 m³/h  

Diameter [mm]: 350 mm 

Djup [mm]: 88 mm 

Vikt [kg]: 2,35 kg

 

Nu är det bara tempgivare samt manuell styrning av fläkten kvar att införskaffa samt montera dit allt.....

Om någon har bra länkar o tips på fungerade sådant så tas tips gärna emot.

Ska leta vidare här efter mer info i ämnet

 

Fick tillslut tag på en halv tgb 20 för övrigt så jag funderar på att flytta över kylaren från den samt plocka växellådan och kopplingen på en gång med. 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...