Audi Quattro Postad 11 Januari , 2022 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2022 På 2022-01-09 på 10:17, LurK säger: Snyggt jobbat Vilken "Tum" har du på nya elfläkten eller nån som vet lämplig storlek ? Har själv funderat på dieselmotor i framtiden men med 50-60 mil året så kankse det inte är värt det för mig Kommer ist uppdatera motorn med elfläkt,nyare generator och kankse nya stående Weber fuggar x2 Brytarlös 123 ignition monterade jag i våras,mkt nöjd med den Hej! Ursäkta sent svar, min kylfläkt är ca 36cm 14,1" det går att få dit en större om man vill, men jag tror inte det är nödvändigt. Att byta till en dieselmotor för så liten användning är nog svårt att räkna på rent ekonomiskt. Även om det säkert är roligare att åka tdi 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 12 Januari , 2022 Rapport Share Postad 12 Januari , 2022 Jeg har Spal VA18-BP71/LL-59A, 385 mm, 24 volt. On 1/9/2022 at 10:17 AM, LurK said: Vilken "Tum" har du på nya elfläkten eller nån som vet lämplig storlek ? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 Januari , 2022 Rapport Share Postad 12 Januari , 2022 Tack ni Runt 2300kr i Sverige och runt 1500kr ebay för 24volt Då gäller det bara hitta 24v termoswitch,visst kan man använda 12volt enligt en annan tråd men vill bygga så smidigt som möjligt Kanske en dum amatörfråga men visst ska det va sugande fläkt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 13 Januari , 2022 Rapport Share Postad 13 Januari , 2022 Termobryteren bryr seg ikke om bilen har 12 eller 24 volt. Du må bare bygge med 24V-releer. Sugende, ja. Hvis den er montert bak radiatoren som min er. 13 hours ago, LurK said: Då gäller det bara hitta 24v termoswitch,visst kan man använda 12volt enligt en annan tråd men vill bygga så smidigt som möjligt Kanske en dum amatörfråga men visst ska det va sugande fläkt? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 14 Januari , 2022 Rapport Share Postad 14 Januari , 2022 Ja du har rätt,jag tänkte lite galet Termoswitchen ska väl ge strömsignal till reälet som i sin tur släpper på ström till fläkten 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 17 Februari , 2022 Författare Rapport Share Postad 17 Februari , 2022 Stått stilla en stund pga tidsbrist och att jag blev tvungen att prioritera annat. Men nu är jag igång lite med att fortsätta sätta ihop allt till körbart skick. Fick just tillbaka en förhoppningsvis bättre motor i motorfästerna. Så ni är det bara resten kvar 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 18 Februari , 2022 Rapport Share Postad 18 Februari , 2022 Härligt QuattroMicke, kul att se att du fått fart med bilen igen. Och här i forumet. Kan du passa på att undersöka åt mig, var är lämpligaste placeringen av min nya motorvärmare i blocket, vilken frostplugg ser mest fri ut från prylar? Det är ju trångt på många platser.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 18 Februari , 2022 Författare Rapport Share Postad 18 Februari , 2022 Svana jag skulle nog säga den bakre, som du ser på min bild där uppe så sitter värmaren i just den pluggen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 18 Februari , 2022 Rapport Share Postad 18 Februari , 2022 Yes. Men vad tror du om fjärde framifrån, ovanför oljetryckskontakten? Eller är grenröret för nära då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Februari , 2022 Rapport Share Postad 18 Februari , 2022 2 timmar sedan, Svana säger: Yes. Men vad tror du om fjärde framifrån, ovanför oljetryckskontakten? Eller är grenröret för nära då? Brukar oftast sitta på bakre. Lite beror ju också på utformningen bakom fryspluggen. Om värmaren får plats. I längden är det nog bäst att få den så långt ifrån grenrör som möjligt. Värme torkar ju ut kabeln med tiden. Även om den är skyddad där under. Får du problem med något om du sätter den längst bak ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 19 Februari , 2022 Författare Rapport Share Postad 19 Februari , 2022 Fått fast motor och låda riktigt i bilen idag, samt börjat med allt pilland runt med slangar och kablar. Mycket pyssel med att smörja och få fart på slangklämmor, smörja wirar och stag. Dra elkablar och byta lite dåliga kabelskor här och där. Slänger in några bilder på gamlamotorn (jätte lortig) och Svanas fundering på motorvärmarplacering. Pluggen mitt under grenröret ser ut att ha det varmt, men det kan nog funka om man drar kabeln rakt ner... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 20 Februari , 2022 Rapport Share Postad 20 Februari , 2022 Tackar. Jag har blivit varnad att det är trångt med sista pluggen pga oljekylaren. Får man läck vid doppvärmaren blir den svår att komma åt. Och egen erfarenhet är att oljekylaren lossar man inte i onödan. Gjorde det en gång, och fick den aldrig tät mer.. 8 försök har jag för mig med nya o-ringar mm.. sen åkte skiten bort! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 20 Februari , 2022 Författare Rapport Share Postad 20 Februari , 2022 Lycka till Svana Själv har jag nu spenderat 3 hela dagar med att sätta ihop allt igen. Och jag är inte klar ännu. Idag var det dags att inspektera och göra rent förgasare samt få dom på plats. Han med att få dit startmotor och gavel på fördelningslådan, samt handbroms skölden. Fick även dit rätt mycket wirar, slangar och kablar idag. Fyllde också i kylarvätska och fick dra efter en bunt slangklämmor som inte höll tätt. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 24 Februari , 2022 Författare Rapport Share Postad 24 Februari , 2022 Ja nu närmar det sig att det snart kan bli dags för en provtur. Lite otacksamt att allt man gjort blir dolt och försvinner när man lägger på golvet och motor kåpan Fint ändå med nya knutkors, finare handbroms trumma och nya handbromsbackar. Bara fått klart den ena styrningen av kylfläkten ännu. Men det är inte mycket jobb kvar nu. Kan för övrigt inte längre lägga in bilder tyvärr. Det står att jag får ha en "max storlek på 880kb" på mina bifogade filer. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 25 Februari , 2022 Rapport Share Postad 25 Februari , 2022 2 timmar sedan, Audi Quattro säger: Kan för övrigt inte längre lägga in bilder tyvärr. Det står att jag får ha en "max storlek på 880kb" på mina bifogade filer. Fiksa nå. Du hadde nesten 97 megabyte med bilder som var grensa. Har satt den opp til 147. 2 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 Mars , 2022 Rapport Share Postad 9 Mars , 2022 Så, hur gåre för dig med 11an? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 18 April , 2022 Författare Rapport Share Postad 18 April , 2022 Jodå Svana det har gått bra. Jag fick ihop den med en dags marginal till sportlovet då jag skulle använda den hela veckan i skogen Jag har nog kört ca 200 mil nu med "nya" motorn och den går betydligt bättre och verkar inte ta någon olja direkt heller, vilket var skönt. I dom branta backar där jag fått växla ner till 3an för att behålla farten kan jag nu köra upp på 4an utan att tappa fart Elfläkten funkar toppen behöver inte använda den alls så länge jag åker väg även om jag åker sakta runt 30km/h. Och i skogen så kör jag fläkten på hastighet 2 av 10 än så länge så den hörs inte ens där. (styrningen av fläkthastighet sitter nere till höger på sista bilden) Får fläkten dessutom gå en stund max 1-2 minuter efter att jag stängt av så slipper jag dessutom ånglåset i förgasarna som trotts byte av insug/grenrör fortfarande är kvar. Har dock inte gjort klart helt med styrningen av fläkten då det är tänkt att tempgivaren ska få kunna agera automatiskt påslag parallellt med min ställbara reglering. Idag åkte sommarhjulen på igen och då passade jag dessutom på att äntligen få dit dom distanser jag köpte av dig för massa år sedan Svana Får ut och provköra nästa helg. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 6 Maj , 2022 Rapport Share Postad 6 Maj , 2022 Stiligt Micke. Ska till att få cnc-maskinen ledig här för att göra fler inom några dagar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
peter.tgb11 Postad 5 Oktober , 2022 Rapport Share Postad 5 Oktober , 2022 Hur många watt kan man ha på vinschen på en TGB11? har 2x12v. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 5 Oktober , 2022 Rapport Share Postad 5 Oktober , 2022 Är nog nån med praktisk erfarenhet som får svara, men batteriet innehåller 95Ah vid 12V, dvs 1 140Wh. Nu kan du av praktiska skäl inte tömma batteriet. Så även om Winchen är på ca 1000W eller nåt (de brukar ju ange dragkraften som "effekt") så lär du inte i praktiken köra in wire i en timme. Det som är intressant är hur många ampere winchen drar, sen bör man ha motorn igång för de flesta applikationer, batteriet kommer o tröttna snabbt vid hög belastning (tänk kallstart på vintern..). Men det finns ju forum medlemmar som verkar använda winchen frekvent (har mek winch själv) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mats1111 Postad 5 Oktober , 2022 Rapport Share Postad 5 Oktober , 2022 7 hours ago, peter.tgb11 said: Hur många watt kan man ha på vinschen på en TGB11? har 2x12v. Det är som JDW säger. Det är sällan man diskuterar W när det gäller elektriska vinschar. Här hittar du kanske svar på dina frågor. Den här vinschen drar enligt märkdata max knappt 7 ton. Som du ser går det åt en hel del Ampere. Vi hård belastning måste vinschen köra intemitent för att den inte ska överhettas.(duty cycle) Series 15 DC 24V Product Datasheet.pdf 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
peter.tgb11 Postad 6 Oktober , 2022 Rapport Share Postad 6 Oktober , 2022 Jag hade tänkt mig en liten vinsch: https://www.byggmax.se/vinsch-ninja-3500-12v-stålvajer-warrior-winches-p6466523 Ska ha den till snöplogen i vinter 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 8 Oktober , 2022 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2022 Även om du kör plogen ner i backen som man ska så är det inte så långt upp, men vid full effekt vill den ha 100/200A (21/12 V), så det går inte länge på batteri med full effekt (snarare risken om nån plogat ut över vägkanten då....) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 14 December , 2022 Författare Rapport Share Postad 14 December , 2022 Då var det tydligen dags att uppdatera lite igen. Allt verkar ta sådan tid för mig numera, men nu när det är som kallast har jag i alla fall lyckats kapa upp den extra tgb hytten jag haft för att få en "mall" att bygga Diesel motor i medans jag använder tgbn. Som tur är så har jag även hunnit byta bort min lilla 1,8ton grävare till en lite större och den klarade precis att lyfta hytten upp över rattstången på ramen. Jag planerar att börja bygga motor i ramen när jag får lite tid över under kommande år framåt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 14 December , 2022 Rapport Share Postad 14 December , 2022 Kul att se uppdatering Micke. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.