Gå till innehåll

MQM s TGB 11 projekt


Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har blivit lite gjort senaste dagarna bland annat en ny vända med fettsprutan på alla fetnipplar, dubbarna har skruvats ur, bakre delen av buren har svetsats klart till största delen,påbörjad kabeldragning för backkamera och belysning, mellanväggen har plockats ur och kapats ur i mitten för en mycket trevligare känsla (inte för att vi åker fler än 2 i den inte nej nej ;) ) (får tacka 2 vänner för hjälpen att skruva ur dubbar o mellanväggen :) )

 

Mellanväggen delvis borta och kabeldragning pågår i övre hörnet därav det lösa "nackstödet".

http://dl.dropbox.co...785/1%20019.jpg

 

Bilen backas ut så buren (den bakre delen) ska kunna tas av och bäras in för målning.

http://dl.dropbox.co...785/1%20015.jpg

Redigerad av Audi Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som bågen blir stabil! Hur ser den ut rakt framifrån/bakifrån? Verkar bygga ut bak i ovankant. Ser att din bur är något högre än min också :)

 

Hoppas den ska bli stabil ska ta lite mera bilder när det är klart med lampor monterade (dom utbuktande bågarna i hörnen ser konstiga ut utan lamporna i dom :) ), buren ligger utanför karossen både i sidled och i överkant (ser en bild i huvudet hur mindre träd ska kunna ligga mot buren och "glida" över utan att behöva gå mot karossen. Sen blir det nog sidostöd mot karossen någonstans mitt på långsidan liknande dom du gjort.

Här är en bild rakt bakifrån i varje fall.

http://dl.dropbox.com/u/59101785/1%20014.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att bli en riktigt stabil och stryktålig bur.

 

Vad för backkamera har du siktat in dig på?

 

/Christer

 

Blev en sådan här som jag monterar på insidan i bakdelen i överkanten av rutan där den förhoppningsvis inte ska vara i vägen.

http://www.dealextreme.com/p/large-vehicle-truck-parking-reversing-18-ir-night-vision-rear-view-camera-pal-dc-12v-17785

 

Som skärm blev det en sådan här.

http://www.dealextreme.com/p/3-5-tft-lcd-monitor-visual-reversing-vehicles-reverse-camera-ntsc-pal-dc8-15v-49796

 

Inget av detta är ännu testat så fråga inget om hur det funkar ;) håller på att dra kabel mm just nu (läs kommande dagarna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas den ska bli stabil ska ta lite mera bilder när det är klart med lampor monterade (dom utbuktande bågarna i hörnen ser konstiga ut utan lamporna i dom :) ), buren ligger utanför karossen både i sidled och i överkant (ser en bild i huvudet hur mindre träd ska kunna ligga mot buren och "glida" över utan att behöva gå mot karossen. Sen blir det nog sidostöd mot karossen någonstans mitt på långsidan liknande dom du gjort.

Här är en bild rakt bakifrån i varje fall.

http://dl.dropbox.co...785/1%20014.jpg

Känns som de yttersta rören på bågen bak kommer ta i ständigt. är det skydd för arb-belys? isf skulle jag nog monterat dem baktill eller uppe på bågen, inte så bra att ha utstickande saker såpass långt upp. HAr funderat lite på backkamera jag med, men ska nog försöka få tag på en 24v då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tja dom övre bågarna på sidorna är skydd för sidobelysningen (har ju lampor även bakåt och framåt) men jag tror dom kommer funka som jag tänkt....(annars får jag tänka om och ändra). Uppe på vill jag inte ha något som sticker upp då kommer det krångla när träden är som bågar av all snö på vintrarna samt att det blir lite väl hög bil framöver om både däcken blir större samt kanske blir någon annan hjulupphängning i framtiden.

Backkameran blev en 12v för det kommer finnas annan 12v utrustning (stereo,radio,dator, div olika laddare, mm har teknik tokiga vänner som har prylar att fylla upp med :) ) så då kvittade det tycket jag om skärmen också blev 12v :)(tror 12v var billigare med) Har redan dragit fram kablar för både 12 och 24 volt matningar framöver.

Redigerad av Audi Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Postad (redigerade)

Sådär efter ett allt för långt uppehåll så har jag hunnit med att greja lite åt mig själv igen.

Började koppla in o montera arbetsbelysningen i buren igår lite jobb kvar att stripa fast kablarna bakom lamporna samt justera in dom så det lyser där man vill.

 

Har valt att dra alla kablar invändig i buren så det inte ska finnas något för grenar att få tag på fåse om kablarna kommer dras in vid kanten på takluckan istället för på sidan där dom är nu.

http://dl.dropbox.com/u/59101785/nyaste%202012%20053.jpg

 

Närbild på vänster främre hörn, och nu börjar dom små rören som liknat "öron" fylla sin funktion :)

http://dl.dropbox.com/u/59101785/nyaste%202012%20055.jpg

 

Vy från vänster nedre hörn, syns att jag inte hunnit stripa ihop kablarna

http://dl.dropbox.com/u/59101785/nyaste%202012%20057.jpg

 

Vy höger nedre hörn.

http://dl.dropbox.com/u/59101785/nyaste%202012%20056.jpg

 

Och en bild bakifrån

http://dl.dropbox.com/u/59101785/nyaste%202012%20060.jpg

Redigerad av Audi Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänk svetsa fast öglor på insidan av buren och sen stripa fast kablarna där. Nu har jag buntband runt rören. Tror du kan ha kablarna som nu, men montera en skarv hylsa, så du slipper kapa kablarna vid ev burborttagande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänk svetsa fast öglor på insidan av buren och sen stripa fast kablarna där. Nu har jag buntband runt rören. Tror du kan ha kablarna som nu, men montera en skarv hylsa, så du slipper kapa kablarna vid ev burborttagande :)

 

Jodå kablarna är delbara innanför gummigenomföringen i karossen så att kablarna kan följa med buren av från bilen ifall det skulle behövas, samt att det finns kabel nog inuti buren för flera skarvning vid lamporna om det någon gång skulle behövas.

Lamporna har en ringkabelsko för jorden direkt på fästet samt att plussen är skarvad med skarvhylsor med lim i (modellen man värmer så dom blir tätat) lagom fackmannamässigt :) ska bara strippa ihop kablarna som hänger bakom lamporna så dom inte skavs om det vibrerar närman kör.

Började koppla in belysning idag och det blev väldigt ljust i verkstaden när man tände alla 8st :) ska dra klart kablarna (även dom till backkameran) någon kväll framöver och sen ut och ställa in lamporna och ta några bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

hur har du löst det med reservdunk bak? Eller har du tagit bort den? vet inte hur jag ska göra på¨min nämligen.. funderar på att bara dra den bak, men inte ner, då den mest ska skydda karossen och gå att kana på. Ska du fästa den i Hytten något eller hur ska det endast svetsas fast?

 

Såhär funkar det med reservdunken på plats därbak den sitter som en "smäck" :)

http://dl.dropbox.co...a%202%20008.jpg

Redigerad av Audi Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute o testkört några timmar och testat ett sandtag, ett grustag, lite crossbana samt körning i skogsmaskin/"blindtarmsvägar" som var fyllda med vatten sen det regnat kraftigt :). Har även ställt in "runtom" belysning och det blev över förväntan, jag är väldigt nöjd med resultatet det blir upplyst ca 10m i omkrets kring bilen vet inte om bilderna gör sig rättvisa riktigt (enda stället det inte lyser på är direkt framför fronten ca 1m men dit ner ser man ändå inte när man kör) här är 2 bilder i vart fall :)

 

framför/över

http://dl.dropbox.com/u/59101785/nya%202%20011.jpg

 

bakom

http://dl.dropbox.com/u/59101785/nya%202%20014.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har man fått det senaste tillbehöret till tgbn från England, känns lite tryggare att veta att det går att byta hjul vid ev punktering :)

 

http://dl.dropbox.com/u/59101785/nytt%202%20017.jpg

 

köpte 2 st för då tänkte jag att man kan ha en bak o en fram och avlasta fjädrarna något då den står långa stunder (minst 1vecka i taget verkar det bli mellan gångerna man hinner finåka lite :( )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är de billiga i England ? Har tänkt att köpa en här i Sverige av en firma som tar 895 kr inklusive frakt.

Det är en 60 tummare

Min har nog snart gjort sitt. Den har fått jobbat och lyft en hel del,och är nog en 5-6 år gammal. Den har börjat krångla i mekanismen när man skall sänka den. och känns inte riktigt säker längre när jag lyfter av och på sjuktransport skåpet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men jag har fått pressa den rak en gång också, då jag låg nära viktgränsen och hade den fullt uppjackad, då böjde den sej lite och sen blev det inte bättre med åren.

Använder den inte lika ofta nu när jag har 13 bilen med vinsch, men det är just detta med skåplyftena som är lite otäcka nu när den är som den är. så det bästa är nog att korta den och köpa en ny lång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är de billiga i England ? Har tÄnkt att köpa en hÄr i Sverige av en firma som tar 895 kr inklusive frakt.

Det Är en 60 tummare

Min har nog snart gjort sitt. Den har fått jobbat och lyft en hel del,och Är nog en 5-6 år gammal. Den har börjat krångla i mekanismen nÄr man skall sÄnka den. och kÄnns inte riktigt sÄker lÄngre nÄr jag lyfter av och på sjuktransport skåpet

 

Jag gav 1259:- inklusive frakt för mina 2st 48", verkar som det var halva priset mot i att köpa i Sverige ungefÄr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag måste ha 60" Får sätta rejäla underlägg ändå på jacken när jag lyfter på skåpet ovanpå flaket. absolut lägsta delen på skåpet, Alltså klackarna som skall ner i fästena, måste vara 117cm ovan mark när jag backar under med flaket på och tom lastat.

Nä det blir nog att ta de från Sverige vid tillfälle, möjligt att jag får vägarna förbi och kan få de lite billigare om de slipper skicka den.

 

Sorry för OT, men det var intressant att höra vad de kostar i England

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav 1259:- inklusive frakt för mina 2st 48", verkar som det var halva priset mot i att köpa i Sverige ungefÄr.

 

Snygga! Varifrån köpte du? Frakten från England brukar mÄrkligt nog bli billigare Än bussgods innom Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en extra gul 48" farm jack, som är oanvänd, men dessvärre har fått några skrapmärken, om det kan vara av intresse.

Tänkte lägga ut den på säljes och blocket de närmaste dagarna.

Har inte satt pris ännu, men priset blir lägre till terrängbilsvänner än på blocket.

 

/C

Redigerad av Christer_tgb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Grejjade lite idag med att göra klart för 12v matningen från batterilådan samt kopplade klart för backkameran och display.

Batterilådan var ju ett jobb i sig när man var tvungen att ta bort den för att kunna borra ut kablar och montera gummigenomföring.

Medans jag höll på med batterilådan så satt en bekant o "torrkörde" min tgb och mindes tillbaks på tiden när han körde 13bil samt berättade när han lyckades få stopp mitt i rondellen och över båda körfälten vid SSAB i Borlänge :)

 

När han sedan åkt o jag skulle backa tillbaks in under taket för att avsluta för dagen hade jag ingen koppling kvar det gick inte att koppla ur o pedalen var slapp som bara den. (det var lika förut för ca 1månad sedan då spände jag vajern och sen har det gått fint) Höljet ser helt ut o vajern kan jag inte dra isär så frågan är vart det felas.

Nu kan jag inte spänna höljet mera i varjefall så en ny vajer behöver inhandlas. Får väll se när jag tar bort den gammla vad som hänt...

Redigerad av Audi Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...