Gå till innehåll

MQM s TGB 11 projekt


Rekommendera Poster

Lite skum vinkel på vajergrinden, du får inte stora påfrestningar på den övre rullen om du skall sätta ett högt drag för att få upp bilen ur ett surhål ?

Funderade bara då jag fått byta ut min grind en gång på grund av det trots att den sitter precis rakt ut från vinchen .

Rullarna sitter ju bara med spänn säkringar.

Jag tänkte grinden skulle sitta framför winshen typ på mitten av den?, skulle det vara bättre att ha grinden högre upp? då borde det bli samma sak fast tvärt om man måste fästa i en stubbe tex om det inte finns nått träd (som när jag körde fast i gamal skogstraktor spår med ett ca 15 år gammalt hygge framför ) enda som fanns att dra i då var granar på ca 1dm i stammen eller gamla stubbar.

 

Vad jag funderar på är om jag borde använda den medföljande alugrinden istället för rullar då jag har syntetlina o inte stålwire, men jag tycker rullar borde funka lika bra som en grind utan rullar....Tankar på det?

 

Min grind är med ganska grova bultar (tror det är m12) i rullarna med låsmutter. däremot så är plasten inuti rullarna dålig så där har jag gjort om med uretanplas stavar som svarvats till och ersatt dom klena plastbitarna inuti rullarna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo klart det blir stora krafter även om draget blir brant ner eller åt sidan.

Men oftast drar man ju i något som är en bit bort. För ju tvärare vinkel man har på rullarna desto kraftigare blir ju påfrestningen på dem. Använder block för att styra det om jag kan så draget blir så nära mitten av grinden det går .

 

Jo de rekomenderar väl att man byter grind om man har syntet lina . Tror att det finns en risk att skada linan när den hamnar i hörnen på rullarn i grinden .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har bra data på hjulinställningen på tgb 11 ?

Funderar på om jag måste kolla hur det står till med den då jag upplever att det blivit lite väl spårkännsligt med dom bredare fälgarna o däcken samt att det går tungt när man kör känns som att framdäcken inte riktigt pekar rakt fram när man kör utan har för mycket toe in eller toe ut.

 

Annars är det bara att gasa hårdare och skaffa nått slags servo fortare än planerat  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2-4mm toe-in har jag för mig att det skall vara enligt manualen

ok tack då har jag nått att sikta på låter även ganska troligt med tanke på hur det är konstruerat.

Ska se på jobbet om vi har några data på dessa fordon, tvekar på att det finns uppgifter i vår dator till hjulinställningsutrustningen men jag kan ju ha fel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå,nu har jag kollat i manualen. 2-4mm skall det vara

Man skall mäta "kl9 och kl3" mitt på slitbanan tydligen.

Jag hissade upp framaxeln,gjorde en märkning på däckens insida och snurrade hjulen ett halvt varv mellan mätningarna för att kompensera för ev. Kast. Funkade bra tyckte jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå,nu har jag kollat i manualen. 2-4mm skall det vara

Man skall mäta "kl9 och kl3" mitt på slitbanan tydligen.

Jag hissade upp framaxeln,gjorde en märkning på däckens insida och snurrade hjulen ett halvt varv mellan mätningarna för att kompensera för ev. Kast. Funkade bra tyckte jag

Nja, jag kan ha fel. Men jag anser att man skall mäta naturligt, alltså med hjul på mark och efter att bilen rullats framåt, just av anledningen att ev. små glapp och belastningar i framvagn och fjädring förmodligen uppkommer då och inte när hjulen är i luften.

Så man inte justerat jättenoga och det ändå inte blir rätt i verkligheten? 

Kanske bara jag som tycker så...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo nog är det bra att "stå på hjulen" när man kollar inställningen jag kommer ju självklart att använda mig av 4pelar lyften på jobbet och ev vår hjulinställingsapparat där för att få det bra då har man vrid/glidplattor man kör upp på så man får rätt förutsättningar för en bra inställning :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det att skifta Creepy hjulen mellan fram o bak (kom på att det stått "ej fram" som märkning på 2 av hjulen) när jag monterad (eller instruerade min far att ställa ut hjulen så sa jag att 2 st var märkta som "fram") sen tänkte jag inte mera på det och han kollade nog inte så noga vad som stod och jag monterade dom vid respektive plats bara utan att läsa :)

 

Ett av naven i dom extra fälgarna jag köpte var lite snett (något jag märkte när jag breddade dom och jag försökte kompensera det sågott det gick) men helt bra blev det inte samt att ett hjul inte var helt 100% vid ballanseringen tydligen så dom tyckte att 2 skulle vara bak helt enkelt och det var ju snällt att märka dom, bara det att jag satt dom tvärs om från början  :angry:

 

Nu var ratten mycket trevligare inget "skakande eller vibbrerande" samt att vi kolat hastighetsmätaren nu när rullomkretsen ändrats och nu stämmer den riktigt bra diffade endast på 1-2km/h i 60, 70 och 80 vid 40 verkade det som att gpsen inte funkade fullt ut utan hoppade upp o ner i hastighet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Idag bytte jag flexröret då det bara verkar läcka mera o mera o drog man i det så visade det sig att det var helt löst...

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/nokia%202013-04-26%20014.jpg

 

 

Kapade bort det gamla o fäste nya med några loppor mot främre röret o lät det va löst bakåt.

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/nokia%202013-04-26%20015.jpg

 

Tog ner främre röret o svetsade fast flexdelen mot främre röret först för nedre/bakre delen kommer man åt att svetsa på plats sen. (på min i vartfall kan ju va olika flexrör då min var bytt tidigare såg jag)

 

Färdigsvetsat med kass svetsning (stressigt o sjuk och ni vet ju säkert hur sjuka vi killar blir så jag är förvånad att jag kunde svetsa överhuvudtaget ;) )

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/nikon%202013-04-26%20007.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, Du fick ju iallafall tätt.

Jo det fick jag som tur var :) jag ignorerade dom som tyckte jag skulle provmontera först för att se om det var tätt innan jag blästrat o målat. Men jag tyckte det var för bökigt med montering/avmontering av däcken då jag troligen inte får av dom på mitt jobb(då däckmaskinen är för liten för det) men på går bra. Jag tog en chansning som funkade samt att jag gjorde lite bredare svetsfog än nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att parkera tgbn på lägsta stället i min lokal som håller på att ta form, Naturligvis så gick det nästan.....

Höger bak är gissningsvis 2mm för högt för där skrapade den tvärgående balken bort lite färg på buren när jag backade under. men om jag skiftar bladfjädrarna framöver någon gång så är det problemet löst eller om jag sänker trycket i däcken lite kanske :)

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/nikon%202013-04-26%20005.JPG

 

Fram finns det någon cm över nådde inte riktigt upp med kameran i nivå med taket så bilden är lite missvisande men det är ca 2-3cm tillgodo.

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/nikon%202013-04-26%20006.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruvat ut bestgripp dubbarna ur vinterhjulen då jag inte hunnit besikta ännu utan kommer få besikta på "barmark".

 

Samt kollat lite på förgasarna o insett att dom behöver plockas ner o göras rent då den ena börjar se ärgad ut på trottelnålen.

Det har börjat "spika" igen vid vissa belastningar och det försvinner nästan helt när jag drar ut choken som går på bakre förgasaren, så jag började med att kolla på den o nålen såg inte fin ut. Jag putsade ren den o då blev det bättre men inte helt bra så det är nog bara att riva isär allt o fixa. Det som är skumt är att om bakre förgasaren går för "magert" och mina avgasvärden är så höga att avgasmätaren på jobbet går i botten när jag kollar så borde främre förgasaren vara alldeles för "fet" i inställningen, men tändstiften ser skapligt lika ut vilket jag tycker är konstigt då....

Nåväl få göra rent o se hur det funkar sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nått som tar lite av min tid audi 2.7L 1100hk bygge. ska slänga in några bilder här så ni inte tror jag "slackar" ;)

 

Blocket rentvättat i vårsolen :)

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/audi%202.7L/Audi%202.7l%20bygge%20003.JPG

 

Infettat o inoljat så det inte börjar rosta, påbörjat montering av arp bultar till vevlager, monterat oljekylningsmunstycken, vevlagerhalvor.

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/audi%202.7L/Audi%202.7l%20bygge%20006.JPG

 

 

Här har den speciella Billet vevaxeln (som hjälper till att öka volymen till 2,7l) kommit på plats med rejäla H profilstakar o smidda kolvar. Stödgördeln o toppen syns i bakgrunden.

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/audi%202.7L/Audi%202.7l%20bygge%20010.JPG

 

Och en bild från andra hållet. 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/audi%202.7L/Audi%202.7l%20bygge%20011.JPG

 

 

Inte så kul att kika på innanmätet på motorn kanske ser mycket roligare ut med stora turboaggregat på och spridarrör o insug osv men vi kommer väll dit framöver :) får lägga in någon bild när det är helt klart sen.

Ungefär såhär ser det ju ut just nu med 895Hk https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/nyaste%202012%20041.jpg

men det ska bli lite mera som sagt i motorn vi bygger ihop just nu.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Aahhh..... Den motorn i tgb:n skulle vara intressant. :-)

Kanske aningen "övermotoriserad"  minns att på pappren från när den kördes i bänken så var inte effektkurvorna dom bästa för skogskörningen heller,  Lämnade ca 300hk vid 3500rpm och vid 5500 så var det ungefär 800hk så att skvätta lera borde gå fint om inget går sönder vilket jag gissar att det gör faktiskt :P   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår kom den mindre nödvändiga lappen i brevlådan om att mitt fordon...... tgbn alltså har körförbud och måste besiktas :(

Ja det visste jag väll redan så inte behöver dom skicka ut någon lapp om det inte. Har fullt upp att bygga här hemma så jag har inte hunnit få klart för besiktning ännu, men nya strålkastare ligger det här som jag hoppas ska passa och ha bättre ljusbild än dom från "feltema"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ja då har jag börjat fixa inför att besikta tgbn så att körförbudet hävs.

 

Har fixat sidospeglarna o bytt strålkastarna så det blev toppen bra.

 

Nu började jag idag med den läckande p-boxen bakom handbromstrumman.

Först så "gullade" jag med bakre kardanen då den skulle bort, så passade jag på att kolla över fettnipplarna o göra rent från lort i knutarna då det samlat påsig en massa lort o gammalt fett där. 

 

Sen tog jag bort handbromstrumman (lossade först muttern för drivaxelflänsen med handbromsen åtdragen) och när trumman kom av så såg jag att det var bra lortigt o slitet. (inget belägg kvar nästan på den vänstra backen)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20handbroms/2013-06-06%20007.JPG

 

Trumman blöt o lortig invändig

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20handbroms/2013-06-06%20011.JPG

 

En vända med bromsrengöring och sen lite värmande med svetsen så var den fin igen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20handbroms/2013-06-06%20013.JPG

 

Resten av bromsdelarna lortiga o oljiga

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20handbroms/2013-06-06%20012.JPG

 

En rengöring där med o värmde det som vara kvar av beläggen med svetsen så oljan kröp ut.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20handbroms/2013-06-06%20022.JPG

 

"bromsskölden" lortig men påbörjad rengöring och sen i med ny p-box

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20handbroms/2013-06-06%20014.JPG

 

Rengjort och återmonterat

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20handbroms/2013-06-06%20029.JPG

 

 

Någon som vet vart man kan få tag på billiga handbromsbackar som passar?  Tyckte dom jag hittade som kostade 700:- för ett par var lite väl dyrt. Kommer sätta ihop som det är nu för det funkar nog att besikta men tänkte byta framöver så man får det fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit ett arbetspass till igår kväll samt i morse så nu är förgasarna bortplockade o rengjorda samt återmonterade.

Köpte packningssatser till förgasarna och det var ju synd att dessa packningar inte ingick i satserna (som jag antog var allt man behövde) för dom var dåliga. limmade ihop allt med silicon tillslut så det blev tätt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/tgb%20f%C3%B6rgasare/tgb%20f%C3%B6rgasare%20012.JPG

 

Fanns lite lort i det ena flotörhuset annars var det rätt så rent o fint i förgasarna föutom i Temperaturkompensatorerna dom var rätt så lortiga både i själva ventilen o i husen där bimetallfjädern sitter.

 

Tog inte så mycket kort med tanke på att man var full med bensin hela tiden typ men här är en bild på lortet i flotörhuset 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/tgb%20f%C3%B6rgasare/tgb%20f%C3%B6rgasare%20006.JPG

 

Nu idag har jag ställt ner co från över 9.9 till ca 5-6% genom att sätta i justerverktyget i hålet under förgasaren och pressa upp munstycket. Men nu törs jag inte pressa upp det mera utan ska se om det går att justera nålen lite istället.

Hittade även att ett av dom nya tändstiften inte funkade till 100% heller utan ibland så blev det ingen gnista.

Så rengjorda förgasare lite justerad co ett stift bytt samt att jag korrigerat tändningen igen så verkar motorn spinna mycket finare än förut och jag han testa lite och kunde inte höra några spikningar under turen.

Har även bytt till AT2 hjulen så nu såg den lite löjlig ut med små hjul. Hittade även några fel till inför bes 2 bromsslangar var spruckna samt att det glappade i kullagringen i framaxeln vid portalhuset på höger sida, glappade även lite lite på vänster sida.

 

Får väll kika på det när jag byter damaskerna framöver här...... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...