Gå till innehåll

MQM s TGB 11 projekt


Rekommendera Poster

Hum lite skrämmande om man börjar räkna ihop vad man betalt för tgbn och allt till den.... :blink:

Man ska nog inte räkna eller ha kolla på vissa summor... -_-

Där håller jag med till fullo. Gäller alla mina fordon oxå. Men vafasen, det är enda hobbyn jag har, mina bilar. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostnaderna bygger på snabbt när man fixar till bilen efter eget behov!

Skulle man behållt den original och bara bytt vad som går sönder skulle man kommit betydligt billigare undan.... Men för min del är det inget alternativ utan lägger gärna de pengar som behövs för att få bilen som jag vill ha den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tändningen är nu nerställd till 0 graders förtändning och spikningarna är borta och jag hoppas dom håller sig borta.

Fixade även en blinkers lampa bak som inte gick. Trodde att det skulle börja blinka fort om nått var trasigt så det var en slump att jag insåg att det var trasigt.

 

Nu blir det besiktning på imorgon får se hur det går.... vet ju om några fel själv så vi får se om dom upptäcks eller om dom är förlåtande på besiktningen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in backarna till handbromsen på en firma i Bromma, Stockholm. Har för mig att det kostade mindre an 700.

Skall se om jag hittar info och pris. 

 

Hittade följande i min tråd "Christer tgb":

 

Eftersom bromsbeläggen lossnat från backarna till handbromsen så lämnade jag in dom till
Bil & Industribromsar ATJ AB, www.bilbromsar.se

Så här fina var backarna när jag hämtade ut dom 3 dagar senare för 300 kr.

post-5793-0-27338000-1342541863_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det ordnade sig till min stora lättnad :)

 

Besiktningsman nr1 av dom 2 man alltid får på lastbilssidan kände jag igen och hans första kommentar var "vad fan har du köpt för nått nu då?" :) och han är gammal volvomek o allt

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/bes%20001.JPG

 

Var ju lite fundersam på mina höga avgasvärden men dom kollades inte alls tydligen , men förra gången den besiktades 2011 så hade dom kollats enligt medföljande besiktningspapper.

 

Sen var det ju buren som jag inte orkat ta av som dom kanske skulle säga nått om, inget problem där heller (det kändes o gungades) men ingen kommentar.

 

Båda bromsslangarna fram var spruckna till väven det gick också bra (dom ska jag byta bara jag hinner beställa några) dom blev nog inte kollade då besiktningsmannen kikade på mina extrafjädrar och tyckte det såg rejält o bra gjort ut :)

 

Glappade i spindellederna på höger sida och lite på vänster, inget som det sades nått om ("rejäl winch" kom det som kommentar där underifrån)

 

Handbromsen o bromsar kollades utanför  och det gick tydligen bra det med vilket jag trodde det skulle för handbromsen tar fast den var sliten.

 

Sen såg jag i sista stund att reflexerna fram var dåliga men dom kollas kanske inte...?

 

Så nu går det 2 år till :)

 

När jag kom ut o skulle åka så lyste däremot bromsvarningslampan hela tiden. är det något annat än handbromsspaken som reglerar den lampan? kollade lite snabbt på kontakten vid spaken o den så ok ut någon som vet lite snabbt?

 

Sen undrar jag varför det finns 2 olika bromsslangar på tatanka för framaxeln? om någon vet skillnaden vore det fint att veta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bromslampan som lyser hela tiden...  kolla  upp vid bromspedalen  där sitter det först kontakten för bromslyset. och sen sitter det en kontakt till som det bara är att ta fingret att trycka tillbaka...

Dom måste ha bromsat hårt och bromspedalen gått långt ned för att denna kontakt ska lösa ut.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bromslampan som lyser hela tiden...  kolla  upp vid bromspedalen  där sitter det först kontakten för bromslyset. och sen sitter det en kontakt till som det bara är att ta fingret att trycka tillbaka...

Dom måste ha bromsat hårt och bromspedalen gått långt ned för att denna kontakt ska lösa ut.... 

Ok tack så mycket och denna kontakten har till uppgift att göra vadå? typ varna vid trasig bromskrets eller nått?

Ska kolla direkt imorgon när jag kommer till Far där tgbn står i väntan på att jag ska bli klar här med byggandet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä varningen för dålig broms krets sitter under bilen, den reagerar på trycket i systemet,

Denna vid pedalen är nog bara en markering för att det är dags att justera ut bromsarna eller byta beläggen, då pedalen tar för långt ner enligt vad som är säkert enligt de krav som krävs, går den ner för långt får man dubbeltrampa för att få broms och det är egentligen riktigt farligt även om man vet om det.

 

Den under brukar man få återställa varje gång man luftat eller öppnat broms sytemet så trycket sjunkit i det, 

Bara att lossa en kabel och skruva ur, sedan drar man upp plast piggen i mitten på givaren och sätter tillbaka allt så slocknar lampan igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä varningen för dålig broms krets sitter under bilen, den reagerar på trycket i systemet,

Denna vid pedalen är nog bara en markering för att det är dags att justera ut bromsarna eller byta beläggen, då pedalen tar för långt ner enligt vad som är säkert enligt de krav som krävs, går den ner för långt får man dubbeltrampa för att få broms och det är egentligen riktigt farligt även om man vet om det.

 

Den under brukar man få återställa varje gång man luftat eller öppnat broms sytemet så trycket sjunkit i det, 

Bara att lossa en kabel och skruva ur, sedan drar man upp plast piggen i mitten på givaren och sätter tillbaka allt så slocknar lampan igen

Tack, stämmer helt korrekt. Fel av mig. Den jäveln kröp jag under och kopplade ur på min. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bromslampan som lyser hela tiden...  kolla  upp vid bromspedalen  där sitter det först kontakten för bromslyset. och sen sitter det en kontakt till som det bara är att ta fingret att trycka tillbaka...

Dom måste ha bromsat hårt och bromspedalen gått långt ned för att denna kontakt ska lösa ut.... 

Du hade helt rätt den var den andra kontakten på pedalen som var som en liten metallstav bara i en hylsa typ. tröck tillbaks den med fingret och så var allt bra :) fint med 5 sekunders reparationer.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då får jag erkänna att jag inte kunde låta bli....det var lite för nära dit.

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/2013-06-14%20005.JPG

 

Det var fina handbromsbackar med bakom trumman så då var det problemet löst ;)

Nackdelen är att det är en 12v så startmotorn o generatorn har jag ingen användning av men resten kanske är nått att ha.

Sen var det en sådan spännande växellåda med en fläns till på att ansluta nått på.....

 

Ja det kanske var ett dumt köp i slutändan men vi får se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då har jag börjat med bytet av mina båda damasker på framaxeln, började med den högra för jag har bäst plats på den sidan.

Det var för övrigt den damasken som är hel men med djupa torrsprickor. 

Ska fota lite när jag fortsätter har bara tagit isär allt just nu o lämnat det så för jag tänkte göra en hylsa att slå i dom nya damaskerna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stillestånd just nu fast jag nyss besiktat, börjar bli sugen att ut o åka lite på en "seriös" tur.

Ska börja byta damasken som inte gått hål på ännu men som har fina sprickor. Även kika lite på glappet i undre kulleden om det går att göra nått åt. Visade sig att det glappade ju lite uppåt o neråt förut här men tydligen desto mera glapp inåt o utåt märkte jag igår kväll när jag var till verkstaden en snabbis för att planera verktyg till att slå i damasken med. Sen tar jag nog och vänder tgbn o backar in (är lite trångt på vänstersidan) för att byta damasken på vänstersidan där har jag ju ett litet hål har kommit ut några droppar olja har jag sett så där är det väll mera nödvändigt att byta.

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/2013-06-25%20021.JPG

 

Ingen tvivel om att damasken som jag byter ut är en orginal :)

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/2013-06-25%20022.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fortsatte jag med att kika på framaxeln med glapp och byte av damasker.

 

Insåg att det var slut på vacumet och att hylsan för diffspärren höll på att leta sig ur läge. Så jag började med att köra en liten stund och fick tillbaks lite vacum så jag kunde peta hylsan på plats igen.

 

Sen kikade jag på den nedre glappande spindelleden. Skruvade av locket under och släppte på skruven som går genom och håller ihop ledens delar. Naturligtvis så hade jag inga lösa shims att ta bort för att korrigera spelet vilket jag hade på känn när man är körsugen :(

 

En bild på nedre delen, samt en fråga. Ska den tunna lilla oringen som finns med på bilden vara i spåret på "tappen" eller ska den inte vara där alls? Har kollat i verkstadsboken och ser inte någon oring med i sprängskissen?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20001.JPG

 

 

Medans jag funderade lite på det så kikade jag på om jag skulle göra ett verktyg för att slå i damaskerna...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20005.JPG

 

Men det sköt jag på framtiden det var så bra plats när allt var isärtaget så jag kunde lätt slå fast damasken.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20007.JPG

 

Testade att montera ihop spindelkåpan med navet och nog ska det vara en tätning vid pilen allt va? Jag har ingen där o jag misstänker att det är en bidragande orsak till att jag får vatten i nedre leden hela tiden(det kommer ofta ut vatten när jag pumpar i nytt fett).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20008.JPG

 

Bestämde mig för att montera ihop i väntan på delar så jag gjorde rent flänsarna som skulle skruvas ihop igen samt la på ett tunt lager packningsklister.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20012.JPG

 

Lyfter allt på plats med hjälp av lite ved samt 2st handtag jag gjorde av en elkabel så det skulle bli lite lättare att få tag om klumpen. (ingen som prioriterat låg ofjädrad vikt vid denna konstruktion inte :) ) Utan en lyft/verkstad skulle jag inte velat gjort på detta sättet eller så behöver jag gå på gymmet ;)

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20013.JPG

 

Eftersom det även glappade lite på vänstersidan så rev jag ner den sidan också idag för att se om det skulle behövas delar även till den sidan (damask hade jag redan). Jag misstänkte att den undre spindelleden kunde va bytt på denna sida då koppen undertill sett så ny o fin ut samt varit utan grön färg.

Och här hade jag shims så det räckte o blev över (5 st totalt och nästan 4.5 mm tjockt)  :rolleyes:

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20019.JPG

 

Någon som vet ungefär hur många shims/tjockt man shimsar vid montering av en ny nedre skål och led?

Ska beställa en trav shims samt ny nedre skål på högersidan (tror inte konan har tagit någon större skada då den är i metall o skålen är nått mjukt trams)  :huh:  En närbild på nedre skålen i fråga gissar att den är i bakelit typ.

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20004.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...