Audi Quattro Postad 8 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 8 Juni , 2013 Hum lite skrämmande om man börjar räkna ihop vad man betalt för tgbn och allt till den.... Man ska nog inte räkna eller ha kolla på vissa summor... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 Juni , 2013 Rapport Share Postad 9 Juni , 2013 Hum lite skrämmande om man börjar räkna ihop vad man betalt för tgbn och allt till den.... Man ska nog inte räkna eller ha kolla på vissa summor... Där håller jag med till fullo. Gäller alla mina fordon oxå. Men vafasen, det är enda hobbyn jag har, mina bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 Juni , 2013 Rapport Share Postad 9 Juni , 2013 Kostnaderna bygger på snabbt när man fixar till bilen efter eget behov! Skulle man behållt den original och bara bytt vad som går sönder skulle man kommit betydligt billigare undan.... Men för min del är det inget alternativ utan lägger gärna de pengar som behövs för att få bilen som jag vill ha den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 10 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Juni , 2013 Så tändningen är nu nerställd till 0 graders förtändning och spikningarna är borta och jag hoppas dom håller sig borta. Fixade även en blinkers lampa bak som inte gick. Trodde att det skulle börja blinka fort om nått var trasigt så det var en slump att jag insåg att det var trasigt. Nu blir det besiktning på imorgon får se hur det går.... vet ju om några fel själv så vi får se om dom upptäcks eller om dom är förlåtande på besiktningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 10 Juni , 2013 Rapport Share Postad 10 Juni , 2013 Lycka till jag hade tur när jag besiktade sist och stötte på ett par trevliga gubbar som släppte igenom bilen trots lite fel som jag lovade att fixa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 10 Juni , 2013 Rapport Share Postad 10 Juni , 2013 Jag lämnade in backarna till handbromsen på en firma i Bromma, Stockholm. Har för mig att det kostade mindre an 700. Skall se om jag hittar info och pris. Hittade följande i min tråd "Christer tgb": Eftersom bromsbeläggen lossnat från backarna till handbromsen så lämnade jag in dom tillBil & Industribromsar ATJ AB, www.bilbromsar.seSå här fina var backarna när jag hämtade ut dom 3 dagar senare för 300 kr. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 10 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Juni , 2013 tack för tipset får involvera en kompis att ordna den saken då kanske när det går att avvara den en vecka eller 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Säg till om du behöver hjälp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 11 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Ja det ordnade sig till min stora lättnad Besiktningsman nr1 av dom 2 man alltid får på lastbilssidan kände jag igen och hans första kommentar var "vad fan har du köpt för nått nu då?" och han är gammal volvomek o allt https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/bes%20001.JPG Var ju lite fundersam på mina höga avgasvärden men dom kollades inte alls tydligen , men förra gången den besiktades 2011 så hade dom kollats enligt medföljande besiktningspapper. Sen var det ju buren som jag inte orkat ta av som dom kanske skulle säga nått om, inget problem där heller (det kändes o gungades) men ingen kommentar. Båda bromsslangarna fram var spruckna till väven det gick också bra (dom ska jag byta bara jag hinner beställa några) dom blev nog inte kollade då besiktningsmannen kikade på mina extrafjädrar och tyckte det såg rejält o bra gjort ut Glappade i spindellederna på höger sida och lite på vänster, inget som det sades nått om ("rejäl winch" kom det som kommentar där underifrån) Handbromsen o bromsar kollades utanför och det gick tydligen bra det med vilket jag trodde det skulle för handbromsen tar fast den var sliten. Sen såg jag i sista stund att reflexerna fram var dåliga men dom kollas kanske inte...? Så nu går det 2 år till När jag kom ut o skulle åka så lyste däremot bromsvarningslampan hela tiden. är det något annat än handbromsspaken som reglerar den lampan? kollade lite snabbt på kontakten vid spaken o den så ok ut någon som vet lite snabbt? Sen undrar jag varför det finns 2 olika bromsslangar på tatanka för framaxeln? om någon vet skillnaden vore det fint att veta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Angående bromslampan som lyser hela tiden... kolla upp vid bromspedalen där sitter det först kontakten för bromslyset. och sen sitter det en kontakt till som det bara är att ta fingret att trycka tillbaka... Dom måste ha bromsat hårt och bromspedalen gått långt ned för att denna kontakt ska lösa ut.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 11 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Angående bromslampan som lyser hela tiden... kolla upp vid bromspedalen där sitter det först kontakten för bromslyset. och sen sitter det en kontakt till som det bara är att ta fingret att trycka tillbaka... Dom måste ha bromsat hårt och bromspedalen gått långt ned för att denna kontakt ska lösa ut.... Ok tack så mycket och denna kontakten har till uppgift att göra vadå? typ varna vid trasig bromskrets eller nått? Ska kolla direkt imorgon när jag kommer till Far där tgbn står i väntan på att jag ska bli klar här med byggandet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Yes, varnar väl mest för toklång pedalrörelse, men det är väl en bortfallen krets den skall varna för antar jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Nä varningen för dålig broms krets sitter under bilen, den reagerar på trycket i systemet, Denna vid pedalen är nog bara en markering för att det är dags att justera ut bromsarna eller byta beläggen, då pedalen tar för långt ner enligt vad som är säkert enligt de krav som krävs, går den ner för långt får man dubbeltrampa för att få broms och det är egentligen riktigt farligt även om man vet om det. Den under brukar man få återställa varje gång man luftat eller öppnat broms sytemet så trycket sjunkit i det, Bara att lossa en kabel och skruva ur, sedan drar man upp plast piggen i mitten på givaren och sätter tillbaka allt så slocknar lampan igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Nä varningen för dålig broms krets sitter under bilen, den reagerar på trycket i systemet, Denna vid pedalen är nog bara en markering för att det är dags att justera ut bromsarna eller byta beläggen, då pedalen tar för långt ner enligt vad som är säkert enligt de krav som krävs, går den ner för långt får man dubbeltrampa för att få broms och det är egentligen riktigt farligt även om man vet om det. Den under brukar man få återställa varje gång man luftat eller öppnat broms sytemet så trycket sjunkit i det, Bara att lossa en kabel och skruva ur, sedan drar man upp plast piggen i mitten på givaren och sätter tillbaka allt så slocknar lampan igen Tack, stämmer helt korrekt. Fel av mig. Den jäveln kröp jag under och kopplade ur på min. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 12 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 Juni , 2013 Ja då har man lärt sig lite mera igen då tack tack Fick för övrigt beröm för gången på motorn av besiktningsmännen så den kanske går som den ska nu då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 12 Juni , 2013 Rapport Share Postad 12 Juni , 2013 Grattis till vinsten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 12 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 Juni , 2013 Angående bromslampan som lyser hela tiden... kolla upp vid bromspedalen där sitter det först kontakten för bromslyset. och sen sitter det en kontakt till som det bara är att ta fingret att trycka tillbaka... Dom måste ha bromsat hårt och bromspedalen gått långt ned för att denna kontakt ska lösa ut.... Du hade helt rätt den var den andra kontakten på pedalen som var som en liten metallstav bara i en hylsa typ. tröck tillbaks den med fingret och så var allt bra fint med 5 sekunders reparationer. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 14 Juni , 2013 Rapport Share Postad 14 Juni , 2013 En slang är mellan ram å axel, och den andra bör ju vara ute vid hjulen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 14 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 14 Juni , 2013 En slang är mellan ram å axel, och den andra bör ju vara ute vid hjulen. Nej det finns ju 2 olika mellan ram/framaxel med olika artnr och även fram yttre slangar det är det som gjorde mig lite fundersam men ska ta tag i o fråga firman i fråga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 14 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 14 Juni , 2013 Ja då får jag erkänna att jag inte kunde låta bli....det var lite för nära dit. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/2013-06-14%20005.JPG Det var fina handbromsbackar med bakom trumman så då var det problemet löst Nackdelen är att det är en 12v så startmotorn o generatorn har jag ingen användning av men resten kanske är nått att ha. Sen var det en sådan spännande växellåda med en fläns till på att ansluta nått på..... Ja det kanske var ett dumt köp i slutändan men vi får se Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 14 Juni , 2013 Rapport Share Postad 14 Juni , 2013 Ja den lådan var spännande. är det vakuum inkoppling på det extra uttaget ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 14 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 14 Juni , 2013 Jag gissar på det då det går in en grov slang där.... har inte kollat så noga ännu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 23 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 23 Juni , 2013 Då har jag börjat med bytet av mina båda damasker på framaxeln, började med den högra för jag har bäst plats på den sidan. Det var för övrigt den damasken som är hel men med djupa torrsprickor. Ska fota lite när jag fortsätter har bara tagit isär allt just nu o lämnat det så för jag tänkte göra en hylsa att slå i dom nya damaskerna med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 25 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 25 Juni , 2013 Stillestånd just nu fast jag nyss besiktat, börjar bli sugen att ut o åka lite på en "seriös" tur. Ska börja byta damasken som inte gått hål på ännu men som har fina sprickor. Även kika lite på glappet i undre kulleden om det går att göra nått åt. Visade sig att det glappade ju lite uppåt o neråt förut här men tydligen desto mera glapp inåt o utåt märkte jag igår kväll när jag var till verkstaden en snabbis för att planera verktyg till att slå i damasken med. Sen tar jag nog och vänder tgbn o backar in (är lite trångt på vänstersidan) för att byta damasken på vänstersidan där har jag ju ett litet hål har kommit ut några droppar olja har jag sett så där är det väll mera nödvändigt att byta. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/2013-06-25%20021.JPG Ingen tvivel om att damasken som jag byter ut är en orginal https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/2013-06-25%20022.JPG Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 26 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2013 Idag fortsatte jag med att kika på framaxeln med glapp och byte av damasker. Insåg att det var slut på vacumet och att hylsan för diffspärren höll på att leta sig ur läge. Så jag började med att köra en liten stund och fick tillbaks lite vacum så jag kunde peta hylsan på plats igen. Sen kikade jag på den nedre glappande spindelleden. Skruvade av locket under och släppte på skruven som går genom och håller ihop ledens delar. Naturligtvis så hade jag inga lösa shims att ta bort för att korrigera spelet vilket jag hade på känn när man är körsugen En bild på nedre delen, samt en fråga. Ska den tunna lilla oringen som finns med på bilden vara i spåret på "tappen" eller ska den inte vara där alls? Har kollat i verkstadsboken och ser inte någon oring med i sprängskissen? https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20001.JPG Medans jag funderade lite på det så kikade jag på om jag skulle göra ett verktyg för att slå i damaskerna... https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20005.JPG Men det sköt jag på framtiden det var så bra plats när allt var isärtaget så jag kunde lätt slå fast damasken. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20007.JPG Testade att montera ihop spindelkåpan med navet och nog ska det vara en tätning vid pilen allt va? Jag har ingen där o jag misstänker att det är en bidragande orsak till att jag får vatten i nedre leden hela tiden(det kommer ofta ut vatten när jag pumpar i nytt fett). https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20008.JPG Bestämde mig för att montera ihop i väntan på delar så jag gjorde rent flänsarna som skulle skruvas ihop igen samt la på ett tunt lager packningsklister. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20012.JPG Lyfter allt på plats med hjälp av lite ved samt 2st handtag jag gjorde av en elkabel så det skulle bli lite lättare att få tag om klumpen. (ingen som prioriterat låg ofjädrad vikt vid denna konstruktion inte ) Utan en lyft/verkstad skulle jag inte velat gjort på detta sättet eller så behöver jag gå på gymmet https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20013.JPG Eftersom det även glappade lite på vänstersidan så rev jag ner den sidan också idag för att se om det skulle behövas delar även till den sidan (damask hade jag redan). Jag misstänkte att den undre spindelleden kunde va bytt på denna sida då koppen undertill sett så ny o fin ut samt varit utan grön färg. Och här hade jag shims så det räckte o blev över (5 st totalt och nästan 4.5 mm tjockt) https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20019.JPG Någon som vet ungefär hur många shims/tjockt man shimsar vid montering av en ny nedre skål och led? Ska beställa en trav shims samt ny nedre skål på högersidan (tror inte konan har tagit någon större skada då den är i metall o skålen är nått mjukt trams) En närbild på nedre skålen i fråga gissar att den är i bakelit typ. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/tgb%20framaxel%20004.JPG Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.