monkysa Postad 27 Juni , 2013 Rapport Share Postad 27 Juni , 2013 "Testade att montera ihop spindelkåpan med navet och nog ska det vara en tätning vid pilen allt va? Jag har ingen där o jag misstänker att det är en bidragande orsak till att jag får vatten i nedre leden hela tiden(det kommer ofta ut vatten när jag pumpar i nytt fett). https://dl.dropboxus...ramaxel 008.JPG" Ja, det ska vara en o-ring där. " Bestämde mig för att montera ihop i väntan på delar så jag gjorde rent flänsarna som skulle skruvas ihop igen samt la på ett tunt lager packningsklister. https://dl.dropboxus...ramaxel 012.JPG" Ska inte vara något packnings/tätmedel där, tätningen sköts av damasken. Så det är varken bra eller dåligt . " Eftersom det även glappade lite på vänstersidan så rev jag ner den sidan också idag för att se om det skulle behövas delar även till den sidan (damask hade jag redan). Jag misstänkte att den undre spindelleden kunde va bytt på denna sida då koppen undertill sett så ny o fin ut samt varit utan grön färg. Och här hade jag shims så det räckte o blev över (5 st totalt och nästan 4.5 mm tjockt) https://dl.dropboxus...ramaxel 019.JPG" Då har du att slita på då Vet inte hur många shims det ska vara. Det ska ju inte glappa, och inte gå för tungt, svårt att veta exakt från bil till bil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 27 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 27 Juni , 2013 Bestämde mig för att montera ihop i väntan på delar så jag gjorde rent flänsarna som skulle skruvas ihop igen samt la på ett tunt lager packningsklister. https://dl.dropboxus...ramaxel 012.JPG" Ska inte vara något packnings/tätmedel där, tätningen sköts av damasken. Så det är varken bra eller dåligt . Hum nu känner jag mig lite dum... det har du ju rätt i, fast jag fick skrapa bort nått tunt svart som liknade just packningsklister... Nåväl Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 27 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 27 Juni , 2013 Nej det finns ju 2 olika mellan ram/framaxel med olika artnr och även fram yttre slangar det är det som gjorde mig lite fundersam men ska ta tag i o fråga firman i fråga. Det var ganska enkelt tydligen så skiljer det 1cm på längden mellan slangarna som sitter mellan ramen o framaxeln. Nu är i vartfall slangar beställda, samt en hög delar för att få till spindellederna. Hoppas bara att allt kommer till imorgon..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 27 Juni , 2013 Rapport Share Postad 27 Juni , 2013 Jag har för mig att jag landade på 0.6mm shims när jag bytte nedre skålen. Har du möjlighet att klippa/stansa egna shims ur rosfri plåt så går det lika bra(så gör tatanka). Den nya skålen var av modernare plast. Någon form av slitplast som PA6, roballon,nylon etc. Denna saknade smörjspår så jag rekommenderar att fetta in ordentligt från början. Plasten i sig behöver inte smörjas men kulan av metall kan behöva lite fett för att inte rosta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 27 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 27 Juni , 2013 Jag har för mig att jag landade på 0.6mm shims när jag bytte nedre skålen. Har du möjlighet att klippa/stansa egna shims ur rosfri plåt så går det lika bra(så gör tatanka). Den nya skålen var av modernare plast. Någon form av slitplast som PA6, roballon,nylon etc. Denna saknade smörjspår så jag rekommenderar att fetta in ordentligt från början. Plasten i sig behöver inte smörjas men kulan av metall kan behöva lite fett för att inte rosta. Jo jag noterade att det inte fanns några smörjspår, jag funderade på o man skulle gjort ett sådant själv i plasten men jag ska vänta tills delarna jag beställt kommer. Ska fundera lite mera i dom banorna när jag fått delarna o ser hur tätningarna ser ut som jag saknar. Det är tydligen dessa som ska sitta nederst som tätning i det breda "gapet" som jag har mellan spindelkåpan och navet. Och inte den tunna lilla oringen som satt där när jag tog isär. Sen har jag redan beställt några shims på det stora hela så var det en låg kostnad och det kan komma att behövas i framtiden också. Blir till att rota fram magnetfoten till indikatorklockan på jobbet och sen shimsa in glappet som det beskrivs i rephandboken med 0.3mm i förspänning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 28 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Juni , 2013 Fint nu har jag varit på affärn o hämtat ett paket med saker, bromsslangar, shims,lagerskålar nedre samt lite tätningar och oringar. Ev ledig och tråkig tid framöver är räddad 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 28 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Juni , 2013 Ja då har jag monterat ihop vänstersidan med tätningar både nya och sådana jag inte haft alls där tidigare tydligen Shimsade spindelleden så det lilla glappet som fanns där tidigare försvann. Bild på tätning och oring https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/2013-06-28%20tgb%20framvagn%20001.JPG Tog för övrigt minsta slipspetsen till en drämmel och gjorde ett smörjspår så det ska gå att trycka upp nytt fett vid tätningarna och även vid metallkonan/lagerskålen. Glömde dock bort att ta bilden innan jag börjat stryka på lite fett men kikar man noga ser man spåret som håller lite mera fett. Bild på nedre lagerskål https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/2013-06-28%20tgb%20framvagn%20003.JPG Högersidan ska jag ta och fixa en annan dag då även fota lite mera. Här är en bild under pågående hjulbyte och det blir lite häftigare med creepydäcken och bredare fälgar https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/2013-06-28%20tgb%20framvagn%20007.JPG Tog mig en liten testrunda och passade på att lorta ner hjulen i på några lagom dåliga "genvägar" i skogen https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/2013-06-28%20tgb%20framvagn%20009.JPG Allt för idag. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 1 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2013 Ja det sket sig med mera bilder för jag glömde kameran och inte hade jag den nyare mobilen med mig heller och "gammeltelefonen" har inge vidare skärpa i korten så jag fotade inget. Är inte någon större bedrift att ta ner en sida som nyss var nere då allt gick lätt att ta bort när det var någorlunda rengort sen förra veckan och uppsmorda skruvar. tog inte ens 2h att plocka ner o få dit dom saknade tätningarna samt byta nedre lagerskålen och shimsa in spelet. Blev 0.75mm shims tjocklek tillslut med lite pillande. Gjorde även ett "smörjspår" på denna sidan i nya lagerskålen så det går att trycka fett förbi lagringen och uppåt. Får testa om det funkar så det inte börjar glappa och gör det det så är det ju enkelt att byta skålen mot en ny. Imorgon blir det ev en testrunda och lite filmande..... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 2 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 2 Juli , 2013 Tog och unnade mig lite körning idag samt testande av kamera. Provade att sänka trycket i däcken till ca 0.8kg och vilken skillnad det blev jämfört med att ha dom på 1-1,2kg mycket mjukare gång och följsammare i skogen. Dock ganska tungkörda på asfalt samt väldigt trögstyrda på samma underlag Ska testa vidare med olika tryck så man vet vart man ska hålla sig ungefär. Trevlig gång har det blivit i motorn efter allt justerande nu går den mycket bättre på låga varv märker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 3 Juli , 2013 Rapport Share Postad 3 Juli , 2013 Gott att höra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Juli , 2013 Rapport Share Postad 7 Juli , 2013 Vart fick du tag i tätringen ? Bild på tätning och oring https://dl.dropboxus...ramvagn 001.JPG Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 7 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 Juli , 2013 Från tatanka det är tydligen denna http://www.tatanka.nu/tatningsring/379-0 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 10 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Oktober , 2013 Har börjat göra lite nytt med tgbn igen. Insåg att det blir 3dje vintern med tgbn nu, värst vad tiden går fort och mina vinterfälgar ser då för bedrövliga ut så jag var tvungen att göra nått snabbt och enkelt åt det. Målade över allt gammalt tog en stålborste bara och gjorde rent det värsta får göra det mera seriöst någon gång framöver och blästra o måla osv Före https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/001%20%282%29.JPG målat en gång ska måla minst en gång till tänkte jag https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/003%20%282%29.JPG Var ju tvungen att göra nått på det nyslipade gamla ladugårdsgolvet 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 13 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 13 Oktober , 2013 Målade klart fälgarna i morse och har nu monterat dom på tgbn. Tog mig även friheten att börja göra rent karossen och testmåla en bit för att se lite hur det kommer se ut med nya färgen. Testmålat https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/2013-10-13%20008.JPG Fortsätter man och målar allt sådär fint så törs man ju inte åka i skogen sen ju Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 13 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 13 Oktober , 2013 Hur ska man göra med dekalerna som sitter lite varstans ? finns det nya att köpa om man tar bort dom eller ska man skippa dom helt tro? Spolarvätska o kylarvätska skulle ju va bra att ha kanske annars blir det säkert fel där förr eller senare. Blir ju ganska så fult om man har en annan grönare nyans bakom dom transparenta delarna eller så ska man skära bort dekalen där det inte är text och bara spara bokstäverna och maskera dom..... kändes jobbigt. Råd mottages gärna och om någon vet om det finns dekaler tex Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 13 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 13 Oktober , 2013 Undrar om det inte finns en tråd om detta, någon som tog fram egna med rätt typsnitt. Sök på forumet så kaneke det fyker upp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 13 Oktober , 2013 Nej för fan, det tar ju en månad att maska och det blir ju inte ens bra. Hade jag varit dig, då hade jag mätt och fotat de gamla texterna, sedan slipat bort skiten och åkt till lokala screen / tryck / reklam firman och gjort nya, och bett dem spara dessa i datorn tills nästa gång du behöver nya . Fördelen är att dom kan ju få fram exekt rätt kulör man vill ha, och typsnitt mm mm. När jag håller på med finbilen brukar jag be dem göra ett prov på papper först, så man kan bestämma storlek och typsnitt som blir snyggast. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 13 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 13 Oktober , 2013 Nej för fan, det tar ju en månad att maska och det blir ju inte ens bra. Hade jag varit dig, då hade jag mätt och fotat de gamla texterna, sedan slipat bort skiten och åkt till lokala screen / tryck / reklam firman och gjort nya, och bett dem spara dessa i datorn tills nästa gång du behöver nya . Fördelen är att dom kan ju få fram exekt rätt kulör man vill ha, och typsnitt mm mm. När jag håller på med finbilen brukar jag be dem göra ett prov på papper först, så man kan bestämma storlek och typsnitt som blir snyggast. Ja så kanske man skulle göra lät ju enkelt och hur många dekaler ville du ha? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 13 Oktober , 2013 Haha precis.. Nä, jag har ett bra tag kvar innan motivationen infinner sig att måla om min bil, och då först blir det aktuellt. Blir då även lite andra texter vid samma tillfälle. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 13 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 13 Oktober , 2013 Får du för dig att besöka lokala tryckeriet är jag intresserad av iallafall två uppsättningar av varje märke Har nu inga märkningar någonstans på 11an och det känns ju trist! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 6 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 6 December , 2013 Efter att skottat snö för hand en allt för lång stund börjar man ju fundera på att antingen byta från gafflarna till skopan på gammeltraktorn..... Eller göra klart nått jag började med samma höst jag köpte tgb.... Rörhögen till vänster på golvet var ju till buren och den är ju redan klar sen långt tillbaks..... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 8 December , 2013 Rapport Share Postad 8 December , 2013 Ser bra ut detta. Klart du måste ha något nytt att göra om buren är klar(montering räknas inte) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 8 December , 2013 Rapport Share Postad 8 December , 2013 Efter att skottat snö för hand en allt för lång stund börjar man ju fundera på att antingen byta från gafflarna till skopan på gammeltraktorn..... Eller göra klart nått jag började med samma höst jag köpte tgb.... Rörhögen till vänster på golvet var ju till buren och den är ju redan klar sen långt tillbaks..... Men..Du! Esab Mig / Magen till höger på bilden.. En sån har jag byggt ett par båtvagnar och ett par winchfästen, och min servostyrning med.. grymt fin att sy med!! Den svetsen var min gamla chefs..han betalade tråd och gas, och jag använde den.. hahaha Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 9 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 December , 2013 Men..Du! Esab Mig / Magen till höger på bilden.. En sån har jag byggt ett par båtvagnar och ett par winchfästen, och min servostyrning med.. grymt fin att sy med!! Den svetsen var min gamla chefs..han betalade tråd och gas, och jag använde den.. hahaha Jo den är toppen att svetsa med mycket bättre än dom vi har på jobbet, men den ena av dom 2 är riktigt sliten också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 14 December , 2013 Rapport Share Postad 14 December , 2013 Hur går det med att svetsa fäste till snöplogen? Så här är det gjort på min snöplog, som nu är till salu. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.