Gå till innehåll

MQM s TGB 11 projekt


Rekommendera Poster

"Testade att montera ihop spindelkåpan med navet och nog ska det vara en tätning vid pilen allt va? Jag har ingen där o jag misstänker att det är en bidragande orsak till att jag får vatten i nedre leden hela tiden(det kommer ofta ut vatten när jag pumpar i nytt fett).

https://dl.dropboxus...ramaxel 008.JPG"

 

Ja, det ska vara en o-ring där.

 

"

Bestämde mig för att montera ihop i väntan på delar så jag gjorde rent flänsarna som skulle skruvas ihop igen samt la på ett tunt lager packningsklister.

https://dl.dropboxus...ramaxel 012.JPG"

 

Ska inte vara något packnings/tätmedel där, tätningen sköts av damasken. Så det är varken bra eller dåligt :P .

 

"

Eftersom det även glappade lite på vänstersidan så rev jag ner den sidan också idag för att se om det skulle behövas delar även till den sidan (damask hade jag redan). Jag misstänkte att den undre spindelleden kunde va bytt på denna sida då koppen undertill sett så ny o fin ut samt varit utan grön färg.

Och här hade jag shims så det räckte o blev över (5 st totalt och nästan 4.5 mm tjockt)  :rolleyes:

 

https://dl.dropboxus...ramaxel 019.JPG"

 

Då har du att slita på då ;)

 

Vet inte hur många shims det ska vara. Det ska ju inte glappa, och inte gå för tungt, svårt att veta exakt från bil till bil.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig för att montera ihop i väntan på delar så jag gjorde rent flänsarna som skulle skruvas ihop igen samt la på ett tunt lager packningsklister.

 

https://dl.dropboxus...ramaxel 012.JPG"

 

Ska inte vara något packnings/tätmedel där, tätningen sköts av damasken. Så det är varken bra eller dåligt :P .

 

 

Hum nu känner jag mig lite dum... det har du ju rätt i, fast jag fick skrapa bort nått tunt svart som liknade just packningsklister...

Nåväl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det finns ju 2 olika mellan ram/framaxel med olika artnr och även fram yttre slangar det är det som gjorde mig lite fundersam men ska ta tag i o fråga firman i fråga.

 

Det var ganska enkelt tydligen så skiljer det 1cm på längden mellan slangarna som sitter mellan ramen o framaxeln.

 

Nu är i vartfall slangar beställda, samt en hög delar för att få till spindellederna. Hoppas bara att allt kommer till imorgon.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag landade på 0.6mm shims när jag bytte nedre skålen. Har du möjlighet att klippa/stansa egna shims ur rosfri plåt så går det lika bra(så gör tatanka).

Den nya skålen var av modernare plast. Någon form av slitplast som PA6, roballon,nylon etc.

Denna saknade smörjspår så jag rekommenderar att fetta in ordentligt från början. Plasten i sig behöver inte smörjas men kulan av metall kan behöva lite fett för att inte rosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag landade på 0.6mm shims när jag bytte nedre skålen. Har du möjlighet att klippa/stansa egna shims ur rosfri plåt så går det lika bra(så gör tatanka).

Den nya skålen var av modernare plast. Någon form av slitplast som PA6, roballon,nylon etc.

Denna saknade smörjspår så jag rekommenderar att fetta in ordentligt från början. Plasten i sig behöver inte smörjas men kulan av metall kan behöva lite fett för att inte rosta.

Jo jag noterade att det inte fanns några smörjspår, jag funderade på o man skulle gjort ett sådant själv i plasten men jag ska vänta tills delarna jag beställt kommer. Ska fundera lite mera i dom banorna när jag fått delarna o ser hur tätningarna ser ut som jag saknar. Det är tydligen dessa som ska sitta nederst som tätning i det breda "gapet" som jag har mellan spindelkåpan och navet. 946250.jpg

Och inte den tunna lilla oringen som satt där när jag tog isär.

 

Sen har jag redan beställt några shims på det stora hela så var det en låg kostnad och det kan komma att behövas i framtiden också.

Blir till att rota fram magnetfoten till indikatorklockan på jobbet och sen shimsa in glappet som det beskrivs i rephandboken med 0.3mm i förspänning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då har jag monterat ihop vänstersidan med tätningar både nya och sådana jag inte haft alls där tidigare tydligen :)

Shimsade spindelleden så det lilla glappet som fanns där tidigare försvann.

 

Bild på tätning och oring

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/2013-06-28%20tgb%20framvagn%20001.JPG

 

Tog för övrigt minsta slipspetsen till en drämmel och gjorde ett smörjspår så det ska gå att trycka upp nytt fett vid tätningarna och även vid metallkonan/lagerskålen.

Glömde dock bort att ta bilden innan jag börjat stryka på lite fett men kikar man noga ser man spåret som håller lite mera fett.

 

Bild på nedre lagerskål

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/Tgb%20framaxel%20bilder/2013-06-28%20tgb%20framvagn%20003.JPG

 

 

Högersidan ska jag ta och fixa en annan dag då även fota lite mera.

 

Här är en bild under pågående hjulbyte och det blir lite häftigare med creepydäcken och bredare fälgar ;)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/2013-06-28%20tgb%20framvagn%20007.JPG

 

Tog mig en liten testrunda och passade på att lorta ner hjulen i på några lagom dåliga "genvägar" i skogen

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/2013-06-28%20tgb%20framvagn%20009.JPG

 

Allt för idag.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det sket sig med mera bilder för jag glömde kameran och inte hade jag den nyare mobilen med mig heller och "gammeltelefonen" har inge vidare skärpa i korten så jag fotade inget.

 

Är inte någon större bedrift att ta ner en sida som nyss var nere då allt gick lätt att ta bort när det var någorlunda rengort sen förra veckan och uppsmorda skruvar. tog inte ens 2h att plocka ner o få dit dom saknade tätningarna samt byta nedre lagerskålen och shimsa in spelet. Blev 0.75mm shims tjocklek tillslut med lite pillande. Gjorde även ett "smörjspår" på denna sidan i nya lagerskålen så det går att trycka fett förbi lagringen och uppåt. Får testa om det funkar så det inte börjar glappa och gör det det så är det ju enkelt att byta skålen mot en ny.

 

Imorgon blir det ev en testrunda och lite filmande.....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog och unnade mig lite körning idag samt testande av kamera. Provade att sänka trycket i däcken till ca 0.8kg och vilken skillnad det blev jämfört med att ha dom på 1-1,2kg mycket mjukare gång och följsammare i skogen. Dock ganska tungkörda på asfalt samt väldigt trögstyrda på samma underlag :) Ska testa vidare med olika tryck så man vet vart man ska hålla sig ungefär.

Trevlig gång har det blivit i motorn efter allt justerande nu går den mycket bättre på låga varv märker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har börjat göra lite nytt med tgbn igen. Insåg att det blir 3dje vintern med tgbn nu, värst vad tiden går fort och mina vinterfälgar ser då för bedrövliga ut så jag var tvungen att göra nått snabbt och enkelt åt det.

 

Målade över allt gammalt tog en stålborste bara och gjorde rent det värsta får göra det mera seriöst någon gång framöver och blästra o måla osv

 

Före

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/001%20%282%29.JPG

 

målat en gång ska måla minst en gång till tänkte jag

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/003%20%282%29.JPG

 

Var ju tvungen att göra nått på det nyslipade gamla ladugårdsgolvet ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målade klart fälgarna i morse och har nu monterat dom på tgbn.

Tog mig även friheten att börja göra rent karossen och testmåla en bit för att se lite hur det kommer se ut med nya färgen.

 

Testmålat

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/2013-10-13%20008.JPG

 

Fortsätter man och målar allt sådär fint så törs man ju inte åka i skogen sen ju ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man göra med dekalerna som sitter lite varstans ? finns det nya att köpa om man tar bort dom eller ska man skippa dom helt tro? Spolarvätska o kylarvätska skulle ju va bra att ha kanske annars blir det säkert fel där förr eller senare.

Blir ju ganska så fult om man har en annan grönare nyans bakom dom transparenta delarna eller så ska man skära bort dekalen där det inte är text och bara spara bokstäverna och maskera dom..... kändes jobbigt.

 

Råd mottages gärna och om någon vet om det finns dekaler tex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej för fan, det tar ju en månad att maska och det blir ju inte ens bra.

 

 Hade jag varit dig, då hade jag mätt och fotat de gamla texterna, sedan slipat bort skiten och åkt till lokala screen / tryck / reklam firman och gjort nya, och bett dem spara dessa i datorn tills nästa gång du behöver nya :P .

 

 Fördelen är att dom kan ju få fram exekt rätt kulör man vill ha, och typsnitt mm mm.

När jag håller på med finbilen brukar jag be dem göra ett prov på papper först, så man kan bestämma storlek och typsnitt som blir snyggast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej för fan, det tar ju en månad att maska och det blir ju inte ens bra.

 

 Hade jag varit dig, då hade jag mätt och fotat de gamla texterna, sedan slipat bort skiten och åkt till lokala screen / tryck / reklam firman och gjort nya, och bett dem spara dessa i datorn tills nästa gång du behöver nya :P .

 

 Fördelen är att dom kan ju få fram exekt rätt kulör man vill ha, och typsnitt mm mm.

När jag håller på med finbilen brukar jag be dem göra ett prov på papper först, så man kan bestämma storlek och typsnitt som blir snyggast.

Ja så kanske man skulle göra lät ju enkelt och hur många dekaler ville du ha? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Efter att skottat snö för hand en allt för lång stund börjar man ju fundera på att antingen byta från gafflarna till skopan på gammeltraktorn..... Eller göra klart nått jag började med samma höst jag köpte tgb....

 

Rörhögen till vänster på golvet var ju till buren och den är ju redan klar sen långt tillbaks.....

 

tgb%20bilder%202%20070.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att skottat snö för hand en allt för lång stund börjar man ju fundera på att antingen byta från gafflarna till skopan på gammeltraktorn..... Eller göra klart nått jag började med samma höst jag köpte tgb....

 

Rörhögen till vänster på golvet var ju till buren och den är ju redan klar sen långt tillbaks.....

 

 

Men..Du!

 

 Esab Mig / Magen till höger på bilden..

 En sån har jag byggt ett par båtvagnar och ett par winchfästen, och min servostyrning med.. grymt fin att sy med!!

  Den svetsen var min gamla chefs..han betalade tråd och gas, och jag använde den.. hahaha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men..Du!

 

 Esab Mig / Magen till höger på bilden..

 En sån har jag byggt ett par båtvagnar och ett par winchfästen, och min servostyrning med.. grymt fin att sy med!!

  Den svetsen var min gamla chefs..han betalade tråd och gas, och jag använde den.. hahaha

Jo den är toppen att svetsa med mycket bättre än dom vi har på jobbet, men den ena av dom 2 är riktigt sliten också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...