Gå till innehåll

Broms delar


Rekommendera Poster

Hej, jag vill kolla om det finns ett intresse för lite broms delar

så som självjusterare och ny limmade bromsbackar.

 

självjusterare 650 kr ( hela bilen )

 

bromsbackar 750 kr ( per axel ) , 650 kr om jag får dina gamla i pant.

 

plus frakt

 

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma. Kör med dom på Brand-Valpen och det är helt annorlunda än tidigare. Eh- bromsjusterarna alltså.

 

Att inte behöva krypa under och justera backarna jämt och ständigt känns rätt skönt.

 

MEN- Det finns en sak som är tokviktigt vid monteringen, och det gäller hålet i backarna där ändstyckena på justerarna monteras, dom hålen måste borras upp till 10 mm för att kunna montera dom, och om ni har tänkt att vingla omkring med en handhållen borrmaskin för att borra upp det så kan ni lika gärna kasta pengarna i sjön. Borra i pelarborr och se till att backen ligger stadigt så hålet blir exakt 10 mm. Blir det större så det glappar så funkar inte justerarna som det är tänkt.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

När jag monterar dom gör jag det på bänken och justerar dom i en trumma.

Borra upp hålet till 10mm, såga en kloss 45mm som distanns längst ner.

Du ska montera den övre fjädern när du är på bänken.

Stången ska sticka ut 10-20 mm, om inte får man trä om den.

Slå inte brickorna baklänges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag monterar dom gör jag det på bänken och justerar dom i en trumma.

Borra upp hålet till 10mm, såga en kloss 45mm som distanns längst ner.

Du ska montera den övre fjädern när du är på bänken.

Stången ska sticka ut 10-20 mm, om inte får man trä om den.

Slå inte brickorna baklänges.

Ett par frågor till så att jag fattar.

Det är hålen i bromsbacken som ska borras upp till 10mm för att få plats med hållarna till självjusterarna

Om stången stincker ut mer än 10-20mm ur hållaren med brickorna så måste den dras igenom helt och träs in på nytt istället för att bankas tillbaka

Har jag förstått rätt?

Redigerad av Toolman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp Brickorna släpper igenom stången när den går ut, men inte när den går tillbaka, Det när den stora "hemligheten" med bromsjusterarna :)

Lite trixande innan man får den första riktigt, men sedan ser du hur mycket eller litet den skall sticka ut, så sticker du igenom den för långt, lossa på allt och fortsätt att dra stången igenom brickorna och börja om B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles rätt om hålet.

Om stången sticker ut förmycke får du inte dit den på höger sida (se bild).

Om den är för kort hoppar den ur, lagom är alltid bäst.

Broms trumman får inte ha broms kanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Mina bromsar har med åren blivit smått katastrofala. Som minst behövs nya fräscha eller omlimmade backar, åtminstone till framaxeln att börja med. Jag är osäker på var nya backar kan köpas till bäst pris, likväl vad som är rimligt att betala för omlimning. Lyckades hitta en firma i Bromma/Stockholm som limmar om fyra backar för omkring tusenlappen, är det ett rimligt pris? Tyvärr har just den firman flera veckors väntetid och då hinner bilen få körförbud för utebliven kontrollbesiktning.

 

Som läget är nu hugger bakbromsarna med en smäll, vilket också skedde på ena framhjulet innan jag satte i ett par begagnade backar med limmade bromsband som ersättning för de nitade som hade börjat glappa. Min 903:a är av den plåtklädda radiomodellen med 24V elsystem och Girling MK2 vakuumservo, men jag fick problem med originalservon och ersatte det med den variant som 202 har två stycken av. (202-burken satt i en rostig 903:a reservdelsbil)

 

Att få tag på nya eller renoverade bromsbackar hyfsat snabbt utan att bli blåst på onödiga pengar är prioritet nummer ett, men jag sannolikt fler problem i bromssystemet.

 

Trots att jag justerar alla bromsbackar på båda axlarna så snävt det bara går har jag otrevligt lång "dödgång" i bromspedalen vid första trampningen. Om jag "tar ett pumptag" får jag upp pedalen i ett tryggare läge och bromsverkan blir bättre, men behöver jag bromsa extra hårt känns det som att någonting slår i botten och pedalen blir plötsligt hårdare innan den är i botten. Läget för denna "bottenkänning" kan variera något och jag har kommit fram till att det är vakuumservon/bromsförstärkaren som bottnar. Behöver jag bromsa ännu hårdare måste hela kraften komma från foten eftersom servon bottnat.

 

Symptomen borde vara typiska för illa justerade bromsar och jag börjar även misstänka att 202-burken har mindre arbetsvolym i hydraulsystemet än original Girling MK2 och att det är därför jag får "bottenkänning" i pedalen. Kanske även nitade bromsband som börjat släppa kan luras vid bromsjusteringen genom att den lösa änden på bromsbandet skrubbar mot trumman samtidigt som det kan vara flera millimeter kvar innan bromsbacken helt tar upp glappet? Fenomenet borde i så fall blivit bättre när jag bytte de glappa backarna på ena framhjulet, trots att jag tycks ha samma problem även på bakaxeln.

 

Någon som vet om 202-servon är direkt utbytbar mot original Girling MK2 i radiovalpen? Originalservon bytte jag alla tätningar i för sju år sedan men något kom snett och jag fick en otrevlig ketchupeffekt i bromsen. Att i stället kasta i 202-burken från reservdelsbilen var en ovetenskaplig quickfix.

 

Hur ska bromsbackarna egentligen placeras på valpen? Den ena backen i varje par har något kortare bromsband, det slutar 3-4 cm högre upp än det andra, mätt nerifrån den fasta klacken i bromsskölden. På min bil är den kortare backen vänd bakåt, vilket jag även sett på någon internetbild och min verkstadshandbok har för dåliga bilder. I följande intressanta sida beskrivning av hur olika trumbromsar fungerar visas bilder för "leading/trailing" där den sett i rotationsriktningen främre backen i stället är den med kortare bromsband. http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/187

 

Efter 30 års bilmekande har jag till sist börjat förstå hur mycket det är som kan strula i trumbromsar om man inte har koll på detaljerna. I artikeln ovan nämns t.ex. hur viktigt det är att bromsbackarna i leading/trailing-systemen kan glida upp och ner, och att alla glidytor därför ska smörjas med värmetåligt fett. -Vad för slags smörjmedel ska man använda?

 

Är det stor, eller ännu större, skillnad på att bromsa med gamla bruna nitade bromsband från bilens barndom och nya/nyrenoverade backar? Har för mig en kompis för länge sedan fick sin radiovalp att lätta på bakhjulen när han bromsade på torr asfalt, och även om mitt pedaltryck i normalsituationer känns helt ok är det definitivt inte ett trick min bil kan klara.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det är nog ingen skillnad i bromsverkan på nitade eller limmade bromsband. Bromsband som man kunde nita själv, fanns åtminstone förr att köpa i Norge. Och det har jag använt. Men nitade sitter fast bättre inbillar jag mig.

Har du problem med servon/bromsförstärkaren rekommenderar jag starkt att du kopplar bort den. Den gör ingen stor skillnad, och vanliga kapell-valpen har ingen sådan. 

Bromsbackarna skall placeras så här: Långa bromsbackar fram, korta bromsbackar bak.  Det gäller både höger och vänster sida och både fram- och bakaxel.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...