Gå till innehåll

Hur förvarar man 175 m 14 mm stålwire?


Myrsloken

Rekommendera Poster

Det beror lite på vilka längder du skall förvara, om du skall kapa upp den i kortare längder eller ha den i den längd du har nu.

Men att leta på en eller några tomma kabeltrummor är väl kanske ett vettigt alternativ.

Vet att vi fick en massa extra jobb när jag jobbade på Bärgningen när någon extra anställd bara lindat i hop de i slingor och lagt på marken med lite snöre eller stål tråd som skulle hålla ordning på det hela.

Inget kul om det var bråttom och man behövde de där extra långa vajrana, mindre kul att försöka trassla ut dem i några dm blötsnö.

hade man de på kabeltrummor gick det fort och smidigt att rulla ut dem både i terräng och på tex is, de gånger man behövde långa skarv vajrar.

och egentligen lättare att ta reda på dem efter användandet också, då man kunde dra ut hela längden och bara rulla trumman över så man fick en fin lindning till nästa gång man behövde det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det låter jävligt tungt. är det ens görligt att lyfta upp hela wiren upp på flaket i ett stycke? Bara wiren borde väga ca 110kg. Jag skulle satsa på en fast trumma som wiren kan lindas upp på, eventuellt med en vev så det går fortare att spola upp efter användande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag var hos LG eller mer känd som 11an på tradera, och kollade på den vajer han sålde , tror det var på 80 m längder 10 eller 13 mm,

och jag skulle inte vilja hantera de "små bitarna" för hand.

på bilbärgningen hade vi i alla fall kran att lyfta med på flakbilen och dubbla vinschar bak på tungbärgaren så man kunde jobba ut dem.

 

Så en trumma är nog nästan en måste om man börjar använda längre vajer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...