Gå till innehåll

Urtrampningslager


Janne H

Rekommendera Poster

Efter badet i höstas så är det nu dags att byta urtrampningslagret. Verkar som om det inte tål badas i lervatten, ska ju vara tätt i sprängkåpan men tappade ur en hel del vatten efter ett tag när jag upptäckte att det fanns en dräneringsplugg i den. Den är även svårväxlad så det kan ha slitet mer på lamellfjädrar och ev gaffel.

Funderar på om det är samma lager som på 164 (B30) som i 11a, ser ut som samma nummer på Tatanka och Motoroldies och då det är halva priset på Motoroldies så får det bli ett därifrån.Tog bort golvplåten idag och började fundera på hur mycket man får riva, funderar på om allt kan sitta kvar utom växelföraren och bara dra lådorna bakåt och pilla dit ett nytt lager eller om man måste sänka ner allt, då måste man väl ta bort handbromsvajer (ta bort handbromsskölden o haka ur vajern) hastighetsvajern samt de fyra kablarna bakom bromsskölden vilket verkar pilligt samt vacumslangen till fyrhjulsdriften. Jo å så kopplingsvajern.

Hänga upp motorn i bakkant så den inte tippar ner måste göras också

Nån som har nån bra ide på enklast sätt att göra denna operation på?

//Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick loss den genom att lossa en pluttliten stoppskruv i godset på lådan, sedan var det bara att knacka/dra ur hela mätardrevet med lagerhållare, jättemuttern, hastighetsmätarvajer och allt.

operationen för att få ner växellådorna finns väl beskrivet i försvarets verkstadshandbok, finns att ladda ner på klabbe.eu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Äntligen så har det funnits tid och bra vÄder i det blå garaget till att skruva ner lådorna, urtrampningslagret kÄnns bra men stödlagret var kört. Nu återstår problemet att få bort stödlagret, har fått låna invÄndig avdragare som borde funka till det. Alternaivet Är att ta bort bakgaveln till veven men det verkar alldeles för mycket jobb. Nytt stödlager, urtrampningslager samt ett knutkors till bakre kardan, upptÄcktes nÄr den låg på backen, hugger lite i en vinkel. Fick inte loss hastighetsvajern utan fick slÄppa den i instrumentet och backa vajern så lådan gick att få ner.

Badade ju med den och fick in lervatten i kopplingshuset och det syns på lager och Även startmotorn Är rostigt och kÄrv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stödlagret gick ur lätt med rätt verktyg, och ta ner Bakgaveln eller veven hade ju inte hjälpt nu när jag ser hur det satt ihop, stödlagret var inte tätat vilket det kommer att bli nu samt om jag hittar ett urtrampningslager som är tätt blir det ett sånt också, har för mig att nån hittat ett på Momentum men om det var till tgb11 eller valpen kommer jag inte ihåg, hittar ej den tråden iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bra med skåp på bilen, la upp en regel i taket till kedjeblocket och planka mellan mellanväggen och ryggstödet bak till att hänga motorn i. Har nu bytt urtrampningslager och stödlager plus en tvätt av lådorna så ser det bättre ut. Försökte centrera lamellen med hjälp av ett rör men det funka dåligt men fick låna ett gäng centreringsdon, och se där låg det ett volvo med 10 splins, klockrent. Nu är det mest att skruva ihop samt fixa startmotorn som inte vill dra ut drevet alltid, ska vara ett bleck i bakkant av selonoiden som behöver lite fix eller bytas sen ett knutkors på bakre kardan som kärvar lite i ena leden, lika bra att byta när den ändå är nere. Lite kallt i det blå garaget men en byggfläkt i kupen så överlever man.

post-6217-0-39587500-1333809773_thumb.jpg

post-6217-0-08388200-1333809790_thumb.jpg

post-6217-0-18169300-1333809805_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är den ihopskruvad och klar, härligt att inte höra nått missljud från stödlagret, inget skärande ljud utan tyst och fint.

Men skulle passa på och byta olja i lådorna och då blev jag överraskad, grå olja och överfyllda lådor, hur kommer det in vatten i lådorna, kommer det ifrån när jag dränkte den, lervatten upp till överkanten på växellådan eller när jag högtryckstvätta den, är det nån förbindelse mellan växel och fördelningslåda.

Visst ska väl den vara tät?

Spolar med hjälp av oljebyten, en kort tomgångskörning och byte igen, kört fyra gånger och nu börjar det se bättre ut men ett par tre gånger till innan jag kör en bit plus ett byte igen så tror jag det är rent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det funkar fint att rengöra med diesel. du får göra ett snabbt oljebyte efter du rengjort, Men diesel är det jag använder mest för att rengöra motor och växelådsdelar, Har en 80 liters motordels tvätt som jag fyller med diesel vid behov, och tvättar allt från växelådor och motorblock till små saker, funkar kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...