Gå till innehåll

Vilken olja i växellådorna?


Rookien

Rekommendera Poster

Detta har vad jag minns varit uppe en massa gånger tidigare. Har för mig att vi kom fram till att det mesta utom GL5 oljor går bra eftersom de äter upp mässingen i synkningarna.

 

Eile föreslog att använda vanlig morotolja i alla lådor på valpen, det hade tydligen varit rekomendationen från volvo till någon M40 låda med overdrive om jag minns rätt. Jag kör med vanlig motorolja i växellådan just nu och det funkar bra. Skönt att ha en oljesort mindre också.

 

även om detta rörde valp så borde det gå att applicera på 11 bilarna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvarets smörjschema för 11/13/20-bilar anger motorolja 5w40 syntet i motor,huvudväxellåda,fördelningslåda samt portalväxlar.

Civila manualen anger API GL-1 i växellådorna så man kan ju anta att dessa oljor är jämförbara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä någon olja till portalerna och axlar är väl att föredra, där kanske inte motorolja är den bästa. funkar säkert visserligen,

Jag kör med biltemas traktor olja som även funkar till våta bromsar. den verkar helt ok.Lite tjockare än motor olja och rätt egenskaper för att gå i axlar

 

Nu överservar jag säkert min bil. den hinner inte gå mer än max 150-200 mil innan jag är på och byter olja, Jag är lite nyfiken av mej och vill se om det kommit in skit eller blivit spåner i axlar mm. Vilket det inte gjort hit tills.

 

Ja så är ju bromsvätska inte en olja egentligen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite osäker på det här med oljor, är inte 10W40 mer lättflytande än 80W90?

80W90 rekommenderas för växellådorna till min C202 som har samma FD låda som t.ex. C303 osv.

 

Fredrik L, vad betyder innan bytet? Kör du diesel nu? Annan olja då kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite osäker på det här med oljor, är inte 10W40 mer lättflytande än 80W90?

80W90 rekommenderas för växellådorna till min C202 som har samma FD låda som t.ex. C303 osv.

 

Håller med om att det verkar konstigt men så hittade jag detta på wikipedia:

The SAE has a separate viscosity rating system for gear, axle, and manual transmission oils, SAE J306, which should not be confused with engine oil viscosity. The higher numbers of a gear oil (e.g., 75W-140) do not mean that it has higher viscosity than an engine oil.

Det verkar ju som det är olika standarder hur man mäter viskositeten och därmed kan få olika numrering på lika "tjock" olja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Så där. Nu var det bytt det som går i oljeväg (förutom dämparoljan och oljan i styrväxeln - som bara kontrolleras).

Blev Q8 T520 SAE 10-30W i motor, fördelningslåda och växellåda (blev en himla skillnad i växlingen :) )

I diffar och portaler blev det OKQ8 växellådsolja GL1 80-90W.

 

Smack Smack... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och för mej slutatde läcka olja då jag bytte från syntetolja till vanlig olja :) dom här gammla bilarna är nog inte gjorda för syntetolja!

 

Min har börjat fukta lite kring pluggarna efter jag bytte(innan var den torr ofin) så nästa gång jag byter ska det nog ta lite lim på gängorna.. I övrig så läcker den inget och jag kör med 10-40 semisyntet i lådor och motor och i portal o diffar är det GL1 80-90 som gäller.

 

Min blev också bättre i lådan mycket lättare att växla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...