Gå till innehåll

TGB 13 som "expeditionsbil" tankar och funderingar.


MickeTJ

Rekommendera Poster

  • 4 weeks later...

Eftersom det finns några som byggt om här. borde det väl finnas lite kunskap om vart man kan köpa dessa adaptrar till växelådan.

Några länkar till sådana skulle vara önskvärt har jag förstått.

Känns som det är det första man skall se över innan man letar motor. Ett sådant kitt har ju i regel ganska fasta priser, medans priset på en motor kan variera väldigt mycket beroende på många saker och hur mycket jobb man vill lägga ner på att "fixa" till motorn själv.

Lyckas man lägga vantarna på en adapter, är steget till att byta motorn inte långt borta. och man har något mer att dregla över.

Så mata gärna på med länkar. Får vi in lite sådana skulle vi lätt kunna sätta i hop en Diesel tråd som är "spikad" i tex garaget och här under denna kategori.

MVH H:Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.smt.nu/default.asp?Expand=13&Display=23 här finns adaptersatsen för Mercedes OM603

Några andra satser finns såvitt jag vet inte.

 

hm länken funkar inte fast adressen är rätt.

Gå via den här sidan istället så funkar det http://www.c303.de/c303-en/d-om603-smt.htm

Redigerad av Fredrik L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj i tråden igen!

 

Nu var det längesedan jag gjorde något inlägg i tråden.. men det är för att jag har ritat och funderat en hel del. (många sömnlösa nätter har det blivit :rolleyes: )

 

Jag har jag provkört en TGB 13 och det var ju som jag misstänkt kanske inget jag skulle vilja åka några längre sträckor i och definitivt inte min fru...

Som jag skrev till Fredrik så är en TGB otroligt bra i skogen men inte på att ta sig dit..

 

Prisbilden på 13 och hur den överensstämmer med min budget är inte heller optimalt. ;)

 

Detta har gjort att jag har fått ändra utgångspunkterna en aning... och därmed mer frågor

 

detta har gjort att valet numera står på:

 

- En TGB 11 som kapas och göra om till en pickup med platt flak.

är detta några konstigheter? är "hytten" en egen del på 11an som den är på 13?

 

- Köpa en POP-up camper (Four-wheel campers) har en hel del olika modeller. (för att få bättre boendekomfort och stå höjd inuti)

 

- Byta till en ny diesel drivlina från Toyota Land cruiser

För att jag vill att det skall vara lätt att hitta delar till den överallt.

är detta något problem? Längdmässigt osv?

Som jag kan se det verkar F-lådan ha utgångarna på samma sida som TGB

Hur gör man med växel länkage, Koppling osv? Automatlåda är ju enklare att lösa dom delarna men vinns inte till Toyota dieseln

 

- Montera styrservo

Ser jag att andra har gjort här men vad finns det för alternativ? Elektrisk eller hydraulisk?

 

- Nya däck 38"-40" för att kompensera motorn

Håller axlarna för dessa däckstorlekar? eller vart går gränsen? På Jeep D35 axeln (som är det jag är van vid) går gränsen vid 31 med diffspärr och 33" utan innan det börjar bli problem med hållbarheten.

 

 

Nu undrar säkert många av er varför.... :huh: och det undrar jag med..

men jag tror att denna kombination är det ultimata overland fordonet om man inte har C-kort.

 

TGB, för att den har portalaxlar och hytten monterad framför motorn så man får mycket plats bakom för bodel. + att den är skattebefriad vilket gör att man slipper betala när man inte använder den.

 

Camper, för att den inte behöver besiktigas och inte skattas samt att man kan lätt ställa av den om man vill åka på lersprutar/stenkrypar träffar.

och med en Pop-up modell hålls tyngdpunkten låg vid körning och vindmotståndet minskar avsevärt.

 

Tacksam för alla invändningar och förslag som skulle kunna göra den här idén bättre! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh??

 

Du vill inte åka 13, men 11 går bra?

 

Vad är det 11:an är bättre på i förhållande till 13-bilen (förutom framkomligheten / vändcirkel när det är riktigt trångt)?

Tgb13 är betydligt stabilare än Tgb11 vid körning i lite "högre" hastigheter där 11:an sliter av sitt förhållande mellan axelavstånd, spårvidd och karosseriform.

 

Om det är buller du tänker på så går det att ordna med isolering, el-fläkt och nya däck.

Det enda som kan tala mot en Tgb13 i denna jämförelsen är utväxlingen (som kan bytas).

 

Priset kan jag vara enig med dig är inte vad det har varit tidigare, likaså tillgången på bilar.

En annan sak att tänka på: En 11 som inte redan är registrerad civilt för passagerare är omöjlig att få godkänd för fler än förare + 1 passagerare på grund av längden på lastutrymmet.

 

 

///M5

Redigerad av Marc-X
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh??

 

Du vill inte åka 13, men 11 går bra?

 

Vad är det 11:an är bättre på i förhållande till 13-bilen (förutom framkomligheten / vändcirkel när det är riktigt trångt)?

Tgb13 är betydligt stabilare än Tgb11 vid körning i lite "högre" hastigheter där 11:an sliter av sitt förhållande mellan axelavstånd, spårvidd och karosseriform.

 

Om det är buller du tänker på så går det att ordna med isolering, el-fläkt och nya däck.

Det enda som kan tala mot en Tgb13 i denna jämförelsen är utväxlingen (som kan bytas).

 

Priset kan jag vara enig med dig är inte vad det har varit tidigare, likaså tillgången på bilar.

En annan sak att tänka på: En 11 som inte redan är registrerad civilt för passagerare är omöjlig att få godkänd för fler än förare + 1 passagerare på grund av längden på lastutrymmet.

 

 

///M5

 

Anledningen är att jag inte behöver det extra utrymmet bakom då en fullsize-camper får plats perfekt bakom "hytten" på en 11a.

jag slipper även en axel till att trixa med, ta med fler extra däck, drivaxlar, lager osv.

 

Isolering är självklart, men jag slipper isolera hela bilen utan det räcker med hytten. tanken med att ha en camper är också att det är lätt att komma åt motorn genom att bara fälla ner stödbenen och köra fram en liten bit. då behöver jag inte ta hänsyn till det i inredningen.

 

Tanken är att bara ha 2 platser. annars är det en bra synpunkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha!

 

Jag ser vad du tänker...

Hur skulle det vara med ett bygge där du har en kopplingsskiva ala "långtradare" (vet inte vad dessa heter) för tillkoppling av campern?

Det hadde varit en tuff lösning på en ombyggd 11:a. Jag har sett några Amerikanska PickUp:er som haft detta och en MONSTER-husvagn bakom. Klart häftiga ekipage! Skulle gillat en "militäriserad" variant av detta baserat på en "choppad" 11:a :)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.smt.nu/de...d=13&Display=23 här finns adaptersatsen för Mercedes OM603

Några andra satser finns såvitt jag vet inte.

 

hm länken funkar inte fast adressen är rätt.

Gå via den här sidan istället så funkar det http://www.c303.de/c...d-om603-smt.htm

kanon länk Fredrik :)

 

Jag skall sätta mej och klippa och klistra lite så får vi en klar lösning, och där det går att fylla på med andra färdiga lösningar. Börjar redan drömma lite om diesel :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha!

 

Jag ser vad du tänker...

Hur skulle det vara med ett bygge där du har en kopplingsskiva ala "långtradare" (vet inte vad dessa heter) för tillkoppling av campern?

Det hadde varit en tuff lösning på en ombyggd 11:a. Jag har sett några Amerikanska PickUp:er som haft detta och en MONSTER-husvagn bakom. Klart häftiga ekipage! Skulle gillat en "militäriserad" variant av detta baserat på en "choppad" 11:a :)

 

 

///M5

Detta har jag också varit inne på, en "vändskiva" på en 13 bil! Vore ju helballt, men verkar vara i stort sätt "omöjligt" att få igenom besiktningen, främst pga att denna fordonskombination ska ha "effektiva bromsar" dvs tryckluft, elbromsar är ej godkänt i Sverige :-(. Har undersökt möjligheterna till detta ganska grundligt, men gett upp...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har jag också varit inne på, en "vändskiva" på en 13 bil! Vore ju helballt, men verkar vara i stort sätt "omöjligt" att få igenom besiktningen, främst pga att denna fordonskombination ska ha "effektiva bromsar" dvs tryckluft, elbromsar är ej godkänt i Sverige :-(. Har undersökt möjligheterna till detta ganska grundligt, men gett upp...

Kan man inte använda samma bromssystem som finns på drivkärran till valpen? Dvs vacumstyrt.

/Mårten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har jag också varit inne på, en "vändskiva" på en 13 bil! Vore ju helballt, men verkar vara i stort sätt "omöjligt" att få igenom besiktningen, främst pga att denna fordonskombination ska ha "effektiva bromsar" dvs tryckluft, elbromsar är ej godkänt i Sverige :-(. Har undersökt möjligheterna till detta ganska grundligt, men gett upp...

 

"Vändskiva" heter det ja... :rolleyes:

 

En Tgb13 som choppats till "Crew-Cab" med en vändskiva och så ett boggi-axlat MONSTER bakom på feta MT-däck... Allt sammans i urban camo eller digital... DET hadde varit ekipaget som förändrade min syn på husvagnslivet, något som jag djupt föraktar och alltid gjort av någon anledning. (Jag är båt-människa och vi skall visst nog inte vara kompatibla med husvagnsmänniskor har jag hört). :D Nu verkar det ju som om det är stor skillnad på husvagnsliv och husbilsliv, vilket väl är tur för mig då jag själv håller på att åka dit B)

 

Om en 11:a inte kan förses med tryckluftsbomsar så är det kanske möjligt för en 13 då den kan registreras som klass C fordon??? är det någon som försökt sig på tryckluftsbromsar på en 13?

 

Detta är för mig endast av teoretiskt intresse. Jag är egentligen motståndare till "chopping" av någon av dessa bilar då det faktiskt är snakk om fordon i ganska begränsade produktionsserier. Det skall erkännas att några byggen som jag sett är ju extremt väl genomförda och således kan förlåtas :D Det är ju också klart bättre med en fin bil som lever och blir använd än ett rostigt vrak som står och vittrar bort på någon skrot. Modernisering räknas inte som "chopping" i min värld och när jag tänker på det är det lite svårt att sätta en gräns för vad som är acceptablet och inte med dessa underbara små bilar. :wub:

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore som sagt det ultimata campingfordonet :) Men när mina undersökningar mynnade ut i att man troligtvis också behövde ABS på i alla fall släpet så skrinlade jag detta. Om man väntar X antal år så kommer säkert bilprovningen godkänna de elbromsar som används på "gooseneck trailer" i USA, och då blir det kanske lite lättare att förverkliga detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Läst lite i tråden och funderar på följande; ang trailerhusvagn-camper och bromsar så har det funnits större boggihusvagnar med elpåskjut bromsar. Igentligen finns det väl inget som säger hur högt koppling och krok får sitta så istället för vändplatta så en högt placerad krok och en ombyggd husvagn med chassit likt en trailer. ang bilval så är ni bara två som ska ut och åka och kan tänka er något mindre mått så finns ju c202 och dessa är ju landsvägsväxlade samt har rätt bra komfort och betydligt bättre bränsleekonomi och vill man ha diesel så finns det en hel del som redan är konventerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...