Gå till innehåll

Vikt på stabshytt?


Rekommendera Poster

Precis som rubriken lyder - hur mkt väger en tom stabshytt - dvs utan all inredning, utan elverk, utan allt annat löst.

Om ni inte vet vad en tom väger kanske ni vet vad en fullt inredd väger - jag vet ju ungefär hur många kilo jag plockat bort..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kunnat läsa mig till på hytten. Men om du däremot får tag i en i-bok så brukar alla data stå med där. Jag har tyvärr ingen.

 

Vad tänker du använda din hytt till?

Min blir husbil, men jag avvaktar däck till 30:an innan det tar riktig fart med bygget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att det ska bli "husbil" av den och tanken var att stabshytten (sh) skulle vara boutrymme. Dock har vi börjat fundera mer vart efter vi har rensat shen - vi gör ju inte detta för att kunna bo någon/några nätter på en terrängträff eller dylikt utan det ska fungera att bo i under en längre tid.

 

Detta har då lett oss fram till att shen inte är rätt för oss då det är en lös standardenhet, detta leder bla till:

- utnyttjar inte allt tillgängligt utrymme dvs utrymmet mellan hytt/flakgavel/sh.. ca 1,5m (mellan hytt och hytt) x 2,4 (bredd) x 2 (höjd) ger ju iaf ca 7 m3 ytterligare

- den för oss onödigt avrundade takformen minskar innerutrymmet samt tar bort möjligheten till vettig planering av förvaring samt planlösning

- takformen gör det svårare att sätta dit solceller

- det är dubbelgolv - väger mer samt minskar möjligheterna att utnyttja utrymmet nedåt. Har ju också kvar hela flaket vilket leder till luft/fukt mellan sh och flak

- dörrarnas placering passar oss inte riktigt

- mm etc osv..

 

Så detta har då lett fram till att stabshytten kommer att ställas av hemma på tomten och bli garage till vår folkvagn samt förråd i övrigt ist (därför jag vill veta vad den väger då det blir att lyfta dit sh med kranbil).

 

Sen kommer vi att bygga ett nytt boutrymme som utnyttjar tillgängligt utrymme bättre (det är förhoppningen iaf - är säkert inte helt lätt att lyckas med detta vid första försöket)

 

Så det som står på schemat just nu är:

- Lyfta av sh

- Sanera bort allt onödigt - ex militär motorvärmare, mörkerbelysning etc

- "Bygga om" förarhytten - innebär att allt onödigt ska bort även här och allt ska flyttas till instrumentpanelen (från mittkonsollen), byta stolar, måla och ljudisolera

- Flytta batterier, montera extra dieseltank

- Måla om skönheten

 

Efter att chassit är ok kommer bygget av boutrymme att ta vid och jag är fullt medveten om att detta projekt kommer att ta längre tid än planerat och kommer att kosta några kronor - men tid har jag och pengar, ja - jag får väll sluta leka med massa andra projekt/fordon under tiden.. (skulle gissa att det kommer kosta någonstans runt 200 tusen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad stabshytten väger vet jag inte, men jag lyfter den utan ansträngning med min Volvo 4400 lastare med gaffelställ och långa gafflar. Gafflarna sviktar knappt och ska jag jämföra med annat jag lyft, gissar jag kanske lite mer än Humlegard (Vad han gissar alltså, inte vad han väger!), drygt ett ton inkl elverk och originalinredning.

 

Lycka till!

Sten i Eslöv

 

PS

Tänkte nu lägga en bild här med en hytt på gafflarna, hur f-n gör man? Provade att klicka på Image-knappen, men då ville den ha en URL...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkade omständigt med bilder.. går det inte bara att ladda upp som förut?

 

Vart vi ska åka får väll framtiden utvisa - drömmen finns, men vis av erfarenhet sedan tidigare så kan det ju vara så att resan dit är själva DET.

Dvs det kanske är drömmen, planeringen och byggandet som är resan?? När vi väl sitter på Island - som är första steget kanske vi bara tittar på varandra och undrar vad vi gör där..

 

För att vara lite mer specifik så är min/vår tanke, som så många andras, att avverka Afrika. Men som sagt - den lågan kanske dör på Island.

 

än så dröjer det nog någon månad innan jag börjar med lastbilen igen - anledningen är vädret då jag inte kan hålla på inomhus. Jag gör inte detta för att det är ett måste utan jag gör det för att det ska bli bra och för att det är kul - och solsken och värme gör det mesta lite roligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...