Gå till innehåll

tips på framsäten


sigurd-filip

Rekommendera Poster

lunden

 

Har du bilder på hur dina stolar och hur dom sitter fast, som vi kan få ta del av? ;)

 

Mvh,

Christer

 

 

Jag ska försöka fota montaget under veckan, problemet e att bilen står på jobbet och jag själv är hemma och pappaledig...

 

Mvh

Lunden

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev så inspirerad av denna tråd att jag köpte mig två V40-stolar för 300kr/st på lokala skroten.

Tog bort sidoairbagen då jag a.) inte ville få den i fejjan medans jag skruvade. b.) Anser att den ändå inte är konstruerad för att sitta i en C303 så den gör troligen ändå ingen nytta. (jag var involverad i krocksäkerhet när jag jobbade på Saab så jag har lite respekt för de där rackarna)

Tjingens lösning var verkligen enkel och fiffig (fast jag tror Tjingen har skiftat hö/vä stol?), Lite högt och långt fram hamnade jag så jag borrade ett extra hål i bakre fästet för att få några mm extra mellan maggen och ratten.

 

Främre fästet gjorde jag av två gängstänger M8, tänkte man kan kanske justera höjden i framkant något. Bakändan sitter då i stolen där höjdjusteringen normalt sitter och i fästet för originalunderredets fäste för ryggstödet.

I bakkant av ryggstödet lyfte jag klädseln och klippte bort plastbiten som bildar nedre hörnet på stolsryggen då den tog i motorkåpan.

-Där tjänade jag några mm till.

Nu är det nästan perfekt, nästa steg blir att såga bort någon cm av stolsunderredet så jag kommer lite lägre. (jag är 192cm och nu har jag någon cm mellan huvud och tak.

 

Jag tackar Tjingen för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra att jag skiftade höger och vänster stol. Det är en smaksak på vilken sida man vill ha vreden för att justera stolen men för att jag skall treva efter de på rätt sida ville jag ha de på yttersidan. Sedan behöver ni inte berätta för frugan att jag sitter i den stol som är minst nersutten... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra att jag skiftade höger och vänster stol. Det är en smaksak på vilken sida man vill ha vreden för att justera stolen men för att jag skall treva efter de på rätt sida ville jag ha de på yttersidan. Sedan behöver ni inte berätta för frugan att jag sitter i den stol som är minst nersutten... ;)

 

Muahaha, klockrent! Provade att kapa ner underredet så nedre kanten som är hopnitad försvann(klinchad kanske det hetter kanske, nitlös nitning nåja..) ungefär 15mm utmed hela stolslängden och nu sitter jag ta mig tusan perfekt. återstår att infoga passagerarsätet i hytten, får bli efter helgens övningar i Borås.

(för övrigt kan jag nämna att en sidoairbag utgör en finfin påsksmäll, grannen undrade vad som stod på...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat två Recaro "Ergomed" (elektriska sportstolar med el-justerbara sidostöttor typ luftkuddar i rygg och sits) i min Tgb13.

 

Det blev trångt som F på passagerarsidan men funkade med ett nödrop. Stolen på passagerarsidan kan nu justeras lite fram och tillbaka, men benutrymmet och möljigheten att fälla ryggstödet är betydligt bättre på förarsidan. Stolen måste placeras så att antingen sitsens längdjustering eller ryggstödets tippning blir begränsat på grund av motorkåpans assymetri. Då jag inte kört någon längre sträcka med passagerare än vet jag faktiskt inte hur åkkomforten egentligen är på den sidan, men de som faktiskt har åkt med en liten bit har inte klagat.

 

Dessa stolar är absolut toppen när det gäller komfort då de kan el-justeras i alla tänkbara axlar, är ordentligt uppbyggda i sidorna, har otroligt slitstark klädsel samt har ventilationsfläktar och naturligtvis värme. De är absolut inte de minsta stolar man kan köpa men fick faktiskt plats ändå. Höjden på sitsen (i själva sittpunkten) är inte mycket mer än originalet och ger mig fullt acceptabelt utrymme under tak (jag är 185cm lång) och det är bara på passagerarsidan jag inte är helt nöjd med justeringsmöjligheterna. Skall se om jag inte sätter vinkelslipen i motorkåpan efter vart för att få mer justering för benutrymme.

På förarsidan kan jag dra stolen ca 150mm fram och tillbaka (underlättar in / urstigning betraktligt) och tippa ryggen längre bakåt än vad som är brukbart under körning. Det som hindrar ryggens rörlighet är "ramen" till det lastgaller som skall skilja förar och passagerarutrymmet i en Tgb 131A. Om jag flyttar stolen lite mer mot mitten av bilen får jag betydligt större rörlighet i ryggen men begränsar längdjusteringen av sitsen drastsiskt. Som det är monterat nu har jag en optimal kompromiss utan bruk av vinkelslip.

 

Då jag inte ville borra upp några extra hål i karossen monterade jag stolarna väldigt enkelt med hjälp av två plattjärn till varje stol. Dessa löper i bilens längdriktning och "klämmer" fast 2 tvärgående plattjärn i stolens underrede mot karosseriet och den gummimatta som ligger i förarutrymmet. Jag har altså bara borrat ett hål i varje ända av "mina" plattjärn som då överensstämmer med hålavståndet i karossen och lackat dem svarta för utseendets skull (syns inte om man inte ser UNDER stolen). Stolarna sitter nu som limmade och kan väldigt enkelt justeras genom att lossa lite på fyra bultar i hjulhuset.

 

ända "nackdelen" med dessa stolar är att de drivs med 12V och drar så pass stora strömmar vid justering att de måste kopplas direkt till ett batteri. En "vanlig" 24-12V konverter ryker direkt. Och så var det priset på stolarna då....

 

Tror det är rätt liten chans att någon finner dessa stolar på en skrot men jag tänkte att det kunde vara bra att veta för den som lurar på vad slags stolar man KAN få inn i en Tgb och att detta går fint om du har / kommer över ett par Recaro Ergomed.

 

Jag har tidigare haft dessa i en tysk "high-end SUV" (märke medvetet inte angivet) då min rygg var högst missbelåten med originalstolarna.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...