christian.p Postad 9 Maj , 2012 Rapport Share Postad 9 Maj , 2012 Hej vilken olja ska det vara i valpens axlar och växellåda samt fördelningslåda, har provat att söka men av någon anledning så ser jag bara tomma inlägg där. tänkte köpa olja på biltema, vad säger ni om det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 9 Maj , 2012 Rapport Share Postad 9 Maj , 2012 Ska inte vara GL5 iaf vad jag förstår för den är dum mot koppar som ska finnas i lådorna, själv kör jag med OK/Q8 mineral växellådsolja GL1 i min 11'a Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
christian.p Postad 9 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 9 Maj , 2012 ok det var ju bra att man fick reda på det, annars hade jag nog köpt gl5 för det är ju vanligast Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 9 Maj , 2012 Rapport Share Postad 9 Maj , 2012 Ska finnas gamla trådar om olja, finns många smaker i detta område Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 9 Maj , 2012 Rapport Share Postad 9 Maj , 2012 Om du söker på olja så borde du få upp en massa trådar om detta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 9 Maj , 2012 Rapport Share Postad 9 Maj , 2012 Motor, växellåda och FD-låda mineralolja 10W-40 Framaxel, transmissionsolja 80/90 Bakaxel, Quaker State 140 LS Det kör jag med i alla fall. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
christian.p Postad 9 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 9 Maj , 2012 Motor, växellåda och FD-låda mineralolja 10W-40 Framaxel, transmissionsolja 80/90 Bakaxel, Quaker State 140 LS Det kör jag med i alla fall. SKREV OBELIX kan man köra med vanlig motorolja i växel/fördelningslåda?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 9 Maj , 2012 Rapport Share Postad 9 Maj , 2012 Det går att använda motorolja i växellådor men det är bra om den är GL klassad som tex Biltemas kombiolja. Om du har lamelldiffar/våta bromsar eller annat som ska fungera i olje bad bör du köra med en LS klassad olja. Har du inte sådant kan du använda en vanlig transmissionsolja som tex 80w-90 GL4 i axlarna.. Biltema. Kombiolja 10W–30 Högkvalitativ universalolja (STOU) för maskiner inom jordbruk och entreprenad. Avsedd för användning i diesel- och bensinmotorer med eller utan turbo, transmissioner, hydraulik, bakaxlar samt våta bromsar. Lämplig för åretruntbruk. Möter följande specifikationer: API GL-4, API CG-4/SF, JDM J27, JD J20C, Allison C-4, MF 1144, MF 1143, MF 1139, MF 1135, Ford M2C159B, Ford M2C134D, ZF TE ML 06 parts B&C. 10 l Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
christian.p Postad 20 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 20 Maj , 2012 Tack för alla svar, det blev biltemas 10-30 olja i lådorna och 80-90 LS olja i både fram och bakaxel. så nu ska det väl fungera ett tag till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Maj , 2012 Rapport Share Postad 21 Maj , 2012 Bara för att röra till det lite mer Så står det i instruktionerna om oljebyten, att man skall enbart använda LS olja - "limited slip"-"begränsad slirning" olja de första 10000 km, sedan är lamellbromsen inkörd och kräver inte längre begränsad slirning. utan mer grepp då grejerna lirar bättre i hop. Typ en inkörnings period av lamellbromsen Har läst det några gånger, men hittar inte referensen just nu på morgonen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
christian.p Postad 21 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 21 Maj , 2012 Bara för att röra till det lite mer Så står det i instruktionerna om oljebyten, att man skall enbart använda LS olja - "limited slip"-"begränsad slirning" olja de första 10000 km, sedan är lamellbromsen inkörd och kräver inte längre begränsad slirning. utan mer grepp då grejerna lirar bättre i hop. Typ en inkörnings period av lamellbromsen Har läst det några gånger, men hittar inte referensen just nu på morgonen och bara för att göra det mer intressant så har jag inte en aning hur långt mina lammeldiffar har gått Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 21 Maj , 2012 Rapport Share Postad 21 Maj , 2012 Jag har också läst det som Hasse skriver. Min Valp har gått över 5600 mil, och det small och levde rövare i min diff, speciellt när den skulle släppa sitt grepp. Den blev tyst och greppade mjukt och fint- och bättre när den fick rätt olja. Men men, det är ju upp till var och en och avgöra vad man ska hälla i bakaxeln. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
christian.p Postad 21 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 21 Maj , 2012 jag kör med LS olja både fram och bak, märke jag sen att det inte greppar i dom så kan man ju köpa vanlig olja och hälla i LS tillsats, då kan man ju välja att ha mindre procent med tillsats. och hjälper inte det så får man väl prova med ren olja Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skogstokig Postad 12 Juli , 2014 Rapport Share Postad 12 Juli , 2014 Hej! Jag behöver råd. Jag har upptäckt att jag haft GL-5 i båda lådorna på min 903:a. De fick oljan under 2006 men jag fick motorfel och körde innan motorbytet inte många mil alls. Motorn byttes ut men bilen blev stående. Oljan har sedan den blev stående läckt ur växellådan genom bottenpluggen utan att jag märkt det. Jag bytte packboxen mellan fd-lådan och handbromstrumman 2012 och då rann den oljan ut. När jag nu under sommaren hoppas få igång härket igen (hunnit med att bl a renovera bromsarna) så snubblade jag över infon att man inte får ha GL-5 pga att tillsatserna och bl a synkringarna inte lirar ihop. Nu är båda lådorna tomma på olja (det var inte många deciliter kvar i dem. Min fråga är nu om mässingsdelarna och annat som kan ta skada av tillsatserna redan är körda? Jag har en M40G låda som står men har inga specialverktyg att strippa lådan med. Om det är värt att testa (att skadorna i lådorna kanske inte är så allvarliga) så tänker jag skölja lådorna innan jag häller i GL-1. Hälsningar från en sömnlös Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skogstokig Postad 12 Juli , 2014 Rapport Share Postad 12 Juli , 2014 Tillägg: Motorbytet skedde några månader efter raset på den gamla och sedan dess har lådorna sakta dränerats via läckorna från huvudväxellådans bottenplugg och packboxen på fd-lådan. Så de var inte fyllda med olja så många månader och gick inte så många mil. Vet inte om min M40G låda skulle passa. Det är skillnad i utväxling på treans växel om jag inte missminner mig. Utgående axel ser annorlunda ut också. Det sitter en stor medbringare där (jämfört med min M40 som sitter monterad). Skulle det bli knas i utväxlingen i axlarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skogstokig Postad 12 Juli , 2014 Rapport Share Postad 12 Juli , 2014 Härifrån fick jag infon: http://www.volvoamazonpictures.se/powertrain/drivlina.php http://volvo1800pictures.com/vm/4/4_htm/Volvo%20VM%201968%20Maj%2043-16%20Vxellda%20120%20svnghjulsmedbringare%200001.JPG.htm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 Juli , 2014 Rapport Share Postad 13 Juli , 2014 Ja har det angripit mässingen så åker du på renovering hur som Tror inte det kan ha gjort så mycket skada att du behöver riva och kolla, i med ny olja och kör lite så ett nytt byte efter en snar framtid, så reder du dej nog. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skogstokig Postad 13 Juli , 2014 Rapport Share Postad 13 Juli , 2014 Hej! Tack för svar. Har hört mig för lite runt i kring och fått samma besked som av dig. Jag testar och lysnnar/känner efter. Så får vi se hur det går. Ha de! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ludde Postad 13 November , 2015 Rapport Share Postad 13 November , 2015 Någon som vet mängderna på rak arm? har tomt i fram/bak ok bägge lådor.. 3314 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ludde Postad 14 November , 2015 Rapport Share Postad 14 November , 2015 L3314 Motor 3,25 eller 3,75 Cirkus. Växellåda 0,75 Fördelningslåda 1,3 Snäckväxel vinsch 0,9 Kuggväxel 0,4 Framaxel/bakaxel 1,5 Styrsnäcka 0,3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ludde Postad 22 November , 2015 Rapport Share Postad 22 November , 2015 Då kommer följdfrågan.. är det mässing i bakdiffen? eftersom det är svårt att hitta LS mineral icke GL-5 olja.. tips på vart? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.