Gå till innehåll

vilken olja


Rekommendera Poster

Det går att använda motorolja i växellådor men det är bra om den är GL klassad som tex Biltemas kombiolja.

Om du har lamelldiffar/våta bromsar eller annat som ska fungera i olje bad bör du köra med en LS klassad olja.

Har du inte sådant kan du använda en vanlig transmissionsolja som tex 80w-90 GL4 i axlarna..

 

Biltema.

Kombiolja 10W–30

Högkvalitativ universalolja (STOU) för maskiner inom jordbruk och entreprenad. Avsedd för användning i diesel- och bensinmotorer med eller utan turbo, transmissioner, hydraulik, bakaxlar samt våta bromsar. Lämplig för åretruntbruk. Möter följande specifikationer: API GL-4, API CG-4/SF, JDM J27, JD J20C, Allison C-4, MF 1144, MF 1143, MF 1139, MF 1135, Ford M2C159B, Ford M2C134D, ZF TE ML 06 parts B&C. 10 l

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bara för att röra till det lite mer :P

Så står det i instruktionerna om oljebyten, att man skall enbart använda LS olja - "limited slip"-"begränsad slirning" olja de första 10000 km, sedan är lamellbromsen inkörd och kräver inte längre begränsad slirning. utan mer grepp då grejerna lirar bättre i hop.

Typ en inkörnings period av lamellbromsen

Har läst det några gånger, men hittar inte referensen just nu på morgonen B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att röra till det lite mer :P

Så står det i instruktionerna om oljebyten, att man skall enbart använda LS olja - "limited slip"-"begränsad slirning" olja de första 10000 km, sedan är lamellbromsen inkörd och kräver inte längre begränsad slirning. utan mer grepp då grejerna lirar bättre i hop.

Typ en inkörnings period av lamellbromsen

Har läst det några gånger, men hittar inte referensen just nu på morgonen B)

 

 

och bara för att göra det mer intressant så har jag inte en aning hur långt mina lammeldiffar har gått :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också läst det som Hasse skriver.

 

Min Valp har gått över 5600 mil, och det small och levde rövare i min diff, speciellt när den skulle släppa sitt grepp. Den blev tyst och greppade mjukt och fint- och bättre när den fick rätt olja. Men men, det är ju upp till var och en och avgöra vad man ska hälla i bakaxeln.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör med LS olja både fram och bak, märke jag sen att det inte greppar i dom så kan man ju köpa vanlig olja och hälla i LS tillsats, då kan man ju välja att ha mindre procent med tillsats. och hjälper inte det så får man väl prova med ren olja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej! Jag behöver råd. Jag har upptäckt att jag haft GL-5 i båda lådorna på min 903:a. De fick oljan under 2006 men jag fick motorfel och körde innan motorbytet inte många mil alls. Motorn byttes ut men bilen blev stående. Oljan har sedan den blev stående läckt ur växellådan genom bottenpluggen utan att jag märkt det. Jag bytte packboxen mellan fd-lådan och handbromstrumman 2012 och då rann den oljan ut. När jag nu under sommaren hoppas få igång härket igen (hunnit med att bl a renovera bromsarna) så snubblade jag över infon att man inte får ha GL-5 pga att tillsatserna och bl a synkringarna inte lirar ihop. Nu är båda lådorna tomma på olja (det var inte många deciliter kvar i dem. Min fråga är nu om mässingsdelarna och annat som kan ta skada av tillsatserna redan är körda? Jag har en M40G låda som står men har inga specialverktyg att strippa lådan med. Om det är värt att testa (att skadorna i lådorna kanske inte är så allvarliga) så tänker jag skölja lådorna innan jag häller i GL-1. Hälsningar från en sömnlös Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg:

Motorbytet skedde några månader efter raset på den gamla och sedan dess har lådorna sakta dränerats via läckorna från huvudväxellådans bottenplugg och packboxen på fd-lådan. Så de var inte fyllda med olja så många månader och gick inte så många mil. Vet inte om min M40G låda skulle passa. Det är skillnad i utväxling på treans växel om jag inte missminner mig. Utgående axel ser annorlunda ut också. Det sitter en stor medbringare där (jämfört med min M40 som sitter monterad). Skulle det bli knas i utväxlingen i axlarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...