Gå till innehåll

Hoppsan, jag blev med Terränglastbil 30...


Rekommendera Poster

Ibland händer saker och ting på ett lite märkligt sätt. Satt på fika-rasten och tittade efter däck till Humlegaards Tgb 30. Det slutade med att jag ramlade in på Toveks där det råkade finnas en Tgb 30 som det var 20 minuter kvar och 0 bud.

Ringde runt och försökte få tag på info om den var körbar och hur det var med däcken. När det var 5 minuter kvar fick jag tag på en man som sa att den "går som en dröm" och att däcken hade mer än 50% kvar... ( Ja, jag vet, jag är lättlurad -_- .)

Lade ett bud, blev inte överbjuden så nu är det klippt... Som tur är så går fakturan till Humlegaard eftersom jag är en fattig student. Vaddå? Jag har väl inte råd att köpa lastbilar bara så där!! ;)

 

post-6475-0-25949600-1336642025_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är ni väl ägare till 3 tgb 30 vid det här laget? Hoppas ni lyckas hitta däck till era andra 30bilar för det löser ju inte problemet du var ute efter att lösa från första början med att köra en ny lastbil.

Ska väl inte säga så mycket själv för jag skulle mycket väl kunna göra en sådan sak själv också.

Ligger i alla fall efter en hel del med mina 2 vagnar och 11bilen.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Än så lÄnge finns det bara två Tgb 30 på gården (och ska nog så förbli) men totalt tre lastbilar. Den tredje Är en Scania L50. Visst har du rÄtt, eftersom jag köpte denna på spekulation så kan det ju visa sig att dessa dÄck också måste bytas snart och då har vi ett problem... :unsure:

Redigerad av Humlan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Humlan fått en genomgång av smörjnipplar, vätskor, felsökningstrix och "bra att veta". I eftermiddag bär det av, hon är något nervös inför resan och packar i ordning V70:n med verktyg och massor av "bra att ha saker".

 

Uppdatering följer.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inga lång turer med den tanken eller :P

Fick ni med en eller är den helt utan, man kan ju tänka att det var ett effektivt stöld skydd annars :)

 

Ja det gick bra att köra hem den i alla fall då? fint att det satt lite nya saker på bilen.

den där får ni nog nytta av :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resan från Ätran (35 mil) påbörjas i detta nu, det Är bara Humlan med vÄninna. Jag håller stÄllningarna på firman under tiden.

 

Ingen tank medföljde, den gamla Är bort SåGAD så monteringen av ny tank inte ska bli allt för enkelt...

Redigerad av Humlegaard
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är väl en standard 111'a`Tillbringade några dar på sommarlovet för en herrans massa år sedan med att rekonda en sådan, som pappa skulle byta pga en buckla. När jag lagt på näst sista täckfärglagret kom han hem, är du klar? då stog en spir ur den andra tanken...

 

Så nästa vecka vart det proj #2 för att byta den som var bucklig åxå.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen tank medföljde, den gamla Är bort SåGAD så monteringen av ny tank inte ska bli allt för enkelt...

 

 

 

Så lÄnge som slangarna ligger under ytan i dunken så sugs ingen luft in, men tankmÄtararmaturen lÄr ju inte få plats så det blir många stopp o stoppa nÄsan i den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, äntligen redo att rulla hemmåt. De kom till Toveks 08:00 i morse och redan 14:00 var bilen klar att köra hemmåt med.

 

DSC_05042012-05-16060632em.jpg

 

Ett av de otaliga stoppen längs vägen för att tanka (ca 4 mil mellan stoppen pga. den lilla tanken)

 

DSC_05072012-05-16060657em.jpg

 

Ett stop vid 18-tiden i Värnamo för påfyllning av både diesel och kolhydrater, på biltema inhandlades även en liten handpump för att underlätta tankningsproceduren.

 

DSC_05062012-05-16060646em.jpg

 

Fortsättning följer förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Direktrapport*

 

Helstopp, växellådsfel.

 

Elektroniken drar, men inget händer i lådan när den är belastad. Med drivhjulen frånkopplade växlar lådan upp åtminstone en gång. När drivhjulen är inkopplade rycker det till men inget händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar trots allt vara gaslägesgivaren.

Ja det är det nästan alltid, snacka om typfel.

Nu är du förhoppngsvis hemma!

 

Jag ser på bilderna att du har winchvajern kopplad i främre draget. Det är bra beredskap i terräng men en liten risk med det vid landsvägskörning då höger framhjul kan råka få tag i vajern.

Redigerad av SBA111
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...