Gå till innehåll

Nya "adaptrar" för termostatgivare till värmarslangar hos Biltema


Marc-X

Rekommendera Poster

Är det någon som har koll på om de "nya" adaptrarna som Biltema har i sin senaste katalog funkar till Tgb13 / 11?

 

Jag fick med mig att de som de hade tidigare inte gick att anvÄnda för att montera sensor för elektrisk flÄkt av någon anledning som jag aldrig blev riktigt klar över varför. Var det fel slangdimension kanske, eller Är det utrymmesproblem?

 

Nu såg jag att det kommit nya adaptrar, i andra dimensjoner. Någon som har koll på om dessa funkar för att montera temp-givare i kylarslangen för att styra el-flÄkten (som också Biltema har).

 

Spörsmålet blir då om jag fortfarande måste löda fast en mutter för sensorn i kylaren eller om detta "problem" eleiminerats????

 

 

Biltemas elflÄktar finns ju bara i 12V utförande, men deras 24-12V konverter fungerar nog till detta också. De tål större belastning Än mina Mascot konvertrar och jag tÄnkte anvÄnda en av dessa till flÄkten.

 

Två av dessa konvertrar har jag anvÄnt som batteriladdare för mina 12V förbruksbatterier (via ett skiljerelÄ som bara tillåter laddning nÄr huvudbatterierna Är full-laddade och bara nÄr generatorn laddar) och det ser ut att funka fint Än så lÄnge.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Helt klart bäst at svetsa / hårdlöda, men om man inte har möjlighet att göra det av en eller annan grund så söker man alternativa vägar.

 

Jag letar efter ett alternativ till att svetsa / hårdlöda. Bra att veta att det är M22 som är dimensionen i alla fall.

 

Jag finner adaptrar mellan 28-42mm med 2mm steg, men med 1/8"–27NPT gängor. Dessa är altså för en "instumentgivare" och inte en termostat som kan styra en kylfläkt, eller?

 

Så smart att det är olika standarder, men en vattentemp-givare måste ju vara en bra bas för att bygga en egen, elektronisk termostat. Då kan man ju själv avgöra till / från -slag og hysteresis...

Ingen som har provat at mecka en själv av en mikrokontroller eller en Op-Amp?

 

 

///M5

 

 

Edit: Nu fann jag "riktig" adapter för termostat. Typiskt: 38, 40 och 42mm. M22x1,5 skalll det tydligen vara...

Får se om jag kan fixa ettt T-rör i koppar og löda in en mutter av något slag i denna. Var finner man en mässingsmutter med denna dim, eller måste man fixa en själv?

 

Hadde helst haft en elektronisk termostat men tidsaspekten för att bygga en uC-baserad historia talar emot att jag sätter igång med det i tillägg till allt annat jag skall försöka få färdigt. Någon som vet var man finner en färdig, elektronisk termostat till kylfläkten som går att justera efter behov?

 

 

///M5

Redigerad av Marc-X
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hadde helst haft en elektronisk termostat men tidsaspekten för att bygga en uC-baserad historia talar emot att jag sätter igång med det i tillägg till allt annat jag skall försöka få färdigt. Någon som vet var man finner en färdig, elektronisk termostat till kylfläkten som går att justera efter behov?

 

Min makker har en i hans 11'er som han købte over ebay. den har et lille display som kan skiftes om hvis den nu skal sidde i loftet. men den kan man indstille en masse funktioner. advarsel ved høj temp, relæ ved en given temperatur til elblæser eks. et bip ved arbejdstemperatur osv. mener han gav en 500 dkk for den. skal se om jeg kan finde et link til den hvis det har interesse.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...