Gå till innehåll

Olja trycks ut genom axelluftningen på min 131


Rekommendera Poster

Det är inga mängder som kommer ut, svårt att uppskatta hur mycket det är eftersom jag bara ser att det skvätt ut.

Det är bara på mellanaxeln och har varit problem så länge jag ägt bilen. Jag fyller inte den axeln mer än de andra så något skumt pågår i den axeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tänkt på om det gör det även på min bil, då alla mina avluftningar går i hop med T kopplingar, Och har sedan en gemensam slut slang.

 

Verkar ju väldigt konstigt för det finns ju inget som ger övertryck mer än just temp ändringar i axeln,

Men hur står det till med "oljeskrapan" eller vad den nu heter. den där mässings biten som är fjäderbelastad och ligger mot kanten på kronhjulet. Kan den vara skadad eller ha något med att oljan kastas upp onaturligt kraftigt och det pressas ut ur slangen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig den hårda vägen att jag måste lossa slangen till axelluftningen när jag ska köra längre sträckor. Gör jag inte det så rinner det ut lite olja i bromstrumman.

 

Oljeskrapan sitter på plats. Jag bytte nyss till 11 utväxling och då passade jag på att kika runt men jag har inte hittat något konstigt

 

Det är inget jätteproblem men smått irriterande är det när jag glömt koppla isär slangarna och får olja i bromsarna.

Jag har länge varit påmg att ordna separat luftning för axeln men har inte kommit till skott ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja där har du kanske problemet, Jag har inte tätade bromsar och den extra avluftningen för dem, och ute i bromstrummorna ändras ju temeraturen mer drastiskt än i axeln, möjligt att du får ett sug från just bromstrummorna som drar med sej oljan upp :ph34r:

 

Hm nu var jag nog lite snabb att trycka på sänd knappen, utan att tänka igenom hela problemet :unsure: det var ju bara en axel du hade det problemet i.

Kan det ha och göra med att det skall upp smörjning till övergången till bakre axeln ?

Det borde nästan sitta något som för upp oljan dit också,

Får nog återkomma när jag plockat i hop den mellan axeln med tätade bromsar, som jag skall sätta i en renoverad diff i åt en kompis ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte ett antal packboxar och en tät damask på vägen mellan bromsarna och axelväxeln? Dom kan helt omöjligt ha med varandra att göra.

 

SKREV OBELIX

 

Det stämmer bra att det sitter en damask ivägen mellan bromstrumman och axlarna. Dock går luftningsslangen från bromstrumman ihop med luftningsslangen från axlarna. Så teoretiskt så kan det i alla fall stämma som hasse skriver.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något du kan göra är att ringa till en Miloverkstad på närmaste regemente och frågat fordonsmeckarna om detta, dom brukar vara väldigt hjälpsamma när dom förstår att man har en gammal militär tgb.

Dom kanske har sett detta tidigare och/eller har ett svar på vad som kan orsaka detta.

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...