Gå till innehåll

Ny med storslagna planer.


Rekommendera Poster

Vilken inbjudan!

Öl tackar jag inte nej till. :wub: Hur länge skall du vara kvar där nere... Jag vågar dessvärre inte hoppas på att jag kan åka redan nästa år utan det blir nog 2014 som är ett realistiskt mål. Alldeles fÖr många faktorer av vilka en del är utanfÖr min kontroll skall klaffa fÖr att 2013 skall bli aktuellt. Mina tankar är fÖr Övrigt att kÖra ner när vi har vår och komma fram 5-6 månader senare när "de" har vår där nere... vad anser ni om det med anledning av temperaturer osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tid som är bäst beror väl på vilken rutt du väljer, tex hade tidigare sudan vägproblem vid regntiderna och sommarmånaderna kan vara lite tuffa i öknenområden har varit med om dagar när tempen passerade 56 grader vilket var max min termometern kunde visa så ev var det tom varmare, då vill det till att ha en genomtänkt bil om man ska resa och bo i den.

En sak du bör ta med i planeringen av rutt beräkningen är avgifterna för tripticket/ carnet du passage lite olika avgift för de olika länderna med högsta beloppen i arabvärlden med 235% och billigare i africa länderna.

 

Se även till att du kan sova väl inlåst i bilen utan möjligheter för inbrott/överfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inbjudan kvarstår som sagt och ölen håller jag kall :).

Jag har ju pratat en del om Volvo's terrangbilar har nere och det vore kul att få bevis för deras förträfflighet.

Jag kommer att vara kvar har minst till mitten av 2014.

Vad det gäller tid för resan så har jag inte så mycket att bidra med.

Det jag kan säga är att vägarna här kan vara mycket beroende av regnperiod.

Kör inte genom Tanzania i april maj är mitt råd.

För övrigt sa kan jag säga att östsidan generellt är bättre förutom Sudan så klart.

Nu kan det låta som jag har varit i hela Afrika och det har jag inte men den erfarenhet jag har kan jag ju bidra med.

Undvik Nigeria och Angola kan jag ju säga, Kongo har jag inte besökt.

Nigeria ar osäkert över lag och Angola har en hel del vägtullar som man måste igenom.

Att det inte går att campa i bushen p.g.a risk for minor gör inte saken bättre.

Afrika favoriter för mig är i ordning 1. Tanzania 2. Mocambiqe 3. Zimbabwe 4. NIger 5. Sydafrika 6. Algeriet 7. Libyen 8. Angola 9. Nigeria.

Det ar dom länder jag varit i på afrikanska kontinenten.

En sak som kan vara bra att veta, eller kolla är att Libyen åtminstande under Kadafi var krångligt att åka genom.

Man var tvungen att lämna ifran sig sitt pass i utbyte mot ett "öken pass".

Jag har inte en aning om det gäller även genomresa av ditt slag men så var det för mig då jag skulle jobba i öknen.

Jag har inte läst hela den har tråden men vilken väg har du tankt åka?

Om jag själv skulle göra en liknande resa skulle jag nog kolla om Algeriet -> Niger -> Tchad -> Central Afrikanska Republiken -> Syd Sudan -> Kenya -> Tanzania -> Mocambiqe -> Sydafrika.

Det blev ett långt svar trots att jag har minimalt med erfarenhet i jämförelse med många andra.

 

Mvh.

//David.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.motormannen.se/Resan/bila-i-resten-av-varlden/carnet-de-passages/

 

Det går att hålla ner avgifterna med att strax innan resa och färdigställande göra besiktning av fordonet i sämsta möjliga skick för att hålla ner värdet som sen du ska lämna deposition på, även reservdelar, verktyg och utrustning som krävs för resan räknades förr in.

Värderingen görs efter vårt synsätt, visar man upp en camping bil med rejält sabbig lack och rätt kass och torftig inredning men ändå mekaniskt tillräckligt bra för utförsel kan avgifterna bli rejält mycket lägre än om man rullar upp med nylackat nybyggt i topp skick.

Ex 1992 tullade jag ut min för arabvärden plus hela africa dvs 235% tullsats, lyckades nervädera min värderad till 10 tusen vilket gav en avgift på runt 25 tusen detta inklusive alla övriga avgifter, rullade såklart in som flakbil,olackat, kassa michelinare runt om. Sen kvickt hem igen på med nya sulor, dit med campern och på med en lack och ut från Sverige.

Tältplats bak på flak istället för att bo i ht eller camper drar ner en del på värdet av äventyrsbil :)

Vid införsel antecknades skick och stannade man för länge kunde man åka på kontroll tex åkte jag på egyptisk bilprovning allt kollades och ingen reparationer/ renoveringar skulle ha utförts i landet samt att fordonet var fortfarande i dugligt skick. risken finns annars tex att man kan kör skrot till suez eller cairo och hämtar sen ut bil i nyskick allt plockas och renoveras, rätt imponerande att gå runt i verkstadskvarteren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ok, nu är sommarjobbandet över och projekt VALP skall inledas - ändamålsenlig lokal införskaffad; donator merca på G - så nu tänkte jag fråga dig Eile och Kjell om jag eventuellt skulle kunna komma förbi någon gång om det passar och dra lite lärdom från er?

Hur tar jag kontakt med er?

 

Mvh Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Long. time no skitsnack :-)

Hur går det??

Ölen ligger på kylning och lejonen lapar sol.

Har skrivit på för minst 2år till.

Jag måste ta chansen att slå ett slag för Nissan Patrol!!

Skottsäker är ordet.

Diesel utan höfläkt är ta mig fan som att pissa efter en back öl:-)

Jag måste ju se till att hålla tråden igång.

Med vänlig hälsning, från afrikanen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...