Gå till innehåll

11 med laddningsproblem..


thowes

Rekommendera Poster

Har upptäckt att min 11:a laddar dåligt, eller mera nära sanningen - laddar inte alls.

 

Generatorn (original 35A) har jag haft in för kontroll tillsammans med regulatorn, och den är OK. Laddningslampan lyser aldrig, inte vid påslagen tändning eller under körning. Lampan är hel.

 

Under en veckotur till Gotland så fick jag starthjälp då batterispänningen låg under 21V, och med motor igång så borde den ju ladda, men icke, spänningen över batteriet vid körning låg konstant på 20-21V..

 

Så.. Om det inte är generator/laddregulator, vad är det då som jäklas?

 

/Thommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl bara vara kablaget? du får ge dig på att mäta på kabeln mellan generatorn och lampan till att börja med och är det inget fel där får du kolla resten av anslutningarna.

 

Har du inte elchemet så ladda hem det här på forumet, då går felsökningen bra mycket lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jopp, fältlindningen ligger över laddningslampan. Mätte lite idag och ser att jag inte har 24V fram till lampan. Enl schemat skall jag få 24V från tändningslåset, men min anslutning ligger mot ljusomkopplaren. Orkar inte rodda med det, utan jag hittade en ledig säkring som ligger över tändningslåset dit jag drar en kabel fram till laddningslampan. Testat och det laddar som aldrig förr. Problemet löst!

 

/Thommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va bra :) kul att tipsa även om små fel.

 

liten anekdot: ville man handla volvo 140 billigt fanns en säkring man kunde glappa lite på tror det var den högraste på tidiga modeller och få bla laddningslampan till att lysa vilket kvickt sänkte priset. och minns jag rätt var det väl den korta på amazon/pv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, skönt med relativt enkla fel. Elsystemet i en 11:a är ju inte överdrivet komplicerat heller. Nu funkar laddningen som sagt, men istället dog främre kupéfläkten. Nån sladd som ramlat ur eller nån säkering som inte ville vara med kanske. Ska kolla upp det i morron..

 

En lustig detalj är att slår jag om ljusomkopplaren från normalläge till nedsläckt så tänds laddningslampan.. Spelar minder roll, brukar sällan (aldrig) köra med nedsläckt bil..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...