Gå till innehåll

Den här gruppen kan användas till absolut allt som inte passar andra platser


Andreas.E

Rekommendera Poster

Låt Kristaga / Norge njuta av sina segrar i  "springa snabbast på snö i trikåer".... utöver "jente-handboll" har Norge inga andra idrottsprestationer å skryta med...

 

Ingen norrman har någonsin stått på pallen i följande grenar...

 

Fotboll?

Hockey?

Tennis?

Pingis?

Längdhopp?

Höjdhopp?

Boxning?

Golf?

Simning?

Brottning?

Cykel?

 

 o.s.v.

Fotball: OL-gull Sydney 2000

Ishockey: Nei, der er Sverige i en klasse for seg i Norden.

Tennis: OL-bronse i Stockholm 1912

Bordtennis: Er det ikke bare Sverige og Kina som er med?

Lengde: Bronse i EM i Aten 1969

Høyde: Gull i VM i Aten 1997

Boksing: Bronse i VM 1997, gull i OL 1924

Golf: Suzann Pettersen har mange medaljer, bl.a. turneringsseier i 2007 og 2013

Svømming: Her har Norge masse medaljer i VM og OL

Bryting: Gull i OL i 1988 og 1992

Sykkel: Mange medaljer, f.eks. gull i VM 2010

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det er synd det ikke ble noe av denne avtalen:

 

«I år (2018) er det 40 år sidan Volvoavtalen vart forhandla fram. Topphemmelege samtalar på høgt nivå mellom Sverige og Noreg skulle gjere oss til ei industriell stormakt og Sverige til ein oljenasjon. Men motkreftene var for sterke.»

 

«I Noreg var folk redde for at dei store amerikanske selskapa skulle få kontroll over den norske oljeindustrien, slik dei hadde fått det i Midtausten. Ein trur det var ei viktig årsak til å forhandle fram ein avtale med Volvo.

 

– Volvo var eit akseptabelt selskap, og svenskane var sosialdemokratar som oss. Det var eit forsøk på å kople oss saman industrielt. Om avtalen hadde vorte sett ut i livet, kunne Norden ha blitt ei industriell stormakt i Europa»

 

https://www.nrk.no/norge/xl/volvo-skulle-bli-norsk-og-oljen-i-nordsjoen-svensk-1.13900153

 

post-6519-0-63207200-1523729267_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att i dokumentären om Gyllenhammar var inte volvos aktieägare särskilt pigga på att upplåta en stor del av volvo till norge när motprestationen var ett oljefält vars innehåll var obekräftat, vilket skulle visa sig senare att det var i högsta grad olja där.

 

Men sånt hade man ju förstås kommit runt om man verkligen ville.

 

Undrar hur det hade sett ut idag?

Ett storskandinaviskt bilmärke och kanske i förlängningen ett närmare nationellt samarbete på flera plan? Varken norskar eller svenskar verkar inse idag att vi är varandras största handelspartner.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...

Hur tusan löser jag detta, känns lite jävligt att ha massor av ej godkända annonser på grund av att kontakt info saknas,

Annonserar man på tex Blocket, utan att skriva hur man kontaktar en ja då har man nog kastat annons slantarna i sjön

När detta står tydligt över annons sidorna, Vad mer att göra ?

 

 

Här postar du dina privata "Säljes" annonser!
Annonser är inte diskussionsämnen och vi accepterar endast frågor till Köpare, som berör annonsen.
ANNONSER SLÄPPS INTE IGENOM OM KONTAKTUPPGIFTER SAKNAS (PM, Tele eller E-mail)
Alla annonser måste godkännas av en Admin eller Moderator, innan de visas!
De blir inte godkända förrän de uppfyller våra annonsregler med kontaktinfo, etc
Saknar du din annons har den flyttas på grund av att den inte uppfyller ovanstående regler.
Kontakta då Admin eller Moderator

Regler för annonser hittar du här

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de finns, men priserna och kontaktförsök med olika "leverantörer" har visat sej vara svårt, ja det går helt enkelt inte sälja något som kostar 40- 70 tusen för 4 till 7 tusen

Så dessa annonser är rena bluffen, ser liknade saker dyka upp i flödena, men när man provar kontakta dem för frågor är det tyst eller så studsar mailen, sidorna slutar existera efter några månader, 

Det ända som går bra är att betala in pengar till dem, sen kommer det inget och ja, kontakt är omöjlig.

Har fått kontakt med seriös försäljare, men då kostar de som sagt ej en tiondel av vad som är rimligt längre, spelar ingen roll om det är billiga kina maskiner, 

Det tillverkas ej tillräckligt många för att det skall bli någon prisdumpning. 

Oftast väntetid på att få en vid beställning, även hos en seriös handlare

 

Som vanligt, är det för bra för att vara sant , så är det oftast ej sant.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 1 month later...

En återfunnen:

Stulna militärfordonet återfanns utanför Västerås

1580990931?quality=70&format=auto

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stulna-militarfordonet-aterfanns-utanfor-vasteras

 

Påträffad vid ett äldreboende, så förmodligen nån gubbe som blev sur för att han inte längre är krigsplacerad och löste saken på egen hand B)

  • Like 1
  • Haha 2
  • Confused 1
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela den här fadäsen har ju också fört något gott med sig och då tänker jag på alla förstår-sig-påare/experter som absolut måste öppna truten och visa för alla andra hur lite de egentligen vet eller har nödvändig insyn.

 

Flashback och nyteknik har levererat i vanlig ordning. :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit och roat mej .

Lite kul när man får start på något som stått i många år.

 

Nästa vecka. Är det dags att fylla på vätskor mm. Och se hur omfattande det är att få den att röra sej. Sen börja kika på aggregatet. Möjligt att det blir en fungerande maskin av den igen 

 

Fixade lekarge på en gammal ÖSA 250. Och grävde ner AC Och DC kabel slang "för sol cells anläggning" samt fiber och sommar vatten. Vart ett par produktiva dagar. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TGB 15 !!!!!!!!!

TGB 15 er en skam mod TGB 13 - 20 hvad terrain egenskaber angår.

Ja ja nu er der nogle der bliver fornærmet over at jeg taler ned om Mercedes. Men sorry sir. Jeg har set dem der kom for længe siden. De stod på en almindelig lav laster trailer. 

To af dem stod på forreste og bagerste aksle. 

Der var storts set ingen bevægelse i fjedrene, mellem de to bagaksler.

 

Så forbedrigerne er andre steder. Dvs de er diesel og har moderne bremser. Og de har, som jeg husker en standart GD bagaksel affjedring. Hvilket betyder at der er et phanrad stag. Og dermed er akslerne plaseret isidehvers. I modsætning til TGB 13 - 20 hvor bagakslerne kan bevæge sig sidehvers.

 

Den store fejl, for terrain kørsel, er at de to bagaksler er monteret HELT seperat. Dermed ingen last fordeling mellem de to bagaksler. De har som mange andre gøre, billigt og let, montere to idendiske - seperate, standart affjedringssystemer fra original bilen. Ændringerne er formodentlig kun lidt blødere fjedre.

 

Jeg er bekendt med at Mercedes ingeniør, mente de kunne selv og ikke ville have input fra 6X6 Australia . com der har lavet ordentlig lastfordeling på 6X6 biler i ca 30 år.

 

Så når TGB 15 kommer ud til os almindelig dødelige. Så er det ikke for terrain egenskabernes skyld vi skal være interesseret.

 

Ja ja jeg er DANSK, det er bilen jeg skriver om. Ikke mig og eller Sverige.

Bare lidt viden jeg syntes i skulle have.

( Det jeg skriver her er basseret på at Mercedes ikke har bygget deres 6X6 fra bunden, hvad 6X6 affjedring angår.)

6X6 Australia 12.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...