Gå till innehåll

Den här gruppen kan användas till absolut allt som inte passar andra platser


Andreas.E

Rekommendera Poster

Ok denna kom från Svenskt "överskotts" försäljning enligt säljaren.

attachicon.gif 2016-11-21 12.42.41.jpg

Var egentligen denna jag sökte

attachicon.gif 2016-11-21 12.44.30.jpg

 

:)  

Du hade ju lätt kunnat lurat mig att du sitter i staben på nåt av mina grannkompanier iaf...  :lol:

 

OT: Kom i kontakt med ett myntat begrepp att om man står uppluckad med (civila, helst pilot) solbrillor och hjälm blir man jämförd med Patton = dåligt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

A Nation Divided

In the early euphoria following the fall of the Berlin Wall in 1989, Germany moved quickly to erase the scars of its Cold War division. But East Germany’s legacy remains visible in statistics.

3769027125001.jpg

http://www.zeit.de/feature/german-unification-a-nation-divided

 

Intressant läsning med statistik, bilder och video. 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^_^En kamrat och jag besökte Roger Jensen i Kongsberg för 3-4 år sedan. Då hade han närmare 100 st Reo M6 lastbilar till salu. Han ville ha 10 000 kr styck. Dom var så gott som alla i gott skick men hade alla ett gemensamt fel; Bilarna hade stått ute minst en vinter och kapellen hade inte klarat snötyngden så dom var alla mer eller mindre trasiga.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-6465-0-77501400-1482263328.jpg

 

 

Har vart lite intresserad av Jeep dieslar senare tid årsmodeller från 2000 då priserna börjar bli rätt bra,dock tror jag att jag avstår

när årskatten ligger på mellan 8500-9500kr beroende på motorstyrkan :blink:

Förr gick det att lätt lastbils regga personbilar och sätta ett gallerr mellan fram å baksäte och

få ner årskatten.

Funkar det även så idag tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går tydligen att få ner skatten på nyare bilar 2006 och senare om den regas till lb och då istället blir skattad efter vikten.

I övrigt ser det ut som att allt innan 2006 går på vikt.

 

Finns mer info här:

 

http://www.dieselskatt.se/

 

Bilskatten för dieseldrivna fordon baseras på mängden koldioxidutsläpp vid blandad körning om:

  • Personbil är uttagen i trafik 2006 eller senare, eller uppfyller miljöklass 2005
  • Lätt lastbil, lätt buss, personbil klass 2 (husbil) är uttagen i trafik 2011 eller senare

Om inte så beräknas istället fordonets skatt utifrån dess vikt, läs längre ned.

 

Viktbaserad fordonsskatt

Fordon som inte beskattas efter koldioxidutsläpp beskattas baserat på vikt, om:

  • Personbil uttagen i trafik före 2006 eller som inte uppfyller miljöklass 2005
  • Lätt lastbil, lätt buss och personbil klass 2 (husbil) uttagen i trafik före 2011

 

Jämför viktabelerna för skatt http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800095607/fordonsskattetabeller+fr%C3%A5n+20110101+%28nu+g%C3%A4llande%29.pdf

 

tabell 60 för personbil och tabell 61 om man regar om bilen till LB 

 

ex tog en   Jeep Grand Cherokee 3,1 TD Laredo -01  skatt  8503:-   och som lastbil enl tabell vikt  skattevikt 1980 totalvikt 2510

 

2510 ger i tabellen 4119:- 

 

sen tillkommer väl grundavgifter mm. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm mja då går det ju tydligen regga om den isf.

Frågan är kankse om det är värt det ändå.

Min Mb200cdi c-klass kostar 6800kr om året men ja gillar inte den bilen känns så 80 tal.

2000kr mer i skatt om året är kanske ok om inte jeepen krånglar allt för mycket?

 

Den här Jeepen som är på bild i tidigare inlägg har gått cirka 35000mil,är en 04 modell.

"kreditköp" enligt transportstyrelsen :unsure:

Och hur funkar det? är nuvarande ägare skyldig för bilen eller äger ett bilföretag bilen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas nu jag inte trampar för många Jeep ägare på tårna men så här tänker jag.

 

Slår man på bilen så är det en importbil med 7 ägare här i Sverige och ett okänt antal utländska den senaste har fortfarande avbetalningar på bilen.

Du vet inte hur bilens första 5 år har sett ut i utlandet.

Kan inte jeepmarknaden men 30 tusen för en 13 år gammal import bil på 35 tusen mil tycker jag låter mycket.

 

Tjänar du in den billiga dieseldriften?

 

Ekonomi:

Skattemässigt:  jeep 9631:- lågprismärke i samma storlek 2891:-  blir en hel del gratis mil bara på skatteskillnaden  räkna att en bensinare vill ha halvliter extra  9631-2891=6740/7:- då har du 962 mil innan diesel blir lönsam eller 337 gratismil årligen på val av en bensinare.

Räknar man då in att en bensinare av mindre exklusivt märke blir upp runt 10-15tusen billigare i inköp och troligen inte kommer sjunka så mycket mer i pris då har du ännu mer gratis bilåkande mot jeep ägandet. 

 

Noterade ytterligare en sak från annonsen Har ägt den i cirka två och halvt år.  -_- 

Senaste ägarbyte: 2016-05-02

 

 

 

Bilen vekar ha varit avställd tidigare: Påställt (2016-11-12)

Finns ju andra 4x4 suvar som är mer komfortabla till mycket bättre pris?

 

Om jag jämför med den jag åker är bilen i samma storlek , är mycket imponerad av komforten det absolut bekvämaste jag åkt i,  men visst ingen lågväxel för att krypa i skogen men istället då en porsche designad automat med bra motorbroms som går köra helt manuelt samt lameldiff i baken, Dock ett törstigt lågprismärke men förvånansvärt lättservat,  går att hitta lågmilare på blocket i bra skick runt 10-15 tusen billigare än vad de begärt för Jeepen och då är detta bilar som bara gått halva sträckan mot Jeepen. 

 

 

Den här Jeepen kan vara ett riktigt fynd går nog att pruta ner till under 10000:-

 

https://www.blocket.se/ostergotland/Jeep_Grand_Cherokee_4_0_70772195.htm?ca=17&w=2

 

Eller denna om man vill ha V8  

https://www.blocket.se/stockholm/Jeep_Grand_Cherokee_V8_225_HP_70385702.htm?ca=17&w=3

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dieslarna är dyrare så är det bara. 

Med tak tältet på och lite bråttom upp drog min jeep med 6an 1,71 L milen

Totalen med körningen i skogen blev totalen 1,9 L milen när jag väl var hemma, 87 mil senare.

Körde utan taktältet upp till morsan nu i helgen, Lite bråttom upp lite skog och lagomt hem, 1,6 L milen.

smygkör jag så ja då går den att få ner till 1,3. Men inte en meter med cruse controll då och låta den gå ner ca 10 kmh i långa uppförsbackar i stället för att gasa å hålla farten

 

Visst höjd 3 tum, 32-11,1/2 tums däck , dock med moderat mönster.

Tror jag skulle tjänar in skatten på bränsle slantarna ganska fort med diesel.. har kört 2 svängar Värmland och en sväng Gästrikland, + strö milen sedan jag fick i senaste motorn för några veckor sedan, börjar närma mej 350 mil denna månad, så en diesel vore optimal för min del.

men jag kör på med bensinaren, av olika anledningar ändå, 

Ja en är att jag är så dum att jag skaffar en gammal militär lastbil i stället för att skaffa en nyare bil, men en nyare kan jag inte skruva på själv, så div verkstads kostnader inräknade , ja då faller de bort direkt, och reservdelarna till de med 6an i är överkomliga och finns nu nästan på varje bakgård, lite som med 240 en gång i tiden, bara att jag nu får 4x4  med lite extra framkomlighet som jag vill ha av vardags bilen.

 

Mina tår tåls att klampa på Eile  :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hansen du känner ju nu väl till lyftarskramel, kanske du skulle slå till på en till den svarta med nyrenoverad motor den såg ju fin ut.

 

Googlade lite på koreanerna och väljer man Kia istället för hyndan så finns riktig lågväxel på de tidiga modellerna.

 

ang soppaförbrukning så är min dyr i stan men nu har den fått gå lite längre turer gjorde 56 mil härom dagen med dubbade vinterdäck mesta delen på motorväg samt lite stadskörning runt malmö och dess omnejd och då kryper den ner på litern. Frugan pendlade några dagar med 36 mila sträcka dagligen på blandväg så hastigheten låg nog bara på 80-100 dvs ej så mycket ren motorväg 110-120 och då var den klart under litern, trodde först något var fel och hon skojade när bilen var tillbaks utan tankning.

 

Några hyndor har varit ute med spökfel ringde på en som gick direkt för runt 3 tusen felet som brukar anges är plötsligt  motorstopp efter start dvs starspärren träder in såg att fler med felet ligger på blocket riktigt billigt, vet inte vad den felande givaren kostar men kan inte vara många kronor och lätt att byta men folk väljer hellre att sälja dem som reservdelar.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^_^En kamrat och jag besökte Roger Jensen i Kongsberg för 3-4 år sedan. Då hade han närmare 100 st Reo M6 lastbilar till salu. Han ville ha 10 000 kr styck. Dom var så gott som alla i gott skick men hade alla ett gemensamt fel; Bilarna hade stått ute minst en vinter och kapellen hade inte klarat snötyngden så dom var alla mer eller mindre trasiga.

 Har han bilar och delar kvar än ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...