Gå till innehåll

Den här gruppen kan användas till absolut allt som inte passar andra platser


Andreas.E

Rekommendera Poster

Ang Jeep så är naturligtvis inte den från tidigare inlägg av intresse då det anas ugglor i mossen :huh:

Tjaa,en v8 jeep är väl ett alternativ,jag långkör väl aldrig heller då jag har typ 1km till jobb och 5km till Pekås :)

Men...det är nått speciellt med diesel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo nu är detta ju inget jeep forum, men vi snackar ju de flesta bilar här så varför inte.

Har legat på bevakning på just jeep diesel ett tag nu. dock så är det ofta de med något fel på som hamnar på blocket i alla fall.

Ja eller så har priserna legat bortom min horisont

 

Annars så måste jag säga att man åker jäkligt bra för bensinslantarna, De flesta bilar jag haft de senaste åren, har jag inte klarat mer än 2 timmar bakom ratten på så har ryggen börjat säga i från, benen domnar och träsmak i röven srtax efter. 

Men nu har jag suttit och sträckkört i över 5 timmar, med enbart några minuters pisse paus, med jeepen och inte haft en ända sådan känsla som sätena i de andra bilarna har gett.

 

Så en Grand Cherokee om möjligt en "limited", med diesel är vad jag skulle vilja ha som vardags bil nu, då med 2,7 liters motorn som MB står bakom.

De känns lite handikapp vänliga, jag kan sätta mej i och kliva ur utan att behöva krypa in i bilen, Servot är så kraftigt att jag med lätthet rattar den med rattknopp   " handikapp anpassad :P  "  Automaten verkar fungera helt ok när de väl håller tätt.

Samt som jag skrev tidigare, det går att få tag i reservdelar till vettiga priser, och även byta dem själv, 

Pratade med en om just V8an nyligen, Han åkte en sådan i skogen, De var inte lika mekvänliga, faktum är att han sa att den dagen han behöver byta tändstift, så säljer han den eller skrotar för det var för trångt att hålla på med sådant på dem  :D,

Det är nog upp till var och en att bedöma hur det ligger till med det. finns garanterat de som är värre.

 

Med så många småfel och lite större som jag haft, så borde jag väll stämma in i körsången om att det är en skit bil.

Men vad tusan, har använder jag den då, rullande verkstad, camper/overlanding , dragbil till släp, offroad bil, köra till dagis och liknade, långfärdsbil och arbetsfordon. 

Det ända jag tycker jag kan gnälla på är att reservhjulet tar lite väl mycket utrymme i bagaget, och att för att vara en så stor bil så är de inte bekvämt "bäddbara" ens för mej som bara är 173 cm kort. Samt att vad de kallar takräcke nästan inte håller för ett par skidor utan modifiering

 

Nu har jag bara ägt modellerna XJ och ZJ, så resterande har jag inte samma koll på.

Och för mej räcker att nörda ner sej i dessa fordon vi håller oss med här i vanliga fall. kan ju inte allt om dem heller.  :)

 

Ja jag måste dementera uppgifterna om förbrukningen på sista turen, Tog bara vad färd datorn uppgav, men när jag räknade på det så blev det lite bättre. 37 mil upp, och fyllde i 52 liter, vilket ger 1,40540 osv. liter milen  :wacko:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo diesel ligger mig också varmt om hjärtat. Är det tänk att terrängköra med den? Om du har möjlighet kolla den Jeepen med ev påbörjat motoras trots nyrenoverat, jag tror inte det behöver vara något större fel på den men någon verkstad bara har huggt till med det värsta tänkbara.  

 

Ska du inte ut i geggan så finns ett antal riktigt billiga Koreaner ut på blocket de med V6+ automat är att föredra eftersom tydligen kopplingen var en rent felkonstruktion.   V6 or med nära kamremsbyte blir riktigt billiga.  Verkstäder gladeligen tagit 10tusen eller mer för rembytet, vilket kan enkelt göras utan specialverktyg det är t.om gott om plats.    Beräknad tidsåtgång enl Autodata: Repair Times- hrs   Remove and Install   1,90   utan lyft och trångt garage tar det ungefär det dubbla och remkostnad ca 500-900:- 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart hittar du den ? ser bara några XJ 

En med en annan motor i som ej är reggad med den, men "garanterat" inte upptäcks av bilprovningen" hur man nu kan lova det  :P

är det 99- v8 så är den länkad och ligger ute även idag 12000:- nybytt motor  vid 10k skada sidobalk https://www.blocket.se/stockholm/Jeep_Grand_Cherokee_V8_225_HP_70385702.htm?ca=17&w=3

 

Den med dieselfel verkar var bortplockad idag den var av nyare modell med tjuvstop som ibland inträdde, (min gissning Glappande kabel vid stopsolonoid, startspärr?)   verkstad anget ev el fel men troligen pumpfel och bilen såldes som reservdelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Mystiskt verktyg.. :ph34r:

Går igenom lite militaria och fann den här,kan vara möjligtvis en universal verktyg till handeldvapen ??med tanke på att en del ser
ut som ett riktmedelsjustering.
Har googlat verktyg till de flesta kända svenska vapen men finner inget som matchar.
Det finns heller ingen som helst märkning

 

Edit

 

Möjligtvis ska det ingå ak5 vårdsatts,knäppt isf.....borde man ju minnas :rolleyes:

http://rodastjarnan.com/okategoriserat/vapenvardssats-ak5-2308

post-6465-0-35336000-1484141416_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mystiskt verktyg.. :ph34r:

 

Går igenom lite militaria och fann den här,kan vara möjligtvis en universal verktyg till handeldvapen ??med tanke på att en del ser

ut som ett riktmedelsjustering.

Har googlat verktyg till de flesta kända svenska vapen men finner inget som matchar.

Det finns heller ingen som helst märkning

 

Edit

 

Möjligtvis ska det ingå ak5 vårdsatts,knäppt isf.....borde man ju minnas :rolleyes:

http://rodastjarnan.com/okategoriserat/vapenvardssats-ak5-2308

Helt rätt, den är till ak5an :)

 

Är det pojk-kammar-lektyren vi ser i bakgrunden? :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

De såldes väl ut lite hejvilt efter renovering så marknaden tackade väl o tog emot...

"Hejvilt" vet jag inte, men både finnarna och nåt tjeckiskt bolag (fler?) tog för sig, vem passar på att inte köpa en massa asbestsanerade och renoverade vagnar som bara stått i förråd liksom? :)

 

Konstigaste av allt var nog att det ens gick att sälja dem vidare, som jag fattar det var vi slutkunden iom affären på 90-talet och skulle inte kunna sälja dem vidare senare enligt kontraktet.

Att då sen klaga på tjeckerna i sin tur som säljer dem vidare till Irak var ju bara lustigt...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...