Gå till innehåll

Den här gruppen kan användas till absolut allt som inte passar andra platser


Andreas.E

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte ställa en fråga här då jag har ett jobbrelaterat problem att lösa, och det är väldigt bred kunskap på just detta forum :)

Jag skulle vilja få tag på (om det är möjligt) en Svensk firma / återförsäljare / tillverkare av hjul likt dessa.

 

Alla%20Liggande.jpg

 

Nr.%202.1.jpg

 

Nr.%202.2.jpg

 

Nr.%204.1.jpg

 

Nr.%204.2.jpg

 

Någon som har några bra tips vart man ska vända sig? 

Skulle behöva en bunt hjul av alla sorter men flest (20st av varje) av just modellen 2 och 4 :)

Tips mottages tacksamt, finns tydligen firmor både i Tyskland och England som ev har och säljer samt även "regummerar" 

Men jag tänkte som om någon känner till en Svensk firma som kan ha nått sådant jag söker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknar hjul från transport rullband,  en gissning är att hillestorp firma swedish wheel eller vad de nu för tiden heter även har dessa i sortimentet en som kan veta om någon annan i byggden eller om de går enkelt att hitta är Jonas på vår lokala verktygsfirma, de har varit resande i verktyg reservsdelar över hela småland och vet vem som tillverkar vad.

 

släng ett mejl till http://maskintools.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittade jag en bra grej för de som har tillgång till 12-volt i terrängbilden. Laddar både AA och AAA direkt i ciggkontakten. Perfekt för pannlampor, ficklampor, leksaker mm.

 

https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/batteriladdare-2-4h-inkl-4-st-aa-gp-2600mah.html?gclid=CKTV_8Heo9ICFRfGsgodcwAGtA

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Som jag förstod det då funkar det som en extra hög skorsten, dvs utsläppen hamnar längre bort...kan tycka att det vore mer rättvist om utsläppen stannade där de tillverkades och då kanske tvingade dem att sluta / dra ner på på utsläppen..

 

Vore fräsigare om de körde utsläppen genom jetmotorn och brände de lite renare :) som SAAB gjorde när de kopplade avgasröret på en 2taktare till insuget på en 9000 eller 9000 (kommer inte ihåg) och visade att utsläppen blev betydligt lägre :) (dvs motorn renade insugsluften) :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17. mars 2017:

 

Sprengstoffeksperter fra Forsvaret planlegger å sprenge den gamle bomba som ble funnet på Vallø i Tønsberg i sjøen

 

223 personer er evakuert etter funnet av bomba som stammer fra 2. verdenskrig.

 

http://www.aftenposten.no/norge/Hele-Vallo-er-evakuert-etter-funn-av-britisk-flybombe_-na-skal-den-sprenges-i-sjoen-617385b.html

 

post-6519-0-98223000-1489884004_thumb.jpg

 

post-6519-0-93294100-1489883993_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående M90 hjälmar som såldes på suplus ett tag men sedan blev krigsmartriel igen. Utan bilder då de är skyddade

 

KÄLLA

Publicerat av svt Väst .18 januari 2017 Av 

 

Försökte sälja stridshjälm på Facebook
 

En man som är medlem i hemvärnet försökte sälja en av Försvarsmaktens stridshjälmar på Facebook. Nu har mannen åtalats vid Göteborgs tingsrätt misstänkt för brott mot lagen om krigsmateriel.

Mannen lade i mars förra året upp en säljannons på Facebook där han försökte sälja en av Försvarsmaktens hjälmar.

Hjälmen, en kamouflagefärgad kevlarhjälm av modell M90, är del av försvarets standardutrustning för svenska soldater. Mannen försökte sälja hjälmen i en köp/sälj-grupp på Facebook för 600 kronor, och han skriver själv i annonsen att han var medveten om att det är känsligt att sälja Försvarsmaktens utrustning.

”Jag vet vad en del tycker om att sälja delar av FM (Försvarsmaktens) stridsutrustning, men gör väl ett försök och är beredd på shitstorm i alla fall”

”Köpte den av någon snubbe”

Mannen, som är medlem i hemvärnet, har rätt att inneha en hjälm, enligt de utrustningskort som han fått av Försvarsmakten. Men när polisen gjorde husrannsakan hos mannen fann man två hjälmar av modell M90, alltså en för mycket.

I förhör har mannen försvarat innehavet med att han var hemvärnsman, och att han behövde en ny hjälm, då den gamla gått sönder.

”Köpte den själv av någon snubbe då jag behövde en tillfällig ersättare när min riktiga hjälm gick bananaz”.

Mannen erkänner brott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men dessa är kevlar, och tydligen skulle hjälmduken förstöras. Visserligen lätta att göra kopior på för en sy kunnig då tyget säljs på metervara i dag

Och enligt de som anmäler sådant som detta, har det aldrig gått ut några kevlar hjälmar på surplus,

 

Ändå har jag sett det själv, Och vet folk som köpte. men priset 3000 kr avskräckte en hel del. Dock med "gamla inredningen skall till läggas,

Någon har inte haft så stor koll på vad som följde med när de skickade en stor batch till försäljning.

 

Nu råder det tydligen brist på dessa hjälmar, så då vart de krigsmartriel  igen,

 

Innehav har ej prövats rättsligt om det är ok för ej "behöriga" personer.

Men att sälja dem är ej tillåtet. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jobbigt för en del som använder de som dragare till gerävmaskiner mm, Men kanske det behövs, 

Jag har svaga minnen från "epa" tiden, dåliga däck, spärr till växelådan som gick att kopla ur mm. Helt trafiksäker var den nog inte. ändå var det jag som byggt och reggade in den, men det tog typ 10 min så var 4an i lagd i andra lådan.

 

 

Detta kom med ett Mekonomen mail

 

Nya regler för din A-traktor

Snart träder nya regler för A-traktorer i kraft.
Och det här innebär skärpta krav för alla ägare.
Detta är vad som gäller.

Många Epa- och A-traktorer är i utmärkt skick. Men, det gäller dessvärre inte alla. Vid upprepade tillfällen har polisen varnat för att det finns ett antal fordon i Sverige som är i så dåligt skick att de inte är trafiksäkra. Och eftersom det hittills inte funnits några krav på att de ska besiktigas har de kunnat användas i trafiken – trots ibland allvarliga brister.

– Vi har fått många signaler från poliserna i olika delar av landet. De ser vid trafikolyckor med A-traktor att de är i väldigt dåligt skick, säger Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen, till Sverige Radio.

 

Krav på besiktning

Transportstyrelsen föreslog därför att nya regler måste till och det har regeringen lyssnat på. Från och med 20 maj 2017 blir det krav på besiktning för både Epa-och A-traktorer. Första gången detta ska ske är fyra år efter ombyggnadsbesiktningen och därefter vartannat år. Reglerna börjar tillämpas ett år efter att de införs, alltså 20 maj 2018.

– En återkommande kontroll kommer att höja den tekniska statusen på fordonen, säger Mats Hjälm till Sverige Radio.

 

Så här skriver regeringen: 

”Beslutet innebär att besiktningsintervallen för motorredskap klass 1, EG-mobilkranar, släpvagnar som dras av sådana fordon, bilar ombyggda till motorredskap (s.k. Epa-traktor) och bilar ombyggda till traktorer (s.k. A-traktor) ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år. Bestämmelserna träder i kraft den 20 maj 2017 men ska tillämpas först på besiktningar som görs fr.o.m. den 20 maj 2018.”

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående dessa "förbjudna" M90 hjälmar med hjälmdok så hade jag två st sådana som jag köpte på Tradera runt 2006 - 2007. Jag hade dom som dekoration i min tgb 1111. Ca 2015  sålde jag dom på en facebokgrupp som heter Militärt Köp/sälg. Jag minns att det var en del tjafs om att dom kanske var stulna samtidigt som man kunde köpa dom i butik hos firman Röda Stjärnan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Märkligt att haeren inte ens hade bälteskrav redan 1984.

 

Jag kan bara tänka mig vilken kalabalik det hade blivit i Sverige om någon politiker eller högre tjänsteman/militär hade sagt nu att det hade blivit för dyrt att eftermontera bilbälten.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att haeren inte ens hade bälteskrav redan 1984.

 

Jag kan bara tänka mig vilken kalabalik det hade blivit i Sverige om någon politiker eller högre tjänsteman/militär hade sagt nu att det hade blivit för dyrt att eftermontera bilbälten.

Det er vanligvis beltekrav. I Mercedesene er det belter i forsetene. Baki er det to langsgående benker med plass til åtte mann. Her er det ikke montert belter. Forsvaret har dispensasjon fra bilbeltebruk på langsgående benker.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...