Gå till innehåll

Den här gruppen kan användas till absolut allt som inte passar andra platser


Andreas.E

Rekommendera Poster

När det gäller Svenska Nobelpriserna så ska det vara validerat o gått minst 30 år så man är säker på att upptäckten var betydelsefull.

 

Norskarna brukar vara snabba, men i år är väl rekord? Nu får man väl hoppas att de reder ut det ändå även om folket kanske inte tyckte att amnesti var rätt väg att gå, men för ett söndrat land kan det vara värt det.

 

Haft lite Balkankontakter sista året, och de är väl inte riktigt färdigkrigade där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara konstigt att skrota osålda bilar? Tex VAG skrotade 100 tals som blev väldigt gropiga av hageloväder modell större när de stod i hamnområde och väntade på lastning, jag vet oxå om där de stått för länge och börjat rosta eller tom fått musätna elsystem. Sen kan jag tänka mig att de hellre skrotar gamla modeller de inte sålt än att dumpa priset och därmed sänka värdet på bilarna...

Helknasigt mijömässigt javisst men ...

Det är dyrt att låta fabriken stå oxå och underleverantörer levererar enl avtal så de kan bygga på "spekulation" och hoppas de säljs

 

Kan Kina bygga hela städer som står tomma så..

 

Är säkert rationellt, men kör dom till Afrika o lasta av dom där så lär de göra värden lite bättre utan större kostnad o påverkan på eftermarknad. Med nåt konstigt modellnummer borde de kunna göras omöjliga att xportera till civiliserade världen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska försvarets AK5:or anpassas för kvinnor

https://archive.is/GHAGA#selection-1093.0-1093.45

 

Vad kan man göra mer än att använda plastkolv, plastmagasin och korta pipan i 2 versioner?

Ladda med laddblind?!

 

Gud i helvete...

 

 

Trodde det var ett skämt tills jag klickade på länken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, de som klagar kan släpa runt på en AG90 i några månader och bli glatt överraskade när de får tillbaks AK5an :)

 

Tror iofs inte det är så många som klagat utan det är säkert ett "påhittat" problem som någon duktig person hittar lösning på.

 

När vi gick från AK4 till AK5 kallade vi den senare för "Fjollebössa för fruntimmer"...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att gå från Mauser repeter till automatkarbin med dessutom större kaliber måste ju bara vart

häftigt typ?? rejäl firepower :)

 

Lite O.T men jag har läst lite om svenska arme mauserna och man köpte även in 8000-10000st

tyska M98 med den större kalibern 8.77(eller nått)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att gå från Mauser repeter till automatkarbin med dessutom större kaliber måste ju bara vart

häftigt typ?? rejäl firepower :)

 

Lite O.T men jag har läst lite om svenska arme mauserna och man köpte även in 8000-10000st

tyska M98 med den större kalibern 8.77(eller nått)

 

8*57JS...

 

post-4978-0-48762700-1477207228_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Kan någon förklara varför man inte får sälja en M 90 hjälm, Komplett med innanmäte mm på olika köp och sälj saiter ?

Köpte en del saker som ombud åt en Tysk på tradera nu.Samt några småsaker åt mej själv.

När jag hämtade upp vad jag vunnit, så tar försäljaren fram en sådan hjälm, den var också till salu. 

Men de hade plockat bort den från alla ställen han provat sälja den på.

Den han ligga på tradera i ett dygn, och buden haglade, Den var uppe i över 800 direkt. men de tog sonika bara bort den innan auktionen var avslutad, och där med alla intresserade också.

 

Väldigt svårt att ge ett vettigt bud där jag stog och om jag köpt den,

Kan jag sälja den igen då, eller får den hänga på min samlar vägg ? Som en dyr kuriosa sak, alternativt ge fan i att annonsera ut att den är till salu på sådana saiter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns nog många olika faktorer till detta.

B.la de har väl aldrig sålts som "överskott" i Sverige,därför anses de väl tyvärr upphittade eller stulna.

Och det är väl en fullgod,kanske modern hjälm för strid och anses kankse därför som otillåten hos privatpersoner.

Kankse finns det fler stater som har denna typ av hjälm och säljer på överskott??

Man kan ju importera hur mycket militaria som helst idag

 

Jag har sett både kroppskydd och M90 hjälmar på svenska militaria-sajter(ej tradera eller blocket)

 

Ang M90 hjälmens pris så har de gått för 1800sek upp till 2500 på tradera

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...