Gå till innehåll

Den här gruppen kan användas till absolut allt som inte passar andra platser


Andreas.E

Rekommendera Poster

En glad nyhet:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/01/forsvarsministern-soldater-behover-ordentliga-bostader/

 

Jag trodde att våra soldater var förpassade till containerbyar alt. bo många i vanliga lägenheter för att få det att gå ihop.

Hoppas att det byggs landet över i inte bara närmast högkvarterets tröskel...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

På den tiden var det helt obegripligt att någon skulle komma på en sådan hårresande kostruktion. Nu klarnar ju ett och annat :lol: :lol:

Men när jag funderar lite så undrar jag om den inte var monterad på ett släp till en traktor eller lastbil :huh:

Den var monterad på ett biltransportsläp som drogs av min första 4x4, en Cheva Blaser. Motorn var en RM5b som suttit i en A32 Lansen, som jag hämtade på flygplansskroten i Söderhamn. Motorn startades med isopropylnitrat som var ett h-e att få tag i. Samma motordock utan EBK, satt också i Caravelle men då med elstart. Deta var tider...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var monterad på ett biltransportsläp som drogs av min första 4x4, en Cheva Blaser. Motorn var en RM5b som suttit i en A32 Lansen, som jag hämtade på flygplansskroten i Söderhamn. Motorn startades med isopropylnitrat som var ett h-e att få tag i. Samma motordock utan EBK, satt också i Caravelle men då med elstart. Deta var tider...

När kommer Wingflyers samlade äventyr inbundet egentligen?  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den tiden var det helt obegripligt att någon skulle komma på en sådan hårresande kostruktion. Nu klarnar ju ett och annat :lol: :lol:

Men när jag funderar lite så undrar jag om den inte var monterad på ett släp till en traktor eller lastbil :huh:

 

Idén var inte min. Dåvarande ägaren till Mantorp Park, numera bortgångne Staffan Svenby (legendarisk man som ägde Pro Sport, Motormässan i Malmö, mm och som bl a också var Ronnie Petersons manager) hade varit i USA och sett NHRA's Thrush-sponsrade jet-tork. Han ville ha en sådan till MP och frågade om jag ville bygga en. Så blev det och jag fick god hjälp av 3'e divisionen på Malmslätt som då fortfarande opererade Lansen som målbogserare. Efter lite fjäskande för Kockum i Karlshamn som byggde avancerade biltransportsläp med hydrauliska bromsar, fick jag en sådan trailer som sponsring. Jag lånade en verkstad av likaledes legendariska "Kuckel" (som man kan skriva en hel bok om) i Linghem utanför Linköping, och byggde maskinen där.

 

Jet-torken var extremt effektiv och otroligt spektakulär. Oväsendet var öronbedövande! En man körde bilen och en satt på trailern och körde motorn, vi kommunicerade med headset med strupmikrofoner och kunde nätt och jämt höra varandra. Man fick vara väldigt försiktig med effekten, det var lätt att koka asfalten om man var oförsiktig. Vi lärde oss snabbt att trolla bort oljespill också. En skjuten vevstake genom ett oljetråg resulterade normalt i tio liter olja på banan längs 40-50 meter och tog lång tid att sanera för hand. Tricket blev att strö Absol över oljan, borsta med maskin, upprepa några gånger och sedan ett par åkningar med jet-torken. Gjorde man allting rätt så fanns det inget spår efter oljan när asfalten svalnat.

 

Jag har säkert en massa bilder på spektaklet kvar i någon låda.

 

Det var bättre förr!  B)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Om du delar upp materialet i tillräckligt små delar så är vi nog tillräckligt många skrivkunniga spöken här på forumet för att klara av att renskriva det.....  :lol:

 

Det där skulle man nog kunna lösa en långhelg med tillräckligt med skaffning och dryck! Liten varning bara, får du igång mig att snacka tar det inte slut i första taget...   :lol:  :lol:  :lol:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mekade cheva smallblocks dragster i ett team från Eskilstuna på den tiden. Vi körde med mekaniskt insprut och metanol. Eftersom bakaxeln var fast skruvad i chassiet var Mantorp jämte Piteå de enda banor vi hade riktigt bra grepp på, förutsatt att det inte var olja på banan. Vi körde drygt 270Km/h och under 8sek på Mantorp om jag minns rätt. ^_^

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi "Gubbar som är nyfikna" får väl slå våra kloka ihop och se till att det finns tillräckligt med öl för en helg eller tre.....
Min lastbil rymmer 50.3 kubikmeter/7,3 ton och hemifrån dig är det väl inte så långt till Trelleborg och färjan till Tyskland...... -_-  -_- 

Fan,nu blev jag törstig...... :blink: 

Mvh/Dexx

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi "Gubbar som är nyfikna" får väl slå våra kloka ihop och se till att det finns tillräckligt med öl för en helg eller tre.....

Min lastbil rymmer 50.3 kubikmeter/7,3 ton och hemifrån dig är det väl inte så långt till Trelleborg och färjan till Tyskland...... -_-  -_- 

 

Fan,nu blev jag törstig...... :blink: 

 

Mvh/Dexx

 

Din instinktiva (för det var det väl? :lol: ) bedömning är korrekt! Trelleborg/Rostock är en lämplig helgövning. Finns också alternativet Rödby/Puttgarden, men mindre båtåka och mer bilåka då...

 

Har Gubbarna funderat på Möllerödsdagarna eller Wings & Tracks i Skånes Fagerhult? Annat alternativ här nere i värmen är Militärmuseet i Delary utanför Älmhult. Där finns ett tjugotal gröna fordon, inkl en T34.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...