Gå till innehåll

Den här gruppen kan användas till absolut allt som inte passar andra platser


Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst sven pa landet

Hur var det? Nämnde inte du något om "flygfältet i Eslöv" till sommaren! Där finns ju/väl, viss övernattnings kapacitet också, (även om du ej har bunkern i Gullarp kvar!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur var det? Nämnde inte du något om "flygfältet i Eslöv" till sommaren! Där finns ju/väl, viss övernattnings kapacitet också, (även om du ej har bunkern i Gullarp kvar!)

 

Jo för fanken, flygplatsen säkerligen skulle välkomna Terrängbil-gänget med öppen famn! Fältvakten är för övrigt en sympatisk person som nog ställer den befintliga kolossalhögen med matjord till förfogande för den som vill klättra lite...   :wub:  :wub:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

"Fältvakten" !! Nja, han är väl ganska suspekt. :D :D

 

Om / I fall, vet du ju var där finns, fältkök och dylikt,  så "utfodringen" är ju då redan löst.

Och du vet ju också, vart där finns tält och utrustning, disponibelt.

post-6449-0-59737200-1423405595_thumb.jpg

post-6449-0-92929300-1423405615_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver nog en spökskrivare i så fall. Ställer du upp Vinkon? :-)

Lätt :)

 

Vad tror du om den här inledningen?:

 

Nådens år 1836 föddes en liten farbror vid namn Sten, ty han var både gammal och fullärd redan som ung.

En gång i sin ytterst korta ungdom byggde han för skojs skull en exakt kopia av den bibliska arken av Serbiskt gjutjärn på en helg, ritningar som han för övrigt kom över under pokerspel med bland annat Fidel Castro och Ronald Reagan närvarande.

En gång på skämt flög han tvärs över Atlanten uppochner i en 5-deckad Messerschmitt. 

Till mindre viktiga och lättvunna meriter är han buksvåger med både Snoddas och Gustav V.

 

Nära?  :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt :)

 

Vad tror du om den här inledningen?:

 

Nådens år 1836 föddes en liten farbror vid namn Sten, ty han var både gammal och fullärd redan som ung.

En gång i sin ytterst korta ungdom byggde han för skojs skull en exakt kopia av den bibliska arken av Serbiskt gjutjärn på en helg, ritningar som för övrigt kom över under pokerspel med bland annat Fidel Castro och Ronald Reagan närvarande.

En gång på skämt flög han tvärs över Atlanten uppochner i en 5-deckad Messerschmitt. 

Till mindre viktiga och lättvunna meriter är han buksvåger med både Snoddas och Gustav V.

 

Nära?  :)

 

Asså nu blev jag tårögd!  :blush:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fältvakten" !! Nja, han är väl ganska suspekt. :D :D

 

Om / I fall, vet du ju var där finns, fältkök och dylikt,  så "utfodringen" är ju då redan löst.

Och du vet ju också, vart där finns tält och utrustning, disponibelt.

 

Ja, orkar medlemmarna uppåt landet hasa sig ner till Skåne så ska vi nog fanken få till ett samkväm man kommer ihåg ett tag, eller hur Sven... :wacko:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HA!
Om Skaune eventuellt överlever en sån träff där RIKTIGA Svenskar har kalas så är det bara att återuppväcka några gamla stora Åkermangrävare,shakta ett dike tvärs över landet och exportera allt söder om diket ( som ingen svensk vill ha) till Danmark...... :D  :D  :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HA!

Om Skaune eventuellt överlever en sån träff där RIKTIGA Svenskar har kalas så är det bara att återuppväcka några gamla stora Åkermangrävare,shakta ett dike tvärs över landet och exportera allt söder om diket ( som ingen svensk vill ha) till Danmark...... :D  :D  :D

 

Just det! Och vi med terrängbilar svischar sedan elegant över diket med en hand på ratten och armbågen ut genom fönstret...

 

HA!

 

:lol: :lol: :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett exempel på att journalister verkar vara totalt icke-allmänbildade:

http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/usas-nya-supervapen/

 

Någon annan än jag som får intrycket att det rör sig om permanentmagneter?

(sen finns det inte heller elektromagneter i den heller)

 

 

aahh, jag blir tokig...

 

Känns mer och mer som att man vadar i ett bottenlöst hav av informations-skit...

Och i en tidsålder då varje unge har mer information tillgänglig än samtliga tidigare civilisationer sammanlagt bara någon enstaka sekund bort...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt :)

 

Vad tror du om den här inledningen?:

 

Nådens år 1836 föddes en liten farbror vid namn Sten, ty han var både gammal och fullärd redan som ung.

En gång i sin ytterst korta ungdom byggde han för skojs skull en exakt kopia av den bibliska arken av Serbiskt gjutjärn på en helg, ritningar som han för övrigt kom över under pokerspel med bland annat Fidel Castro och Ronald Reagan närvarande.

En gång på skämt flög han tvärs över Atlanten uppochner i en 5-deckad Messerschmitt. 

Till mindre viktiga och lättvunna meriter är han buksvåger med både Snoddas och Gustav V.

 

Nära?  :)

 

Här är ett litet försök att inspirera Dexxas, Vinkon och andra potentiella spökskrivare.

 

Bilderna är tagna -76 på Bulltofta. Det är sent söndag kväll (dåligt ljus), vi har packat ihop all utrustning och ska strax köra hem till Mantorp. "Vi" var gänget som levererade tidtagningssystem, räddningsutrustning, bilvågen, kommunikation, och allt annat som behövs på en dragracingtävling.

 

 

Gänget samlat innan hemfärd. Jet-torken står på lastbilen, undertecknad 4 från vänster i röd skjorta. Framför lastbilen min Cheva Blazer som vi drog torken med.

Torken 1.jpg

 

 

Här syns jetmotorn på trailern. Ovanför hjulen är tanken och över den till vänster, manöverpanelen till motorn. Utblåsmunstycket var ett ständigt problem. Vi började med 3mm svartplåt men det höll inte ens 30 minuter. Efter experimenterande med 6mm durkplåt som gjorde trailern vansinnigt baktung, blev det sedan 3mm Hardox som höll i alla fall en säsong.

Torken 3.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny blev man nyfiken:

 

Vad hade ni jetmotorn till, som en kul grej eller satt den i någon form av fordon eller blåste ni bort skräp från banan?

 

Ni får ursäkta min okunskap, vid tidpunkten när fotografiet togs var jag ett embryo..... :unsure:

Om du börjar läsa från inlägg 111 så förstår du :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ wingflyer:

Om du vill kan vi starta en insamling så du får råd med en bättre scanner,för åtminstone så vill jag se mera...... :wub:  :wub: 

Hardcore....... B) 

 

Mvh/Dexx

 

Ja du Dexx, betänk att året är 1976.  :(

 

På den tiden fanns inte digitala kameror som kan fotografera i halvmörker. Klockan är nog närmare nio på kvällen och det var en liten billig kamera. Scannern är däremot rätt duktig och efter lite behandling med ökad kontrast är faktiskt bilderna här bättre än papperskopiorna.  :ph34r:

 

Vet att jag tog  bilder både när vi hämtade motorn i Sörderhamn och under bygget och provkörningarna.

 

Också när vi latjade med en gammal moped som vi tankade med Startbränsle MC 25 (Isopropylnitrat) Nog värt ett eget inlägg här! :rolleyes:

 

Ska bara hitta dom...  :huh:

 

Men en ny scanner vore ju inte så dumt!  :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det, det var det där gänget som försökte driva oss tävlande till vansinne. Jag tycker mig speciellt känna igen han med jeansjackan vid Bläserns framskärm. Det var väl han som hade till jobba att vara irriterad på oss som stod i "lineup" för start eller försökte komma till "lineup". :P

Det var bara "Gudarna" i Topfuel/ProComp som kunde glassa som de ville :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehelvete offtopic men vaddå..... -_- 

"Startbränsle MC 25",kan det vara soppan min storebror och en kompis till honom tankade i en gammal gräsklippare med en Brigg o Stratton på  som varvade ihjäl sig??
Motorn gick inte att varken kväva eller få stopp på genom att rycka tändkabeln... :lol:
  :lol: 
Bägge var malajer i Söderhamn..... B) 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny blev man nyfiken:

 

Vad hade ni jetmotorn till, som en kul grej eller satt den i någon form av fordon eller blåste ni bort skräp från banan?

 

Ni får ursäkta min okunskap, vid tidpunkten när fotografiet togs var jag ett embryo..... :unsure:

Johannes betänk att farbror vingflygare är till åren kommen så måste det ju vara en tidig hårtork :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det, det var det där gänget som försökte driva oss tävlande till vansinne. Jag tycker mig speciellt känna igen han med jeansjackan vid Bläserns framskärm. Det var väl han som hade till jobba att vara irriterad på oss som stod i "lineup" för start eller försökte komma till "lineup". :P

Det var bara "Gudarna" i Topfuel/ProComp som kunde glassa som de ville :D

 

Helt och hållet en fråga om ryggkliande SBAT, det var ju fest på kvällarna och sedan ligger "kompisar" bra till...  :lol:  :lol: 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehelvete offtopic men vaddå..... -_- 

 

"Startbränsle MC 25",kan det vara soppan min storebror och en kompis till honom tankade i en gammal gräsklippare med en Brigg o Stratton på  som varvade ihjäl sig??

Motorn gick inte att varken kväva eller få stopp på genom att rycka tändkabeln... :lol:  :lol: 

Bägge var malajer i Söderhamn..... B) 

 

Asså, här är ingenting off topic, syns på grupprubriken, så kör bara!!

 

Ja, isopropylnitrat har den märkliga egenskapen att soppan innehåller både bränsle och syre. Startturbinen på RM5 och andra jetmotorer med vätskestart har inget luftintag till startmotorn, isopropylnitratet sprutas in och antänds, brinner sedan utan yttre syre tills det stängs av eller tar slut. Måste vara brandkårens mardröm...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått fatt på den intressanta boken Ignition som handlar om utvecklingen av raketbränslen. Isopropylnitrat hamnar bland det lätthanterliga och ofarliga joxet när man sätter på sig de glasögonen. Wingflyer kanske har en hardcopy, jag får tillsvidare nöja mig med en pdf. Den är å andra sidan lättare att låna ut. ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...