Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Jorrååå visst ska det gå! Gör rent ordentligt och ta fin olja på axelen och inuti lagerna. Går det inte så lägg en träkloss tvärs över "mudulen" och hamra på träklossen. Tänk på att där ska vara mycket gott om fett i hjullagerna, det inre lagret kan du bara fetta när du har av "modulen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, Jag kan inte dom rätta termerna. Lagret ska vara fyllt med fett. Men menade just på axelen kan man ta olja istället för fett, gör det lättare att föra över . Det är min uppfattning iaf. Det finns fina skisser på hur man ska fylla lagerna med fett i beskrivning del 2. Finns på internet här http://www.volvosugg...nical-Info.html. Främre rzeppa knutarna kan man också läsa om där, tror det var uppemot en hel tub man skulle lägga i :).

 

Edit: Olja som rann ut var jo säkert olja från axelen när du drog ut drivaxelen. Hjullagerna ska vara fyllda med fett.

 

Nu när du har höger drivaxel ute bak undrar jag om du lyckas få i drivaxelen i diffspärren, den hänger liksom löst där inne.. Menmen gör ett försök bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har inte erfarenhet av suggarattar, men på personbilar brukar ett gott knep vara att ge rattaxeln en smäll. Man utnyttjar alltså trögheten i ratten då man slår på axelns ända. Ratten brukar ploppa loss mycket enkelt. Vet inte alls om denna metod lämpar sig till suggan.

 

 

* Ratt och rattstaget:

Jag vill ta loss ratten för att så småningom ta lös karossen och byta ut bjälkar och ta hand om ramen. Jag har försökt att få loss ratten med en dubbel-kloig avmonterare för bromstrummor, men detta ledde bara till skada på ratten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag hittar inte goda substitut för de bultar (Skruv B6LS 10x16 D80 sms 1414) som håller fast bromscylindrarna mot bromsskölden (De som på huvudet är markerade med "Volvo" och "Bofu"). De verkar enligt min gängtolk ej vara metriska och UNC är för grova. UNF ser inte helt rätt ut heller och kan bara gängas in till hälften."

 

ja definitivt 5/16 "unf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med gängor i volvobilar är faktiskt ganska roligt. Jag har haft en del 100 och 200 seriens personbilar och på de äldre av dessa finner man ganska mycket tumgängat. På lastbilssidan tycks det vara annorlunda, har en Brage och en 912:a, allt jag skruvat på dem har varit millimetergängat. Bromsarna är dock sannolikt tum, eftersom bromsdelarna brukar vara Girling, Lockheed o.s.v. Har för mig att bultarnas dimensioner går att finna i böckerna med reservdelsnummer och sprängskisser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...