Gå till innehåll

TGB 30 med 14.00/20 "original"


Rekommendera Poster

Nä har inte sett det på de bilar jag sett, så jättevanligt är det nog inte,

Men de bilar som fixas till i Karlstad har de bytt alla däck och fälg på.

om det var 20 eller 22 de satte på är jag lite osäker på, men det vart då större så att urvalet av däck ökade.

Var bilen ombyggd eller gjord som snöslunga redan åt försvaret ?

Skulle ju vara kul att veta i så fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett några snöslungor på senare tid och dom hade Michelin 14.00R20. Tidiga prototyper hade nåt liknande, men dom som levererades från Scania till försvaret hade nog 26,5" fälgar.

post-5290-0-52467000-1345408998_thumb.jpg

Första bärgarprototypen, bild från försäljningsbrochyr.

 

Möjligen är 26,5" fälgarna en följd av kravet på däcklås för att kunna köra på punkterade däck. Trelleborgsdäcken var special för TGB30/40.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en gammal bild.

 

post-5290-0-33830000-1345658885_thumb.jpg

Det här är prototypen till FV räddningsbil. Den har fetare däck och mindre fälg än standard. Visst är det snyggare så? Förmodligen är det nån typ av Michelin. Michelin var hovleverantör till Scania på den tiden.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej.

De som byggs om på Värmlands Motor AB i Karlstad blir utrustade med.

 

Michelin XZL 445/65 R 22,5

Brutto pris 12 900:- + moms

 

Fälgarna är special beställda och de gör inte serier om mindre än 50 st.

Brutto pris 4 000:- + moms

 

Mvh

JP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte några vanliga 22,5" över bromstrummorna?

 

För de går ju att få tag på för en billig penning begagnade. Jag ligger på hos vår lokale Vianorhandlare, drömmen är ju standarsfälg och sedan 375/65 stommar regummerade med det kraftigaste mönstret de hittar.

Detta blir, om de passar, ett ekonomiskt lönsam alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte några vanliga 22,5" över bromstrummorna?

 

För de går ju att få tag på för en billig penning begagnade. Jag ligger på hos vår lokale Vianorhandlare, drömmen är ju standarsfälg och sedan 375/65 stommar regummerade med det kraftigaste mönstret de hittar.

Detta blir, om de passar, ett ekonomiskt lönsam alternativ.

Det är visst däckets läge i förhållande till axelns bredd (vad nu rätt fackterm kan vara) som är knepigt. Vet du om det går att få rätt? I så fall är det ju en superlösning!

 

EDIT: Jag har googlat lite på terminologin, offset verkar det heta.post-5290-0-99746900-1346620095_thumb.jpg

EDIT2: I VHB sid 70:2 står på fälgdata "Inpressningsdjup: 100 mm." Om det kan vara offset tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, offset heter det nog på nysvenska, inpressiningsdjupet kan det också heta. Jag ska åka och testa lite 22,5" fälgar v 38. De ligger på ca 1500 kronor styck om det fungerar köper man hyggligt bra däckstommar som man regummerar med det grövsta som finns i slitbaneväg och vollá har man fått ett lågbudgetalternativ. Det allra billigaste är sedan 375x65 däck på dessa. Marginellt mindre än original men halva priset mot 425x65 som är något större än original.

 

Jag rapporterar när jag vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
  • 2 months later...

Har precis köpt nya fälgar ``Volvos framfälgar´´ bredd 11,5 som jag ska montera Michelin 445/65 22,5 på. Köpte fälgarna av en kompis som har däckfirma och kan höra med honom vad den exakta benämningen är. Kanske ska vänta tills jag fått på allt på bilen och sett att det funkar iofs?  :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det tog sin lilla tid, men den skulle ju målas också. Inte de bästa bilderna, men solen var jäkligt knepig den dan. Har glömt fråga min däckexpert om den exakta benämningen på fälgarna, men ska göra det också 

IMG_3212.jpg

IMG_3214.jpg

IMG_3216.jpg

DSC_0735.JPG

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bilen är utlånad för tillfället, men jag ska mäta avståndet till styrstaget så fort jag får hem den David. Har ju lovat att jag ska bidra med den eventuella kunskap jag samlat på mig i den här frågan. Han som hjälpt mig är en kompis som har en Däckpartnerverkstad. Efter att ha pratat med honom är det här vad jag kan bidra med. Har klippt och klistrat eftersom jag redan svarat på detta i FB gruppen. Om någon har mer specifika frågor får ni komma med dom, så får jag vidarebefordra dom till min ``expert´´

 

``Om jag fattat rätt är det såhär. Den fälg jag har är en 22,5 11,75 bred och bultcirkel 10/335 och har ett ET på 120. Den passar bl.a Volvo, DAF, MAN o Merca. Det är alltså typ den vanligaste lastbilsfälgen. Scania har ett ET på 130 så dom funkar inte. Fälgen har ``plana´´ hål, men det funkar med originalmuttrarna. Det finns även fälgar med konade hål, men dessa är för släp/högre belastning och är därför dyrare. När vi kollade ut mina fälgar fanns det även en som var 14 bred har jag för mig. Den hade passat bättre till mina däck, men vi vågade inte chansa på att det funkade med allt annat. Tycker det blev riktigt bra med 11,75 så ångrar det inte. Det finns ett artikelnummer för mina fälgar, men det är i Däckpartners system, så det är bara till hjälp om man tänkt köpa dom där. Vilket jag iofs absolut tycker man kan göra 1f642.png:-) Hoppas det här var till någon hjälp

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...