Gå till innehåll

Maling i tanken


Raredog

Rekommendera Poster

Hej

 

Har et lille problem: Malingen i tanken skaller af, jeg fandt små stykker i dieselfilteret, skiftede det ud og monterede et ekstra filter ved tanken. Men problemet kom igen og den kørte dårligt, så tappede alt diesel af, men det sidste kunne ikke rende ud. Jeg pustede så i brændstofslangen og det begyndte at løbe.

 

Har lige ødelagt mit knæ så har ikke fået gjort mere ved det, men er der et filter i tanken eller hvad?

 

Er tanken til at demontere og kan man på nogen måde få renset den ordentlig ud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är målad invändigt och det är väldigt vanligt att färgen släpper och täpper till sugröret.

Det är rätt enkelt att demontera tanken om du vill titta närmare på den och spola ur den. Du behöver lossa 4 bultar, 2 slangar och 2 kablar sen är det bara att sänka ner den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att du använder din bil till äventyrsresor m.m är väl detta ett utmärkt tillfälle att tillverka en ny och större tank istället för att försöka få ordning på befintlig.

Daniel L har byggt en större tank till sin och den kostade ca 2000 i matrial. Till vintern ska vi göra en ny tank till mig oxå.

Har för mig att Daniels tank rymmer ca 140 liter. Min kommer att bli lite mindre och jag gissar att den kommer att rymma ca 120-130 liter diesel.

 

Det gör en hel del på aktionsradien!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang uppsamling av tanksmuts, häng dit en filterkopp från någon gammal villapanna och kör utan filterinsatsen, färgflagnorna trillar ändå ner i botten på koppen.

 

Era tankar påminner väl om c202'ans och skär man bort lock biten och sen bara bokar upp en ny låda som sticks i den upptagna tanken finns det väl bra med plats att lägga en svets, c202 har tanken tennad invändigt istället för målad så i princip kan man dra en tennskarv mellan tankhalvorna om man inte litar på att man kan svetsa tätt. Vill man kunna tanka snabbare utan att det spottar diesel så sätt påfyllingen så högt som möjligt på tanken.

 

post-5279-0-49388300-1347043011_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En valptank är monterad under ram till skillnad mot tgb som har en större tank monterad mellan ram så en enkel höjning fungerar inte.

 

Att bygga en större tank nedåt går bara marginelt om man inte vill slå i den vid terängkörning, så enklast är igentligen att bygga fram över bakaxel så länge man tänker på axelns rörelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang uppsamling av tanksmuts, häng dit en filterkopp från någon gammal villapanna och kör utan filterinsatsen, färgflagnorna trillar ändå ner i botten på koppen.

 

Era tankar påminner väl om c202'ans och skär man bort lock biten och sen bara bokar upp en ny låda som sticks i den upptagna tanken finns det väl bra med plats att lägga en svets, c202 har tanken tennad invändigt istället för målad så i princip kan man dra en tennskarv mellan tankhalvorna om man inte litar på att man kan svetsa tätt. Vill man kunna tanka snabbare utan att det spottar diesel så sätt påfyllingen så högt som möjligt på tanken.

 

post-5279-0-49388300-1347043011_thumb.jpg

 

För mig har problemet med färgflagor varit att de fastnar i mynningen på röret i tanken och då hjälper det inte med filter. Fett irriterande att behöva blåsa ledningen titt som tätt när det fastnat en flaga.

 

Har man kommit till det läget är det bara att ta ner tanken och antingen göra antingen som johan skrev, byta till en annan tank eller bygga nytt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ingen erfarenhet av just era tankar därav nyfikenheten.

Men tankar som tidigare gått med bensin och sen börjar användast till diesel brukar ju släppa en hel del avlagringar så ja jag har stött på problemet men på andra fordon, problemet finns även när man rättat till veteranbilar där gammal soppa i tankarna härtsat. På vissa fordon kan man efter mätaramaturen är borttagen komma åt att bocka upp röret något så man slipper värsta bottensörjan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...