Gå till innehåll

Letar invändigt gängat rostfritt rör


Rookien

Rekommendera Poster

Jag har en fråga som inte alls rör terrängen på något sätt.

 

Jag ska skruva fast 2 tryckta stolpar i fundament och skulle vilja använda rostfri bult, hade tänkt att man borrar hål genom stolpen, trycker in ett rostfritt rör som är gängat med M10 invändigt och sedan bultar man bara ihop det hela från två håll.

 

Någon som har en idé på var man kan hitta såna rör?

Jag behöver totalt 4x90 mm rör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särö rostfritt är bara någon km bort, men undrar om dom har sånt.

Dom kanske kan gänga upp några rörbitar.

 

Biltema muttrarna är ju inte helt fel, man kan sätta ihop 2 st med en gängad stång så man får ihop rätt längd, dom måste ju sitta ihop

annars drar man bara ut dom ur träet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man såklart göra, men tycker det vore snyggare om man bara har bultskalle på båda sidor och inte riskerar att bulten går igenom muttern och sticker ut.

 

 

Det kanske skulle finnas ett forum för alla möjliga frågor som inte har med bilar att göra?

Många kan så mycket mer och gör så mycket mer än bara pillar med fordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle ha löst det efter dina krav så skulle jag göra såhär: (för ett rör)

Köpa 2st nämnda förlängnings-/skarvmuttrar, svesta fast dem inne i ett rör mellan kanten på röret och yttre kanten på muttrarna. (som man har petat in en för att få plats med svetsen)

Samt svetsat fast någonting på utsidan av röret som förhindrar att det roterar, typ nån stor spik eller en bit av ett plattjärn.

Sen borrar du bara upp hålet i stolparna för rör och "ankaret", fast det lär bli ganska stora hål.

 

Det kanske är enklare att modifiera en vantskruv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Franska skruv är lite överskattade tycker jag, drar man minsta lilla för mycket släpper dom igen.

 

Det kommer bli varianten med 2 muttrar från biltema, ihopskruvade med en gängstång, dom hade dessutom perfekt längd - 45 mm

Dom behöver inte sättas in i ett rör eller ha något ankare, bara att dra in bultarna, hålla emot på ena bulten och dra åt den andra.

 

 

Skulle ju förstås också kunna använda enbart gängad stång och kupolmutter på bägge sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare att använda en gängstång och två kupolmuttrar som Eile föreslår? Visst muttern sticker ut lite mer än en bultskalle men jag tror du får svårt att få allt att sitta ordentligt med det stora hål som krävs för att få in en skarvmutter mitt inne i stolpen.

 

 

Edit: Borde lära mig stava nån dag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare att använda en gängstång och två kupolmuttrar som Eile föreslår? Visst muttern sticker ut lite mer än en bultskalle men jag tror du får svårt att få allt att sitta ordentligt med det stora hål som krävs för att få in en skarvmutter mitt inne i stolpen.

 

 

Edit: Borde lära mig stava nån dag

 

Jo det blir så, behöver inte borra så stort hål som sagt och det blir nog billigare.

Kupolmuttrar sticker ut mer som du säger, men dom är snyggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...