Gå till innehåll

B20 började hacka till ibland, dog på låga varv, sotiga stift


Rekommendera Poster

Hej igen!

Var ute och åkte med c202 (b20 med enkel su) igår när den helt plötsligt började hacka till ibland, kändes som typ en misständning eller att den inte fick soppa (var 20 meter, varierande gas) När jag stannade den så dog den men gick att få igång utan större problem, gick dock inte att släppa av på gasen.

tändstiftena hade fin gnista men var helt svarta å sotiga (sotet var bara på ytan, petade man lite så fick man fram den fina oboy-färgen som dom haft förut. Komptestade och alla cylindrar låg på10.5. Jag tog också av "botten" på förgasaren och kollade så flottören slöt tätt och det gjorde den.

 

Min aning är ju att den får för mycket soppa, men hur kan de bli så helt plötsligt?

Kan de va ventilerna som är slitna och inte sluter tätt, skulle inte de påverka kompressionen?

 

Vad kan det vara för fel?

 

Tacksam för snabba svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan hänga i hop, du ger den en annan bränsle luftblandning och motstånd om du tar av luftfiltret.

Som kanske är gynnsammare för de tandförhållande du har med dåliga delar i tändsystemet.

Byt kondensator och brytare eller kolla avståndet på brytarna till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fenomen som hände på min en gång, var att trotteln med nål fastnade max upplyft i fuggen. Den går ju som satan då när du ger fullt men släpper du på gasen, stänger ju spället för luft -men trottel och nålen sjunker inte som den ska, eftersom den kärvat fast ilyft läge. Vilket gör att motorn surade ner sig nåt så förbannat.. Märkte att det luktade soppa och att det surade lite några växlingar innan den stannade, så det var det första jag kollade. Den eller chokespjället var boven tänkte jag.

Mycket riktigt satt trotteln fast.

Tog en liten sten i diket och knackade försiktigt på förgasarn.. Plooop, så åkte den rackarn ner igen, och både jag och blåvalpen var nöjda igen.

 

Gjorde rent ordentligt när jag kom hem och smorde trottelrackarn med tunn smörjolja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem har jag haft nu ett ganska bra tag men fick ordning på det :wub: Jag renoverade tanken, bytte hela bensin ledningen samt satte på en elektrisk pump, renoverade förgasaren, bytte tändspole, brytare, kablar, stift, rotor, allt !!

Samt att jag gjorde alla tester man kan göra men problemet kvar stog, sedan bytte jag kondersatorn igen från Bi*te**as fake kondersator till original, sen gicken den som den alldrig gjort förut, perfekt alltså B)

Så testa med det också Mvh Volvo c202 :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag fick relativt nyligen exakt samma symtom på 13 bilen, och det var kondensatorn.

När den var utbytt gick den lika fint som vanligt, gjorde även jag hela översynen med tändstift-lock-rotor-brytare-koll av förgasare samt filter, men det löste sej inte förrän jag bytte kondensatorn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...